Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
[/QUOTE]Biggan: du får ursäkta men ditt näst sista inlägg till exclusivef är minst lika person påhoppande som andra inlägg som påstås vara såna här i tråden. du skriver och antyder att kunskapen och insattheten bör vara rätt låg för exclusivef, eftersom h*n går på och påstår och insisterar på saker. Gäller det mig också isåfall, det borde det göra.
Jag har inte menat att hoppa på någon. Jag tyckte det var elakt skrivet helt enkelt. Vad är det för information du har? Vart finns denna blogg? (jag kanske missat det och ber om ursäkt i så fall) Om det finns information i bloggen som jag inte har tagit del av så kan ju det förklara dina uttalanden. Vart hittar jag bloggen? Som jag skrev så baserade jag mitt uttalande om TS på att jag läst mycket hon skrivit och uppfattningen jag fått av alla inlägg är att det är en person med rätt stor kunskap och känsla för hästar.
Jag vill undvika att läsa in sådant som inte står. Det kan du väl knappast bli upprörd över? Jag går efter de fakta jag fått och fyller inte i något själv eftersom det inte blir relevant då. Åsikter baserade på gissningar känns meningslöst. Oftast är det de med låg kunskap och erfarenhet som är snabba att döma och döma hårt, men så behöver det ju inte vara i det här fallet. Eftersom vi verkar ha väldigt olika information så hoppas jag du talar om vart bloggen finns så kan jag få reda på mer. Då kanske mycket klarnar?
Jag har öht inte diskuterat någon skola eller inriktning i den här tråden. Bara ridning utan att stoppa det i något fack. Tycker det är enklare att ha en bra diskussion då. (vet att det pratats om spansk träning och hästhållning, men det har jag inte ens kommenterat. Tycker vi kommer från kärnan då)Tycker Lusidor påvisar ett exemplar av det jag pratar om: svarar utan att snöa in sig på vilken skola även om det råkar vara dennes egna, vi kommer in på eller som nämns, utan rent allmänt utifrån häst hänsyn och hästaspekt. Mycket uppskattat men tyvärr sällsynt härinne. Eloge för detta!
Men det är inga konstigheter, jag hittade den här på Bukefalos? Denna häst, bland annat, finns beskriven.
Tycker Lusidor påvisar ett exemplar av det jag pratar om: svarar utan att snöa in sig på vilken skola även om det råkar vara dennes egna, vi kommer in på eller som nämns, utan rent allmänt utifrån häst hänsyn och hästaspekt. Mycket uppskattat men tyvärr sällsynt härinne. Eloge för detta!
Vad kul med lite fart i diskuterandet!!!
Jag uppdaterar för de intresserade men tänker inte kasta pärlor till svinen genom att gå i försvar för mitt agerande.
Nu fattade jag att det var bloggen som finns här på forumet. hade faktiskt glömt att vi har bloggar här. (trög)
Jag har läst några inlägg som handlade om den aktuella hästen. Det var bra med lite mer info, men jag känner mest att det finns frågor jag skulle vilja ställa TS. (och det kommer jag inte att göra här i så fall) Det är svårt att beskriva allt i en kort och det är bara fragment av helheten jag kan läsa där. Mer än så vill jag allt ha för att kunna dra några relevanta slutsatser. Dessutom verkar det inte vara skrivet för att ge en fullständig beskrivning av träningen. Hur man utrrycker sig kan ju spela stor roll för hur läsaren uppfattar också och i en blogg ska ju läsningen väcka intresse, men knappast vara för detaljerad.
Men vi är alla olika. Det räcker för dig. Det räcker inte för mig. Vi får låta det vara så.
Jag vet inte vad det är som är svårbegripligt. Säg till så ska jag försöka förklara.Förlåt att jag inte hade sett detta svar tidigare! Men jag tycker att ditt svar blir lika svårbegriplligt som många av dina andra.
Jag har som sagt alldles för lite information för att kunna ge specifika svar. Att man skrver i en blogg gör inte att läsaren går speciellt stor information om vad och hur saker och ting sker. Det är skrivet på ett sånt sätt att det inte ger några direkta detaljer och verkar inte alls vara skrivet för att ge mycket information eller förklara HUR allt går till. Jag kan beskriva ett träningspass på många olika sätt och det skulle troligen vara svårt att se att det handlar om ett och samma träningspass. Helt beroende på HUR man skriver. Jag vet inte hur mycket TS kan och hur stor erfarenhet denne har, men baserat på mycket av det jag läst tidigare verkar det vara en person med ganska stor kunskap och erfarenhet. Jag skrver verkar, för det är vad jag tror. Inte vad jag vet. Det kan vara rätt uppfattat, det kan vara fel.Du anser fortfarande att detta har skrivits av en kunnig person med känsla för hästar? Ska jag uppfattta dej så? Inte ens denna läsning räcker som grund för att bilda en uppfattning?
Det är stor skillnad att läsa vad personer skriver och att träffa dem och se dem rida i verkligheten.
Jag ursäktar mig inte för jag har inget att be om ursäkt för. Jag står för vad jag skrivit. (jag bad om ursäkt för att du uppfattat ett inlägg kränkande förstås, och det var inte meningen. Då tycker jag det är på sin plats att be om ursäkt)Bevare mej väl säger jag bara! Du hittar fullt av ursäkter som handlar om form och språk men om du bortser från det, vad ser du??
Om någon är en bra hästmänniska och hur denne någon skriver är två skilda saker. Jag har träffat ryttare som uttrycker sig mycket bra och ger intryck av att ha stora kunskaper och i verkligheten har det visat sig vara tvärtom. Har också träffat de som inte skriver och uttrycker sig så bra, men som visat sig vara mycket kompetenta och duktiga ryttare.Tycker du fortfarande att detta är en bra hästmänniska som kan skriva på det sättet, över huvudtaget?
Nej det säger ingenting om min kunkapsnivå. Det säger att jag inte kan döma en människa pga hur denne beskriver saker.Det säger mycket om din egen kunskapsnivå, i sp fall.
DEt får du stå för själv. Du gjorde det just. Jag är inte intresserad av att skriva floskler utan vill bara få fram vad jag menar. Ingenting annat. Om du inte förstår vad jag skriver så förklarar jag gärna igen. Tala bara om vad det är som är oklart.Att rapa upp floskler som alla kan vara överens om så länge man inte går in på att lägga mening i orden, det är du bra på i alla fall!
Jag vet inte varför du läser in så mycket i ord. Jag säger bara vad jag tycker. Jag gillar inte antydlingar och flummighet. Bättre att tala klartspråk. Som tur är (för mig)har jag inget problem att diskutera med människor annars.Det skulle gå att ha en hel diskussion med dej i tron att man är helt överens tills man tittar på vad man lägger i orden?
Var detta till mig? Jag förstår inte riktigt, men jag har inte sagt att jag inte kan läsa ut något ur bloggen. Det kan jag. Men jag förstår fortfarande inte hur du kan dra de slutsatserna du gör. Det skrämmer mig lite. Rollkursdiskussionen vet jag inte vad den har med detta att göra??I en annan diskussion här förfasas man över rollkur och ursäktar gräslig korrektionsridning enbart för att utföraren är emot rollkur??? Sila mygg och svälja kameler kunde vara ett motto för vissa här! Hur är det möjligt att inte kunna utläsa något ur denna blogg och övrigt som har skrivits det övergår min fattningsförmåga helt.
Se detta? Vart kan du se det? Jag skulle vilja se henne tillsammans med hästen i fråga. Sen kan jag säga vad jag tycker om det.Horsemanship, verkligt horsemanship, inte den amerkanska varianten, är något helt annat än detta som Djurjouren sysslar med. Den eller dom som inte ser det är bara att beklaga!
Att dra stora slutsatser av några blogginlägg blir helt avigt för mig. Det går att beskriva samma saker på så många olika sätt och att tolka det kan bli helt åt skogen då. därför avstår jag. Jag tycker det saknas respekt i diskussionen.
Det låser sig ibland. Det kan jag förstå att även diskussioner gör. vissa ser inte skogen för att träden är ivägen.
Ja, där kom något som du kanske kallar floskel, men det känns som en relevant beskrivning. Just så uppfattar jag några i den här tråden.
Snälla, kan vi avsluta tjafset nu? Det ger ingen någonting.
Vi behöver helt olika mycket information för att dra några slutsatser. Kan vi inte bara vara överens om det?
Men jag försöker lägga min energi där jag kan göra nytta.
Jag har gett det några dagar, alla har hunnit läsa din blogg, och vad händer?? Ingenting.
Skämmes bör ni..
Är det så illa att skillnaderna mellan tävlingsdressyr och AR-liknande ridning går så långt att AR-liknande användare hellre håller med en AR-liknande ryttare som stöder grovt djurplågeri än tar avstånd mot det, för att lisom inte på något vis hålla med tävlingsdressyrsidan?.
Det finns ingenting - jag upprepar: absolut ingenting - som tvingar användarna här på Bukefalos att läsa andra användares blogg! Det finns således ingen anledning att skämmas över att man inte har läst TS blogg.
Man lyssnar liksom inte på en blond TJEJ i Spanien när det gäller hästar.
men nu drar du slutsatser igen utan förankring. Som du vet har många människor bloggar på interner. De kan ligga på vilken sajt som helst. Jag trodde TS hade en blogg som hon länkat till någonstans i den här tråden, men hittade inget. Sen kom jag på att det finns bloggar här också. Tänkte inte på det (precis som jag skrev tidigare)Du satte ord på vad jag tänker
Bigganl med 11000 inlägg hade inte förstått var bloggen fanns fastän jag såg den ganska omgående? Man kan bara undra om det är medvetet?
Som jag skrev så väckte läsningen ett antal frågeställningar hos mig. Frågor som jag skulle vilja ha svar på innan jag drar någon slutsats. Jag skrev också att de frågorna inte kommer att ställas här. (av förklarliga orsaker)Sedan dess ingen kommentar om synsättet eventuellt ändrats efter läsningen?Jag har själv inte kallat det som skrivs för någonting. Om andra kallar det för kunskap och förmåga så får det stå för dem.Vissa andra kallar det som beskrivs kunskap och förmåga???
Jag hoppas du inte menar mig, eftersom jag missade bloggen förut, för jag har inte hyllat TS. (inte sänkt heller) utan bara försökt hålla mig till saken/frågeställningen.Men nu var det en användare som var mer på hugget än vi andra, och som var rätt högljudd, även andra kom in, och att då välja bort att läsa och ändå fortsätta hylla skribenten, det var det jag reagerade på, var väl lite otydlig.
Tror du ryttare är så inskränkta att de bara vill hålla med de som tränar som de själva? Nej det tror jag inte. Vem skulle jag prata med då, som blandar vanlig dressyr och AR? Det finns inget namn på det vad jag vet. (även om vi är flera som gör det) "Vi som är mitt emellan", kanske? Men allvarligt, det här har väl ingenting med inriktning att göra? Förresten så vet jag inte till vilken inriktning TS hör och det spelar ingen roll för mig heller. Jag trodde verkligen inte den här diskussionen hade med olika inriktningar att göra. Måste så många diskussioner hamna där? Det känns så väldigt onödigt.Är det så illa att skillnaderna mellan tävlingsdressyr och AR-liknande ridning går så långt att AR-liknande användare hellre håller med en AR-liknande ryttare som stöder grovt djurplågeri än tar avstånd mot det, för att lisom inte på något vis hålla med tävlingsdressyrsidan?