Tramp-piaff

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tramp-piaff

Jag trodde verkligen inte den här diskussionen hade med olika inriktningar att göra. Måste så många diskussioner hamna där? Det känns så väldigt onödigt.

Mitt misstag, kanske, orkar inte gå tillbaka.

Diskussionen hade säker varit väldigt intressant i sak, utan en lytt häst som exempel.

Precis, du VISADE att det gick. Hade du bara kommit in dit och gapat och skrikit alt ens inte kommit dit för att det inte är metoder du vill gynna eller gått därifrån hade ingen brytt sig mer än garvat åt fruntimret.

Om du däremot visar dem att du kan göra grejer de inte kan kommer de nog reagera annorlunda.
Hade jag nu tvingats vara där så hade jag försökt få "göra själv" med någon häst innan jag försökte påverka dem, om det fortf behövdes.
Så gör jag i Sverige om någon tex rappar upp en häst vid lastning. Det är ju tyvärr en rätt vanlig syn. Man kan inte lasta, skrämmer upp hästen genom en massa konstiga metoder och försöker sen lina in eller slå in.
Då ber jag samtliga avlägsna sig, plockar bort linor, stigbett och diverse skit och ber att få jobba ifred. Sen brukar folk av sig själva förstå att det går bättre om man läser av hästen och är lugn och använder sig av deras instinkter för att få den att vilja in. Samt att hästen inte "är dum". Utan att man själv varit lite korkad.

Skulle jag däremot ställa mig och skrika på människor som står så med linor, spön och skit så hade de kanske skämts en stund om man har tur. Tyvärr gör de flesta inte ens det. Jag har testat. Men de vet inte hur man skulle kunna göra det på ett annat sätt. Och målet helgar medlen i deras ögon. "Hästen är dum som inte vill gå in i transporten. Den måste in, vi ska hem"
Det är lite samma mentalitet hos en del spanjorer tex. "Hästen ska göra det jag säger, för att vi ska rida på den, den gör det inte och är alltså dum". I båda fallen slutar det med stryk för hästen för att man inte förmår att få den att göra rätt. Visar man dem hur de ska kunna prata med hästen så brukar de flesta inse.
Visar man däremot inte så kommer de nästa gång stå där med stressen, pressen och allt vad det är och ge hästen en omgång iaf. För att de upplever att de måste.

Jag har givetvis sagt ifrån om stryk etc. Jag gick därifrån tom sist jag var med om det. Jag talade om att det var människornas fel, inte hästens och att jag inte klarade av att se behandlingen av djuret mer. Det var något jag påtalade under låång tid. Jag ville inte ta del i det där. Så när de bara fortsatte så gick jag. Sen grät jag faktiskt.
Så visst kan jag säga ifrån. Men jag väljer det jag tror ger mest.
När man jobbat med det en del så märker man hur man bör lägga fram saker för att folk ska lyssna.

Ja, alla får såklart göra som de vill.
Men det jag vände mig mot var att man skäller ut andra som väljer att arbeta mot sånt här på sitt sätt.

Att man påstår att människor som gör sånt har koll håller jag med om inte är ok.

Men om man som mig bara spinner vidare på diskussionen för att man finner en diskussion om pisff/tramp/whatever är intressant ska man inte behöva bli utskälld för att man inte har energi nog att ta alla gräl om hästar som sköts felaktigt. Då skulle jag tex aldrig hinna göra annat iom att jag får se och höra en hel del varje dag.
Nu väljer jag att ta tag i de fall jag har i min närhet.

Jag har bränt ut mig fler gånger än vad jag vill, just pga att jag velat hjälpa för mycket och tagit mig an alla de fall som kom i min väg.
Man måste få slå dövörat till ibland utan att behöva bli anklagad för att skita i om hästar missköts. Man får liksom välja sina strider då energin tryter.

Om andra orkar fightas och vill ta den metoden för att nå fram. Kör på!
Jag tänker inte försöka stoppa er.

Men vill man verkligen nå fram får man vara lite pedagogisk och ibland först diplomatisk, tyvärr. Men människan fungerar ju så att man gärna går i försvar.

Jag har inte menat att hoppa på någon. Jag tyckte det var elakt skrivet helt enkelt. Vad är det för information du har? Vart finns denna blogg? (jag kanske missat det och ber om ursäkt i så fall) Om det finns information i bloggen som jag inte har tagit del av så kan ju det förklara dina uttalanden.

Oftast är det de med låg kunskap och erfarenhet som är snabba att döma och döma hårt, men så behöver det ju inte vara i det här fallet. Eftersom vi verkar ha väldigt olika information så hoppas jag du talar om vart bloggen finns så kan jag få reda på mer. Då kanske mycket klarnar?:)[/QUOTE]

Det var ditt uttalande om att de som gapar högst är de som inte fattar ett dyft, riktat till exlusivef, jag addresserade i mitt sista inlägg, och såna inlägg som du skrivit här ovan brukar leda till moderator varningar titt som tätten vanligtvis.

du skriver även att du kan ha missat info att ta ställning till i bloggen.
sen när du har tillgång till den så blir den nya linjen att du kan inte använda ngt där för att ta ställning till vad du tycker.

helt seriöst. Vad är meningen att ö.h.t finnas i en diskussion om man hela tiden vägrar diskutera och bara kommenterar rent allmänt att man ingen åsikt har och inget ställningstagande? det funkar ju utmärkt för dig att ta ställning i täckes trådar tex? vad är skillnaden? du lär väl sakna precis lika mycket info där, och gå på egna slutsatser och antaganden utifrån den info du tycker att du har?!

Jag stänger tråden, eftersom de flesta nu är alltför långt ifrån ämnet.
Ni som har synpunkter på hästhanteringen i Spanien, eller på TS sätt att rida sina hästar, kan lämpligen skriva det på hennes blogg eller sköta det via PM.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama