Sv: Tramp-piaff
Precis, du VISADE att det gick. Hade du bara kommit in dit och gapat och skrikit alt ens inte kommit dit för att det inte är metoder du vill gynna eller gått därifrån hade ingen brytt sig mer än garvat åt fruntimret.
Om du däremot visar dem att du kan göra grejer de inte kan kommer de nog reagera annorlunda.
Hade jag nu tvingats vara där så hade jag försökt få "göra själv" med någon häst innan jag försökte påverka dem, om det fortf behövdes.
Så gör jag i Sverige om någon tex rappar upp en häst vid lastning. Det är ju tyvärr en rätt vanlig syn. Man kan inte lasta, skrämmer upp hästen genom en massa konstiga metoder och försöker sen lina in eller slå in.
Då ber jag samtliga avlägsna sig, plockar bort linor, stigbett och diverse skit och ber att få jobba ifred. Sen brukar folk av sig själva förstå att det går bättre om man läser av hästen och är lugn och använder sig av deras instinkter för att få den att vilja in. Samt att hästen inte "är dum". Utan att man själv varit lite korkad.
Skulle jag däremot ställa mig och skrika på människor som står så med linor, spön och skit så hade de kanske skämts en stund om man har tur. Tyvärr gör de flesta inte ens det. Jag har testat. Men de vet inte hur man skulle kunna göra det på ett annat sätt. Och målet helgar medlen i deras ögon. "Hästen är dum som inte vill gå in i transporten. Den måste in, vi ska hem"
Det är lite samma mentalitet hos en del spanjorer tex. "Hästen ska göra det jag säger, för att vi ska rida på den, den gör det inte och är alltså dum". I båda fallen slutar det med stryk för hästen för att man inte förmår att få den att göra rätt. Visar man dem hur de ska kunna prata med hästen så brukar de flesta inse.
Visar man däremot inte så kommer de nästa gång stå där med stressen, pressen och allt vad det är och ge hästen en omgång iaf. För att de upplever att de måste.
Jag har givetvis sagt ifrån om stryk etc. Jag gick därifrån tom sist jag var med om det. Jag talade om att det var människornas fel, inte hästens och att jag inte klarade av att se behandlingen av djuret mer. Det var något jag påtalade under låång tid. Jag ville inte ta del i det där. Så när de bara fortsatte så gick jag. Sen grät jag faktiskt.
Så visst kan jag säga ifrån. Men jag väljer det jag tror ger mest.
När man jobbat med det en del så märker man hur man bör lägga fram saker för att folk ska lyssna.