Tramp-piaff

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tramp-piaff

Fast Ingela, din häst är gammal som gatan och enligt dina tidigare redogörelser har den varit full fart och fläkt i samband med uteridning i yngre dar. så låt oss hålla oss till andemeningen av diskussionen so far shall we? : ) ska alla börja dra sina egna enstaka personliga erfarenheter blir det rätt så jobbigt och inte särskilt verklighetsförankrat annat än utifrån individ nivå.

KL
jag upprepar det jag skrivit i kommentar tidigare:
Jag är förvånad, att forumet som främjar "dressyren för hästen" så starkt förespråkar ridning av denna sorten på en häst eller hästar som samtidigt redovisas icke ha grunderna eller förutsättningarna för den övning som man väljer att ta till, enligt både fysiologi lära och utbildnings skalor av varje de sort. Hur stämmer detta in på den ideologin? Ni tycker er se ett kvitto: hästen är ambitiös, försöker, och levererar till viss del. so what? vart tog grundkännedomen om hästarnas natur vägen i det hela? dvs grundkännedomen att de är djur som vill vara till lags - no matter what, och som levererar och försöker efter bästa förmåga så länge de ngnsin kan. särskilt om de har en någorlunda human hanterare som inte låser dem via våld eller mkt hårt bruk. Har de en sådan någorlunda human hanterare som istället ber och hanterar kravet lite mer humant, så försöker de in i det sista! denna egenskap är mkt djupt rotad i djuret häst, både i dess natur som flockdjur och vilja att höra till en gemenskap, och kombinerat med dess ännu starkare natur: ett flockdjur som in i det sista agerar normalt och döljer krämpor,problem eller svagheter i sin fysik.

jag tycker det är riktigt ledsamt att läsa trådens senaste sidor med argument för att allt så länge hästen ser glad ut och agerar utan problem, är bra och främjande. Tänk till ang. detta nästa gång ni har synpunkter på dressyr tävlings ridning, för av vad jag läst de senaste sidorna så påstår jag att ödmjukheten runt hästens begränsningar och de krav man bör ställa på den, är långtmer ödmjuka på de flesta håll än vad jag läser i denna tråden, från folk som dessutom brukar flagga med det just motsatta!

Här får jag användning av denna :bow::bow::bow:! OCh även till flera av er andra som har lite vett och sans när det gäller träning av hästar! Det finns hopp om mänskligheten även här tror jag!:bow:

Jag får anars känslan här att några stycken skulle behöva en mycket grundläggande kurs i hästanatomi, hästens muskler, hästens biomekanik, unghästutbildning, rehab av hästar.
"Få kontakt med bakbenen"?? Genom att få ont i dem? :( Man får god lust att sätta några av er i en rktigt omänsklig träning för att ge er kontakt med den fysiska verkligheten! Allvarligt!

Jag får anars känslan här att några stycken skulle behöva en mycket grundläggande kurs i hästanatomi, hästens muskler, hästens biomekanik, unghästutbildning, rehab av hästar.
Det är vi i alla fall helt överens om. Det är nog några som skulle må bra av det. (så slapp kanske några hemska uttalanden)
Fast i ärlighetens namn så söker nog de flesta av oss mera kunskap hela tiden. Det finns ju alltid mer att lära och många gånger är det ju så att när man tror man kan och vet mycket så har man inte fattat hur stor kunskapsluckan är. först när det fylls ut med mera så inser man vad man inte kunde innan. Alla här skriver ju utifrån sin egen kunskap och erfarenhet och att inte alla har stor kunskap och lång erfarenhet är ju inte så konstigt. Vi har alla olika bakgrunder, är olika gamla och har haft olika lång tid att fylla på med kunskap. Jag tycker man ska vara lite ödmjuk. För den som vill lära sig kommer kunskapen med tiden och erfarenheterna blir fler.
Jag skulle inte alls diskuterat likadant när jag var tonåring som jag gör nu. Långt if rån. (även om jag själv tyckte jag kunde massor då) Man måste ju först inse att det saknas en massa kunskap för att man ska vilja söka mer. De som inte kommit dit måste ju få chansen tycker jag.
"Få kontakt med bakbenen"?? Genom att få ont i dem? :( Man får god lust att sätta några av er i en rktigt omänsklig träning för att ge er kontakt med den fysiska verkligheten! Allvarligt!
Vem 17 har skrivit något alls om att rida så att hästen får ont? Det tycker jag är riktigt elakt och rent korkat att skriva. Jag tror TS är på en mycket högre nivå än så. (baserat på alla inlägg i olika trådar som jag läst. Läser man mycket kan det säga en hel del om en person)
Du måste läsa inläggen som fan läser bibeln. Ha inte så stor fantasi utan läs vad som faktiskt står. Fyll inte i luckorna själv för då hamnar du fel.
Det känns som om verklighetsförankringen kommer allt längre bort.
Tråkigt när en tråd tar en sådan vändning och att det är så hätsk ton i inlägg. Jag hoppas fortfarande tråden hittar tillbaka till den konstruktiva stämning som fanns.

Senast ändrad:

delvis kl. men andemeningen i tråden var just vilken gångart är lämplig ur tramp...

Sedan är det ju så att vissa människor är skickligare med djurträning än att skriva och redogöra för hur hästen är. Dessa människor kan också känna av motstånd långt innan normala tränare gör det. Därför är vissa bättre än andra vid tex gaffelband och sen- skador osv, de har känsla för träning vid reabilitering vid skador för att få tillbaka hästen fullt ut och inte att den bara blir "promenad eller avelshäst"

Det kan ju faktiskt vara så att djurjoren har en sådan känsla så det fungerar för henne men skulle bli katastrof för andra...

TS
En eloge till er alla som försökte diskutera detta konstruktivt. :bow:Det var synd att vi inte kunde fortsätta.

Sedan är det ju så att vissa människor är skickligare med djurträning än att skriva och redogöra för hur hästen är. Dessa människor kan också känna av motstånd långt innan normala tränare gör det. Därför är vissa bättre än andra vid tex gaffelband och sen- skador osv, de har känsla för träning vid reabilitering vid skador för att få tillbaka hästen fullt ut och inte att den bara blir "promenad eller avelshäst"

Det kan ju faktiskt vara så att djurjoren har en sådan känsla så det fungerar för henne men skulle bli katastrof för andra...

Detta, tycker jag, är ett klokt inlägg.
Känsla för hästen är oerhört viktigt!

Det har varit en hel del snudd på personliga påhopp i tråden, men jag ger den en chans till. Var vänliga och håll er till netiketten i fortsättningen, och framför allt: respektera att det finns inriktningar som inte har den tyska utbildningsskalan som bibel.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Reagerade på ett par saker.. (KL)

Även om en häst inte reagerar på böjprov, så kan den ha synnerligen ont på ganska många och jobbiga ställen! Har sett många "kadaver" som ägarna glatt konstaterat att de är rena på böjprov, men som inte ens fungerar som promenadhästar pga sina rygg/nack/bäckensmärtor. De har visat det genom att som TS beskrev den, snubbla på sig själv, vara orena och knappt kunna galoppera.

Att trampträna en sådan, känns som ett ganska tröstlöst och otacksamt arbete!

Tycker att trampet bör komma som en förlängning av sundhet och energi i rörelsen. Då hästen är så smidig, lyhörd för hjälperna och taktmässig att den nästan per automatik trampar då man ökar energin, så känns det ofarligt!

Att touchera, träna ett ben i taget och sedan försöka koppla ihop det, känns oerhört svårt! Tycker det nästan måste komma med ett flow, och att hästen självmant bjuder fram i en ren rörelse efteråt. Alltså söker sig framåt i längd form med tryck igen.
Men närmar sig TS´s häst den känslan så är det väl skitbra, hon kanske har lyckats sjukgymnasticera till den stackars hästen så den byggt upp sin armade kropp igen! Tror att få hästar läker helt av att gå i hagen faktiskt! Lite som oss, de flesta behöver sund anpassad träning för att rehabiliteras från skada och trauma! :)

Lite farligt om man fastnar i den hackiga fattiga känslan av att inte lyckas med ihopkopplandet bara, då har man nog tagit en senväg mot den rätta känslan..

trampet bör komma som en förlängning av sundhet och energi i rörelsen. Då hästen är så smidig, lyhörd för hjälperna och taktmässig att den nästan per automatik trampar då man ökar energin...
Mm. Piaff är komprimerad framåtbjudning. All samling är olika grader av komprimerad framåtbjudning. Grunden måste vara framåttänkande energi, som man försiktigt fångar upp utan att förlora den; och istället för framåt skickar energin uppåt.

Att trampa en häst är en hög grad av styrketräning; den får bära så mkt av sin vikt på bakdelen och är något man bör vara försiktig med att kräva av en häst, innan den är stark nog för det. Låter man hästen trampa utan energi, så sliter man ut den.

Vad kul med lite fart i diskuterandet!!!
Jag uppdaterar för de intresserade men tänker inte kasta pärlor till svinen genom att gå i försvar för mitt agerande.

Jag har medvetet valt att bara rida honom varannan dag för att han ska dels kunna återhämta sig och dels faktiskt börja sakna träningen lite. Varannan dag har han gått med på lugna turridningar uppe i bergen, vilket går bra så länge han får gå bakom en annan häst och bara följa. Tror kombon av klättring och dressyr är bra.

Nu har det slumpat sig så att han fått slippa mig två dagar och när jag kom idag och gick förbi hans box utan att hälsa så grabbade han tag i min tröja med tänderna och drog mig till sig och skakade glatt på huvudet och han nästan hoppade in i grimman av sig själv. Det ser jag som ett gott tecken.

Jag bestämmer aldrig innan hur dagens pass ska vara utan jag går efter vad han väljer att bjuda på.
Började med att skritta runt på lång tygel (i såååååsigt tempo) i min vanliga uppvärmningskrumelur, Lussebullen. Man rider typ rätt upp och sen en volt i hörnan, rakt över ridbanan och en volt till och sen fortsätter man rätt upp igenom och upprepar. (hoppas nån förstod hur jag menar).
Efter ett tag så lägger jag till öppnor på raksträckorna. Mkt uppmjukande övning.
Sen ut på spåret och började trava, öppnor på långsidorna vilket funkade fantastiskt bra idag.
Började testa skänkelvikning i traven vilket han aldrig klarat innan utan då har det blivit motorstopp men idag klarade han det superbra, men gör bara typ 3-4 steg.
Han har börjat ge i från sig såna där frust nu när han börjar bli uppvärmd vilket han inte gjort innan. Då brukar vi ha skrittpaus där jag bjuder honom att gå med nosen i backen för då får man igång en bra rörelse i hans bål har jag märkt.
Galopp, idag testade vi att fatta från trav vilket var svårt för honom, fick korta upp honom rejält. Annars blir det sån där tråkig lååång ridskoleform som jag hatar. Det svåra med att fatta från traven är att bjudningen saknas och han tolkar ett samlande säte som att han ska bromsa. Man måste liksom fatta utan att samla ihop och utan halvhalt.
Så jag bara gjorde ett par gånger bara för att...

Sen fattningar ur ryggning där han får bakbenen gratis under sig i fattningen och då får han sån där skön gunghästgalopp med härlig framåt/nedåtbjudning.

Gasade i fältsits på långsidorna och satte mig på kortsidorna i samlande sits och liksom red på farten/energin ett par steg innan jag släppte i väg honom igen. Efter tre ökningar så fick jag liksom häst i handen och han började själv korta upp sig på kortsidorna.

Sen travarbete som nu faktiskt var rätt energifylld för att vara honom. Ökning på långsidorna, totalt utan framåttänk från honom och så sakta man kan gå på kortsidorna utan att ramla ner i skritt. När jag fick lite av energin från galoppen i avsaktningarna på kortsidorna så stannade jag direkt, hoppade av och klädde av honom och lät honom rulla sig i sanden. Mkt uppskattat av en häst som aldrig får gå i hagen.

När jag skulle hämta honoom så brukar han alltid komma, vilket han gjorde i dag oxå men han såg busig ut och han busade iväg och fes ett par varv och slog som en rodeohäst:D innan han kom fram och stoppade huvudet i grimman. Det är ett bra tecken, det börjar bli lite liv i pållehästen:-)

en fråga är dina långsidor bara 22 m? eller har jag missat ngt, har ni större ridbana också?

Inspirerad av dig och andra som hävdar att det "går så bra" på liten ridbana har jag använt mig av en plogad plätt på 16*16 och använder väg vid sidan för ridning i framåt tempo... Men jag tycker att hörnorna kommer väääldigt fort.

Hm...Mitt ögonmått är dåligt.... runt 20 är långsidorna och kortsidorna runt 10-12 meter. Men jag kan ha fel.
Nu byggs en ny ridbana, kortsidorna kanske 15 meter och långsidorna gissningsvis 35 meter. Känns OFANTLIGT stort:-). Längtar tills den är klar:love:
Hörnorna kommer fort, men det ger ju liksom så mkt gratis, man liksom måste ha hästen på hjälperna och man måste planera hörnorna vilket ger gratis samling i varje hörn.

delvis kl. men andemeningen i tråden var just vilken gångart är lämplig ur tramp...

JA, hade det framgått någonstans i inläggen eller den ganska långa bloggen att det är som du säger så hade jag antagligen blivit förvirrad. Det gör det inte
Ingen, ingen ingen hästmänniska med självaktning skulle använda de metoder som beskrivs, brutala beskrivninar av hästar med stora problem som mer eller mindre tvingas genom DJ:s "uppfinningsrikedom". Ingen med godkända behandlarmeriter av seriöst slag skulle någonsin sanktionera detta.
Lusidor säger mycket klokt!:bow: En häst måste inte visa hälta på böjprov. Det finns många andra sätt att visa smärta och några räknade Djurjouren själv upp att hästen gör. Men drar fel slutsatser.

Djurjouren:
Jag uppdaterar för de intresserade men tänker inte kasta pärlor till svinen genom att gå i försvar för mitt agerande

Vilka är svinen du pekar ut här? Kallas inte det personangrepp?
Resten kommer jag troligen inte att läsa för att inte behöva dras in i ytterligare diskussioner om denna galenskap!

bigganl:
Vem 17 har skrivit något alls om att rida så att hästen får ont? Det tycker jag är riktigt elakt och rent korkat att skriva. Jag tror TS är på en mycket högre nivå än så. (baserat på alla inlägg i olika trådar som jag läst. Läser man mycket kan det säga en hel del om en person)

Dels kallar jag detta ett påhopp!! Det gör jag!
Jag har läst i bland annat bloggen så som du kan se ovan. Någon hög nivå ser jag inte någonstans, jag ser brutalitet och udda hemmasnickrade lösningar för att på olika sätt få hästar med uppenbara problem dit hon vill. Nej sånt är inte hög nivå i min lilla värld och det är jag glad för. Om du läser in annat så får det stå för den nivå där du är!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har lite funderingar om din uppvärmning.

varför sååååsig skritt?
Då säger du att sakta är OK.
Att sen därifrån ta tygeln o börja jobba den i skritt:confused:

O ytterligare... att direkt börja rida skolor i trav.:confused:

jag skulle rida på framåt utan krav på ngt alls- bara att den går av sig självt.

sen skulle jag leta en annan plats att träna på- gärna ute i naturen som oftast ger större egen bjudning.

skulle klappa den var gång den ville framåt o inte få mer i handen- lätt lätt.

På hästar som inte bjuder är ett bra sätt att värma upp i galopp i lätt sits- skippa traven i början.

Sen fattningar ur ryggning där han får bakbenen gratis under sig i fattningen och då får han sån där skön gunghästgalopp med härlig framåt/nedåtbjudning.
Om du nu inte vill ha en lång häst som varken bjuder eller hänger ihop, så skulle jag inte korta formen... ibland o sen övrig tid främja lång o låg- i synnerhet inte i galoppen. Uppförsbacke gör det lättare för hästen o den kommer att vilja galoppera mer o bättre.

upp med huvudet o in med baken. Skit i formen men inte låg när den inte har motorn igång. Manken ska vara uppe o hästen kommer att finna att det är lättare att inte gå i nerförsbacke.

Öva igång/avsaktningar MKT mer.

Korta upp betyder samla ihop....att få hästen i uppförsbacke så jag fattar inte riktigt.
Skolor direkt jag börjar trava för att om jag inte ska använda våld så är det enda möjligheten. allt prygel har varit fokuserat på framåt. sidvärts har han ingen negativ uppfattning om, därför jag gör så.
Framåt utan krav och att den går av sig själv FINNS INTE..... Om jag inte sätter den lite sivärts, Jag hade varit oroad om den föredrog en sida men han är väldigt liksidig och går lika bra på bägge.
Klappar mig blå när han går framåt och innan har vi alltid värmt i galopp eftersom traven är negativ för honom. Nu Kan vi faktiskt trava lite grand!!
Har sällan nått i handen på honom, sätter formen med rumpan istället och ökningar och minskningar och hörnor.
Han har formen gansk gratis, naturlig framåtnedåtsökning och har lätt att komam upp med manken, speciellt i galoppen.

Men du har inte funderat på om denna ovilja att gå fram kan bero på smärtpåverkan?
Kanske gör mindre ont att gå sidleds..

Nu förstår jag ingenting:confused:

får nog läsa om alla dina inlägg.

Jag trodde att hästen var flegmatisk o inte superstressad.

Återkommer....:angel:

bigganl:
Dels kallar jag detta ett påhopp!! Det gör jag!
Jag har läst i bland annat bloggen så som du kan se ovan. Någon hög nivå ser jag inte någonstans, jag ser brutalitet och udda hemmasnickrade lösningar för att på olika sätt få hästar med uppenbara problem dit hon vill. Nej sånt är inte hög nivå i min lilla värld och det är jag glad för. Om du läser in annat så får det stå för den nivå där du är!
[/QUOTE]
Jag har inte menat att hoppa på någon. Jag tyckte det var elakt skrivet helt enkelt. Vad är det för information du har? Vart finns denna blogg? (jag kanske missat det och ber om ursäkt i så fall) Om det finns information i bloggen som jag inte har tagit del av så kan ju det förklara dina uttalanden. Vart hittar jag bloggen? Som jag skrev så baserade jag mitt uttalande om TS på att jag läst mycket hon skrivit och uppfattningen jag fått av alla inlägg är att det är en person med rätt stor kunskap och känsla för hästar.
Jag vill undvika att läsa in sådant som inte står. Det kan du väl knappast bli upprörd över? Jag går efter de fakta jag fått och fyller inte i något själv eftersom det inte blir relevant då. Åsikter baserade på gissningar känns meningslöst. Oftast är det de med låg kunskap och erfarenhet som är snabba att döma och döma hårt, men så behöver det ju inte vara i det här fallet. Eftersom vi verkar ha väldigt olika information så hoppas jag du talar om vart bloggen finns så kan jag få reda på mer. Då kanske mycket klarnar?:)

Nu fattade jag att det var bloggen som finns här på forumet. hade faktiskt glömt att vi har bloggar här. (trög)
Jag har läst några inlägg som handlade om den aktuella hästen. Det var bra med lite mer info, men jag känner mest att det finns frågor jag skulle vilja ställa TS. (och det kommer jag inte att göra här i så fall) Det är svårt att beskriva allt i en kort och det är bara fragment av helheten jag kan läsa där. Mer än så vill jag allt ha för att kunna dra några relevanta slutsatser. Dessutom verkar det inte vara skrivet för att ge en fullständig beskrivning av träningen. Hur man utrrycker sig kan ju spela stor roll för hur läsaren uppfattar också och i en blogg ska ju läsningen väcka intresse, men knappast vara för detaljerad.
Men vi är alla olika. Det räcker för dig. Det räcker inte för mig. Vi får låta det vara så.

Nu svarar jag både som "vanlig användare" och som moderator.

"Vanlig användare":
Jag instämmer tillfullo. Hästar är så otroligt lojala och ställer upp för oss, trots sina begränsningar och krämpor. Vi måste respektera dem som de magnifika, fantastiska djur de är! Jag personligen skulle akta mig för att experimentera med en sjuk häst, men därmed är det inte detsamma som att jag förkastar TS:s tillvägagångssätt - jag känner vare sig henne eller hästen och har inte tillräckligt med vetskap om det enskilda fallet till att kunna uttala mig.

Moderator:
Ett litet påpekande, bara. Detta forum heter Klassisk Ridkonst och är inte enbart för anhängare av Akademisk Ridkonst. För jag antar att det är den senare kategorin du syftar på när du skriver "dressyren för hästen"?
Det finns många andra ridstilar som platsar på KR.

Jag är fullt medveten om att forumet heter Klassisk ridkonst, dock är det väl rätt etablerat att merparten är AR och att det är AR som använder uttrycket "dressyren för hästen". så självklart är det den jag syftar på, jag förstår inte varför det skulle behöva förtydligas eller varför det skulle vara ett fel att jag specifikt vänder mig till de som det avser? :confused:

Jag tycker det är så konstigt att det inte går att diskutera utifrån den information och den beskrivning som görs? det går ju bra i alla andra trådar på övriga forum inom detta forum? vad annars ska diskuteras, om inte det som återges och redogörs för? ska man ta hänsyn till möjligheten att verkligheten är ngn helt annan så kan man ju inte diskutera utan då blir det helt enkelt bara att förkunna att "jamen det blir säkert bra och det är säkert okej även om beskrivningen så inte förefaller ha en siffra rätt"?

i övrigt verkar vi vara överrens om grundpremisserna ang. hästhantering och respekt för hästen : )

Biggan: du får ursäkta men ditt näst sista inlägg till exclusivef är minst lika person påhoppande som andra inlägg som påstås vara såna här i tråden. du skriver och antyder att kunskapen och insattheten bör vara rätt låg för exclusivef, eftersom h*n går på och påstår och insisterar på saker. Gäller det mig också isåfall, det borde det göra.

skärp er. ta fram de objektiva glasögonen och snacka inte om att tråden blir förstörd pga x anledning, för det är minst ett y och kanske ett z och vidare med i den ekvationen isåfall.

Tycker Lusidor påvisar ett exemplar av det jag pratar om: svarar utan att snöa in sig på vilken skola även om det råkar vara dennes egna, vi kommer in på eller som nämns, utan rent allmänt utifrån häst hänsyn och hästaspekt. Mycket uppskattat men tyvärr sällsynt härinne. Eloge för detta!

Senast ändrad:

Men det är inga konstigheter, jag hittade den här på Bukefalos? Denna häst, bland annat, finns beskriven.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama