E
exclusivef
Sv: Tramp-piaff
Här får jag användning av denna ! OCh även till flera av er andra som har lite vett och sans när det gäller träning av hästar! Det finns hopp om mänskligheten även här tror jag!
Jag får anars känslan här att några stycken skulle behöva en mycket grundläggande kurs i hästanatomi, hästens muskler, hästens biomekanik, unghästutbildning, rehab av hästar.
"Få kontakt med bakbenen"?? Genom att få ont i dem? Man får god lust att sätta några av er i en rktigt omänsklig träning för att ge er kontakt med den fysiska verkligheten! Allvarligt!
Fast Ingela, din häst är gammal som gatan och enligt dina tidigare redogörelser har den varit full fart och fläkt i samband med uteridning i yngre dar. så låt oss hålla oss till andemeningen av diskussionen so far shall we? : ) ska alla börja dra sina egna enstaka personliga erfarenheter blir det rätt så jobbigt och inte särskilt verklighetsförankrat annat än utifrån individ nivå.
KL
jag upprepar det jag skrivit i kommentar tidigare:
Jag är förvånad, att forumet som främjar "dressyren för hästen" så starkt förespråkar ridning av denna sorten på en häst eller hästar som samtidigt redovisas icke ha grunderna eller förutsättningarna för den övning som man väljer att ta till, enligt både fysiologi lära och utbildnings skalor av varje de sort. Hur stämmer detta in på den ideologin? Ni tycker er se ett kvitto: hästen är ambitiös, försöker, och levererar till viss del. so what? vart tog grundkännedomen om hästarnas natur vägen i det hela? dvs grundkännedomen att de är djur som vill vara till lags - no matter what, och som levererar och försöker efter bästa förmåga så länge de ngnsin kan. särskilt om de har en någorlunda human hanterare som inte låser dem via våld eller mkt hårt bruk. Har de en sådan någorlunda human hanterare som istället ber och hanterar kravet lite mer humant, så försöker de in i det sista! denna egenskap är mkt djupt rotad i djuret häst, både i dess natur som flockdjur och vilja att höra till en gemenskap, och kombinerat med dess ännu starkare natur: ett flockdjur som in i det sista agerar normalt och döljer krämpor,problem eller svagheter i sin fysik.
jag tycker det är riktigt ledsamt att läsa trådens senaste sidor med argument för att allt så länge hästen ser glad ut och agerar utan problem, är bra och främjande. Tänk till ang. detta nästa gång ni har synpunkter på dressyr tävlings ridning, för av vad jag läst de senaste sidorna så påstår jag att ödmjukheten runt hästens begränsningar och de krav man bör ställa på den, är långtmer ödmjuka på de flesta håll än vad jag läser i denna tråden, från folk som dessutom brukar flagga med det just motsatta!
Här får jag användning av denna ! OCh även till flera av er andra som har lite vett och sans när det gäller träning av hästar! Det finns hopp om mänskligheten även här tror jag!
Jag får anars känslan här att några stycken skulle behöva en mycket grundläggande kurs i hästanatomi, hästens muskler, hästens biomekanik, unghästutbildning, rehab av hästar.
"Få kontakt med bakbenen"?? Genom att få ont i dem? Man får god lust att sätta några av er i en rktigt omänsklig träning för att ge er kontakt med den fysiska verkligheten! Allvarligt!