Tramp-piaff

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tramp-piaff

Fast går inte drevet lite väl fort nu?
Skrev inte djurjouren att hästen när hon började arbeta med den inte gick fram för skänkel, men att den gör det nu?

Vilket drev? Från början skrev hon inte att den gick fram, tvärtom, men när vi ifrågasatte det så ändrade hon till att den gick fram till 99%. Enligt mig är en häst som inte går fram inte färdig för något som helst tramp, stampa på stället lär inte ge den någon framåtbjudning o utan framåtbjudning så kommer den "stampa på stället" för resten av sitt liv istället för att komma framåt i sin utbildning...:grin:

Vi har olika glasögon helt enkelt, jag såg drevet gå.

Jag säger inget om själva ursprungsfrågan, kan för lite om ridning för att uttala mig. Har aldrig jobbat som hästutbildare och vet inte vilka olika vägar som bär till Rom. Men det är väldigt lärorikt att ta del av allas erfarenheter! Det finns ju gott om människor som har enormt mycket kunskap och erfarenhet på Buke.

Drevet går och i vanlig ordning rinner en potentiellt intressant och givande diskussion ut i sanden.

Jag ger upp det här underforumet snart, helt meningslöst.

KL
Fast helt allvarligt...

Jag anser inte att det är dressyr utan rehab- när nu folk skriver om hästar som varit orena mm.

däremot kan jag aldrig påminna mig om ngn Vet eller annan fysiolog som förespråkar tramp.

Klättring o att rida ut i skogen -är uppbyggande.

att utsätta hästen för ngt som är för svårt ger bara att den kanske rent utav blir pressad o olycklig o hittar på felaktiga sätt att jobba bara för att vara till lags.

hästar vill springa över Prärien med sin ryttare som kompanjon- om den får välja menar jag:angel:

Jag skulle nog vilja påstå att arbete med piaff/passage är nyttig gymnastik för den friska hästen som utbildats rätt och är nog stark för det. Däremot har jag aldrig hört det förespråkas som rehab. Ska man träna upp en häst som varit ofräsch av någon anledning så finns annat som är mycket bättre och inte lika krävande. Man måste akta sig så att man inte kräver alldeles för mycket av en samarbetsvillig häst.

hästar vill springa över Prärien med sin ryttare som kompanjon- om den får välja menar jag:angel:

Kan du vara så snäll och komma till Örebro och tala om detta för min häst, jag har försökt tala om för henne att du gång på gång, har sagt detta i snart tio år att precis varenda häst inte en enda häst undantagen, absolut bara vill ut och galoppera på prärien med sin kompanjon. Men det hjälper inte. Hon vill helst inte lämna sin korkek/gårdsplan varken med eller utan hästsällskap - möjligen för att "mölja runt" i en halvtimme i skritt nånstans om man inte har lust att prygla upp henne (det ligger ungefär 10 ridspön i varierande färg och längd i skogarna omkring, där vi har bott) och sen hem igen, men blir galen av glädje, när hon får komma till ridhus, eller ridbana, för att krumelutta i alla gångarter och allra helst med en rolig tränare och publik.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

då känner jag att det borde vara bra att klargöra vad jag tycker är grund o vad du tycker är grund. O framförallt vad DJ anser vara grund!:grin:
[/QUOTE]
Grundläggande för mig är: Kontakt, lösgjordhet och takt. Att hästen engagerar sin överlinje och har en ärlig sökning till handen.

Din häst är miljöskadad?;)

Skämt åsido, det måste ligga nåt bakom, typ du har aldrig låtit henne flänga iväg i full galopp ute? för jag har svårt att tro att en häst som fått smaka på att springa fritt ute skulle föredra att behöva jobba i ridhuset.

Drevet går och i vanlig ordning rinner en potentiellt intressant och givande diskussion ut i sanden.

Frågan är hur det kan bli en givande diskussion som handlar om en häst som inte borde trampa alls? Hur kan du helt bortse från den aspekten?

Din häst är miljöskadad?;)

Skämt åsido, det måste ligga nåt bakom, typ du har aldrig låtit henne flänga iväg i full galopp ute? för jag har svårt att tro att en häst som fått smaka på att springa fritt ute skulle föredra att behöva jobba i ridhuset.

Jo, hon är nog till viss del miljöskadad. Tjejen jag köpte henne av för snart tio år sen, hade henne i två år innan hon kom underfund med henne. Hon rotade i Fatimas bakgrundshistoria, för att få veta mer och hon slutade räkna ägare, när hon kom till tionde namngivna ägaren (det fanns fler) innan Fatima fyllt sju. Så, det har förmodligen hänt ett och annat.

Och jodå, hon har fått flänga runt med. Jag brukar be kompisar ta med henne ut. Men det har slutat både med avkastningar i skritt på lång tygel, sidskutt med skruv i galopp, baklängestrav i blindo ner i krondiken och häst på två ben pga "troll" i skogen. Men jag ger inte upp, just nu är vi ju uppe i fyra km's turer i skritt och trav med sällskap... :p så får vi se hur länge jag orkar. Det är snart dags för operation av höft och idag höll den redan opererade höften på att hoppa åt fanders för tredje gången... när jag skulle dra på mig stödstrumpor.

Senast ändrad:

Ok baklänges enligt mig...för grunden för mig är Takt, lösgjordhet, kontakt.
kontakt är jätteviktigt först om man har fokuset framtill.
kontakt är ngt som man får sedan när den är igenom kroppen- trampar på mot bettet- avspänd.

Få igång bakbenen o jobba sedan på lösgjordhet så komma den ärliga kontakten- utan stångridning.

Ja du bigganl. Vet du vad, jag tror att om du och jag nånsin skulle kunna föra en begriplig diskussion fick vi nog ha en ordlista för varenda ord så att vi kunde definiera vad vi menar för annars blir det som att prata förbi varandra på ett mycket förvirrande sätt. Vi har uppenabrligen helt olika definitioner av en rad svenska vanliga ord som: gemensam, grundridning, kvalitet, kunskap, överens, och så vidare i alla oändlighet.
Jag tror inte alls vi har olika tolkning av de orden. Det jag säger är att jag tyckte diskussionen om tramp och träning av detta är intressant för att höra andras åsikter och hur de tränar. Jag ville inte gå in på en diskussion om den specifika hästen. DET är skillnad.
Du fortsätter med floskler
För mig är det viktigt att ryttare vet vad de vill åstadkomma, hur och varför. Att träningen är logisk och förståbar. Det är ingen floskel utan helt ärligt väldigt viktigt. Om du inte tycker det så ok för mig.

För mej är det nog det som du och Djurjouren och någon till uttrycker som är ytterst avvikande och som jag då aldrig tack och lov stött på någonannanstans. (men jag tvivlar på att det var det du menade?)
Nej det var absolut inte vad jag menade. Jag har kontakt med ryttare och tränare på alla nivåer och har aldrig upplevt att jag har någon avvikande åsikt när det gäller ridning/utbildning av hästar. Jag gillar att diskutera detta så jag tar varje tillfälle i akt. Inte heller här i forumen känns det avvikande. Det är ett fåtal som gärna vill missuppfatta vad jag och några till skriver, men det verkar vara mest för att vara motvalls. (som jag skrev i tidigare inlägg)
Min syn är nog ganska vedertagen inom utbildning av hästar så det kan knappast vara den du åsyftar om du är någorlunda i verkligheten.
Och min också så då borde vi inte skilja oss åt så väldans mycket egentligen. (och den tycks också delas av många andra)

Som sagt, att diskutera floskler med hjälp av ordlista är inte något jag är intresserad av, även om jag just nu har lite tid för internet en period. Nej det får vara.
Nej det har jag verkligen inte lust med. Vet inte varför du ens tar upp det för det är det ju ingen som bjudit in till. Sånt är inte jag intresserad av.
Du har lyckats undvika att uttala dej om nånting egentligen även i ditt svar till Novali01. Såna diskussioner får vara för min del. Det leder ingen vart.
[/QUOTE]
Om du inte ser någon betydelse i vad jag skrivit har du nog inte läst så bra.
Jag skriver inte antydningar eller halvsvar utan jag menar helt enkelt det jag skrivit. Konstigare än så är det inte.

Hur som helst. Jag har svarat dig och nu får det vara bra för min del. Det verkar bara bli meningslöst tjaft och det har jag inte minsta lust med. OM du vore intresserad så tycker jag du skulle läsa igen, lite mer noga, för då ser du nog att det hela inte är så konstigt.
Det jag har svårt för är att folk läser in så attans mycket mera i mångas frågor eller svar än vad som faktiskt står. Då hamnar man långt från verkligheten och då försvinner det utvecklande och givande med diskussionerna. Den här tråden var bra i början och jag hoppas vi hittar tillbaka dit.:)
ha det!

kontakt är jätteviktigt först om man har fokuset framtill.
kontakt är ngt som man får sedan när den är igenom kroppen- trampar på mot bettet- avspänd.
Men vem har pratat om att kontakten ska komma först? Kontakten kan inte komma förrän hästen är engagerad bakifrån. Fokuset framtill? Vad menar du med det? Ryttare som kommit en bit börjar inte framifrån utan bakifrån. (om det ska bli någonting av det hela) Det ärl ett klassiskt nybörjarfel att tro att man börjar framifrån. Den nivån tror jag de flesta härinne passerat för länge sedan.
Få igång bakbenen o jobba sedan på lösgjordhet så komma den ärliga kontakten- utan stångridning.
Ja just det.

Frågan är hur det kan bli en givande diskussion som handlar om en häst som inte borde trampa alls? Hur kan du helt bortse från den aspekten?

Diskussionen om trampet och hur olika det tränas var intressant. Tror det var vad Migo syftade på. Inte gällande just denna häst, utan allmänt.

För mig är det viktigt att ryttare vet vad de vill åstadkomma, hur och varför. Att träningen är logisk och förståbar. Det är ingen floskel utan helt ärligt väldigt viktigt. Om du inte tycker det så ok för mig.
Fast när man läser här så undrar man vem som har kommit på allsköns rehabmetoder.
Det är uppenbart att man hittar på eget o i ett stadie kanske tycker att man utvecklas... tills det tar stopp.

Hästar gör som regel inte mer än vad man begär av dem.

Det viktigaste är trots allt att de bjuder o att man ser till att de gör så.

Då löser sig det mesta. att de villigt springer framåt utan inblandning av andra hjälper- som dålig kontakt. ABC En sak i taget.

Vad krävs för att en häst ska trampa?
Jo att man samtidigt stoppar upp den. DJ häst tänkte då bakåt vilket inte är ett dugg konstigt. de blir förvirrade. -Vad vill du egentligen:confused:

en häst som inte bjuder o då ofta heller inte "tar" bromsen är det bara att särskilja på hjälperna tills det fungerar o även hela tiden senare.

gas- lättlätt i handen- beröm. Sakta av- kort förhållning- ptrro.

du kan som novali skrev, aldrig får man de aktiva bakbenen som ska böjas om hästen inte redan innan villigt trampar på. Så dags att fösöka få dem aktiva när man har bromsat upp:crazy: too late.

Därför blir det tramp med raka bakben o oengagerat med en ledsen häst. inte sällan är hästarna helt muskelfattiga i bakkärran som ska utföra dessa konster.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur