Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hästar vill springa över Prärien med sin ryttare som kompanjon- om den får välja menar jag
[/QUOTE]då känner jag att det borde vara bra att klargöra vad jag tycker är grund o vad du tycker är grund. O framförallt vad DJ anser vara grund!
Grundläggande för mig är: Kontakt, lösgjordhet och takt. Att hästen engagerar sin överlinje och har en ärlig sökning till handen.
Drevet går och i vanlig ordning rinner en potentiellt intressant och givande diskussion ut i sanden.
Din häst är miljöskadad?
Skämt åsido, det måste ligga nåt bakom, typ du har aldrig låtit henne flänga iväg i full galopp ute? för jag har svårt att tro att en häst som fått smaka på att springa fritt ute skulle föredra att behöva jobba i ridhuset.
kontakt är jätteviktigt först om man har fokuset framtill.Ok baklänges enligt mig...för grunden för mig är Takt, lösgjordhet, kontakt.
Jag tror inte alls vi har olika tolkning av de orden. Det jag säger är att jag tyckte diskussionen om tramp och träning av detta är intressant för att höra andras åsikter och hur de tränar. Jag ville inte gå in på en diskussion om den specifika hästen. DET är skillnad.Ja du bigganl. Vet du vad, jag tror att om du och jag nånsin skulle kunna föra en begriplig diskussion fick vi nog ha en ordlista för varenda ord så att vi kunde definiera vad vi menar för annars blir det som att prata förbi varandra på ett mycket förvirrande sätt. Vi har uppenabrligen helt olika definitioner av en rad svenska vanliga ord som: gemensam, grundridning, kvalitet, kunskap, överens, och så vidare i alla oändlighet.
För mig är det viktigt att ryttare vet vad de vill åstadkomma, hur och varför. Att träningen är logisk och förståbar. Det är ingen floskel utan helt ärligt väldigt viktigt. Om du inte tycker det så ok för mig.Du fortsätter med floskler
Nej det var absolut inte vad jag menade. Jag har kontakt med ryttare och tränare på alla nivåer och har aldrig upplevt att jag har någon avvikande åsikt när det gäller ridning/utbildning av hästar. Jag gillar att diskutera detta så jag tar varje tillfälle i akt. Inte heller här i forumen känns det avvikande. Det är ett fåtal som gärna vill missuppfatta vad jag och några till skriver, men det verkar vara mest för att vara motvalls. (som jag skrev i tidigare inlägg)För mej är det nog det som du och Djurjouren och någon till uttrycker som är ytterst avvikande och som jag då aldrig tack och lov stött på någonannanstans. (men jag tvivlar på att det var det du menade?)
Och min också så då borde vi inte skilja oss åt så väldans mycket egentligen. (och den tycks också delas av många andra)Min syn är nog ganska vedertagen inom utbildning av hästar så det kan knappast vara den du åsyftar om du är någorlunda i verkligheten.
Nej det har jag verkligen inte lust med. Vet inte varför du ens tar upp det för det är det ju ingen som bjudit in till. Sånt är inte jag intresserad av.Som sagt, att diskutera floskler med hjälp av ordlista är inte något jag är intresserad av, även om jag just nu har lite tid för internet en period. Nej det får vara.
[/QUOTE]Du har lyckats undvika att uttala dej om nånting egentligen även i ditt svar till Novali01. Såna diskussioner får vara för min del. Det leder ingen vart.
Ok baklänges enligt mig...för grunden för mig är Takt, lösgjordhet, kontakt.
Men vem har pratat om att kontakten ska komma först? Kontakten kan inte komma förrän hästen är engagerad bakifrån. Fokuset framtill? Vad menar du med det? Ryttare som kommit en bit börjar inte framifrån utan bakifrån. (om det ska bli någonting av det hela) Det ärl ett klassiskt nybörjarfel att tro att man börjar framifrån. Den nivån tror jag de flesta härinne passerat för länge sedan.kontakt är jätteviktigt först om man har fokuset framtill.
kontakt är ngt som man får sedan när den är igenom kroppen- trampar på mot bettet- avspänd.
Ja just det.Få igång bakbenen o jobba sedan på lösgjordhet så komma den ärliga kontakten- utan stångridning.
Frågan är hur det kan bli en givande diskussion som handlar om en häst som inte borde trampa alls? Hur kan du helt bortse från den aspekten?
Men det var ju det jag skrev. Just de bitarna. Vad menar du?
Det ärl ett klassiskt nybörjarfel att tro att man börjar framifrån. Den nivån tror jag de flesta härinne passerat för länge sedan.
Men om du tycker så varför skriver inte även du till Djurjouren att hon gör helt fel?
Fast när man läser här så undrar man vem som har kommit på allsköns rehabmetoder.För mig är det viktigt att ryttare vet vad de vill åstadkomma, hur och varför. Att träningen är logisk och förståbar. Det är ingen floskel utan helt ärligt väldigt viktigt. Om du inte tycker det så ok för mig.