Tramp-piaff

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tramp-piaff

Det måste kännas tufft att vara tvungen? att rida på ett både mentalt och fysiskt vrak.

En del hästar mår väldigt bra av att gå i en hage i 3 år, andra inte.

De flesta hade kanske sagt tack och hej till en sådan häst medan andra antar utmaningen och förhoppningsvis växer både häst och människa av uppgiften :)

Man är olika och har olika "mål" med vad man gör här i livet, det är väl därför som det finns så många olika sätt att göra saker på?

Djurjouren - du verkar ha hittat ett sätt som berikar ditt liv och det är jättespännande att läsa om!
Så tack även du för att du delar med dig :bow:

Tack för snälla ord!:eek::love:
Det är svårt att inte fundera mycket kring det när man jobbar med det.:p
Men sen är det ett stort intresse för mig också. Så jag lägger mycket av fritiden på att fundera kring det, läsa om det och diskutera det med andra.
Framför allt har jag bra tränare som jag fått bollplanka mycket med. Och även hästar som lärt mig mycket just iom att de varit lite knepiga många av dem.

Jag vet inte...

Jag är inte så impad av piaff o tycker inte att jag har så mkt användning av det.
ej heller när man ser på bakknäproblematik.

Jag vill ha lite uppförsbacke i samlade -ökade traven samt passagen - MED energi o lätt framdel:bump:

det kan jag leva på...
Håller med till viss del men tycker ändå att jag haft nytta av tramp som ländgympa och på de jag sett och tränarens har jag tyckt samma. Men visst, inget bör ju övergöras men ser man till att rida lika mkt framåt som man samlar tycker jag ändå man e rätt ute.
Har man bakknäproblem e väl variation i träningen superviktigt!

Det är inte helt kul alltid...Det medges.Men jag ser det som en skola för mig och framför allt för spanjorerna. De har börjat använda lite av mina snälla övningar för att få hästar att göra saker istället för att bara rycka, slita och pryla.

Kan utan vidare erkänna att jag fick en chock av att läsa det du skriver. Har funderat en lång stund om jag ska skriva svar eller ej, andra här verkar ju inte se något märkvärdigt eller motsägelsefull i vad du håller på med så jag har verkligen funderat på att bara lämna den här sidan och glömma den.

Men jag gör ett försök att svara.

Du skrev först:

Vilken gångart föredrar ni att använda innan tramp och vilken gångart använder ni när ni går ur trampet?
Jag har aldrig direkt lärt någon häst detta, men nu har jag äran att ha en naturbegåvning som gör det jättefint efter bara 3 pass.

därefter:

Jag menar i början när typ allt är nytt för hästen.
Jag har i olika delar lärt den att sätta sig, att swinga ryggen och sen lärt den att manuellt lyfta benen med hjälp av touchering. Sen kopplade jag ihop allt. Och kom på att det lättaste är att gå in i det i trav och ur det i galopp
.

och därefter en längre historia om en fruktansvärt misshandlad häst!!

Hur kan du ens beblanda dej med folk som behandlar hästar på det sättet???? Men det har du nog ett bra svar på förstås så glöm det förresten.

Piaff och sk tramp är en rörelse när hästen kan gå i en hög grad av samling. Varför håller du på och plågar denna krake med det? Den kan inte ens gå i en ren galopp skriver du ju dessutom

Jobbat i 2 månader med honom och gjort enorma framsteg. Utan ryttare rör han sig enbart i korsgalopp och ser halt ut. (men reagerar inte på böjprov)

Jag la till tramp redan nu för att det är en upplåsande gångart och ger honom lite kontakt med bakbenen och att jag kommit på att om man sätter honom lite på rumpan och ger framåtsignal så finns det liksom ingen annan väg än framåt.
Innan ryggade han helst ur det men då la jag ner tid på att lära honom rygga för spöpet på bogen så har han lagt ner rygga projektet för andra signaler än den korrekta.

Sätter lite på rumpan, ingen annan väg än framåt??? Vad har det med samling att göra?
Det är ju för helvete ett djurskyddsfall du sitter och tror att du kan kräva en hög grad av samling på! Är du riktigt vettig? Driver du med läsarna??

Lägg ner dina hemmafixarexperiment omedelbart och opm du ska röra den hästen så börja med mycket mycket grundläggande, du har hållit på i två måndader med en sån häst och du påstår att du kan kräva piaff?!?!

Jag är så chockad över vad du skriver att jag slutar där och jag struntar i alla ursäkter du har om Spanien, och hur det går till i Spanien, du medverkar ju??
Jag läste lite inlägg av dej och såg någonstans att du påstår att du sitter och rider fina välutbildade GP-hästar, vilket skämt! I DET stallet? Som har en verksamhet med en sån krake som du berättat om här?

Kanske var det dumt att svara men nu gjorde jag det, för det var svårt att tiga inför detta också.

Och ja visst ja, om galopp ur eländet då håller på med, så blir det naturligtvis att hästen får kliva om in i galoppen med störd balans som följd hur kan det vara lättare än att bara kliva fram ur en gångart den redan går i??

Jag läser och tar till mig dina åsikter och förstår dig till fullo.Men jag orkar inte bemöda mig med att besvara dina åsikter men jag respektera dem.
Detta stallet är det minst dåliga här..... Och det finns fina, fina välutbildade hästar oxå, fina hästar med lätt för sig har det bättre, de behöver inte plågas för att göra det de ska.
Jag rider på de fina ibland men självvalt mer sällan numera, det känns ...meningslöst eftersom jag ska rida 2 pållar om dagen, då känns det bättre för mig att rida öken så de slipper den andra beridaren... Jag går oftast därifrån när den rider, jag står inte ut med att se det.
Ibland blir jag så upprörd så jag funderar på att aldrig mer jobba där, men hästarna är ju tvungna att stanna kvar där så då stannar jag kvar i allafall.

Man kan säga att jag har fått en liten annan syn på hästar sen jag flyttade ifrån sverige, på bra eller dåligt...

Och hästarna jag rider går framåt som faan, vilket är ett glädjeämne för mig.Målet är bara att göra dem till välfungerande hästar och det verkar gå åt rätt håll, men långsamt såklart.

Jag vill förtydliga om det inte framgår att jag inte tycker sättet hästarna behandlas på är ok.
Och jag hade inte börjat trampa en häst som inte kan gå i de tre gångarterna normalt.
Jag vill av de skälen inte jobba i tex Spanien.
Men jag tyckte diskussionen om hur man kan använda piaffen var intressant.
Dock använder jag den då grunderna är klara. Och man kan då få lite extra ur övriga gångarter på problemfall.
Jag tror inte på att forcera ngt. Och jag vill få ta den tid det tar då jag jobbar med hästar. Därför tar jag ingen arbetsgivare som tvingar mig att skynda på. Mina knäpphästar tex som jag har får ta all tid i världen.

Vilken gångart föredrar ni att använda innan tramp och vilken gångart använder ni när ni går ur trampet?
Jag har aldrig direkt lärt någon häst detta, men nu har jag äran att ha en naturbegåvning som gör det jättefint efter bara 3 pass.
Jag tycker det verkar funka bäst att ta det från trav och gå ur det i galopp (för att inte få bakåttänk).
Travar i "slappsits", sätter mig i belastningsits och så börjar han trampa, 4 steg orkar han just nu.
Hästen är Doma Vaquera skolad så man för fram handen längs mankmammen och för bak en skänkel så blir det galopp.
I början ville jag gå ur det ur skritt men då blev det lätt bakåttänk.
Hur gör ni? Hur tänker ni?

För att svara på orginalfrågan så håller jag med de övriga (alla tror jag) som svarat hitills.
Jag tar de ur den gångart som passar hästen bäst.
En flegmatisk häst blir det ofta från trav. En energisk/framåt häst blir det ofta skritt. Jag föredrar att lära in det vid hand, på de flesta hästar, först och använda light varianter av trampet för att gymnastisera och lära in korrekta reaktioner på hjälper. Alltså inte nödvändigtvis att jag letar efter piaffen när jag börjar be om "tramp".

Dock brukar jag vilja att hästarna går fram i trav och att de verkligen tänker framåt självmant med bibehållen aktivitet i kroppen. Att de fortsätter jobba och inte springer ut trampet.
Men är det galopp som känns vettigast så är det.

Framförallt att hästen förstår samling på ett så konkret sätt som korrekt tramp (längre fram piaff) tycker jag är mycket användbart eftersom jag kan använda det i nästan allt annat jag gör. För att korrigera, be om lydighet eller bara jobba.

Om övningen hjälper hästen, oavsett dess skick, kan jag inte se något fel med att använda sig av lättare varianter av tramp. Men det är ju upp till den som ser och lär känna hästen. Det går sällan att förmedla via internet om hästen drara nytta av det eller inte.
Har själv haft "vrak" (dock lättare varianter än din) som dragit nytta av light varianter av trampträning.

Senast ändrad:

Spontant så tror jag du läser in alldeles för mycket av vad Djurjouren skriver. Vi har ju bara fått några korta ord om hästen och dess bakgrund och det saknas nog rätt mycket. Själva diskussionen om trampet är intressant ändå. (tycker jag)

För mycket??

Jag inte vet jag hur mycket mera du behöver få beskrivet för att förstå vad som är lämpligt för hästen, jag kan bara svara för mej och för mej räcker det utmärkt, tack!

Jag vet och förstår att djurhållningen är olika i olika länder men man väljer själv vilka metoder man använder! Hästen beskrivs först som naturbegåvning (??) och sen har den lärts att sätta sej och swinga med ryggen och kopplats ihop, på 2 månader dessutom (??) och sen ska den trampas för att få i alla fall lite kontakt med sina bakben??? Dessutom är den skev, misshandlad och illa hanterad över lag. Stackars stackars häst. Och jag förstår utmärkt av beskrivningen att den andra beridaren inte är ett alternativ.

Och du vet inte tillräckligt för att uttala dej, nej det kan ju var möjligt, men det kan jag.

Annars tycks jag ha hittat ett forum av ytterst skickliga ryttare som dömer bätttre än domare och diskuterar piaff som om dom flesta håller på med det dagligen, grattis måste jag säga! Otroligt!

Senast ändrad av en moderator:

En del hästar mår väldigt bra av att gå i en hage i 3 år, andra inte.

Det finns ingen som kan övertyga mig om att det är bra att rida på en häst som inte är fräsch, och att börja bakifrån, med tramp, och då samling(som såklart inte är samling alls då grunderna inte finns), är för mig galet t.o.m. om hästen skulle vara frisk.

Man trampar hästen för att man inte kan samla hästen lite från vanligt tempo med halvhalter o övergångar.

för mig låter det märkligt att på en flegmatisk häst som dessutom ha väldigt svårt för sig rent allmänt-att man går "ner" till piaff, istället för tänker framåt ...hela tiden.

Men förklara för mig...du som gillar att jobba hästar från marken, varför rider du alls på denna häst om han är så misshandlad o vägrar gå framåt för skänkel? Det borde ju vara 10 ggr bättre att jobba honom på töm tills han har förtroende o går fram.

Ang tramp osv så finns det inte i min värld att jag skulle tänka tanken att ens prova det med en individ som är riden på det sätt du beskriver o som uppvisar alla symptom på ofräschhet.

Kan vi inte hålla diskussionen runt träningen av trampandet istället för personangrepp runt enskilda individer.
Vad man än tycker om saken så tror jag inte att djurjouren kommer att kunna ändra på spansk djursyn. Man behöver heller inte hålla med om hennes val av arbetsplats, men det är knappast en allmänt intressant diskussion.

Däremot är vi uppenbarligen flera som är intresserade av en diskussion om piaffträning och tankarna runt det. Både i teori och praktik.

För mycket??

Jag inte vet jag hur mycket mera du behöver få beskrivet för att förstå vad som är lämpligt för hästen, jag kan bara svara för mej och för mej räcker det utmärkt, tack!
Jag får uppfattningen att Djurjouren vet vad hon gör. Jag tror inte alls hon sätter hästen i situationer som den inte är redo för. Att rida och träna hästar som har ett trassligt förflutet kräver mycket eftertanke och man måste ta stor hänsyn till den psykologiska biten. Även om djurhållningen inte är vad man kan önska överallt så tror jag hon gör det bästa hon kan av situationen. Jag har långt ifrån hela bilden klar för mig när det gäller den specifika hästen så därför vill jag inte uttala mig för mycket om det. . Det jag fyller i själv kanske inte alls stämmer överens med verkligheten.Det blir för lätt fel då.

Jag vet och förstår att djurhållningen är olika i olika länder men man väljer själv vilka metoder man använder! Hästen beskrivs först som naturbegåvning (??) och sen har den lärts att sätta sej och swinga med ryggen och kopplats ihop, på 2 månader dessutom (??) och sen ska den trampas för att få i alla fall lite kontakt med sina bakben???
Det hanslar nog inte om en regelrätt piaff i det här läger utan om betydligt lägre krav. Tramp, halva steg, mot piaffen osv. Det finns många namn.
Själva diskussionen om tramp i sig och hur man tränar tycker jag fortfarande är intressant. Just denna speciella hästen måste man ju inte diskutera.
Dessutom är den skev, misshandlad och illa hanterad över lag. Stackars stackars häst. Och jag förstår utmärkt av beskrivningen att den andra beridaren inte är ett alternativ.
Att den är skev är väl inte någon överraskning. Det är de flesta hästar mer eller mindre. Att den varit misshandlad tidigare gör ju inte att den inte ska ridas.
Och du vet inte tillräckligt för att uttala dej, nej det kan ju var möjligt, men det kan jag.
Nej det kan jag verkligen inte. Att man drar så mycket slutsatser som du gör av den knapphändiga informationen är en orsak till så mycket missförstånd. Det vill jag undvika.
Annars tycks jag ha hittat ett forum av ytterst skickliga ryttare som dömer bätttre än domare och diskuterar piaff som om dom flesta håller på med det dagligen, grattis måste jag säga! Otroligt!
De meningarna är ytterligare ett exempel på att du drar för hastiga slutsatser. Ta det lite lugnt och läs mer vad som egentligen står. Då hamnar du på en mer realistisk nivå.

Vi jobbar massor från marken, löslongerar a la Hempfling, leker med frambenen att han ska lyfta på dem etc. Och vi spelar fotboll med en stor pilatesboll:D. Allt för att ge honom kul upplevelser av träning.Inte tömkörning men arbete på kort tygel, med mig vid bogen har vi börjat med men det är svårt, ger tappad rygg och bjudning.

Numera GÅR han framåt för skänkel till 99 % (inte snabbt och mkt men iallafall)och för att bemöta alla korkade påståenden ovan så har han numera 3 rena gångarter (fast inte när han är lös) och en viss framåtbjudning.
Hans ögon börjar se mindre "grisaktiga" ut, ni vet så där små och korkade som avstängda hästar blir.
Jag har valt att inte använda framåthjälperna alls på lååång tid, vill bara att alla andra hjälper ska vara befästa innan jag ger honom tillbaka vanliga hederliga hjälper. Nu leker vi med hjälper som för åt alla håll utaom just framåt, sidleds, bakåt, uppåt etc.

Jag vill att allt han gör framåt ska komma från honom själv innan jag börjar driva honom just framåt.

Hästen Är en naturbegåvning, han har lärt sig så extremt mkt på så kort tid, aldrig varit med om nått liknande. Det gör det hela ännu sorgligare, varför har han behövt utstå så mkt skit när han både KAN och VILL vara till lags?

Senast ändrad:

Du må tycka att synpunkterna är korkade. Men att ens nämna tramp eller piaff i samband med en häst som saknar det allra mest grundläggande och inte ens har framåtbjudning, dessutom en problematisk bakgrund, vad ska man då kalla det? Det här tramptramset verkar vara ett sätt att skapa något grundläggande genom det allra mest svåra, vad kan man kalla det annat än korkat? Egentligen tycker jag inte att man ska skriva såna ord i en diskussion men du öppnade för det nu. Att man behandlar hästar okänsligt i Spanien hur kan det ursäkta såna avsteg från allt vad hästvett heter? Hur kan två stora fel leda till rätt?

Nej det kan jag verkligen inte. Att man drar så mycket slutsatser som du gör av den knapphändiga informationen är en orsak till så mycket missförstånd. Det vill jag undvika.

Vi har uppenbarligen olika åsikter om vad som är tillräcklig information. Det finns blogg, det finns en hel del information i den här diskussionen vid det här laget. Behöver du ännu mer blir jag förvånad men det är inte min sak. Alla har sina referensramar och uppenbarligen har vi olika syn på vad som är grunder och vad som inte är det också. Rörelser som kräver någon grad av samling kan aldrig bli aktuella på denna häst i dagsläget och inte inom den närmaste framtiden heller, det framgår mycket tydligt. Hur det är med era andra hästar som ni diskuterar har jag ingen aning om, men jag kan ju bli lite bekymrad med tanke på era värderingar och synsätt. Men vi kanske inte ska gå in på det också, utan konstatera att vi står långt ifrån varandra på många sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur