Jag har satt ett snöstaket ca 25 m från ridbanan, men fick tyvärr inte upp det innan fyksnön förra veckan.Precis som min hjärna tänkte då. Kanske 1 km ut på åkrarna isf?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har satt ett snöstaket ca 25 m från ridbanan, men fick tyvärr inte upp det innan fyksnön förra veckan.Precis som min hjärna tänkte då. Kanske 1 km ut på åkrarna isf?
Känns tryggt... eller inte... Jag fortsätter nog ta bilen...
Ja men man kan ju inte "tänka att det inte är något problem" längre fram, det är ju där egenansvaret kommer in tycker jag. Jag har bott i Skåne i 20 år nu, för mig är det fullständigt självklart att det kan vara snöfritt i söder men drivsnö och kaos 4 mil norrut. Det är ju så det ofta ser ut i Skåne? Jag menar inte att du ska redogöra för hur andra tänker, jag tycker bara det är så himla märkligt.
Jag hade inte vågat ta risken att bli sittandes fast i bilen i flera timmar. Då kör jag hellre lugnt och försiktigt på mindre vägar, eftersom det är igenkorkat på den stora vägen. Om jag nu måste iväg, vilket ju ibland är tvunget såklart.
Exakt, jag blev tvungen att köra till Malmö den aktuella kvällen, men tyckte det var lugnt eftersom jag körde E65. Hade varit mycket mer tveksam till att köra småvägar.Men oftast är de stora vägarna de som är bäst att köra i sånt väder. Det är de som plogas mest osv. Småvägarna är generellt sett värst! Om jag måste ut i snöoväder jr i Skåne så håller jag mig borta från småvägar!
Nej, det fungerar överallt annars utom i Skåne så ni får väl sitta i era dygnsköer istället.Precis som min hjärna tänkte då. Kanske 1 km ut på åkrarna isf?
Jag har satt ett snöstaket ca 25 m från ridbanan, men fick tyvärr inte upp det innan fyksnön förra veckan.
Nej, det fungerar överallt annars utom i Skåne så ni får väl sitta i era dygnsköer istället.
Vad ska man tro när du anger en km som lämpligt avstånd, att du är seriös?Oj vilka positiva bidrag till tråden Dumförklara på bara när en ställer frågor
Jag rapporterar när vi har snöstorm från öster nästa gång! Det är då all snö från Simrishamn hamnar på vår ridbana.Så spännade! Vill gärna höra hur det funkar
Vad ska man tro när du anger en km som lämpligt avstånd, att du är seriös?
Jag skulle spontant säga att dubbla höjden är ett bra mått på hur lång den större delen av drivan är, och sen behöver man nog samma avstånd en gång till, så fyra gånger höjden är nog ett minimimått om jag ska höfta lite. Jag har som sagt satt mitt staket 25 m från ridbanan, det är ca 150 cm högt, men då hoppas jag att drivan hamnar inom ca 6 m från staketet. Jag har också gjort en spalt under staketet, ca 50 cm, vilket bör göra att drivan börjar en bit ifrån staketet. För långt bort gör ju att ny snö kan accumuleras.Faktiskt delvis seriös. Jag vet hur långa drivorna blir och undrar då hur långt ifrån skydden behöver stå. Ju högre pryl ivägen desto längre drivor. Det räcker liksom inte vid åkermarken i alla fall mtp att ett buskage vid åkermarken ger en vall över hela motorvägen även vid såhär lite snö som ändå fallit i Lund. Så vad krävs egentligen för avstånd ungefär?
Alltså jag är nyfiken, som jag skrev i första inlägget så hittade jag främst en artikel där de skulle samla upp snön och jag fattar inte hur det kombineras med jordbruksmarken.
Såklart, med betoning på oftast. Nu utgick jag ju från det som diskuterades, alltså att det redan har förekommit rapporter om att det är totalstopp på E22an. Och att jag då om jag absolut var tvungen att köra hellre skulle hålla mig på de mindre vägarna än att riskera att bli sittandes i bilkö i flera timmar.Men oftast är de stora vägarna de som är bäst att köra i sånt väder. Det är de som plogas mest osv. Småvägarna är generellt sett värst! Om jag måste ut i snöoväder jr i Skåne så håller jag mig borta från småvägar!
Jag skulle spontant säga att dubbla höjden är ett bra mått på hur lång den större delen av drivan är, och sen behöver man nog samma avstånd en gång till, så fyra gånger höjden är nog ett minimimått om jag ska höfta lite. Jag har som sagt satt mitt staket 25 m från ridbanan, det är ca 150 cm högt, men då hoppas jag att drivan hamnar inom ca 6 m från staketet. Jag har också gjort en spalt under staketet, ca 50 cm, vilket bör göra att drivan börjar en bit ifrån staketet. För långt bort gör ju att ny snö kan accumuleras.
”De bilar som fastnade på småvägar är de som försökte komma ifrån E22 på ett enkelt sätt. Slippa kaoset, men det blev tvärtom med tanke på att ingen plogning alls utfördes där. Följden blev att en massa bilar som körde fast och kom ingen vart.Såklart, med betoning på oftast. Nu utgick jag ju från det som diskuterades, alltså att det redan har förekommit rapporter om att det är totalstopp på E22an. Och att jag då om jag absolut var tvungen att köra hellre skulle hålla mig på de mindre vägarna än att riskera att bli sittandes i bilkö i flera timmar.
så här såg småvägen ut och nej bilen står inte i diketSåklart, med betoning på oftast. Nu utgick jag ju från det som diskuterades, alltså att det redan har förekommit rapporter om att det är totalstopp på E22an. Och att jag då om jag absolut var tvungen att köra hellre skulle hålla mig på de mindre vägarna än att riskera att bli sittandes i bilkö i flera timmar.
Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterbetedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)
Smart tänkt får stanna på vägen hem från jobbet och köpa godis i fall nått händer varje dag.Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterbetedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)