Nu bor jag i Skåne, så här är inte snökaos så ofta, och denna gång var det jullov när det var snökaos. Men det har hänt att skolbussarna inte kört på morgonen, för att det varnas för snö på eftermiddagen, dvs helt ok för barnen att vara hemma när bussen inte går. I alla fall i den kommun jag bor i. Sen att jag kör barnet till skolan och hämtar tidigare om det börjar snöa är ju inte så poppis hemma, hade varit roligare att stanna hemma .Jag har funderat lite på respekten för varningar. När det blir orange varning med nån form av snö inblandad, kommer busstrafiken drabbas ordentligt. Då blir ofta skolbarn drabbade. Borde inte skolan ha nån form av säkerhetstänk och hålla hemundervisning/stängt vid åtminstone orange varning? I alla fall för de barn som åker buss till skolan? Som det är nu, får de ju inte stanna hemma och så blir det pannkaka när de inte kommer hem.
Jag tycker det är bra att man ser över detta. Inte då mycket för att helt kunna hindra att det händer, det går nog inte. Men vi måste ha en bättre och snabbare kedja när det väl händer. Folk ska inte behöva sitta ett dygn på vägen när det blir stopp.
Jag jobbar alltså för det mesta hemma när det är snöoväder på gång, men ofta blir det som @Enya skrev, inte så mycket av ovädret.