Är det från Skåne och nu i år? Här nere vid sydkusten är det knappt någon snö alls.så här såg småvägen ut och nej bilen står inte i diket
Visa bifogad fil 136419
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det från Skåne och nu i år? Här nere vid sydkusten är det knappt någon snö alls.så här såg småvägen ut och nej bilen står inte i diket
Visa bifogad fil 136419
Flapjack är bra att ha!Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterbetedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)
Och en riktig vintersovsäck så kan man klara flera dygn. och slippa behöva överge sin fina bil.Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterbetedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)
Från i onsdags em, strax utanför byn,det såg ut så överallt tills i fredags fm, på em var det äntligen plogat så man kunde ta sig ut från byn men det stod vrak överalltÄr det från Skåne och nu i år? Här nere vid sydkusten är det knappt någon snö alls.
Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterbetedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)
Är det från Skåne och nu i år? Här nere vid sydkusten är det knappt någon snö alls.
Från i onsdags em, strax utanför byn,det såg ut så överallt tills i fredags fm, på em var det äntligen plogat så man kunde ta sig ut från byn men det stod vrak överallt
1.30m hög vall vid utfarten ca 3m bred och 1.12 m kramsnö på större delen av tomten, barmark bakom huset och vid bilen , det skottades med lastmaskinTror du har hus nära en kompis. Bilderna på hennes utfartsväg gjorde ju att man insåg att det var inte läge att bli akut sjuk den veckan
Jag körde en kort bit på e22 idag (en avfart) och den var verkligen inte bra. Knöligt, moddigt och ej halkbekämpat, varken sand eller salt. Den brukar alltid saltas. Vägen ut till oss (70-väg) är bättre (hyfsat slät, ingen modd), men ej heller den halkbekämpad, den brukar sandas. Förstår inte riktigt varför? Har förstått att salt funkar dåligt i kyla (men ej riktigt vilken kyla - det har varit nedåt -20 som mest, idag var det -6), men det förklarar ju inte att det inte sandas heller.Och uppenbarligen lärde sig trafikverket ingenting, nu gick det ut en varning från polisen att E22 är så hal så en bil har voltat.
Här i byn är det faktiskt någon som i alla fall har strött ut väldigt lite grus, + för ansträngning ´- för att det knappt syns.Jag körde en kort bit på e22 idag (en avfart) och den var verkligen inte bra. Knöligt, moddigt och ej halkbekämpat, varken sand eller salt. Den brukar alltid saltas. Vägen ut till oss (70-väg) är bättre (hyfsat slät, ingen modd), men ej heller den halkbekämpad, den brukar sandas. Förstår inte riktigt varför? Har förstått att salt funkar dåligt i kyla (men ej riktigt vilken kyla - det har varit nedåt -20 som mest, idag var det -6), men det förklarar ju inte att det inte sandas heller.
Imorgon är förskolan stängd och jag hade funderingar på Leos lekland men det blir det inget med för jag tänker inte köra på e22.
1.30m hög vall vid utfarten ca 3m bred och 1.12 m kramsnö på större delen av tomten, barmark bakom huset och vid bilen , det skottades med lastmaskin
Jag körde en kort bit på e22 idag (en avfart) och den var verkligen inte bra. Knöligt, moddigt och ej halkbekämpat, varken sand eller salt. Den brukar alltid saltas. Vägen ut till oss (70-väg) är bättre (hyfsat slät, ingen modd), men ej heller den halkbekämpad, den brukar sandas. Förstår inte riktigt varför? Har förstått att salt funkar dåligt i kyla (men ej riktigt vilken kyla - det har varit nedåt -20 som mest, idag var det -6), men det förklarar ju inte att det inte sandas heller.
Imorgon är förskolan stängd och jag hade funderingar på Leos lekland men det blir det inget med för jag tänker inte köra på e22.
Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterberedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)
Fattar inte heller varför det inte är grus någonstans. Har man slutat med det? Jag har kört inne i Staffanstorp, Lund, Flyinge, Södra Sandby och mellan dessa. Är kanske blind men har inte sett något grus och antingen har det smält bort av solen eller så är blankis på sina ställen.
Vanligt vägsalt, NaCl funkar ner till ca -7 grader. MgCl funkar till ca 12 men är betydligt dyrare och hälls nog inte ut på vägarna.Här i byn är det faktiskt någon som i alla fall har strött ut väldigt lite grus, + för ansträngning ´- för att det knappt syns.
Mellan här o tex Tollarp är det tvättbräda , vallar som gör om vägen till enbilsväg och flera ställen med djupa bilspår o lössnö i dom, det var i ett sådant parti bilen bakom mig for ut på åkern i fredags.
På lilla vägen utanför oss, ut till E65, är det grusat. Det är inte mycket grus, men gör ändå att man har fäste.Fattar inte heller varför det inte är grus någonstans. Har man slutat med det? Jag har kört inne i Staffanstorp, Lund, Flyinge, Södra Sandby och mellan dessa. Är kanske blind men har inte sett något grus och antingen har det smält bort av solen eller så är blankis på sina ställen.