Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fattar inte?
Jag fattar inte?
Fattar inte, vad är det?
Fattar inte, vad är det?
Inte så dumt dock att ha en filt eller ngt i bilen. Man kanske borde lägga en bunt energy bars där med En försöker ju ha i väskan när man åker tåg...Det ska tydligen vara en sovsäck som bevarar 90% av värmen eller vad för tokigt som kom sedan i det korta klippet efter att jag tagit skärmdumpen och skrivit här Ungefär på nivån av hur kaoset sköttes används det nu alltså i efterhand
Förr när jag ofta åkte långt hade jag en skoteroverall och värmeljus i bilen.Inte så dumt dock att ha en filt eller ngt i bilen. Man kanske borde lägga en bunt energy bars där med En försöker ju ha i väskan när man åker tåg...
Inte så dumt dock att ha en filt eller ngt i bilen. Man kanske borde lägga en bunt energy bars där med En försöker ju ha i väskan när man åker tåg...
Nah om man inte "ställer till svars" dvs studerar vad som eventuellt gick fel om någonting gick fel så kommer man inte heller ändra någonting i organisationen. Då blir det ju mer av rycka på axlarna och fortsätta som vanligt.Förr när jag ofta åkte långt hade jag en skoteroverall och värmeljus i bilen.
Plus det självklara - reflexväst och ficklampa.
Rent allmänt tycker jag att det är poänglöst att ställa folk till svars för "naturkatastrofer" Bättre att tillse att man verkligen lärt sig nåt av händelsen och fått bättre beredskap.
Det hela avslöjade ju brister vi kanske inte vetat om annars..
Fast som @tanten säger så är det ens eget ansvar att ha bilen vinterrustad och jag anser att man kan inte skylla ifrån sig på andra om man inte lyssnar på väderleks- och trafikrapporterna.Nah om man inte "ställer till svars" dvs studerar vad som eventuellt gick fel om någonting gick fel så kommer man inte heller ändra någonting i organisationen. Då blir det ju mer av rycka på axlarna och fortsätta som vanligt.
Uhm jag pratar inte om att skylla ifrån sig. Jag förstår inte varifrån du får det. Jag pratar om att efter att någonting har hänt ska det utredas om det hade kunnat hindras/räddning kunde varit effektivare.Fast som @tanten säger så är det ens eget ansvar att ha bilen vinterrustad och jag anser att man kan inte skylla ifrån sig på andra om man inte lyssnar på väderleks- och trafikrapporterna.
Ställa till svars - dvs utreda vem som gjort fel och anklaga/åtala. - det ärväl någothelt annat än att ordentligt utreda och åtgärda gjorda fel..Nah om man inte "ställer till svars" dvs studerar vad som eventuellt gick fel om någonting gick fel så kommer man inte heller ändra någonting i organisationen. Då blir det ju mer av rycka på axlarna och fortsätta som vanligt.
Om man utreder en fråga och inser att någon behöver bära ett hundhuvud så är det väl inte så konstigt att det slutar med att någon gör just det. Om utredningen slutar med att man bara behöver ändra rutiner så är det ju så den slutar. Det är ju inte någonting man ska bestämma innan. Om ingen lär sig någonting av utredningen finns ju dock ett grundläggande problem i organisationen och någon kanske borde bära hundhuvudet för det om inte annat.Ställa till svars - dvs utreda vem som gjort fel och anklaga/åtala. - det ärväl någothelt annat än att ordentligt utreda och åtgärda gjorda fel..
Att ställa till svars behövr inte alls betyda att nån lärt sig nåt alls. Bara att nån/några får bära hundhuvudet.
Det är sant, jag instämmer helt i den bilden.Händelseförloppet på E22 har ju utvärderats och det har dragits en hel del kloka slutsatser om varför det gick fel. Framför allt pekas det på att samverkan mellan olika aktörer var otillräcklig och det har inte funnits någon tillräckligt bra samlad lägesbild. Den typen av utredningar/utvärderingar är ett viktigt material för att bygga ett robustare samhälle och att öka förmågan att hantera störningar av olika slag. Utvärderingarna handlar inte om att ställa någon till svars utan just att lära av händelser.
Kanske i prioriteringsordning? Om det under granskningen framkommer att någon verkligen gjort saker helt fel så behövs åtgärder funderas på.Om man utreder en fråga och inser att någon behöver bära ett hundhuvud så är det väl inte så konstigt att det slutar med att någon gör just det. Om utredningen slutar med att man bara behöver ändra rutiner så är det ju så den slutar. Det är ju inte någonting man ska bestämma innan. Om ingen lär sig någonting av utredningen finns ju dock ett grundläggande problem i organisationen och någon kanske borde bära hundhuvudet för det om inte annat.
Har jag sagt att jag tycker att man ska prioritera att hitta en syndabock? Jag förstår inte frågan. Jag har skrivit att man behöver utreda saker för att se om något gått fel och man kan förbättra.Kanske i prioriteringsordning? Om det under granskningen framkommer att någon verkligen gjort saker helt fel så behövs åtgärder funderas på.
Men prioriteringen ska väl ändå inte vara att hitta en syndabock?
Jag tycker ändå att vi ser ett samhälle som lär av erfarenheter. Jag har jobbat med de här frågorna sen 2003 på olika sätt och i olika grad och vi är i ett helt annat läge nu än vi var då. Vi har lärt av Estonia, av Tsunamin, av skogsbränderna och av pandemin, och vi har byggt system efter de erfarenheterna. Sen finns det väldigt mycket mer att göra förstås - och ja, jag upplever faktiskt att utredningarna är en del i det arbetet och många använder slutsatserna i ett aktivt arbete för att förbättra systemen.Det är sant, jag instämmer helt i den bilden.
Men tyvärr är mitt intryck att sådan kunskaps- och erfarenhetsöverföring, och sådan höjning av robustheten i praktiken sällan blir fallet. Mitt intryck är att vi mycket hellre skakar av oss jobbiga erfarenheter och "vänder blad" eller "tittar framåt" än faktiskt analyserar och implementerar förbättringar - kanske framför allt ifråga om kommunikation och samverkan. Just att "samverkan mellan olika aktörer var otillräcklig och det har inte funnits någon tillräckligt bra samlad lägesbild" är ju slutsatser som dras efter varje större krissituation - och har gjort så länge jag kan minnas efter översvämningar, skogsbränder etc.
Jag tror att medborgarens del av ansvaret för att hantera störningar och kriser behöver fortsätta lyftas, i linje med vad jag sett ske de senaste åren.
Sorry - då feltolkade jag dig.Har jag sagt att jag tycker att man ska prioritera att hitta en syndabock? Jag förstår inte frågan. Jag har skrivit att man behöver utreda saker för att se om något gått fel och man kan förbättra.
(Du låter som om jag skrivit ngt i stil med -man måste hitta någon med hundhuvud att halshugga och när man gjort det kan man dansa en liten glad dans och strunta i att ändra någonting i organisationen. Det har jag alltså inte skrivit. Jag har skrivit att jag tycker det är viktigt att utreda om någonting hade gått fel och i det här fallet fanns saker att förbättra enligt @warg .)