Det är inte alls konstigt egentligen. Jag tror man ska vara skåning för att på riktigt förstå hur det fungerar. När det ständigt ropas "vargen kommer" och så kommer det ingen varg så slutar man liksom notera det. Hur många gånger har jag inte hört att det skulle bli ett riktigt satans snöväder, och så snöar det lite, typ lite normalt. Eller storm! Och så blåser det helt normalt som det alltid gör i Skåne. Det är tröttsamt med alla varningar som visar sig vara inget, alla överdrivna ord för att förklara oväder osv och så är det vanligt väder. Jag var mer orolig när det var vindstilla- DET var onormalt!
Man kan inte jämföra Skåne och resten av Sverige, vissa ställen snöar det knappt ens på under en vinter. Vissa delar av Skåne har inte ens haft metrologisk vinter på flera år i rad.
E22:an är dessutom den vägen som plogas först och ordentligast oftast, det är huvudvägen i Skåne, leder till allt- om mindre vägar är farbara, varför skulle inte den vara det.
Så, ja, man ger sig ut, för så farligt kan det ju inte vara, de överdriver alltid, dessutom är ju mindre vägar körbara då är huvudvägen det också. Man måste ta sig till jobbet, man måste ta sig hem.
Det var däremot lastbilar som var de som inte kunde ta sig loss och täppte till. Plogbilar kunde inte ta sig fram och ploga, andra bilar kunde inte köra om. Utländska lastbilar med "fel" däck. Många och åter många småvägar som leder till E22:an så stänga av är en stor operation, som borde ha gjorts tidigare, men det att man tillät att folk körde- gjorde man? Eller hade man missat någon väg?
Vissa tåg var inställda från början, alla sedan, men det är inget ovanligt eftersom snön fyker över spåren och bildar drivor. Då tar folk bilen eftersom vägarna plogas, speciellt då E22:an. Då kan man på vissa sträckor sätta in ersättningsbuss, via E22:an.
Ska man stanna hemma varje gång det blir en varning blir det många onödiga dagar, ibland kanske inte ens en enda nödvändig dag per år. Denna gången var det verkligen nödvändigt, men jag tänker inte hålla det emot de som åkte. Däremot dåliga däck på lastbilar, för det var det största felet i det här.