Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, tyvärr har jag inte mycket aning. Du får prova dig fram.
Okej, blir att experimentera lite då :)

Jag har kärnsått ett äppelträd, men det är bara typ 5 år och har inte blommat något än.
Förväntar mig oätliga äpplen så småningom 😅 mest en rolig grej att testa och det växer och överlever vintrarna, så tids nog lär det väl blomma också.
Spännande och kul den tog sig!

Jag får nog stoppa några i jorden bara och se om det tar sig. Har ett miniväxthus de förhoppningsvis trivs i :laugh:
 
Jag har en tråkig bergsskreva i min trädgård och vill ha tips vad man kan plantera där, gärna perenner. Läget är skyddat och soligt, men eftersom det är just en bergsskreva så samlas ibland vatten om det regnar häftigt. På gränsen mellan zon 2 & 3.

F3F81664-F91C-421F-BB71-227FA8D4B09A.jpeg
 
Tips för att flytta på några taggiga hallonplantor? Hur kan man hålla i dem i det taggiga liksom? Eller är det bäst att klippa ner dem inför flytten.
 
Jag har en tråkig bergsskreva i min trädgård och vill ha tips vad man kan plantera där, gärna perenner. Läget är skyddat och soligt, men eftersom det är just en bergsskreva så samlas ibland vatten om det regnar häftigt. På gränsen mellan zon 2 & 3.

Visa bifogad fil 118619

I mina bergsskrevor växer bland annat fetknoppar, backtimjan, backnejlika, mossflox och vinteriberis. Har någon näva sorten Ballerina också. Har även två marktäckande rosor The Fairy, men din skreva ser kanske lite för grund ut för så stora buskar/växter?

Jag funderar även på att sätta bland annat trift, murreva, lewisia och backsippa.

Det kluriga med din skreva verkar ju dock vara att den alltså både blir väldigt torr men också väldigt blöt med stående vatten, utan någon vidare jorddjup? Känns som svåra förhållanden för många växter, men det växer ju saker där nu så det borde ju gå tänker jag 🤔
 
Det kluriga med din skreva verkar ju dock vara att den alltså både blir väldigt torr men också väldigt blöt med stående vatten, utan någon vidare jorddjup? Känns som svåra förhållanden för många växter, men det växer ju saker där nu så det borde ju gå tänker jag 🤔

Ja, men exakt så. Kanske är dömt att misslyckas, men friskt vågat. Tack för tipsen på växter!
 
Ja det försökte jag! Taggarna gick igenom. Eller vad är "rejäla handskar"? De jag har är olika typer av trädgårdshandskar med gummiklädd handflata och fingrar. Tydligen inte tillräckligt tjock gummi.

När jag hanterar och beskär vår vilda björnbärsbuske som är galet taggig så använder jag feta, vadderade arbetshandskar typ. Fodrade liksom, i tjock ull liknande materkal. Ibland om jag tar i för hårt kommer taggar igenom men inte alls som om jag bara använder vanliga gummiklädda trädgårdshandskar, de ger knappt skydd alls mot björnbärens taggar iaf...
 
Ja det försökte jag! Taggarna gick igenom. Eller vad är "rejäla handskar"? De jag har är olika typer av trädgårdshandskar med gummiklädd handflata och fingrar. Tydligen inte tillräckligt tjock gummi.
Trädgårdshandskar är inte vad jag skulle kalla för rejäla handskar. Jag skulle rekommendera typ såna här, men tjockt skinn mot handflata och fingrar. (finns olika tillverkare och modeller, man behöver känna på dem först för att avgöra hur tjockt skinnet är)
1683723352833.png
 
Jag som liksom kör mitt andra år i huset tycker det är så kul att se saker jag grävt ner i jorden titta fram 😍 Som dessa tulpaner som jag på måfå bara petade ner i gräs- och ogräsbelagd bergskreva 😍 De ser jättefina ut på långt håll när de sträcker sig mot klipphällen. Planen för denna bergsskreva/avsats är att jag ska gräva upp lökarna sen (även alla digitalis och den stackars kaprifolen i bakgrunden), köra en no-dig-lösning och sen plantera fyllt med rosenskära här 😍 De kan nog må bra på det magra berget! Lökarna får kanske åka ner i jorden här till hösten igen, så får det vara tulpaner här på våren och sen sommarblommor eller annat högt och svallande här senare på säsongen 😍
 

Bifogade filer

  • PXL_20230510_112353592.jpg
    PXL_20230510_112353592.jpg
    679,9 KB · Visningar: 21
Inatt ska sådderna få stå ute på balkongen för första gången i år, spännande :D blir nog inga problem temperaturmässigt o de ska få på sig en kupa för säkerhets skull. Paprikorna och chilin får hålla sig inne dock.

Vill plantera ut nu :arghh: men är nog säkrast vänta 1-2 veckor tills jorden är riktigt uppvärmd. Så tråkigt vänta! Dessutom har Lilla herrn fått för sig att jordmandeln är till honom men jag tycker det räcker med att han tog kål på purjolöken :cautious:
 

Bifogade filer

  • 20230510_180858.jpg
    20230510_180858.jpg
    356,5 KB · Visningar: 11
Inatt ska sådderna få stå ute på balkongen för första gången i år, spännande :D blir nog inga problem temperaturmässigt o de ska få på sig en kupa för säkerhets skull. Paprikorna och chilin får hålla sig inne dock.

Vill plantera ut nu :arghh: men är nog säkrast vänta 1-2 veckor tills jorden är riktigt uppvärmd. Så tråkigt vänta! Dessutom har Lilla herrn fått för sig att jordmandeln är till honom men jag tycker det räcker med att han tog kål på purjolöken :cautious:
Kolla nattempraturen först bara, här ska det var 3 grader i natt :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 888
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp