Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är jättekonstigt! Allt annat verkar gå att odla men inte rabarber..
Har du provat olika sorter och olika platser?

Köpte du i kruka eller fått en bit avhackad från ett bestånd på någon bondgård :) (vissa jag sett i kruka på plantskola är ju bara ett ynkligt slokande blad i en yttepyttekruka medan jag har startat med en jätterotbit avhackad med spade och kånkad i hink. Den senaste är iofs köpt i kruka i höstas, dock en rejäl en, rödstammad, och planterad i styv lerjord, den sticker upp, men jag får väl se :))

Dvs om vissa av oss som har rabarber kanske också skulle misslyckats med den du köpte?
 
Jag funderar på om det är för tidigt att plantera ut lavendel nu? I pallkrage.
Bor i växtzon 4.
Enligt smhi ska vi som lägst få 4 grader nattetid de närmaste 10 dygnen.
 
Sylvestris är verkligen jättefina, tycker jag! Hur har du dem, har fattat det som att de vill bli riktigt ”sommarbakade”?
Jag har också hört det så vi får se om jag kan få dem att komma igen. Tidigare har jag haft dem planterade i en ganska sandig slänt i soligt läge men då har rådjuren dragit upp dem helt så de har aldrig fått chansen. Denna gång slängde jag ner dem där det fanns en lättillgänglig plats så det blev i betydligt lerigare jord. Får se om det blir för blött och kallt för dem. De har klarat denna vinter bra i alla fall. :)
 
Det beror väl på vad du har för växter, och vad du har för jord? Har du fet, näringsrik mylla, så lär du väl inte behöva ge dem så mycket kärlek.

Plus, att om du har en gammal trädgård med överlevare, så är det väl de sorter som trivs just med de förutsättningar du har. Om du inte har några ambitioner att ändra något i perennbesättningen, så spelar det ju ingen roll vilka växter som skulle kunna trivas, hypotetiskt. Du har ändå inga ambitioner att skaffa dem.

I mitt fall vill jag t ex ha iris, och håller på att försöka pröva mig fram vilka sorter/arter jag kan få att trivas. Och de som inte trivs, om det är för att sorten är dålig, om arten är fel, eller om det är värt att prova någon annanstans i trädgården där förutsättningarna är lite annorlunda.
Jag provar lite nytt nästan varje år men försöker hålla mig ”nära” det som redan fungerar, oftast blir det överlevare. Och kanske är bristen på omsorg det som har ihjäl de andra. Olika slags liljor är temat på det mesta av blomster.

Min fundering var mest kring om en vurm av omsorg plötsligt 2023 kommer att utgöra en signifikant risk eller inte. Att rubba systemet kanske inte är av godo för alla av växterna.

Den "Frans Hals" som du primade tidigare i tråden får gärna bli planterad i år.
 
Senast ändrad:
Jag funderar på om det är för tidigt att plantera ut lavendel nu? I pallkrage.
Bor i växtzon 4.
Enligt smhi ska vi som lägst få 4 grader nattetid de närmaste 10 dygnen.
Jag satte ut mina nya i rabatten för ett par veckor sedan, typ zon 3-4 (vi var fyra för tre år sedan men har blivit zon 3 nu tror jag), men olika sorter är ju olika härdiga. De jag köpte är helt vanliga, mest robusta sorten, och kan övervintra i Sverige.
 
Är det någon som har allåkerbär?
Jag köpte en 'Linda' och en 'Sofia' förra året. Trodde att Sofia gick åt under vintern så jag köpte en fin 'Beata' som jag egentligen hellre ville ha. Nu har Sofia stuckit upp ett par små strån ändå, och eftersom Beata och Sofia inte passar pollineringsmässigt så vet jag inte riktigt vad jag ska göra?

Köpa en 'Anna' och dela så att alla får lite av hennes eftertraktade pollen? :idea::rofl:
Blir inte heller riktigt klok på vad som är bäst pollinering till Linda? :confused:
 
Jag satte ut mina nya i rabatten för ett par veckor sedan, typ zon 3-4 (vi var fyra för tre år sedan men har blivit zon 3 nu tror jag), men olika sorter är ju olika härdiga. De jag köpte är helt vanliga, mest robusta sorten, och kan övervintra i Sverige.
Jag satte ut en. Om den ser ut att klara sig så flyttar jag ut de andra också :)
 
Är det någon som har allåkerbär?
Jag köpte en 'Linda' och en 'Sofia' förra året. Trodde att Sofia gick åt under vintern så jag köpte en fin 'Beata' som jag egentligen hellre ville ha. Nu har Sofia stuckit upp ett par små strån ändå, och eftersom Beata och Sofia inte passar pollineringsmässigt så vet jag inte riktigt vad jag ska göra?

Köpa en 'Anna' och dela så att alla får lite av hennes eftertraktade pollen? :idea::rofl:
Blir inte heller riktigt klok på vad som är bäst pollinering till Linda? :confused:
Så många sorter som möjligt är vad jag hört, och det verkar stämma. Eller så är det bara jag som inte håller ordning på dem, men jag tycker de verkar bära bättre ju fler sorter man har. Någon storskörd har jag aldrig fått, men de är trevliga små plantor som sköter sig själva, och de bär som blir är goda.
 
Jag provar lite nytt nästan varje år men försöker hålla mig ”nära” det som redan fungerar, oftast blir det överlevare. Och kanske är bristen på omsorg det som har ihjäl de andra. Olika slags liljor är temat på det mesta av blomster.

Min fundering var mest kring om en vurm av omsorg plötsligt 2023 kommer att utgöra en signifikant risk eller inte. Att rubba systemet kanske inte är av godo för alla av växterna.

Den "Frans Hals" som du primade tidigare i tråden får gärna bli planterad i år.
Det beror på vad du har? De flesta växter gillar ju näring, sol och vatten, så det är om du har någon sorts extrema magerjordsväxter? Dagliljor gillar definitivt kärlek, även om de klarar sig utan också ofta.
 
Den sista rosen överlevde :banana: men den är illa åtgången :nailbiting: tagit bort täckmaterialet nu för hela veckan ska bli varm och det känns att det är värme i luften. Om nån vecka anlitar jag endera min "privatchaufför" om det klaffar alternativt 2 unga killar i området till att köra lite jord och sånt så ska alla rosorna få lite lyxbehandling med gödslad rosjord + binab. De där ungdomarna är guld, himla smart av dem att erbjuda sig köra grejer till en lagom penning :D

En fundering, är det någon som frösått träd/buskar någon gång? Min lottgranne sticker åt mig frön lite då och då, igår stack hon åt mig frön från en rosenapel. Hon själv har aldrig provat dra upp dessa från frön och jag hittar inget på nätet, bara sticklingar... @Wille du kanske har någon aning?
 
Hur serverar du det, till hönsen?

Hurdan jord har du?

Sen i övrigt gällande rabarber.
Jag har några plantor som jag fått från min moster och som ursprungligen kommer från mammas och mosters föräldrahem i Norrbotten. Jag har gjort vad jag kunnat för att sortbestämma dem, men det verkar inte gå att komma längre med det.
Det är i alla fall en sort som växer sig gigantiska om de har rätt förutsättningar.
Visa bifogad fil 118490
Förra året fick två av plantorna blomma och jag skördade fröna från dem. Bredsådde en näve av dem direkt efter skörd för att testa om de ens var fertila, vilket de var. Ska bli spännande att se hur de frösådda plantorna blir. Planen är att så fler i år, men lite mer organiserat... (och jodå, jag vet att rabarberfrön inte nödvändigtvis ger likadan avkomma som föräldern, även om det inte finns någon annan planta som kan befrukta)

Vad är det för regler som gäller för att "namnge" egenuppfödda växter, t. ex dessa frösådda rabarber? Nån som vet?
Kan jag kalla dem "gammelmormor Gittans jätterabarber" (eller nåt liknande) utan att trampa någon på tårna?
Jag tog tag i att pilla loss fröna från blomstjälkarna nu. Så, jag har 8 deciliter 😲 rabarberfrön i en burk... Bredsådde mer, i två balkonglådor. Ska, som, sagt, bli intressant att se vad det blir av dem.
1683645172292.png
 
Senast ändrad:
Den sista rosen överlevde :banana: men den är illa åtgången :nailbiting: tagit bort täckmaterialet nu för hela veckan ska bli varm och det känns att det är värme i luften. Om nån vecka anlitar jag endera min "privatchaufför" om det klaffar alternativt 2 unga killar i området till att köra lite jord och sånt så ska alla rosorna få lite lyxbehandling med gödslad rosjord + binab. De där ungdomarna är guld, himla smart av dem att erbjuda sig köra grejer till en lagom penning :D

En fundering, är det någon som frösått träd/buskar någon gång? Min lottgranne sticker åt mig frön lite då och då, igår stack hon åt mig frön från en rosenapel. Hon själv har aldrig provat dra upp dessa från frön och jag hittar inget på nätet, bara sticklingar... @Wille du kanske har någon aning?
Nej, tyvärr har jag inte mycket aning. Du får prova dig fram.
 
En fundering, är det någon som frösått träd/buskar någon gång? Min lottgranne sticker åt mig frön lite då och då, igår stack hon åt mig frön från en rosenapel.

Jag har kärnsått ett äppelträd, men det är bara typ 5 år och har inte blommat något än.
Förväntar mig oätliga äpplen så småningom 😅 mest en rolig grej att testa och det växer och överlever vintrarna, så tids nog lär det väl blomma också.
 
Hur gjorde du? Har försökt med vildapel o ska plantera ut sen men inte lyckats med nån kärna än, har en bunt i frysen och ska prova om det kan hjälpa.
 
Hur gjorde du? Har försökt med vildapel o ska plantera ut sen men inte lyckats med nån kärna än, har en bunt i frysen och ska prova om det kan hjälpa.
Satte bara en hyfsat färsk kärna i jord på senvintern, ställde en hög och smal glasburk över och lät det stå tills kärnan började gro, då gjorde jag en luftspalt mellan jord och glasburk och det fick vara så tills plutträdet blev så högt att det nådde toppen på burken.
Man får lufta mer ordentligt ibland under tiden, så inte mögel börjar gro i fukten.

Screenshot_20230509_174619_Instagram.jpg


Planterade ut det i backen samma höst och nu är det som sagt lite drygt 5 år 🙂
 
Jag har förodlat lite perenner, men trots att jag bor i zon 3 så har vi haft nedåt -4 på natten så sent som i förrgår. Så alla perennerna står inne ännu och stockrosorna m.fl. börjar ta upp en del plats 🙈 Idag såg jag att mina minipenséer börjat blomma, och ringblommorna som jag tack och lov bara sådde ett par stycken på prov av har stora knoppar i sig de med. Det skall bli varmare nu i veckan så dags att börja avhärda de som går att sätta ut.
nwE0S4O.jpeg

pU0WWwE.jpeg
 
Har du provat olika sorter och olika platser?

Köpte du i kruka eller fått en bit avhackad från ett bestånd på någon bondgård :) (vissa jag sett i kruka på plantskola är ju bara ett ynkligt slokande blad i en yttepyttekruka medan jag har startat med en jätterotbit avhackad med spade och kånkad i hink. Den senaste är iofs köpt i kruka i höstas, dock en rejäl en, rödstammad, och planterad i styv lerjord, den sticker upp, men jag får väl se :))

Dvs om vissa av oss som har rabarber kanske också skulle misslyckats med den du köpte?
Några olika sorter och platser. Köpta i kruka. Har inga kontakter med rabarber.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 299
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 890
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp