Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte använt innan men har en kollega som använt med bra resultat! Det fungerar mot alla larver som äter av bladen. Medlet är godkänt i KRAV-odling och känns väldigt ”snällt”. Fungerar även mot kållarver på kålplantor. Beställ nu tipsar jag om! Man måste ha konstaterat angrepp först, det funkar inte förebyggande, men ju mindre larverna är desto bättre. Köpte en tryckspruta på Jula för 149 kr också, den funkade toppen.
Tack! 🙏 Då gör jag så ☺️
 
Hur serverar du det, till hönsen?

Hurdan jord har du?

Sen i övrigt gällande rabarber.
Jag har några plantor som jag fått från min moster och som ursprungligen kommer från mammas och mosters föräldrahem i Norrbotten. Jag har gjort vad jag kunnat för att sortbestämma dem, men det verkar inte gå att komma längre med det.
Det är i alla fall en sort som växer sig gigantiska om de har rätt förutsättningar.
Visa bifogad fil 118490
Förra året fick två av plantorna blomma och jag skördade fröna från dem. Bredsådde en näve av dem direkt efter skörd för att testa om de ens var fertila, vilket de var. Ska bli spännande att se hur de frösådda plantorna blir. Planen är att så fler i år, men lite mer organiserat... (och jodå, jag vet att rabarberfrön inte nödvändigtvis ger likadan avkomma som föräldern, även om det inte finns någon annan planta som kan befrukta)

Vad är det för regler som gäller för att "namnge" egenuppfödda växter, t. ex dessa frösådda rabarber? Nån som vet?
Kan jag kalla dem "gammelmormor Gittans jätterabarber" (eller nåt liknande) utan att trampa någon på tårna?
Jag delar så dom kommer åt insidan. Är den rund så mer än 2 delar minst så den inte lägger sig så hönsen inte kommer åt insidan.

Tänk på att inte ge för mycket då det inte innehåller i närheten av så mycket protein som hönsen behöver och då speciellt under värp säsongen.
 
Nån som har några tips om dagliljor? Jag har några av de vanligaste - tidig gul, fulva, Frans Hals, Stella D'oro och Sammy Russell, men det vore roligt med fler sorter. Någon som kan rekommendera (eller avråda!) från några särskilda sorter?

Själv skulle jag avråda från Stella D'Oro - förutom den senare blomningen, så skulle jag säga att den vanliga gula (Hemerocallis lilioasphodelus) är bättre på alla vis. Stella blommar mindre, tristare gul färg, är mindre, och blommorna är liksom lite "blaffiga", inte så fint formade. Och rekommendera Frans Hals, som nog är min personliga favorit, en riktig eyecatcher.
 
Nån som har några tips om dagliljor? Jag har några av de vanligaste - tidig gul, fulva, Frans Hals, Stella D'oro och Sammy Russell, men det vore roligt med fler sorter. Någon som kan rekommendera (eller avråda!) från några särskilda sorter?

Själv skulle jag avråda från Stella D'Oro - förutom den senare blomningen, så skulle jag säga att den vanliga gula (Hemerocallis lilioasphodelus) är bättre på alla vis. Stella blommar mindre, tristare gul färg, är mindre, och blommorna är liksom lite "blaffiga", inte så fint formade. Och rekommendera Frans Hals, som nog är min personliga favorit, en riktig eyecatcher.
Jag älskar min roströda Frösvidal från grönt kulturarv. Så vacker, god och rikgivande.
 
Det är väl vad som brukar rekommenderas? :) Att man kallar "sin" sort något med anknytning till var man fått den ifrån, så att man kommer ihåg det vid en eventuell insamling. Det brukar inte vara poppis att använda etablerade namn om man inte är hundra på att det är just den sorten.

Hur smakar den?
Hehe, den smakar rabarber...
(jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det på annat sätt, men jag gillar dem skarpt!)

tack för info om namngivning...
Oj så enorm! Det finns en ganska gammal finsk sort som heter just Jätterabarber.
Ja, det har någon annan nämnt också. Kanske är det en sån.
()googlade snabbt, jöttet ska tydligen vara svagt rött, men dessa är gröna inuti. så troligen inte då...)
Exemplaret på fotot är givetvis den största vi hittat, men de är generellt stora om de har bra växtförhållande.
Kompakt och ganska sandig. Mager. Därför gjorde jag ett väldigt stort hål och satte min lilla planta i ny fin jord.
Lägger du på gödsel varje år? Om inte, gör det. Mycket!
 
Hehe, den smakar rabarber...
(jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det på annat sätt, men jag gillar dem skarpt!)

tack för info om namngivning...

Ja, det har någon annan nämnt också. Kanske är det en sån.
()googlade snabbt, jöttet ska tydligen vara svagt rött, men dessa är gröna inuti. så troligen inte då...)
Exemplaret på fotot är givetvis den största vi hittat, men de är generellt stora om de har bra växtförhållande.

Lägger du på gödsel varje år? Om inte, gör det. Mycket!
Den dog efter en säsong. Annars hade jag gjort det
 
Tror honorna är buskigare med smalare sparrisar, fast fler, medan hanarna har färre mer hehe stabila stora sparrisar. Detta är en slutsats jag dragit efter att ha iakttagit ett gäng han och hon sparrisar när de vuxit, inte något jag direkt läst. Är lite sugen på en honsparris i alla fall för att se om jag får fler sparrisar, även om det kanske också tar mycket mer plats.

Fast om jag läser verkar de ge spädare och färre stänglar.
Det stämmer! Jag researchade en del inför mitt sparrisköp och valde enbart hanplantor pga bättre avkastning. Dock valde jag olika sorter, bland annat sådana som ger spädare/mjällare stjälkar med lägre fiberhalt.

Företaget som jag köpte plantorna av rekommenderade också att om man vill ha spädare sparris kan man bara plantera dem tätare än rekommenderat.
 
DSC_0195.JPG

Dagens glädjeämne, jag har lyckats få ha mina Tulipa Sylvestris i fred från rådjuren i år! Tidigare har de dragit upp dem med lökar och allt. Så fina och lite sirliga i växtsättet.
 
DSC_0206.JPG

Dagens fråga, min hybridjulros fröar av sig något kopiöst och det finns hundratals småplantor. Hur gör man med dessa? Förra året försökte jag flytta över dem i krukor med ganska nedslående resultat. Går de att flytta på något sätt och hur stora behöver de vara tro? Eller skall jag bara rensa bort dem?
 
Visa bifogad fil 118507
Dagens fråga, min hybridjulros fröar av sig något kopiöst och det finns hundratals småplantor. Hur gör man med dessa? Förra året försökte jag flytta över dem i krukor med ganska nedslående resultat. Går de att flytta på något sätt och hur stora behöver de vara tro? Eller skall jag bara rensa bort dem?
Jag vet inte (typiskt onödigt svar men blev så bedårad:heart), men funkar det inte att flytta småttingarna så kan du kanske till nästa år preppa med lite större krukor med bara jord som fröna kan falla i så att plantan lätt kan flyttas därifrån utan att störas och har utrymme att växa sig lite större innan rötterna behöver störas?
 
Skumt. Har du lerjord eller på annat sätt en kompakt eller styv jord och/eller sätter du rabarbern för djupt?
Hmmm. Skumt är det. @sthu . Jag skördar massor av rabarber varje år på kompakt lerjord och de sattes för mer än 25 år sedan av tidigare ägare (står ihop med några svartvinbärsbuskar och massor av påskliljor). Antal gödslingstillfällen på 20+ år = noll. Antal ogräsrensningar genomförda på 20+ år = noll. Gullar med dem = skörda ett par gånger under sommaren. De sprider sig bara marginellt, men återkommer stora och starka varje år. Rabarber verkar trivas med en viss lägstanivå av misshandel.
 
Hmmm. Skumt är det. @sthu . Jag skördar massor av rabarber varje år på kompakt lerjord och de sattes för mer än 25 år sedan av tidigare ägare (står ihop med några svartvinbärsbuskar och massor av påskliljor). Antal gödslingstillfällen på 20+ år = noll. Antal ogräsrensningar genomförda på 25 år = noll. Gullar med dem = skörda ett par gånger under sommaren. De sprider sig bara marginellt, men återkommer stora och starka varje år. Rabarber verkar trivas med en viss lägstanivå av misshandel.
Det är jättekonstigt! Allt annat verkar gå att odla men inte rabarber..
 
Många i tråden beskriver sitt gödslande och gullande med sina perenner. Och jag gör nästan inget gödslande alls och inte så mycket gullande, men gillar dem skarpt i sitt mer råa tillstånd av egen vilja och växtkraft. De som är kvar verkar trivas med det, de andra försvann nog fortare än de hann identifieras :-).

Men efter att ha läst tråden känner jag en viss rädsla för att de ger upp om de skulle få sin beskärda del näringsämnen som tillskott.
 
Många i tråden beskriver sitt gödslande och gullande med sina perenner. Och jag gör nästan inget gödslande alls och inte så mycket gullande, men gillar dem skarpt i sitt mer råa tillstånd av egen vilja och växtkraft. De som är kvar verkar trivas med det, de andra försvann nog fortare än de hann identifieras :-).

Men efter att ha läst tråden känner jag en viss rädsla för att de ger upp om de skulle få sin beskärda del näringsämnen som tillskott.
Det beror väl på vad du har för växter, och vad du har för jord? Har du fet, näringsrik mylla, så lär du väl inte behöva ge dem så mycket kärlek.

Plus, att om du har en gammal trädgård med överlevare, så är det väl de sorter som trivs just med de förutsättningar du har. Om du inte har några ambitioner att ändra något i perennbesättningen, så spelar det ju ingen roll vilka växter som skulle kunna trivas, hypotetiskt. Du har ändå inga ambitioner att skaffa dem.

I mitt fall vill jag t ex ha iris, och håller på att försöka pröva mig fram vilka sorter/arter jag kan få att trivas. Och de som inte trivs, om det är för att sorten är dålig, om arten är fel, eller om det är värt att prova någon annanstans i trädgården där förutsättningarna är lite annorlunda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 890
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp