Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev en ny rabatt idag! Glömde ta förebild, så jag tog en på trädet bredvid 😅
IMG20230508193514.jpg
 
Börjar närma mig slutet på förodlingssäsongen nu i alla fall. Har haft rätt mycket påsade dahlior stående ute även på nätterna ett tag nu. Men under fiberduk. Orka bära, liksom! Annars är det med frösådderna som med kycklingarna. Jag kan stå och stirra på dem oändligt länge. Och jag måste kolla tusen gånger om dagen om de inte eventuellt har grott 😅
 
Jag tycker om att andra tycker om att odla som du så jag kan njuta av att se en fint blommande trädgård när jag tar mig förbi en sådan trädgård. Tycker ju det är fint men inte tillräckligt intresse för att underhålla en😀
Tyvärr är min trädgård helt meningslös ur den synvinkeln för den syns inte från någon väg. Mycket väl omgiven av häckar så ingen människa kan se in 😂 Jag lägger helt enkelt ner orimligt mycket tid och pengar på något som mest bara jag själv får ta del av 😁
 
Inte fertil? De kantnepetor jag sett har frösått sig hej vilt.
Fröäkta? Jag tycker de är för lika för att på riktigt kunna avgöra det, men det är den informationen jag har. Sen blir det väl ännu mer förvirrat av att en del bergnepetor säljs som kantnepeta?
 
Sparris, varför vill man ha hanplantor? Jag antar att man vill det eftersom en sort marknadsförs som ”den enda sorten med bara hanplantor”. Och om man vill ha honplantor, vilken sort ska man då satsa på? Jag tycker de är fina med de röda bären.
 
Sparris, varför vill man ha hanplantor? Jag antar att man vill det eftersom en sort marknadsförs som ”den enda sorten med bara hanplantor”. Och om man vill ha honplantor, vilken sort ska man då satsa på? Jag tycker de är fina med de röda bären.

Hanplantorna ger bättre skörd, men om du vill ha honor är det nog lättast att så själv (eller skaffa från någon annan som sått men inte gallrat).
 
Eftersom jag nu bara har 3 stora projekt jag ska genomföra i trädgården så är det kanske dags att planera för ett fjärde.
Jag har ett litet område mellan parkeringsplatsen och mitt nyplanterade äppelträd där det idag är kaos. Det ligger några halvruttna stockar där som borde blivit ved för 10+ år sedan, det växer in vresros mellan stockarna och så växer det en buske med vita vinbär där även den invaderad av vresrosen. Med andra ord asfult.
Nu funderar jag på om jag ska anlägga en rund rabatt där ungefär 1,5m i diameter. Har inte mätt något så storleken är osäker. Min tanke på innehåll är 3 pioner i lite olika färger, antingen stormhatt eller riddarsporre mellan pionerna och något högt i mitten lite osäker på vad.
Är jag ute och cyklar eller kan det bli bra?
 
Squash och pumpor är en favorit hos hönsen här. Pumpa på vintern till höns ger en riktigt orange-gul färg på äggulan.
Hur serverar du det, till hönsen?
Alltså, rabarber. Jag älskar rabarber! Vill ha en sån där stor och frodig sak som skuggar halva trädgården.
Men. Och det är ett stort men.

De dör hos mig. Trodde inte det var möjligt men jo, de dör.

Vad kan jag göra?
Hurdan jord har du?

Sen i övrigt gällande rabarber.
Jag har några plantor som jag fått från min moster och som ursprungligen kommer från mammas och mosters föräldrahem i Norrbotten. Jag har gjort vad jag kunnat för att sortbestämma dem, men det verkar inte gå att komma längre med det.
Det är i alla fall en sort som växer sig gigantiska om de har rätt förutsättningar.
rabarber.jpg

Förra året fick två av plantorna blomma och jag skördade fröna från dem. Bredsådde en näve av dem direkt efter skörd för att testa om de ens var fertila, vilket de var. Ska bli spännande att se hur de frösådda plantorna blir. Planen är att så fler i år, men lite mer organiserat... (och jodå, jag vet att rabarberfrön inte nödvändigtvis ger likadan avkomma som föräldern, även om det inte finns någon annan planta som kan befrukta)

Vad är det för regler som gäller för att "namnge" egenuppfödda växter, t. ex dessa frösådda rabarber? Nån som vet?
Kan jag kalla dem "gammelmormor Gittans jätterabarber" (eller nåt liknande) utan att trampa någon på tårna?
 
Vad är det för regler som gäller för att "namnge" egenuppfödda växter, t. ex dessa frösådda rabarber? Nån som vet?
Kan jag kalla dem "gammelmormor Gittans jätterabarber" (eller nåt liknande) utan att trampa någon på tårna?

Det är väl vad som brukar rekommenderas? :) Att man kallar "sin" sort något med anknytning till var man fått den ifrån, så att man kommer ihåg det vid en eventuell insamling. Det brukar inte vara poppis att använda etablerade namn om man inte är hundra på att det är just den sorten.

Hur smakar den?
 
Hur serverar du det, till hönsen?

Hurdan jord har du?

Sen i övrigt gällande rabarber.
Jag har några plantor som jag fått från min moster och som ursprungligen kommer från mammas och mosters föräldrahem i Norrbotten. Jag har gjort vad jag kunnat för att sortbestämma dem, men det verkar inte gå att komma längre med det.
Det är i alla fall en sort som växer sig gigantiska om de har rätt förutsättningar.
Visa bifogad fil 118490
Förra året fick två av plantorna blomma och jag skördade fröna från dem. Bredsådde en näve av dem direkt efter skörd för att testa om de ens var fertila, vilket de var. Ska bli spännande att se hur de frösådda plantorna blir. Planen är att så fler i år, men lite mer organiserat... (och jodå, jag vet att rabarberfrön inte nödvändigtvis ger likadan avkomma som föräldern, även om det inte finns någon annan planta som kan befrukta)

Vad är det för regler som gäller för att "namnge" egenuppfödda växter, t. ex dessa frösådda rabarber? Nån som vet?
Kan jag kalla dem "gammelmormor Gittans jätterabarber" (eller nåt liknande) utan att trampa någon på tårna?

Oj så enorm! Det finns en ganska gammal finsk sort som heter just Jätterabarber.
 
Upptäckte att äppelspinnmalslarver börjat äta upp våra äppelträd i år igen.. förra året flyttade vi in på sommaren, och då var träden redan lik. På de två värst drabbade träden fick vi kanske 10 äpplen totalt. Misär. Så i år var jag redo med Turex. Har sprayat första omgången igårkväll. Nog för att jag är pro biologisk mångfald men i år vill jag ha äpplen på träden :grin:
 
Upptäckte att äppelspinnmalslarver börjat äta upp våra äppelträd i år igen.. förra året flyttade vi in på sommaren, och då var träden redan lik. På de två värst drabbade träden fick vi kanske 10 äpplen totalt. Misär. Så i år var jag redo med Turex. Har sprayat första omgången igårkväll. Nog för att jag är pro biologisk mångfald men i år vill jag ha äpplen på träden :grin:
Jag är väldigt dålig på att se vad för ohyra som finns på våra växter. I fjor tror jag vi hade rönnbärsmal på våra äpple träd. Det ena såg helt förfärligt ut när det var som värst, som en scen från en skräckfilm med långa trådar av larver som vävde sig runt hela stammen. Jag försökte spola bort allt men det gick sådär. Var liksom en hinna runt hela trädet som fladdrade när jag spolade en hård vattenstråle och fullt med larver som åkte runt därinne 😬 Tror ni det medlet fungera på dom också, tror dom äter av bladen så kanske kan gå?

@VLMF Citerade ditt inlägg, men mest för att det kändes relaterat. Hoppas det fungerar för dig, har du använt det innan? 🤞🍎

Lägger till kan även har varit häggspinnmal vi hade på trädet, rekommenderar inte googling (nightmare fuel 😅🙈)
 
Senast ändrad:
Jag är väldigt dålig på att se vad för ohyra som finns på våra växter. I fjor tror jag vi hade rönnbärsmal på våra äpple träd. Det ena såg helt förfärligt ut när det var som värst, som en scen från en skräckfilm med långa trådar av larver som vävde sig runt hela stammen. Jag försökte spola bort allt men det gick sådär. Var liksom en hinna runt hela trädet som fladdrade när jag spolade en hård vattenstråle och fullt med larver som åkte runt därinne 😬 Tror ni det medlet fungera på dom också, tror dom äter av bladen så kanske kan gå?

@VLMF Citerade ditt inlägg, men mest för att det kändes relaterat. Hoppas det fungerar för dig, har du använt det innan? 🤞🍎

Lägger till kan även har varit häggspinnmal vi hade på trädet, rekommenderar inte googling (nightmare fuel 😅🙈)
Har inte använt innan men har en kollega som använt med bra resultat! Det fungerar mot alla larver som äter av bladen. Medlet är godkänt i KRAV-odling och känns väldigt ”snällt”. Fungerar även mot kållarver på kålplantor. Beställ nu tipsar jag om! Man måste ha konstaterat angrepp först, det funkar inte förebyggande, men ju mindre larverna är desto bättre. Köpte en tryckspruta på Jula för 149 kr också, den funkade toppen.
 
Sparris, varför vill man ha hanplantor? Jag antar att man vill det eftersom en sort marknadsförs som ”den enda sorten med bara hanplantor”. Och om man vill ha honplantor, vilken sort ska man då satsa på? Jag tycker de är fina med de röda bären.
Tror honorna är buskigare med smalare sparrisar, fast fler, medan hanarna har färre mer hehe stabila stora sparrisar. Detta är en slutsats jag dragit efter att ha iakttagit ett gäng han och hon sparrisar när de vuxit, inte något jag direkt läst. Är lite sugen på en honsparris i alla fall för att se om jag får fler sparrisar, även om det kanske också tar mycket mer plats.

Fast om jag läser verkar de ge spädare och färre stänglar.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 890
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp