Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Attans då! Då måste jag tänka om lite 🤔
Skulle ha kollat upp det innan men det var ett impulsköp 🙈
Det räcker att rötterna har lite skugga, eller att du vattnar den. När den tycker det blir för torrt vissnar den ner till nästa år, men ju längre man kan ha den igång, ju större och finare blir den. Löjtnantshjärta är bland det finaste man kan ha i en trädgård tycker jag, så grattis till inköpet!
 
Ah Magnus :) det är den som för en väldigt tynande tillvaro hos mig, de gula går bättre.

Tror att arts and crafts för trädgård inte slagit ännu i "verkligheten" i Sverige utan bara nått enstaka artiklar? (tapeterna däremot har ju slagit och passerats?) Själv tycker jag det är väldigt vackert, fast kanske för lite blommor och för mycket barrhäck? inte helt som den där Skånska trädgården "Systrarna på Skäret" som jag skulle vilja ha en dag.

En fullskalig engelsk trädgård har nog inte slagit igenom, men har inspirerat i form av stråk med mer formell buxbom, klippta häckar och yviga rosor, höga perenner och klättrande/klängande växter.
 
Man kan inte dutta med förodling när man bor 50 mil bort.

Kanske du kan vända på steken och ställa frågan varför du är så ointresserad av ettåriga växter? Det är ju trots allt få som odlar ettårigt som samtidigt har ett ointresse för perenner. Jag tänker att det citerade torde vara ett uppenbart skäl. Både ettåriga blommor och grönsaker kräver ju att man duttar och pysslar med dem. Det är ju enormt svårt att få till med ett så stort avstånd till trädgården. Då behövs det växter som inte behöver duttas med och som inte är så vatten- och gödningskrävande. Fullt naturligt, skulle jag säga!

Det eviga duttandet och pysslandet gör ju också att det under våren blir väldigt mycket diskussion om just detta. Också det fullt naturligt!
 
Det var väl mer en generell iakttagelse, att det verkar som att trädgårdstrenden just nu är att fokusera på ätbart. Och då blir det ju inte så mycket perennprat, men desto mer om gurkskolning, så att säga.

Sen håller jag inte riktigt med dig om att perenner inte kan växa snabbt. Jag satte en malva tidigt förra våren, och den blev enorm. Bara som exempel.

Sen tycker åtminstone jag att det händer väldigt mycket med perenner och lökar också. Så jag håller helt enkelt inte med om att det är för att det inte finns något att säga om fleråriga blommor som alla bara pratar om grönsaker.
Du drar lite väl förhastade slutsatser. Är det någon som ens påstått att det inte finns något att säga om perenner?

Sedan verkar du ha en snäv tolkning av vad som är aktuellt om slutsatsen är att ätbart är fokus. Dahlia har ju varit och är fortfarande poppis. Tulpaner likaså. Solrosor tycker jag mig se som en växande trend. Liksom prydnadsträd som Purpurapel.

Algoritmerna kanske inte är helt i synk med dina preferenser för trenderna är bredare än ätbart. Du verkar har fastnat i fel bubbla.
 
Kanske du kan vända på steken och ställa frågan varför du är så ointresserad av ettåriga växter? Det är ju trots allt få som odlar ettårigt som samtidigt har ett ointresse för perenner. Jag tänker att det citerade torde vara ett uppenbart skäl. Både ettåriga blommor och grönsaker kräver ju att man duttar och pysslar med dem. Det är ju enormt svårt att få till med ett så stort avstånd till trädgården. Då behövs det växter som inte behöver duttas med och som inte är så vatten- och gödningskrävande. Fullt naturligt, skulle jag säga!

Det eviga duttandet och pysslandet gör ju också att det under våren blir väldigt mycket diskussion om just detta. Också det fullt naturligt!
Jag har ju redan svarat på varför, långt tidigare i tråden? Jag tycker det är så tröstlöst med ettåriga växter, för man kommer liksom ingen vart. Varje år är förra årets arbete ogjort igen, och man måste börja från noll. När man sätter perenner så finns de kvar, och man kan fortsätta där man slutade förra året.

Så att det funkar att ha trädgården 50 mil bort är nog snarast en konsekvens av att jag inte gillar ettåriga växter eller är så intresserad av grönsaksodling. Om jag älskade dahlior, grönsaksodling och ettåringar skulle ju min trädgård, som är så långt borta, kännas helt meningslös.
 
Du drar lite väl förhastade slutsatser. Är det någon som ens påstått att det inte finns något att säga om perenner?

Sedan verkar du ha en snäv tolkning av vad som är aktuellt om slutsatsen är att ätbart är fokus. Dahlia har ju varit och är fortfarande poppis. Tulpaner likaså. Solrosor tycker jag mig se som en växande trend. Liksom prydnadsträd som Purpurapel.

Algoritmerna kanske inte är helt i synk med dina preferenser för trenderna är bredare än ätbart. Du verkar har fastnat i fel bubbla.
Det är ju aldrig så att alla gör exakt samma sak. Men nog är det mycket prat om ätbart? Senast häromdagen var det en stor artikel i tidningen om att odla ätbart i stan, folk intresserar sig för skogsträdgårdar, och så vidare. Helt klart verkar det vara en ganska stark trend. Man ska tänka hållbart, och försöka vara självförsörjande, och även i stadsmiljö fokusera på att odla mat.
 
Det är ju aldrig så att alla gör exakt samma sak. Men nog är det mycket prat om ätbart? Senast häromdagen var det en stor artikel i tidningen om att odla ätbart i stan, folk intresserar sig för skogsträdgårdar, och så vidare. Helt klart verkar det vara en ganska stark trend. Man ska tänka hållbart, och försöka vara självförsörjande, och även i stadsmiljö fokusera på att odla mat.
Urban odling låter som ett snävt Stockholmsperspektiv. Självförsörjande ligger i tiden med ökad omvärldsosäkerhet och det ekonomiska läget, men de som odlar självförsörjande och urbant verkar trots allt vara få.
 
En del av gräsmattan är äng, men det är ju lögn att få nån mångfald där. Får naturen själv bestämma skulle det vara lupinåker. Så jag har grävt lupinrötter och sått in ängsblommor och slagit med lie enligt alla konstens regler, så får vi se. Och planterat in en del lökar, som kan förgylla det hela lite. På ett avsnitt är det blåklockor, men det är väl också ungefär allt i blomväg.

Mitt ideal är definitivt nån sorts engelsk trädgård möter botanisk trädgård, och du kan nog ha rätt i att det inte är var mans dröm. Jag misstänker att många skulle uppfatta min trädgård som plottrig, med något undantag så finns det knappt två plantor av samma sort, för då blir jag uttråkad. Så det är typ stormhatt - men fyra olika sorter, och riddarsporre - en samling av olika sorter. Jag tror inte det är så riktiga trädgårdsmästare gör, då är det ett sjok med en växt, och ett sjok med en annan för att det ska bli lite enhetligt. Eller då barrväxter, gräsmatta och sten, och blommorna i krukor. Det verkar, precis som du skriver, rätt populärt.

Dahliatrenden verkar verkligen helt enorm! Det är dahlior överallt, och de är ju fina, men så inser man att de ska förodlas och duttas med från februari i månader framåt, så då gick de bort. Man kan inte dutta med förodling när man bor 50 mil bort.
Tycker din variant låter fin och som mitt ideal :)
 
Alltså, rabarber. Jag älskar rabarber! Vill ha en sån där stor och frodig sak som skuggar halva trädgården.
Men. Och det är ett stort men.

De dör hos mig. Trodde inte det var möjligt men jo, de dör.

Vad kan jag göra?
 
Alltså, rabarber. Jag älskar rabarber! Vill ha en sån där stor och frodig sak som skuggar halva trädgården.
Men. Och det är ett stort men.

De dör hos mig. Trodde inte det var möjligt men jo, de dör.

Vad kan jag göra?
De är tydligen växter som är för våren och vill ha mycket vatten då, men inte så mycket senare. Man får inte plocka första året och bara lite andra. Du måste alltid lämna några blad åt den osv.
 
Vi beställde barrotade äppelträd från Cornwall innan Brexit. Valde 1-2-åringar för att få ner priset är frakten trots att 3-åringar skulle vara bättre ur tålighetssynpunkt. Alla 12 klarade frakten och att stå i en box i kallstall mellan januari och april. :)

I Sverige har jag mest handlat på plats hos Cramers, men jag ser ju hur plantorna ser ut när man beställer något de bara har i beställningssortiment och det är väldigt välpackat.
Oh! och de levererade till Sverige? Jag vill ha ett visst päron av någon obegriplig orsak och har inte hittat ngt sätt att få den till Sverige, efter väldigt halvdedikerat letande. Dessutom skulle jag säkert inte ha en pollinatör och det skulle säkert inte varit härdigt. Men hur är det med dina äpplen? blir de härdiga? är det inte risk från Cornwall? Vad för sorter? Cider?
 
Oh! och de levererade till Sverige? Jag vill ha ett visst päron av någon obegriplig orsak och har inte hittat ngt sätt att få den till Sverige, efter väldigt halvdedikerat letande. Dessutom skulle jag säkert inte ha en pollinatör och det skulle säkert inte varit härdigt. Men hur är det med dina äpplen? blir de härdiga? är det inte risk från Cornwall? Vad för sorter? Cider?

Det är ett helvete att få växtmaterial från England pga Brexit så jag rekommenderar att kolla i Tyskland istället. Mina bästa fröleverantörer skickar inte till Sverige längre pga för krångligt :(
 
Jag har ju redan svarat på varför, långt tidigare i tråden? Jag tycker det är så tröstlöst med ettåriga växter, för man kommer liksom ingen vart. Varje år är förra årets arbete ogjort igen, och man måste börja från noll. När man sätter perenner så finns de kvar, och man kan fortsätta där man slutade förra året.

Så att det funkar att ha trädgården 50 mil bort är nog snarast en konsekvens av att jag inte gillar ettåriga växter eller är så intresserad av grönsaksodling. Om jag älskade dahlior, grönsaksodling och ettåringar skulle ju min trädgård, som är så långt borta, kännas helt meningslös.

Jag tycker inte att det är så konstigt att man får uppfattningen av att ettåriga växter är tröstlösa om man inte har odlat dem i någon direkt utsträckning eller på ett varierat sätt. Man börjar ju inte på noll. Så klart att det beror på vad som odlas, men ettåriga växter kan ju odlas för att göra ett jobb - allt från jordförbättring till att göra jorden lucker till att förhindra ogräs. De ställen man vill ha ettåringar kvar så låter man blommorna fröa av sig till nästa år.

Med det sagt så är jag själv inte någon jättefan av förkultivering. Det kräver att någon är hemma och kan sköta vattning och omskolning för att det ska fungera. Men det är ju som tur är inte ett måste för att ha ettåriga blommor eller grönsaker i trädgården.
 
Fast grejen är att det aldrig blivit något att skörda. Trots att jag vattnar, gödslar och gullar med dem
De är tydligen växter som är för våren och vill ha mycket vatten då, men inte så mycket senare. Man får inte plocka första året och bara lite andra. Du måste alltid lämna några blad åt den osv.
 
Krokus, olika sorter, tidigare i våras:
Visa bifogad fil 118411
Det var en provodling av olika botaniska arter och namnsorter, men jag tycker nog sorten ”Firefly” var finast ändå. Men också att botaniska krokusar är rätt fina när man blandar sorter också. Grannhuset har en rosa krokus jag inte vet namnet på, så om någon vet vad det kan vara för sort så vore jag idel öra!
Vilken av dem är Firefly?
 
Oh! och de levererade till Sverige? Jag vill ha ett visst päron av någon obegriplig orsak och har inte hittat ngt sätt att få den till Sverige, efter väldigt halvdedikerat letande. Dessutom skulle jag säkert inte ha en pollinatör och det skulle säkert inte varit härdigt. Men hur är det med dina äpplen? blir de härdiga? är det inte risk från Cornwall? Vad för sorter? Cider?

Jag valde en av de mest lättodlade av de bra cidersorterna; Dabinett. Inga problem att odla i zon 2-3 åtminstone, sen beror det väl rätt mycket på vilken rot man väljer. Sen har vi enstaka träd av 3-4 cidersorter till, här i zon 2 funkar ju de flesta äpplen. :)
Det är ett helvete att få växtmaterial från England pga Brexit så jag rekommenderar att kolla i Tyskland istället. Mina bästa fröleverantörer skickar inte till Sverige längre pga för krångligt :(

Jag beställde från Orange Pippin, som ju har ett jättesortiment men inte skickar utanför UK efter Brexit. Thomas fruit i Frankrike verkar vara rekommendationen om man vill beställa till Sverige nu.
 
Alltså jag älskar vårlökar men.....rådjävlarna.
Ska jag få krokus måste jag ha bur över den. Scilla ska ju vara rådjurssäkert sägs det.
DSC_0279.JPG

:meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 891
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp