Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har beställt kaskadtimjan, som jag hoppas ska överleva i ökendelen av trädgården. Så ingen expert där, tyvärr. Vanlig timjan överlevde inte (ska prova igen, dock), och backtimjan är fin, men det blir så mycket ogräs och myror i den… Kanske jag gör ett försök till, men vi har mycket kvickrot, och man kan rensa sig fördärvad med den när den växer i en kryptimjan.
Backtimjan har jag, vet inte om jag har ogräs och myror i den :) men har den från där den växer vilt på landet. Har väldigt torr gräsmatta på framsidan och försöker ersätta den med timjan.
 
Fast du har ju lite scilla i alla fall, och åtminstone här börjar de första perennerna, lungört och gullviva, t ex blomma nu. Och löjtnantshjärtat är på god väg, och fänrikshjärtat också. Sen finns det ju sånt som blommar senare också som inte hunnit upp än, men det finns ju många tidiga perenner också? Om inte annat så vårlök, där pågår väl fortfarande blomningen för fullt, påskliljor t ex? Oavsett var i landet man bor, så borde det inte vara för tidigt för den första krokusen, eller för sent för den sista tulpanen eller fritillarian?
Ja, absolut, Scilla och krokus finns. Men hur mycket ska jag prata om dom? Jag tror jag har lagt ut en bild i tråden redan? I övrigt är inget på gång, varken påskliljor eller tulpaner kommer blomma på några veckor. Jag har kvar stora snöhögar på gräsmattan :rofl:

Perennerna kommer, jag är inte orolig. Men just nu är det största fokuset på det ettåriga. Men jag går flera rundor i trädgården varje dag och letar knoppar eller skott på syrener, pioner och sparris. Det ena utesluter inte det andra. :)
 
Varför inte en tråd om perenner? Så kanske de får den uppmärksamhet de förtjänar. Älskar perenner, även perenna grönsaker som är ursmart. Allt som klarar sig själv, sprider sig och blir fler och bara återkommer uppskattas här. :love:
 
Ja, absolut, Scilla och krokus finns. Men hur mycket ska jag prata om dom? Jag tror jag har lagt ut en bild i tråden redan? I övrigt är inget på gång, varken påskliljor eller tulpaner kommer blomma på några veckor. Jag har kvar stora snöhögar på gräsmattan :rofl:

Perennerna kommer, jag är inte orolig. Men just nu är det största fokuset på det ettåriga. Men jag går flera rundor i trädgården varje dag och letar knoppar eller skott på syrener, pioner och sparris. Det ena utesluter inte det andra. :)
Hur mycket finns det att säga om scilla och krokus? Du vill inte veta… Det finns många olika sorter av båda, som man kan provodla. Eller bara bli glad när de man har slår ut eller blir fler. Hur mycket finns det att säga om vilken växt som helst, liksom?

IMG_2808.jpeg
Porslinshyacinter, på vägen till jobbet. Apropå att det inte finns något att säga om scillor. (porslinshyacint är visserligen en släkting, men ändå).
 
Hur mycket finns det att säga om scilla och krokus? Du vill inte veta… Det finns många olika sorter av båda, som man kan provodla. Eller bara bli glad när de man har slår ut eller blir fler. Hur mycket finns det att säga om vilken växt som helst, liksom?

Visa bifogad fil 118408
Porslinshyacinter, på vägen till jobbet. Apropå att det inte finns något att säga om scillor. (porslinshyacint är visserligen en släkting, men ändå).
Krokus, olika sorter, tidigare i våras:
IMG_2763.jpeg

Det var en provodling av olika botaniska arter och namnsorter, men jag tycker nog sorten ”Firefly” var finast ändå. Men också att botaniska krokusar är rätt fina när man blandar sorter också. Grannhuset har en rosa krokus jag inte vet namnet på, så om någon vet vad det kan vara för sort så vore jag idel öra!
 
Jag vill ha mer krokus i trädgården nästa vår! Är det plantering på hösten som gäller då? Vad har ni för favoritsorter? :)
 
Hur mycket finns det att säga om scilla och krokus? Du vill inte veta… Det finns många olika sorter av båda, som man kan provodla. Eller bara bli glad när de man har slår ut eller blir fler. Hur mycket finns det att säga om vilken växt som helst, liksom?

Visa bifogad fil 118408
Porslinshyacinter, på vägen till jobbet. Apropå att det inte finns något att säga om scillor. (porslinshyacint är visserligen en släkting, men ändå).
Jag tror inte du förstår vad jag försöker förmedla, så jag slutar svara nu. :)
 
Jag tror inte du förstår vad jag försöker förmedla, så jag slutar svara nu. :)
Nä, jag fattar. Du tycker scillor och krokusar är ointressanta, och därför finns det liksom inget att säga om dem. De står där, de blommar, det finns inget att tillägga.

Det jag försöker förmedla är att anledningen till att du inte har något att säga om krokus kanske är att du inte är särskilt intresserad av dem. Är man intresserad av krokus finns det hur mycket som helst att säga om dem. Krokus är ju liksom inte till sin natur mindre intressanta än grönsaker, det beror på vad man är intresserad av.
 
Varför inte en tråd om perenner? Så kanske de får den uppmärksamhet de förtjänar. Älskar perenner, även perenna grönsaker som är ursmart. Allt som klarar sig själv, sprider sig och blir fler och bara återkommer uppskattas här. :love:
Det tråkiga är bara att det finns så litet av perenna grönsaker som både är goda och härdiga.

Mycket som framställs som perenna grönsaker är endera mer åt kryddörtshållet, eller så är det stammar, skott eller rhizomer med väldigt klen avkastning.

Eller som i fallet Jordärtskocka, är det en växt som ger åtminstone mig så mycket gaser, så att jag inte vill äta den.

Har du några favoriter bland perenna grönsaker?
 
Jag vill ha mer krokus i trädgården nästa vår! Är det plantering på hösten som gäller då? Vad har ni för favoritsorter? :)
Jag tycker de botaniska är absolut finast! Och yes, det är höstplantering som gäller. Crocus sieberi är en personlig favorit, det finns många fina sorter och de har vackra färger.
 
Du kanske har tips på perenner jag kan ha i soligt läge och sandjord. På ett ställe finns redan kärleksört, stäppsalvia, backnejlika, höstflox och blågull. Tror där finns röd solhatt också. Förra året sådde jag kantnepeta och planterade ut. Bara en överlevde.

I en annan rabatt med samma förutsättningar finns bl.a. lammöron, backsippa och lite nävor. Jag hade daggkåpa i den rabatten, men det har jag tagit bort.
Det är väldigt enkelt att ta rotsticklingar av kantnepeta, bara att dra upp en stjälk och stoppa i jorden och vattna. Växer till sig snabbt!
 
Det är väldigt enkelt att ta rotsticklingar av kantnepeta, bara att dra upp en stjälk och stoppa i jorden och vattna. Växer till sig snabbt!

Mina favoriter är Cat's pajamas (rätt lågvuxen, blommar tidigt och massor!) och Purrsian blue (kanske det vackraste bladverket, också relativt lågvuxna). Purrsian blue har klarat vintern här i kruka, så den borde vara relativt härdig.

Jag är inte superbra på hur jag ska övervintra saker än, det är lurigt när man dels vill täcka dem eftersom vi har tuffa vindar från norr, dels behöver hålla dem lagom fuktiga i sina krukor. Nästa vinter kanske jag testar att jordslå dem i pallkragen efter slutskörd, men den står riktigt jäkla vindutsatt och det är kallare där än på balkongen. O_o

(Ja, jag har testat alla nepetor med kattnamn som jag fått tag på. :angel: Inget fel på Kit kat eller Cat's meow heller, men med platsbrist blev de bortprioriterade. Pink kitten verkade lite känsligare, men som sagt, jag har mina perenner i krukor så det ställer ju lite andra krav...)
 
Det är väldigt enkelt att ta rotsticklingar av kantnepeta, bara att dra upp en stjälk och stoppa i jorden och vattna. Växer till sig snabbt!
Nepeta är klurigt om man har katter. Vi hade massor av nepeta. Sen skaffade vi katt. Efter några år hade katterna älskat ihjäl allihop. Så har man katter i närheten kan det också vara en anledning till att nepetan inte frodas.
 
Nepeta är klurigt om man har katter. Vi hade massor av nepeta. Sen skaffade vi katt. Efter några år hade katterna älskat ihjäl allihop. Så har man katter i närheten kan det också vara en anledning till att nepetan inte frodas.

Sant! :angel: De klarar lite våldsam kärlek när de etablerat sig ordentligt, men frösådder kan gå åt när det är party...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 891
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp