Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill prata rabarbersorter! Vill också gärna ha en rödstammig bredvid de vanliga. Vilka sorter provodlar du?

Och jag har lagt jättemycket tid på att researcha kronärtskockssorter och sparrissorter, båda är perenner.

Den bästa rabarbern tycker jag är ”Glaskins Perpetual”, som är en engelsk kulturarvssort med låg halt av oxalsyra. Mycket mjäll och fin! Jag drev upp den från frö för ett gäng år sedan och har nog ett antal frön kvar om du vill prova.
 
Men å andra sidan är det väl nu man planerar och införskaffar årets nya perenner? Säsongen i plantskolorna är ju i full gång, väntar man en månad till finns det inget att köpa. Och ska man beställa från Holland är man nästan för sent ute, de rear ut resterna nu, och de plantorna och lökarna är nog inte i toppskick längre.
Du kanske har tips på perenner jag kan ha i soligt läge och sandjord. På ett ställe finns redan kärleksört, stäppsalvia, backnejlika, höstflox och blågull. Tror där finns röd solhatt också. Förra året sådde jag kantnepeta och planterade ut. Bara en överlevde.

I en annan rabatt med samma förutsättningar finns bl.a. lammöron, backsippa och lite nävor. Jag hade daggkåpa i den rabatten, men det har jag tagit bort.
 
Nä, och frågan är väl just varför? Varför intresserar sig inte folk för dem på samma sätt? Rabarber t ex finns ju många olika sorter att prova. Jag provodlar just nu tre sorter, hoppas på att hitta en rödstammig sort som ger en vettig skörd i sandjord i zon 5. Men, som du skriver, så är ju ingen särskilt intresserad av att prata rabarbersorter.
Det händer inte så mycket runt rabarber som det går att skriva om så som det gör om ettåriga växter, ätbara eller ej.
 
Ok perennprat, haka på den tråd du vill av de jag slänger ut :)

Jag vet nog inte vilka rabarber jag har helt enkelt. Har en från svärmor, en från en tjej i ridgruppen och en rödstammad jag köpte förra året. Älskar rabarber.

Har gula hallon och hösthallon.

Har rosenkvitten speciellt för frukten som är supergod, och blåbärstry. Tre päronträd -älskar päronträd, varav två helt nya från förra året och har problem med pollineringen! Vet inte vad som pollinerar dem och kanske måste köpa ett fjärde eller ympa för att pollinera Esperens herre som jag kanske har. Mitt plommonträd ger aldrig frukt och vet inte vad det är för sort.

Har akleja Nora Barlow och kan inte ha andra, rädd att de korsar.

Älskar gammeldags rosor bäst och har några sorter, inte mycket att skriva om.

Mina rudbeckia mår halvtaskigt trots att jag älskar dem, förgätmigejen har jag inte sett sedan förra året, men gullvivorna kommer fint. Pioner har jag tre, minns inte vilka. Älskar höstanemon och vill ha en "skånsk trädgård" i zon 3, men har problem med stormhatt, älskar men som tog för mycket plats och gav bort och riddarsporrar vill ha men viker sig. Har tung lerjord och måste fixa den innan jag får in mer perenner. Grönsakerna hänger i pallkragar och är då inte lika brydda.
Rosenkvitten vill jag hemskt gärna ha, för blommorna, men är lite osäker på om den klarar sig i zon 5 på mager sandjord. Men den är så vacker när den blommar, så jag vill gärna göra ett försök. Kvittenfrukt har jag försökt få familjen och mig själv att tycka om, men har gett upp det projektet. Så det blir bara för blommorna och växtsättet.

Pioner provar jag fyra nya sorter i år, en randig buskpion, en randig vanlig, en enkel vit, och en dubbel mörkröd doftpion. Jag hoppas de ska ta sig. Buskpionen var världens minsta planta, det är verkligen bara en liten kvist ympad på en rot, men jag hoppas det går. Den står mellan två mörkrosa och två vita vanliga pioner, så förhoppningen är att det ska bli en snygg effekt med den randiga i mitten. Alla pionerna är köpta barrotade, vilket är nytt för mig - nån som har erfarenhet av att plantera barrotade pioner?
 
Jag vill prata rabarbersorter! Vill också gärna ha en rödstammig bredvid de vanliga. Vilka sorter provodlar du?

Och jag har lagt jättemycket tid på att researcha kronärtskockssorter och sparrissorter, båda är perenner.

När jag hade kolonilott så var stommen perenna grönsaker: Sparris, rabarber, jordärtskocka, kronärtskocka, strandkål, luftlök, libbsticka och gräslök.

Tyvärr blev mina kronärtskockor (tillsamman med en massa andra perenner) stulna i samband med att koloniträdgården stängde. Hade egentligen tänkt flytta dem till trädgården hemma. Vilka fler sorter än Herrgårds är perenna?
 
Du kanske har tips på perenner jag kan ha i soligt läge och sandjord. På ett ställe finns redan kärleksört, stäppsalvia, backnejlika, höstflox och blågull. Tror där finns röd solhatt också. Förra året sådde jag kantnepeta och planterade ut. Bara en överlevde.

I en annan rabatt med samma förutsättningar finns bl.a. lammöron, backsippa och lite nävor. Jag hade daggkåpa i den rabatten, men det har jag tagit bort.
Det är ren sand i hela trädgården, men där det är som magrast och soligast är det svårt att få något att trivas ordentligt. Jag provar nu med blodnäva, rölleka och veronica. Isop växer bra, där det finns lite mer jord och fukt, så blir riddarsporrarna väldigt fina. Och skomakarknivar, Iris aphylla, växer som ogräs, så jag provar nu med fler sorters iris. Tistlar växer bra också, både bolltistel och olika sorters martorn, så jag provar nu med andra arter med pålrötter, orientalisk vallmo och malva. Just orientalisk vallmo finns det många fina hybrider av nu tycker jag, jag hoppas på att Patty’s plum som jag satte i höstas blommar i år, är nyfiken på hur den ser ut på riktigt.

Annars gillar ju lökväxter när det är väldränerat, så brandgul lilja och kroll-lilja går väldigt bra. Jag provar nu i år med hybrider av krolllilja i olika färger, tigerlilja och lilium henryi, och hoppas de trivs lika bra. Samma med vårlök, de trivs bra.
 
Rosenkvitten vill jag hemskt gärna ha, för blommorna, men är lite osäker på om den klarar sig i zon 5 på mager sandjord. Men den är så vacker när den blommar, så jag vill gärna göra ett försök. Kvittenfrukt har jag försökt få familjen och mig själv att tycka om, men har gett upp det projektet. Så det blir bara för blommorna och växtsättet.

Pioner provar jag fyra nya sorter i år, en randig buskpion, en randig vanlig, en enkel vit, och en dubbel mörkröd doftpion. Jag hoppas de ska ta sig. Buskpionen var världens minsta planta, det är verkligen bara en liten kvist ympad på en rot, men jag hoppas det går. Den står mellan två mörkrosa och två vita vanliga pioner, så förhoppningen är att det ska bli en snygg effekt med den randiga i mitten. Alla pionerna är köpta barrotade, vilket är nytt för mig - nån som har erfarenhet av att plantera barrotade pioner?
Rosenkvitten jag har smakar mer citron än de smakar som vanlig kvitten. Typ citronmarmelad :)
Vet inte om zon men för frukt ska du ha två olika och helst antagligen Darius o Rondo som är Balsgårds sorter från typ tre år sedan. Lite svåra att få tag i, tex Svartbäckens trädgård i Enköping. De ska dock vara väldigt tåliga tror jag så jag hade trott hela landet.

Jag har en hm okänd sort som jag fått (tror Cydo el liknande som även de har speciellt bra frukt), som då smakar citron och en Darius som ännu inte fått frukt, det verkar ta några år och som sagt utan två sorter blir det inget alls eller mycket små frukter beroende på vilken sort man har.
 
Det är ju det där enorma pysslandet med de ettåriga som gör att jag inte tycker de är värda besväret. Så, plantera om, bära in och ut sjutton gånger - och sen får man en sommar. Jämfört med en buskpion: Plantera en gång, vattna lite, och så blommar den i femtio år. Mer bang for the buck, så att säga.

Men fattar jag det rätt, att perenner för dig är mer ”jaha, där står du och blommar som vanligt”. Inte ”Den verkar trivas. Ok, finns det fler hybrider jag kan prova? Vilka andra växter har liknande rötter?”

Det finns ju liksom alltid nya sorter att pröva, och sen är det lite pyssel att välja, och sen att få tag på dem. Och sen när de kommit plantera ut och pyssla om och se hur de tar sig.

Nu blommar ju kaukasisk förgätmigej, t ex. Är det någon här som har provat de variegerade hybriderna, är de lika starkväxande som den vanliga ”Jack Frost”? Och hur är det med ”Jack of spades”, är det mest stora blad, eller blommar den ordentligt också?
Jag är väldigt nördig, jag vill ha "allt". Jag skuttar av förtjusning när min nya pion bestämmer sig för att bjuda på en blomma. Jag blir överlycklig i augusti när dahliorna börjar blomma. Jag blir stormförtjust när jag kan skörda den första gurkan. Jag älskar ALLT. Det jag har sått är "gratis" då jag säljer överskott av plantor. Det är bara arbetsinsatsen som krävs. Har till exempel tio stycken kantnepeta som jag sätt från frö, det hade nog kostat minst 500 kr att köpa på en plantskola. Jag kommer ha överflöd av gurka, zucchini mm. Kommer bli magiskt på grillen!
Men å andra sidan är det väl nu man planerar och införskaffar årets nya perenner? Säsongen i plantskolorna är ju i full gång, väntar man en månad till finns det inget att köpa. Och ska man beställa från Holland är man nästan för sent ute, de rear ut resterna nu, och de plantorna och lökarna är nog inte i toppskick längre.
Sverige är avlångt. Plantskolorna här öppnade förra helgen och utbudet är ganska dåligt än så länge. Vi behöver några veckor till innan det kommer in så mycket roligt. :)
 
Rosenkvitten jag har smakar mer citron än de smakar som vanlig kvitten. Typ citronmarmelad :)
Vet inte om zon men för frukt ska du ha två olika och helst antagligen Darius o Rondo som är Balsgårds sorter från typ tre år sedan. Lite svåra att få tag i, tex Svartbäckens trädgård i Enköping. De ska dock vara väldigt tåliga tror jag så jag hade trott hela landet.
Jag tror det är optimistiskt att 1) frukten ska hinna mogna i zon 5, 2) jag ska hinna skörda, 3) Koka marmelad och 4) Hitta nånstans i vår lilla lägenhet att förvara marmeladburkar. Men kan jag hitta en sort som överlever och orkar blomma lite så är jag mer än nöjd!
 
Jag tror det är optimistiskt att 1) frukten ska hinna mogna i zon 5, 2) jag ska hinna skörda, 3) Koka marmelad och 4) Hitta nånstans i vår lilla lägenhet att förvara marmeladburkar. Men kan jag hitta en sort som överlever och orkar blomma lite så är jag mer än nöjd!
Skördas supersent i zon 3-4 :) typ okt nov.
Mina tidigaste blommor frös i år och nästa gäng har inte kommit ännu.
 
Rosenkvitten vill jag hemskt gärna ha, för blommorna, men är lite osäker på om den klarar sig i zon 5 på mager sandjord. Men den är så vacker när den blommar, så jag vill gärna göra ett försök. Kvittenfrukt har jag försökt få familjen och mig själv att tycka om, men har gett upp det projektet. Så det blir bara för blommorna och växtsättet.

Pioner provar jag fyra nya sorter i år, en randig buskpion, en randig vanlig, en enkel vit, och en dubbel mörkröd doftpion. Jag hoppas de ska ta sig. Buskpionen var världens minsta planta, det är verkligen bara en liten kvist ympad på en rot, men jag hoppas det går. Den står mellan två mörkrosa och två vita vanliga pioner, så förhoppningen är att det ska bli en snygg effekt med den randiga i mitten. Alla pionerna är köpta barrotade, vilket är nytt för mig - nån som har erfarenhet av att plantera barrotade pioner?
Barrotade pelarträd planterade jag förra året i kruka och sedan ut. Det gick väldigt bra. Fukt, skugga, fiberduk.
 
Jag är väldigt nördig, jag vill ha "allt". Jag skuttar av förtjusning när min nya pion bestämmer sig för att bjuda på en blomma. Jag blir överlycklig i augusti när dahliorna börjar blomma. Jag blir stormförtjust när jag kan skörda den första gurkan. Jag älskar ALLT. Det jag har sått är "gratis" då jag säljer överskott av plantor. Det är bara arbetsinsatsen som krävs. Har till exempel tio stycken kantnepeta som jag sätt från frö, det hade nog kostat minst 500 kr att köpa på en plantskola. Jag kommer ha överflöd av gurka, zucchini mm. Kommer bli magiskt på grillen!

Sverige är avlångt. Plantskolorna här öppnade förra helgen och utbudet är ganska dåligt än så länge. Vi behöver några veckor till innan det kommer in så mycket roligt. :)
Nä, lokala utbudet är skralt. Jag köper i princip allt på nätet. Den enda plantskolan på mils håll är Blomsterlandet, och den butiken har väldigt litet sortiment, och tyvärr har Blomsterlandet en helt hopplös policy för beställningar. Synd, för de har ett bra utbud egentligen, om det gick att beställa.

Men deras regler är att man betalar i förskott, och sen kan plantorna komma när som helst inom en tremånadersperiod. När de kommer får man ett meddelande, och sen har man tre dagar på sig att hämta, sen är de borta. Helt vansinnigt, om du frågar mig. Man måste ju vara väldigt bofast för att veta att mellan maj och augusti kommer man aldrig vara bortrest ens tre dagar.
 
Skördas supersent i zon 3-4 :) typ okt nov.
Mina tidigaste blommor frös i år och nästa gäng har inte kommit ännu.
Då tror jag det är helt uteslutet att de skulle mogna i zon 5. Och, som sagt, jag tycker inte ens om kvitten. Jag har verkligen försökt, både med marmelad och genom att tillaga den på olika sätt, men nej. Ingen i familjen tycker om den. Och, som sagt, jag är inte alls intresserad av att skörda och sylta och safta. Jag har inte tid, och ingen plats att förvara burkar eller frysta bär/frukt/grönsaker.
 
Den bästa rabarbern tycker jag är ”Glaskins Perpetual”, som är en engelsk kulturarvssort med låg halt av oxalsyra. Mycket mjäll och fin! Jag drev upp den från frö för ett gäng år sedan och har nog ett antal frön kvar om du vill prova.
Men wow jättegärna! Låter supergod :)

När jag hade kolonilott så var stommen perenna grönsaker: Sparris, rabarber, jordärtskocka, kronärtskocka, strandkål, luftlök, libbsticka och gräslök.

Tyvärr blev mina kronärtskockor (tillsamman med en massa andra perenner) stulna i samband med att koloniträdgården stängde. Hade egentligen tänkt flytta dem till trädgården hemma. Vilka fler sorter än Herrgårds är perenna?
Nä vad deppigt att de blev stulna :(
Här i zon 1 kan alla sorter vara perenna, men kan behöva lite hjälp på traven med övervintringen. Kommer testa något slags enklare variant av kronärtskockshus, mest för att de är så jädra gulliga :D
De sorter jag kommer plantera ut snart är Vert de Provence, Green Globe och Imperial Star. Försökte med lila romanesco också, men det enda frö som grodde dog tidigt.
 
På tal om perenner. Det finns inte så mycket att prata om just nu :rofl:
IMG20230508103201.jpg
 
Jag vill prata rabarbersorter! Vill också gärna ha en rödstammig bredvid de vanliga. Vilka sorter provodlar du?

Jag har Red Champagne (ny för i år, verkar ta sig bra) och Fulton's Strawberry surprise (krukodlas, den påstås funka bra för det så kanske inget för den som vill ha det mest starkväxande).

Om jag har plats nästa år tänkte jag även testa Glaskins.
 
Men wow jättegärna! Låter supergod :)


Nä vad deppigt att de blev stulna :(
Här i zon 1 kan alla sorter vara perenna, men kan behöva lite hjälp på traven med övervintringen. Kommer testa något slags enklare variant av kronärtskockshus, mest för att de är så jädra gulliga :D
De sorter jag kommer plantera ut snart är Vert de Provence, Green Globe och Imperial Star. Försökte med lila romanesco också, men det enda frö som grodde dog tidigt.

Jag kollar i min frölåda efter Glaskins perpetual och PM:ar dig! Fröna har några år på nacken men har legat mörkt och svalt.
 
Denna delen ska jag försöka plantera på i år, är morgon och dagssol så måste vara saker som tycker om sol.
Vill ha kryddor, bärbuskar framförallt.
Men först måste jag bestäma mig för hur det ska se ut, raka rader eller mer öar med stigar I mellan.
20230507_125021.jpg
Betydligt mer avlång och går mer uppför än vad som syns på bilden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 896
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp