Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag skiter högaktningsfullt i vad som är inne och vad andra tycker är viktigt i deras trädgårdar. Min trädgård är min trädgård och där gör jag det JAG känner för. Som med så mycket annat :D För mig känns det inte ett dugg "bortkastat" att så nya gerjer på vintern och våren, för det är så sjukt värt det när allt blommar sedan. JAG tycker det är roligt. Det gör ju inte att jag tycker att det är mindre roligt med alla lökar och perenner och annat som också växer i min trädgård.
Skillnaden är väl att 99% av alla som intresserar sig för trädgårdar och odling idag verkar vara som du. Medan perenn-samlar-gänget består av typ ingen.

Perenner blommar ju för övrigt också. Utan att man behöver så dem varje år.
 
Jag har väl inte sagt att man inte får, jag undrar bara om det är bara är jag som tycker hemodlad broccoli är hemskt mycket skrik för lite ull, och hellre planterar en akleja?
Eller så har man bägge.
Nej jag vet inte, folk verkar generellt rädda för blommor. Sneglar mot grannen som gjort kortklippt gräsmatta av hela tomten som med föregående ägare blommade rejält (nej de odlar inte borccoli heller de älskar stensättningar och gräsmatta)
 
Skillnaden är väl att 99% av alla som intresserar sig för trädgårdar och odling idag verkar vara som du. Medan perenn-samlar-gänget består av typ ingen.

Perenner blommar ju för övrigt också. Utan att man behöver så dem varje år.
Du kanske bara rör dig i fel kretsar? Jag tycker inte att det finns någon brist alls på perenn-samlar-gänget (som jag ju också tillhör. Jag kan tänka två tankar samtidigt!) överallt. Sociala medier, trädgårdsamatörerna osv osv. Hur som helst tänker jag att det väl oavsett är skit samma eftersom man gör vad man vill i sin egen trädgård. Det är ju inte som att det råder någon brist på perenner i samhället?
 
Skillnaden är väl att 99% av alla som intresserar sig för trädgårdar och odling idag verkar vara som du. Medan perenn-samlar-gänget består av typ ingen.

Perenner blommar ju för övrigt också. Utan att man behöver så dem varje år.
Eh.. vet inte vilken värld du lever i, om jag tittar mig omkring är det mest perenner. Det är väl basen i nästan varje trädgård.
Perenner sköter dock sig själva i större utsträckning och behöver inte pysslas om så mycket, då blir de inte heller så omtalade och dokumenterade.
 
Alltså, jag skiter högaktningsfullt i vad som är inne och vad andra tycker är viktigt i deras trädgårdar. Min trädgård är min trädgård och där gör jag det JAG känner för. Som med så mycket annat :D För mig känns det inte ett dugg "bortkastat" att så nya gerjer på vintern och våren, för det är så sjukt värt det när allt blommar sedan. JAG tycker det är roligt. Det gör ju inte att jag tycker att det är mindre roligt med alla lökar och perenner och annat som också växer i min trädgård.
Jag tycker om att andra tycker om att odla som du så jag kan njuta av att se en fint blommande trädgård när jag tar mig förbi en sådan trädgård. Tycker ju det är fint men inte tillräckligt intresse för att underhålla en😀
 
Eh.. vet inte vilken värld du lever i, om jag tittar mig omkring är det mest perenner. Det är väl basen i nästan varje trädgård.
Perenner sköter dock sig själva i större utsträckning och behöver inte pysslas om så mycket, då blir de inte heller så omtalade och dokumenterade.
Jag tycker mer det verkar vara bristande intresse, faktiskt. Jag pysslar om mina perenner mycket, och dessutom tillkommer det ju alltid ett gäng varje år, man lyckas hitta nån sort man letat efter länge, nån annan överlevde inte vintern, en tredje har de kommit en ny hybrid man vill prova. Och så vidare och så vidare.

När det gäller krukväxter verkar det mycket vanligare med samlare. Går du med i en hoyagrupp på fb t ex så är det ju ingen som säger ”ja, de sköter sig ju själva, så ingen poäng med att prata om dem eller lägga upp några bilder på blommor, utan vi håller väl tyst allihop?”.

Det går väl lika bra att lägga ut en bild på påskliljor som en på dahlior, tänker jag? Och man kan fråga om odlingsråd oavsett om det är ettåringar eller perenner man odlar.

Så, jag tror mer på bristande intresse, och att perennsamlande inte är lika mycket i ropet som att odla ätbara saker.
 
Du kanske bara rör dig i fel kretsar? Jag tycker inte att det finns någon brist alls på perenn-samlar-gänget (som jag ju också tillhör. Jag kan tänka två tankar samtidigt!) överallt. Sociala medier, trädgårdsamatörerna osv osv. Hur som helst tänker jag att det väl oavsett är skit samma eftersom man gör vad man vill i sin egen trädgård. Det är ju inte som att det råder någon brist på perenner i samhället?
Nä, men du måste väl ha märkt att 90% av alla inlägg i trädgårdsgrupper och -trådar handlar om att odla grönsaker och ettåringar, eller möjligen dahlior?

Eller när läste du sist ett inlägg om en ny dagliljehybrid, eller var man får tag på dubbel brinnande kärlek?
 
Men varför? Ärter t ex kostar ju inte mycket att köpa, och bra kvalitet är det också. Är det värt besväret att odla dem själv, plocka och förvälla och frysa?
Sockerärter smakar definitivt bäst nyskördade direkt från trädgårdslandet, och fungerar också att äta råa. Dessutom lättodlade, och dekorativa. Inga köpta ärter kan mäta sig smakmässigt.

Beträffande ettåriga blommor går det bra att direktså de bästa i en stor del av landet. Är inte luktärter den optimala blomman, både romantiskt vacker och väldoftande? Krasse och ringblommor är också anspråkslösa färgklickar i många varianter.
 
Men varför? Ärter t ex kostar ju inte mycket att köpa, och bra kvalitet är det också. Är det värt besväret att odla dem själv, plocka och förvälla och frysa?
Var köper du svenskodlade spritärtor, Bondbönor, Mangold, Vaxbönor, rovor, spännande vinter-o sommarsquash m.fl. typer och framförallt namnsorter av grönsaker?.

Den hemodlade gula löken är inte "lönsam" men har fantastiska aromer, och det finns en uppsjö av sorter att odla själv, medan den kommersiellt odlade löken egentligen endast består av två sorter.

På sommaren plockar man direkt från jord till bord, och det som blir över hamnar i frysen eller andra förråd och går åt under vintern.
Rätt förvarat så håller många rotfrukter som morot, rödbetor, svedjerovor och palsternacka hela vintern, potatis inte att förglömma. Grönkål och annat kål kan förvaras många månader i kylskåp. Lök förvaras torrt, svalt och frostfritt, pumpor och vintersquash fungerar bra som inomhusdekoration innan de äts upp, eftersom de mår bra i rumstemperatur.

Kvalitén, textur, smak och doft på det hemodlade är annorlunda än på det massproducerade, friskare, starkare och tydligare.
 
@Mabuse Jag finner också mer glädje i att se mina perenner ta fart än att odla ettåringar! Jag som är ganska lat finner det fantastiskt att se växter jag planterat växa fram år efter år, sprida sig, fylla ut etc. Nu har jag förvisso bara bott här i snart 2 år, men jag tar varje kväll en sväng för att se hur mina perenner från förra året tagit sig 😊 Vårlökarna, kronliljan, pionen, klematisen, klätterhortensian, rosbusken, kaprifolen, de små späda nävorna, marktäckarna. Även lite ätbart som vinbär, jordgubbar och hallon. Jag har massor av perenn-idéer för min trädgård och det är främst perenner som jag drömmer och planerar för! Jag har ett helt berg jag pö om pö vill fylla med perenner...

Jag sår också några fåtal sommarblommor, men de känner jag mig redan lite trött på; så mycket jobb för bara ett års utdelning. Kanske känner jag annorlunda i sommar när de blommar, men vi får se. Jag har tänkt gräva upp en ny rabatt för dem, och tänker redan nu att den nog nästa år får börja fyllas med perenner istället.

Just nu tycker jag allt med trädgård är spännande och inspirerande så jag provar mig fram för att se vad som passar mig! Jag antar att andra fungerar på samma sätt, dvs gör det som de finner lustfyllt med trädgård, oavsett vad det är.
 
Men är det ingen som bara vill ha en vacker trädgård längre? Det är ju liksom lyxen med att vi inte längre lever på 1800-talet där svälten står för dörren om potatisen tar slut, man kan ha en trädgård för skönhets och nöjes skull.

Det är klart det går att odla mer än tomater och gurka, men pumpa t ex är ju också billigt att köpa, och det finns väl också en gräns för hur mycket pumpa och squash som är kul att äta. Det är ju det jag menar, ska man odla för självförsörjning får man odla det som ger bäst avkastning, inte det man helst vill äta. Det blir liksom pumpa och squash på längden och tvären, eftersom de ger mycket avkastning.

Var och en gör ju som de vill, såklart, men jag förstår inte riktigt lockelsen med att vara självförsörjande. Vi har ju provat det i skarpt läge på 1800-talet, är det inte skönt att vi slipper ha det så nu?

Det ena utesluter väl inte det andra, tänker jag? Jag följer en hel del odlings- och trädgårdsintresserade och tycker att det finns en stor blandning. Om du upplever att du bara ser meningslös odling så är det nog dina algoritmer du måste göra något åt.

Ja, var och en gör som de vill, och eftersom odling för självförsörjning är ett av mina intressen så är det väl inte märkligare än att jag helt enkelt vill ha det så. Jag äger gård av en anledning, liksom. Odlingen är en del av vårt kretslopp. Vi är även självförsörjande på kött och ägg. Jag har inte avkastning som prioritet när jag väljer sorter, jag odlar främst kultursorter.
 
Eh, när jag skulle plugga till perenntenta så fanns ca 90% av perennerna i min mammas trädgård. Så bara för att hon har två växthus och odlar mycket ätbart så saknas inte annat! Hon har ju runt 30 olika sorters rosor också, och träd/buskar. En sekelskiftesträdgård som moderniserats men äppelträden är sedan den anlades.


Den lilla magnoliastickling som jag fick vid examen för ett år sedan och som då var två hjärtblad är nu en vedartad mittstam på nästan 2 dm med knoppar :love: när vädret är ännu mer stabilt ska den få börja bo ute, dock fortfarande i kruka. Den ska bli relativt stor som vuxen så vi måste hitta en bra plats för den!
 
Nä, men du måste väl ha märkt att 90% av alla inlägg i trädgårdsgrupper och -trådar handlar om att odla grönsaker och ettåringar, eller möjligen dahlior?

Eller när läste du sist ett inlägg om en ny dagliljehybrid, eller var man får tag på dubbel brinnande kärlek?
Det beror nog till viss del vilka konton man följer och grupper man är med i. Mitt flöde handlar till största del om olika perenner, buskar, träd, rosor och pioner. STA (sällskapet trädgårdsamatörerna) på facebook är en guldgruva. Jag gillar pioner och rosor så där är jag med i ett par olika grupper knutna till intresseföreningar. Detta avspeglas tydligt i mitt flöde. Så jag tänker att det också handlar om algoritmer som någon redan varit inne på.
 
Skillnaden är väl att 99% av alla som intresserar sig för trädgårdar och odling idag verkar vara som du. Medan perenn-samlar-gänget består av typ ingen.

Perenner blommar ju för övrigt också. Utan att man behöver så dem varje år.

Det kanske ser helt annorlunda ut där du bor, men i den absoluta majoriteten bland trädgårdarna där jag bor odlas just perenner. Alltså i trädgårdar där man kan ana att innehavaren är trädgårdsintresserad. Till och med på mitt gamla saliga koloniområde odlade kanske var femte lottinnehavarna enbart perenner (och ettåringar för utfyllnad och som man sen inte kan bli av med hur man än försöker, som ringblommor och vallmo).

Det är väl snarare så att grönsaksodlingen har fått sig ett stort uppsving det senaste decenniet - inte att folk har slutat intressera sig för perenner.
 
Det kanske ser helt annorlunda ut där du bor, men i den absoluta majoriteten bland trädgårdarna där jag bor odlas just perenner. Alltså i trädgårdar där man kan ana att innehavaren är trädgårdsintresserad. Till och med på mitt gamla saliga koloniområde odlade kanske var femte lottinnehavarna enbart perenner (och ettåringar för utfyllnad och som man sen inte kan bli av med hur man än försöker, som ringblommor och vallmo).

Det är väl snarare så att grönsaksodlingen har fått sig ett stort uppsving det senaste decenniet - inte att folk har slutat intressera sig för perenner.
Jag har massor av perenner - även om majoriteten av dem vare sig är odlade eller pysslade. Men kommer tillbaka år efter år gör de på markerna!

Men även om jag tycker perenner är min grej, så består köksträdgården av mest ettåriga konsumtionsodlade saker.
 
Störbönor växer väldigt snyggt på stör (minns när den poletten trillade ner. Det var inte så länge sedan). Om en lindar ett snöre runt så klättrar de jättebra själva på stören. Att göra en tipi-artad tre- eller femfoting av sly och snöre duger om du inte vill ha mer än en eller ett par säsongs hållbarhet. Utöver ovanstående mer permanenta konstruktioner.
Grenar till tipi införskaffade. Störexemplet var intressant, jag ska läsa om de heter störbönor måntro, annars kanske det blir nästa år för enkelhets skull. Det är gråärt och vaxbönor :) nu tittade jag hur högt de tänkte klättra och hade jackpot på två som låg på 70 och 60 cm som blir bra under äppelträdet tänkte jag, och så dessa slamkrypare då -eller inte, kanske jack och bönskälken snarare.
 
Jag lyckas alltid bränna mina tomatplantor när jag ska härda dem. Så himla tråkigt. De överlever ändå. Men de ser ju så ledsna ut.

De är nu uppe i 3 timmar utetid i skuggan. Med lite fläckar som inte alls var med på det. Behöver få ut dem nu eftersom lampan inne inte riktigt täcker till till allihopa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 897
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp