Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kanske bara rör dig i fel kretsar? Jag tycker inte att det finns någon brist alls på perenn-samlar-gänget (som jag ju också tillhör. Jag kan tänka två tankar samtidigt!) överallt. Sociala medier, trädgårdsamatörerna osv osv. Hur som helst tänker jag att det väl oavsett är skit samma eftersom man gör vad man vill i sin egen trädgård. Det är ju inte som att det råder någon brist på perenner i samhället?
Men har jag sagt att man inte gör vad man vill i sin trädgård? Det jag har sagt är att trädgård, i den här tråden, nästan enbart verkar innebära odling av ätbart och ettåringar.

Det är möjligt att alla har perenner i sin trädgård, men det är ingen som pratar om dem.

Det är definitivt inte brist på perenner, det är brist på perenn-prat.
 
I perenndebatten är hela min trädgård full med perenner. Men det är en uppvuxen snart 100-årig trädgård också. Ska jag ta in några nya perenner måste jag gräva bort någon annan för att få plats. Ettåriga grönsaker som tomat, gurka m.m. sätter jag ner i perennrabatter, mellan perennerna. Och i pallkragar, mellan stora perenner. Men jag byter också ut "tråkiga" perenner mot ätbara perenner. Har exvis en rabatt med fyra benved och en salix. De ska bort och ersättas med kronärtskockor som jag hoppas övervintra. En bit av gräsmattan blir sparrisland, också perenn men ätbar. En buxbom ska jag byta ut mot en blodfläder osv.
 
Eh.. vet inte vilken värld du lever i, om jag tittar mig omkring är det mest perenner. Det är väl basen i nästan varje trädgård.
Perenner sköter dock sig själva i större utsträckning och behöver inte pysslas om så mycket, då blir de inte heller så omtalade och dokumenterade.
Den är ju den biten jag inte förstår. För det första behöver man väl visst pyssla om dem en del för att de ska trivas, de behöver ha rätt växtplats, rätt jordmån, de behöver gödslas, vattnas och ogräsrensas.

Och för det andra så finns det väl jättemycket att säga i form av tips och råd om olika sorter (finns ju väldigt mycket att välja på), odlingsråd, etc?

Jag har bara perenner i min trädgård, och det hindrar inte att det är hur mycket som helst jag vill göra. I år t ex ska jag prova ett gäng nya krollilje-hybrider, är det någon som har erfarenhet av såna? Är de lika starkväxande som den rena arten?
 
Vilken trädgårdshelg jag haft! Planterat ut tomater i bäddarna i orangeriet. Grävt klart ett sparrisland på 3,5 x 2 meter. Tog grässvålen på vardagskvällarna och djupgrävandet i helgen. Perfekt sandig jord, tror de kommer trivas! Blir tre olika sorter, två gröna och en lila. Ska jordförbättra, vattna igenom och grundgödsla i veckan och så blir det plantering nästa helg.
Sått nya omgångar av spenat, sallat, sockerärter, basilika. Börjat planera för hur pallkragarna ska stå, där det ska ut svartkål, broccoli, purjolök, tomater och småplock. Lite mör i ryggen nu efter grävandet :D
 
I perenndebatten är hela min trädgård full med perenner. Men det är en uppvuxen snart 100-årig trädgård också. Ska jag ta in några nya perenner måste jag gräva bort någon annan för att få plats. Ettåriga grönsaker som tomat, gurka m.m. sätter jag ner i perennrabatter, mellan perennerna. Och i pallkragar, mellan stora perenner. Men jag byter också ut "tråkiga" perenner mot ätbara perenner. Har exvis en rabatt med fyra benved och en salix. De ska bort och ersättas med kronärtskockor som jag hoppas övervintra. En bit av gräsmattan blir sparrisland, också perenn men ätbar. En buxbom ska jag byta ut mot en blodfläder osv.
Vad är det som gjort att du börjat fokusera mer på att odla bär och grönsaker?

Jag har också en uppvuxen, 90-årig trädgård. Men det finns ju alltid plats för mer. På ett ställe är det bergenia t ex, i höstas bytte jag ut två av dem mot två nya hybrider, det ska bli intressant att se hur de blir. Och så är det med allt, om någon växt trivs och är fin så vill man prova fler hybrider av den. Och om något inte trivs, så kan det vara värt att prova en annan sort eller ett annat ställe i trädgården, eller ändra något i skötseln. Jag tycker en perennträdgård aldrig blir färdig, det är även efter 100 år ett ständigt pågående projekt.
 
Men har jag sagt att man inte gör vad man vill i sin trädgård? Det jag har sagt är att trädgård, i den här tråden, nästan enbart verkar innebära odling av ätbart och ettåringar.

Det är möjligt att alla har perenner i sin trädgård, men det är ingen som pratar om dem.

Det är definitivt inte brist på perenner, det är brist på perenn-prat.
Jag tror att "problemet" med perenner är att de inte kräver så mycket skötsel när de redan är planterade, de återkommer ju bara och gör sin grej varje år! 😁 Det jag behöver göra i mina perennrabatter varje år är en rensning, eventuellt vattna någon gång. Men grönsakerna och sommarblommorna ska sås, omplanteras, bäras ut och in sjutton gånger, vattnas, skolas ut, eventuellt täckas.. mer att prata om :rofl:

Jag älskar mina perenner och bygger ut mina perennrabatter varje år, jag tycker att det dyker upp en hel del bilder på planteringar i den här tråden. Inte så mycket än kanske, de har inte riktigt fått fart än. :)
IMG20230507101458.jpg


En del av årets planteringar tränar på att vara ute. På den första brickan är det kantnepeta, väldigt enkel perenn att så från frö! Har även sått anissop i år.
 
Vad är det som gjort att du börjat fokusera mer på att odla bär och grönsaker?

Jag har också en uppvuxen, 90-årig trädgård. Men det finns ju alltid plats för mer. På ett ställe är det bergenia t ex, i höstas bytte jag ut två av dem mot två nya hybrider, det ska bli intressant att se hur de blir. Och så är det med allt, om någon växt trivs och är fin så vill man prova fler hybrider av den. Och om något inte trivs, så kan det vara värt att prova en annan sort eller ett annat ställe i trädgården, eller ändra något i skötseln. Jag tycker en perennträdgård aldrig blir färdig, det är även efter 100 år ett ständigt pågående projekt.
Jag gillar mat och matlagning! Egna grönsaker är mycket godare än köpta, och jag kan få färsk broccoli långt in på vintern här i Skåne. Frysa in mina grejer. Jag gör eget äppelmos och saft. Purjolöken i affär kostar 45 kr/kg. En ask sockerärter 30-40 kr, och då är de importerade. Jag vill kunna dela med mig till vänner och bekanta, ta med en påse grönsaker och några knippen örter till vänner som bor i lägenhet. Jag har ett litet barn som jag vill engagera i trädgård och matlagning, och odlar därför sådant han gillar.

Och dels finns det ju redan mycket perenner i min trädgård. Vi är ganska nyinflyttade och jag vill gärna bo in mig innan jag börjar ändra för mycket.
 
Men har jag sagt att man inte gör vad man vill i sin trädgård? Det jag har sagt är att trädgård, i den här tråden, nästan enbart verkar innebära odling av ätbart och ettåringar.

Det är möjligt att alla har perenner i sin trädgård, men det är ingen som pratar om dem.

Det är definitivt inte brist på perenner, det är brist på perenn-prat.
Är väl lite samma som med krusbär, rabarber och liknande. Finns i många många trädgårdar men inget det skrivs och pratas om nämnvärt
 
Jag tror att "problemet" med perenner är att de inte kräver så mycket skötsel när de redan är planterade, de återkommer ju bara och gör sin grej varje år! 😁 Det jag behöver göra i mina perennrabatter varje år är en rensning, eventuellt vattna någon gång. Men grönsakerna och sommarblommorna ska sås, omplanteras, bäras ut och in sjutton gånger, vattnas, skolas ut, eventuellt täckas.. mer att prata om :rofl:

Jag älskar mina perenner och bygger ut mina perennrabatter varje år, jag tycker att det dyker upp en hel del bilder på planteringar i den här tråden. Inte så mycket än kanske, de har inte riktigt fått fart än. :)
Visa bifogad fil 118395

En del av årets planteringar tränar på att vara ute. På den första brickan är det kantnepeta, väldigt enkel perenn att så från frö! Har även sått anissop i år.
Det är ju det där enorma pysslandet med de ettåriga som gör att jag inte tycker de är värda besväret. Så, plantera om, bära in och ut sjutton gånger - och sen får man en sommar. Jämfört med en buskpion: Plantera en gång, vattna lite, och så blommar den i femtio år. Mer bang for the buck, så att säga.

Men fattar jag det rätt, att perenner för dig är mer ”jaha, där står du och blommar som vanligt”. Inte ”Den verkar trivas. Ok, finns det fler hybrider jag kan prova? Vilka andra växter har liknande rötter?”

Det finns ju liksom alltid nya sorter att pröva, och sen är det lite pyssel att välja, och sen att få tag på dem. Och sen när de kommit plantera ut och pyssla om och se hur de tar sig.

Nu blommar ju kaukasisk förgätmigej, t ex. Är det någon här som har provat de variegerade hybriderna, är de lika starkväxande som den vanliga ”Jack Frost”? Och hur är det med ”Jack of spades”, är det mest stora blad, eller blommar den ordentligt också?
 
Är väl lite samma som med krusbär, rabarber och liknande. Finns i många många trädgårdar men inget det skrivs och pratas om nämnvärt
Nä, och frågan är väl just varför? Varför intresserar sig inte folk för dem på samma sätt? Rabarber t ex finns ju många olika sorter att prova. Jag provodlar just nu tre sorter, hoppas på att hitta en rödstammig sort som ger en vettig skörd i sandjord i zon 5. Men, som du skriver, så är ju ingen särskilt intresserad av att prata rabarbersorter.
 
Men har jag sagt att man inte gör vad man vill i sin trädgård? Det jag har sagt är att trädgård, i den här tråden, nästan enbart verkar innebära odling av ätbart och ettåringar.

Det är möjligt att alla har perenner i sin trädgård, men det är ingen som pratar om dem.

Det är definitivt inte brist på perenner, det är brist på perenn-prat.

Pratet just speglas nog av säsongen. Våren är sen och delar av landet är täckt av snö. Det har på de flesta ställen varit för tidigt att plantera perenner.

Även om några av oss odlar perenner från frö, så är det inte konstigt att det mest pratas det som sås just nu och det är ettåringar och ätbart.

Sedan handlar det nog om att någon måste börja prata. Se bara på rospratet som blev så stort att det fick bli egna trådar.
 
Pratet just speglas nog av säsongen. Våren är sen och delar av landet är täckt av snö. Det har på de flesta ställen varit för tidigt att plantera perenner.

Även om några av oss odlar perenner från frö, så är det inte konstigt att det mest pratas det som sås just nu och det är ettåringar och ätbart.

Sedan handlar det nog om att någon måste börja prata. Se bara på rospratet som blev så stort att det fick bli egna trådar.
Men å andra sidan är det väl nu man planerar och införskaffar årets nya perenner? Säsongen i plantskolorna är ju i full gång, väntar man en månad till finns det inget att köpa. Och ska man beställa från Holland är man nästan för sent ute, de rear ut resterna nu, och de plantorna och lökarna är nog inte i toppskick längre.
 
Nä, och frågan är väl just varför? Varför intresserar sig inte folk för dem på samma sätt? Rabarber t ex finns ju många olika sorter att prova. Jag provodlar just nu tre sorter, hoppas på att hitta en rödstammig sort som ger en vettig skörd i sandjord i zon 5. Men, som du skriver, så är ju ingen särskilt intresserad av att prata rabarbersorter.

Jag tror också att det blir mycket prat eftersom det är lättare att tänka nytt med ettårigt. Ettåringar är förgängliga och man kan testa nytt varje år.

Perenner blir istället ofta stommen i trädgården och har man storleksmässigt begränsad trädgård så finns det inte så mycket utrymme för nytt varje år om det inte ska se rörigt ut. Perenner är därför, för de som inte har enorma trädgårdar, ett långsiktigt projekt. Perennrabatten tar dessutom flera år på sig att växa till sig för att verkligen komma till sin rätt - då kan man inte vara inne för mycket och pilla i rabatterna.
 
Men å andra sidan är det väl nu man planerar och införskaffar årets nya perenner? Säsongen i plantskolorna är ju i full gång, väntar man en månad till finns det inget att köpa. Och ska man beställa från Holland är man nästan för sent ute, de rear ut resterna nu, och de plantorna och lökarna är nog inte i toppskick längre.

Ska man ha något mer sällsynt så beställer man redan under hösten, tänker jag. Sår man så har man oftast gjort det i höstas eller året före.

Men som jag skrev i inlägget efter, för de flesta av oss som odlar perenner så finns det inte så stort utrymme att vara ombytliga. Jag tror att det är så enkelt.
 
Nä, och frågan är väl just varför? Varför intresserar sig inte folk för dem på samma sätt? Rabarber t ex finns ju många olika sorter att prova. Jag provodlar just nu tre sorter, hoppas på att hitta en rödstammig sort som ger en vettig skörd i sandjord i zon 5. Men, som du skriver, så är ju ingen särskilt intresserad av att prata rabarbersorter.
Jag vill prata rabarbersorter! Vill också gärna ha en rödstammig bredvid de vanliga. Vilka sorter provodlar du?

Och jag har lagt jättemycket tid på att researcha kronärtskockssorter och sparrissorter, båda är perenner.
 
Nä, och frågan är väl just varför? Varför intresserar sig inte folk för dem på samma sätt? Rabarber t ex finns ju många olika sorter att prova. Jag provodlar just nu tre sorter, hoppas på att hitta en rödstammig sort som ger en vettig skörd i sandjord i zon 5. Men, som du skriver, så är ju ingen särskilt intresserad av att prata rabarbersorter.
Ok perennprat, haka på den tråd du vill av de jag slänger ut :)

Jag vet nog inte vilka rabarber jag har helt enkelt. Har en från svärmor, en från en tjej i ridgruppen och en rödstammad jag köpte förra året. Älskar rabarber.

Har gula hallon och hösthallon.

Har rosenkvitten speciellt för frukten som är supergod, och blåbärstry. Tre päronträd -älskar päronträd, varav två helt nya från förra året och har problem med pollineringen! Vet inte vad som pollinerar dem och kanske måste köpa ett fjärde eller ympa för att pollinera Esperens herre som jag kanske har. Mitt plommonträd ger aldrig frukt och vet inte vad det är för sort.

Har akleja Nora Barlow och kan inte ha andra, rädd att de korsar.

Älskar gammeldags rosor bäst och har några sorter, inte mycket att skriva om.

Mina rudbeckia mår halvtaskigt trots att jag älskar dem, förgätmigejen har jag inte sett sedan förra året, men gullvivorna kommer fint. Pioner har jag tre, minns inte vilka. Älskar höstanemon och vill ha en "skånsk trädgård" i zon 3, men har problem med stormhatt, älskar men som tog för mycket plats och gav bort och riddarsporrar vill ha men viker sig. Har tung lerjord och måste fixa den innan jag får in mer perenner. Grönsakerna hänger i pallkragar och är då inte lika brydda.
 
Jag vill prata rabarbersorter! Vill också gärna ha en rödstammig bredvid de vanliga. Vilka sorter provodlar du?

Och jag har lagt jättemycket tid på att researcha kronärtskockssorter och sparrissorter, båda är perenner.
Jag har Elmsblitz och Holsteiner blut. Och sen en ”vanlig”, Victoria. Jag satte dem för ett par år sen, så det har inte gått att skörda något än, men till sommaren hoppas jag man kan börja prova några stjälkar. Så långt verkar Holsteiner blut betydligt mer starkväxande än Elmsblitz.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 897
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp