Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men wow jättegärna! Låter supergod :)


Nä vad deppigt att de blev stulna :(
Här i zon 1 kan alla sorter vara perenna, men kan behöva lite hjälp på traven med övervintringen. Kommer testa något slags enklare variant av kronärtskockshus, mest för att de är så jädra gulliga :D
De sorter jag kommer plantera ut snart är Vert de Provence, Green Globe och Imperial Star. Försökte med lila romanesco också, men det enda frö som grodde dog tidigt.

Jag testade med Vert de Provence som jag drog upp från frö, men den ville inte överleva vintern. Jag trodde att den hade samma härdighet som Herrgårds, men inser att jag var felinformerad. Tyvärr har jag inte plats att ta in eller göra ett hus, men hittar jag en färdig planta Herrgårds så slår jag nog till. Det är ju så vansinnigt snyggt med kronärtskocka (och gott).
 
Jag har Red Champagne (ny för i år, verkar ta sig bra) och Fulton's Strawberry surprise (krukodlas, den påstås funka bra för det så kanske inget för den som vill ha det mest starkväxande).

Om jag har plats nästa år tänkte jag även testa Glaskins.
Kul! Håll oss uppdaterade :)
 
Den bästa rabarbern tycker jag är ”Glaskins Perpetual”, som är en engelsk kulturarvssort med låg halt av oxalsyra. Mycket mjäll och fin! Jag drev upp den från frö för ett gäng år sedan och har nog ett antal frön kvar om du vill prova.
De fanns att få tag på som frö, och verkar lättodlade, så ska prova det! Det räcker ju att en planta tar sig, så förhoppningsvis ska det gå. Det får bli på friland då, klara sig bäst man kan.
 
Då tror jag det är helt uteslutet att de skulle mogna i zon 5. Och, som sagt, jag tycker inte ens om kvitten. Jag har verkligen försökt, både med marmelad och genom att tillaga den på olika sätt, men nej. Ingen i familjen tycker om den. Och, som sagt, jag är inte alls intresserad av att skörda och sylta och safta. Jag har inte tid, och ingen plats att förvara burkar eller frysta bär/frukt/grönsaker.
Inget intresse av att sylta är bra orsak till att låta bli :), smaken däremot är helt annorlunda, helt, inte ens i närheten. Jag har också använt vanlig kvitten, det är som det gamla vanliga, lika likt som äpplen och päron. Eller som i det här fallet, kvitten och citroner.:p
 
På tal om perenner. Det finns inte så mycket att prata om just nu :rofl:
Visa bifogad fil 118401
Fast du har ju lite scilla i alla fall, och åtminstone här börjar de första perennerna, lungört och gullviva, t ex blomma nu. Och löjtnantshjärtat är på god väg, och fänrikshjärtat också. Sen finns det ju sånt som blommar senare också som inte hunnit upp än, men det finns ju många tidiga perenner också? Om inte annat så vårlök, där pågår väl fortfarande blomningen för fullt, påskliljor t ex? Oavsett var i landet man bor, så borde det inte vara för tidigt för den första krokusen, eller för sent för den sista tulpanen eller fritillarian?
 
Superduper. De kom i rör. Plantor jag beställt har kommit i bra behållare med kupa för blomman och korg för rötter och lock emellan, julrosor.
Det låter ju lovande! Då kanske man skulle våga sig på ett försök. Allt jag planterar ska först beställas till Stockholm, och sen transporteras med bil eller tåg 50 mil bort, så att det är bra paketerat är definitivt en fördel!
 
Fast du har ju lite scilla i alla fall, och åtminstone här börjar de första perennerna, lungört och gullviva, t ex blomma nu. Och löjtnantshjärtat är på god väg, och fänrikshjärtat också. Sen finns det ju sånt som blommar senare också som inte hunnit upp än, men det finns ju många tidiga perenner också? Om inte annat så vårlök, där pågår väl fortfarande blomningen för fullt, påskliljor t ex? Oavsett var i landet man bor, så borde det inte vara för tidigt för den första krokusen, eller för sent för den sista tulpanen eller fritillarian?
Påskliljor! mmm! räknas de. Satte massor i höstas och är rikt belönad!

Tänkte stötta bin o humlor med tidiga blommor, (har ju timjan och lavendel för dem senare) visade sig att jag stöttade mig själv mest :)
 
Kanske inte att bli krossade i transporten? Det är mest det jag är orolig för. Att man får hem en knäckt och krossad planta.

Visst finns ju risken, kanske särskilt om man bara beställer enstaka träd. Köper man flera så är de så tätt ihoppackade att de får stöd av varandra. Här är barrotade att föredra eftersom de går så bra att packa.

En vän till mig driver en ganska välkänd och unik plantskola med fokus på sällsynta/ovanliga träd och buskar och hon både köper in från utlandet och packar och skickar själv till kunder. Att växterna skulle gå sönder händer i princip inte vad jag förstår.

Jag hade en gång drygt 100 avenboksplantor på kruka som på grund av förseningar blev stående över midsommarhelgen i het solen på en skånsk postterminal. Då blev jag lite orolig! :D

Nä, barrotade saker klarar det mesta. Bryts något av så gör det inte så mycket, för det ska ändå klippas in ordentligt vid plantering.
 
Det låter ju lovande! Då kanske man skulle våga sig på ett försök. Allt jag planterar ska först beställas till Stockholm, och sen transporteras med bil eller tåg 50 mil bort, så att det är bra paketerat är definitivt en fördel!
Pinnarna kom från Polen eller Frankrike el dyl. De är antagligen vansinnigt i fel zon. Men lever just nu.
 
Den bästa rabarbern tycker jag är ”Glaskins Perpetual”, som är en engelsk kulturarvssort med låg halt av oxalsyra. Mycket mjäll och fin! Jag drev upp den från frö för ett gäng år sedan och har nog ett antal frön kvar om du vill prova.
Jag vill jättegärna prova!

Har varit väldigt försiktig med att våga perennfrön, men kan göra undantag för rabarber, någon gång måste man våga :)
 
Påskliljor! mmm! räknas de. Satte massor i höstas och är rikt belönad!
Jag tycker de räknas! De kommer ju tillbaka?

Jag satte också påskliljor, men är inte supernöjd. Det skulle vara en blandning som heter ”Harlequin mix”, olika sorter med gemensam nämnare att det var färggrannt. Och nu har de kommit upp och blommar, och… Det är typ 15 stycken i fem olika varianter av helgult. Och en ice lolly. Det ser faktiskt inget vidare ut, skulle jag ha bara helgula hade det varit snyggare att ha samma sort.

Men, till skillnad från tulpanerna har de faktiskt kommit upp och blommar, så till hösten blir det påfyllning. Jag går och suktar efter botaniska påskiljor, och lilla söta Rip van winkle…
 
Men wow jättegärna! Låter supergod :)


Nä vad deppigt att de blev stulna :(
Här i zon 1 kan alla sorter vara perenna, men kan behöva lite hjälp på traven med övervintringen. Kommer testa något slags enklare variant av kronärtskockshus, mest för att de är så jädra gulliga :D
De sorter jag kommer plantera ut snart är Vert de Provence, Green Globe och Imperial Star. Försökte med lila romanesco också, men det enda frö som grodde dog tidigt.
Mitt försök att övervintra kronärtskocka, zon 3-4, ser stendött ut :(

Flyttade mina jordärtsckockor och hoppas på att de överlevde.
 
Jag tycker de räknas! De kommer ju tillbaka?

Jag satte också påskliljor, men är inte supernöjd. Det skulle vara en blandning som heter ”Harlequin mix”, olika sorter med gemensam nämnare att det var färggrannt. Och nu har de kommit upp och blommar, och… Det är typ 15 stycken i fem olika varianter av helgult. Och en ice lolly. Det det faktiskt inget vidare ut, skulle jag ha bara helgula hade det varit snyggare att ha samma sort.

Men, till skillnad från tulpanerna har de faktiskt kommit upp och blommar, så till hösten blir det påfyllning. Jag går och suktar efter botaniska påskiljor, och lilla söta Rip van winkle…
Jag tog den vanligaste sorten och är faktiskt väldigt nöjd :)

Försöker samla på timjan förresten. Så tar gärna tips där (har citron, apelsin, grå, kryp, vanlig, vanlig vit.)
 
Jag tog den vanligaste sorten och är faktiskt väldigt nöjd :)

Försöker samla på timjan förresten. Så tar gärna tips där (har citron, apelsin, grå, kryp, vanlig, vanlig vit.)
Jag har beställt kaskadtimjan, som jag hoppas ska överleva i ökendelen av trädgården. Så ingen expert där, tyvärr. Vanlig timjan överlevde inte (ska prova igen, dock), och backtimjan är fin, men det blir så mycket ogräs och myror i den… Kanske jag gör ett försök till, men vi har mycket kvickrot, och man kan rensa sig fördärvad med den när den växer i en kryptimjan.
 
Jag har nergrävda växter som jag nu vettefan om de överlevt. I pallkrage och även i kruka men det har ju varit så kallt+bara början av maj. Någon lavendel och smultron mest tror jag. Är sååå sugen på att starta upp annat i pallkragen men jag får krampaktigt hålla mig i kragen :rofl::o Alla mina större fina krukor går åt till denna förvaring just nu men hade varit fantastiskt om bara någon överlevde:heart
 
Jag odlar hemskt gärna ALLT även om bärbuskar och ätbart är vad jag helst vill lägga mer tid på. Nu bor jag i lägenhet så det hela blir väldigt begränsat:down: Har trädgårdar i släkten/närheten med enormt vackra perenner som jag gärna hade snott fröer av men platsbristen påverkar enormt i vad jag kan ha:(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 896
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp