Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det bästa tycker jag är att krokus är ett tidigt vårtecken och går att plantera mitt i gräsmattan då den är överblommad när gräset börjar komma.
Ja smart! Jag vill ha både i gräsmattan och vid mina aprikosträd också, eftersom krokusar lockar till sig pollinerare och aprikoserna blommar väldigt tidigt.
 
Nä, jag fattar. Du tycker scillor och krokusar är ointressanta, och därför finns det liksom inget att säga om dem. De står där, de blommar, det finns inget att tillägga.

Det jag försöker förmedla är att anledningen till att du inte har något att säga om krokus kanske är att du inte är särskilt intresserad av dem. Är man intresserad av krokus finns det hur mycket som helst att säga om dem. Krokus är ju liksom inte till sin natur mindre intressanta än grönsaker, det beror på vad man är intresserad av.
Nej, du har absolut inte förstått. Jag älskar krokus och planterar massor varje höst. Jag tänker plantera några hundra Scilla också. Du verkar som sagt inte alls förstå vad jag försöker förmedla 🤷
 
Det låter ju lovande! Då kanske man skulle våga sig på ett försök. Allt jag planterar ska först beställas till Stockholm, och sen transporteras med bil eller tåg 50 mil bort, så att det är bra paketerat är definitivt en fördel!

Vi beställde barrotade äppelträd från Cornwall innan Brexit. Valde 1-2-åringar för att få ner priset är frakten trots att 3-åringar skulle vara bättre ur tålighetssynpunkt. Alla 12 klarade frakten och att stå i en box i kallstall mellan januari och april. :)

I Sverige har jag mest handlat på plats hos Cramers, men jag ser ju hur plantorna ser ut när man beställer något de bara har i beställningssortiment och det är väldigt välpackat.
 
Försöker samla på timjan förresten. Så tar gärna tips där (har citron, apelsin, grå, kryp, vanlig, vanlig vit.)

Jag har ett par år köpt en vanlig timjan som verkar vara namnsort 'Faustinii'?
Den har ett väldigt vackert växtsätt, men tyvärr lyckas jag inte få den att klara vintern i kruka. :meh:
 
Den är ju den biten jag inte förstår. För det första behöver man väl visst pyssla om dem en del för att de ska trivas, de behöver ha rätt växtplats, rätt jordmån, de behöver gödslas, vattnas och ogräsrensas.

Och för det andra så finns det väl jättemycket att säga i form av tips och råd om olika sorter (finns ju väldigt mycket att välja på), odlingsråd, etc?

Jag har bara perenner i min trädgård, och det hindrar inte att det är hur mycket som helst jag vill göra. I år t ex ska jag prova ett gäng nya krollilje-hybrider, är det någon som har erfarenhet av såna? Är de lika starkväxande som den rena arten?
Då har du samma samma smala intresse för perenner som en del andra har för annueller. Sak samma, bara detaljen som skiljer.

De flesta jag känner har ett allmänt trädgårdsintresse och sätter inte perenner och annueller i någon för eller emot-kamp.

Perenner har jag som bas och förutom rätt perenn på rätt plats ska helst vara relativt lättskötta och vara trevliga över tid.

Blommande annueller har jag i kruka och som utfyllnad i grönsaksodling.

Grönsaker odlar jag för smak, hållbarhet, tillfredställelsen i att odla sin egen mat och för att lära barnen om mat/naturen/växter.

Generellt kan väl sägas att perenner är ett långsiktigt projekt medan annueller är ett säsongsprojekt. Att kortsiktiga projekt väcker mer intresse och engagemang i stunden är knappast konstigt. Perenner ger inte samma effekt som att sätta ett zucchinifrö i jorden och det säger ”poff” så var det en planta som inom överskådlig tid ger riklig mängd mat. Jämför med att det tagit mig flera år av försök för att lista ut hur jag bäst klipper min ros.
 
Sant! :angel: De klarar lite våldsam kärlek när de etablerat sig ordentligt, men frösådder kan gå åt när det är party...
Våran katt la sig mitt på och liksom vältrade sig i plantan, samtidigt som hon tuggade och slet i den. Det var stora, etablerade plantor, men tydligen var det för mycket även för dem. Till kattens förtret, hon hade nog gärna sett att de hade funnits kvar.
 
Då har du samma samma smala intresse för perenner som en del andra har för annueller. Sak samma, bara detaljen som skiljer.

De flesta jag känner har ett allmänt trädgårdsintresse och sätter inte perenner och annueller i någon för eller emot-kamp.

Perenner har jag som bas och förutom rätt perenn på rätt plats ska helst vara relativt lättskötta och vara trevliga över tid.

Blommande annueller har jag i kruka och som utfyllnad i grönsaksodling.

Grönsaker odlar jag för smak, hållbarhet, tillfredställelsen i att odla sin egen mat och för att lära barnen om mat/naturen/växter.

Generellt kan väl sägas att perenner är ett långsiktigt projekt medan annueller är ett säsongsprojekt. Att kortsiktiga projekt väcker mer intresse och engagemang i stunden är knappast konstigt. Perenner ger inte samma effekt som att sätta ett zucchinifrö i jorden och det säger ”poff” så var det en planta som inom överskådlig tid ger riklig mängd mat. Jämför med att det tagit mig flera år av försök för att lista ut hur jag bäst klipper min ros.
Det var väl mer en generell iakttagelse, att det verkar som att trädgårdstrenden just nu är att fokusera på ätbart. Och då blir det ju inte så mycket perennprat, men desto mer om gurkskolning, så att säga.

Sen håller jag inte riktigt med dig om att perenner inte kan växa snabbt. Jag satte en malva tidigt förra våren, och den blev enorm. Bara som exempel.

Sen tycker åtminstone jag att det händer väldigt mycket med perenner och lökar också. Så jag håller helt enkelt inte med om att det är för att det inte finns något att säga om fleråriga blommor som alla bara pratar om grönsaker.
 
Det var väl mer en generell iakttagelse, att det verkar som att trädgårdstrenden just nu är att fokusera på ätbart. Och då blir det ju inte så mycket perennprat, men desto mer om gurkskolning, så att säga.

Sen håller jag inte riktigt med dig om att perenner inte kan växa snabbt. Jag satte en malva tidigt förra våren, och den blev enorm. Bara som exempel.

Sen tycker åtminstone jag att det händer väldigt mycket med perenner och lökar också. Så jag håller helt enkelt inte med om att det är för att det inte finns något att säga om fleråriga blommor som alla bara pratar om grönsaker.
Vet inte helt om jag håller med dig eftersom det också känns som att det är mycket fokus på att få en blommande trädgård som gynnar bin och dyl. Äng verkar också på modet.
 
Vet inte helt om jag håller med dig eftersom det också känns som att det är mycket fokus på att få en blommande trädgård som gynnar bin och dyl. Äng verkar också på modet.
Är det inte specifika bi-växter man ska odla då, mellan det ätbara?

Äng tycker jag personligen är sjukt svårt att få till. I alla fall om den ska blomma. Så jag förstår om folk vill ha alla råd de kan få där!
 
Nä, jag fattar. Du tycker scillor och krokusar är ointressanta, och därför finns det liksom inget att säga om dem. De står där, de blommar, det finns inget att tillägga.

Det jag försöker förmedla är att anledningen till att du inte har något att säga om krokus kanske är att du inte är särskilt intresserad av dem. Är man intresserad av krokus finns det hur mycket som helst att säga om dem. Krokus är ju liksom inte till sin natur mindre intressanta än grönsaker, det beror på vad man är intresserad av.

För en som läst de senaste sidorna i tråden i efterhand är det väldigt uppenbart att @Unafraid inte skrev någonting alls om ifall hon tyckte perenner var intressanta eller inte, eller om de är bra underlag för samtal eller inte. Utan att hon enbart konstaterade att det inte hade hänt så mycket i just hennes perennrabatt ännu ;)
 
Är det inte specifika bi-växter man ska odla då, mellan det ätbara?

Äng tycker jag personligen är sjukt svårt att få till. I alla fall om den ska blomma. Så jag förstår om folk vill ha alla råd de kan få där!
Skulle jag inte säga, tycker perennrabatter varit mycket på tapeten i enhetliga färger, tex vitt och lavendel.

och ha maskrosor om inte annat.

Tror dock att vad de försöker backa från är grön öken med barrväxter.

Men att de tänker att en prunkande 1800-talsträdgård med ett överflöd av perenner är för mycket för många så de inte vågar puscha för det.

Tror också det kanske är lite som böcker inomhus, det blir för rörigt (om man inte vänder ryggarna inåt möjligen). Folk nu (eller var det 5 år sedan) avskyr ju böcker och färg inomhus utan vill ha allting i vitt med enstaka grå tavlor. Tror det är samma ute, grön (kanske konstgräs) eller svart (asfalt) botten eller trädäck med en kruka i betong med ett olivträd. (inte röd/gul stuga med vita knutar och ett överflöd av blommor i olika färger :))

Så vad är enkelt att marknadsföra mot det, det är ju äng. Skrapa av gräsmattan och jordlagret och så ängsblommor, är ju i alla fall inte lika prunkande och färgrikt. Eller strunta i att klippa och få maskrosor, bakom ett hörn, som inte syns från trädäcket.

Annars är ju Dahlior vansinnigt populärt och hela trädgårdsmässan förra året var proppsmock av dem. Till och med jag testar i kruka i år.

Äng är svårt, har försökt i tre år nu på en plätt.
 
Nepeta är klurigt om man har katter. Vi hade massor av nepeta. Sen skaffade vi katt. Efter några år hade katterna älskat ihjäl allihop. Så har man katter i närheten kan det också vara en anledning till att nepetan inte frodas.
Jag har några bergnepetor som mina katter älskar att gosa med. Än har de inte strukit med. Men kanske är nepetor inte det bästa valet p.g.a. katterna. Älskar dock nepetor.

Vad är det förresten som skiljer bergnepeta och kantnepeta åt? Tycker de ser likadana ut.
 
Skulle jag inte säga, tycker perennrabatter varit mycket på tapeten i enhetliga färger, tex vitt och lavendel.

och ha maskrosor om inte annat.

Tror dock att vad de försöker backa från är grön öken med barrväxter.

Men att de tänker att en prunkande 1800-talsträdgård med ett överflöd av perenner är för mycket för många så de inte vågar puscha för det.

Tror också det kanske är lite som böcker inomhus, det blir för rörigt (om man inte vänder ryggarna inåt möjligen). Folk nu (eller var det 5 år sedan) avskyr ju böcker och färg inomhus utan vill ha allting i vitt med enstaka grå tavlor. Tror det är samma ute, grön (kanske konstgräs) eller svart (asfalt) botten eller trädäck med en kruka i betong med ett olivträd. (inte röd/gul stuga med vita knutar och ett överflöd av blommor i olika färger :))

Så vad är enkelt att marknadsföra mot det, det är ju äng. Skrapa av gräsmattan och jordlagret och så ängsblommor, är ju i alla fall inte lika prunkande och färgrikt. Eller strunta i att klippa och få maskrosor, bakom ett hörn, som inte syns från trädäcket.

Annars är ju Dahlior vansinnigt populärt och hela trädgårdsmässan förra året var proppsmock av dem. Till och med jag testar i kruka i år.

Äng är svårt, har försökt i tre år nu på en plätt.

Precis, dahlia, liksom rosor, klematis och pioner är ju stekhett. För några år sedan skulle alla odla solhatten "Magnus". De senaste åren har den engelska trädgården blivit i ropet i samband med ett för många nyfunnet intresse för arts and crafts-rörelsen och Morristapeter. Läser man Allt om trädgård så är odling av ätbart en pytteliten del. Samma sak med programmet Trädgårdstider. Nu har jag inte varit på trädgårdsmässan på några år, men även där tycker jag att prydnadsträdgården har dominerat över köksträdgården. Summa summarum så tycker jag nog att prydnadsträdgården fortsatt är mer i ropet än köksträdgården.
 
Precis, dahlia, liksom rosor, klematis och pioner är ju stekhett. För några år sedan skulle alla odla solhatten "Magnus". De senaste åren har den engelska trädgården blivit i ropet i samband med ett för många nyfunnet intresse för arts and crafts-rörelsen och Morristapeter. Läser man Allt om trädgård så är odling av ätbart en pytteliten del. Samma sak med programmet Trädgårdstider. Nu har jag inte varit på trädgårdsmässan på några år, men även där tycker jag att prydnadsträdgården har dominerat över köksträdgården. Summa summarum så tycker jag nog att prydnadsträdgården fortsatt är mer i ropet än köksträdgården.
Ah Magnus :) det är den som för en väldigt tynande tillvaro hos mig, de gula går bättre.

Tror att arts and crafts för trädgård inte slagit ännu i "verkligheten" i Sverige utan bara nått enstaka artiklar? (tapeterna däremot har ju slagit och passerats?) Själv tycker jag det är väldigt vackert, fast kanske för lite blommor och för mycket barrhäck? inte helt som den där Skånska trädgården "Systrarna på Skäret" som jag skulle vilja ha en dag.
 
Det är ju alltid så med sociala medier; det som syns är det flashiga, med snabba resultat. Människor som dras till att posta mycket är nog i högre grad även den typen av människor, de som vill ha nytt varje år och ser en glädje i det. Lite som att man inte ser folk posta bilder på kläder de hade redan förra säsongen.

Plantera perenner, den långsamma fjällvandringen innan den häftiga toppen, grundridning och andra värdefulla men inte (idag) spektakulära saker är inte lika intressant ur klicksynpunkt.
 
Jag tänkte göra lite av en blandning i år. Grönsakslandet varvat med ettåriga växter i samma land. Har inte gjort så tidigare men tänker att det blir snyggt. Vill kunna ta och plocka in blommor under hela sommaren och ha i vaser.

Den nyaste perennen här är en löjtnantshjärta. Vet inte hur den vill bo riktigt. Soligt eller jättesoligt?
Tänker på farmor när jag tittar på den. Hon hade sådana 🌸

Jag jämför mig heller inte med andra. Skulle känna sån stress då och för mig är blommor, trädgård och odling avstressande.
Är omgiven av några riktiga trädgårdsfantaster till grannar. Den ena med stor tunnelväxthus närmast kommersiell odling. Den andra ser väldigt avancerat ut med olika grejer överallt som i labyrinter.
Jag ligger helt klart i lä med mina hobbyodlingar :rofl:
 
Apropå pioner;
Den här grävde jag upp hos mina föräldrar för två år sedan. Sen har den fått stå i sin rotklump i en hink. I år tror jag att den ska få lite jord, gissar att den inte är så kräsen? :angel: :rofl:

20230508_140027.jpg


(Har även en hosta som är inne på sin tredje växtsäsong på samma villkor, den har faktiskt skott i år också och förtjänar någon form av medalj.)
 
Skulle jag inte säga, tycker perennrabatter varit mycket på tapeten i enhetliga färger, tex vitt och lavendel.

och ha maskrosor om inte annat.

Tror dock att vad de försöker backa från är grön öken med barrväxter.

Men att de tänker att en prunkande 1800-talsträdgård med ett överflöd av perenner är för mycket för många så de inte vågar puscha för det.

Tror också det kanske är lite som böcker inomhus, det blir för rörigt (om man inte vänder ryggarna inåt möjligen). Folk nu (eller var det 5 år sedan) avskyr ju böcker och färg inomhus utan vill ha allting i vitt med enstaka grå tavlor. Tror det är samma ute, grön (kanske konstgräs) eller svart (asfalt) botten eller trädäck med en kruka i betong med ett olivträd. (inte röd/gul stuga med vita knutar och ett överflöd av blommor i olika färger :))

Så vad är enkelt att marknadsföra mot det, det är ju äng. Skrapa av gräsmattan och jordlagret och så ängsblommor, är ju i alla fall inte lika prunkande och färgrikt. Eller strunta i att klippa och få maskrosor, bakom ett hörn, som inte syns från trädäcket.

Annars är ju Dahlior vansinnigt populärt och hela trädgårdsmässan förra året var proppsmock av dem. Till och med jag testar i kruka i år.

Äng är svårt, har försökt i tre år nu på en plätt.
En del av gräsmattan är äng, men det är ju lögn att få nån mångfald där. Får naturen själv bestämma skulle det vara lupinåker. Så jag har grävt lupinrötter och sått in ängsblommor och slagit med lie enligt alla konstens regler, så får vi se. Och planterat in en del lökar, som kan förgylla det hela lite. På ett avsnitt är det blåklockor, men det är väl också ungefär allt i blomväg.

Mitt ideal är definitivt nån sorts engelsk trädgård möter botanisk trädgård, och du kan nog ha rätt i att det inte är var mans dröm. Jag misstänker att många skulle uppfatta min trädgård som plottrig, med något undantag så finns det knappt två plantor av samma sort, för då blir jag uttråkad. Så det är typ stormhatt - men fyra olika sorter, och riddarsporre - en samling av olika sorter. Jag tror inte det är så riktiga trädgårdsmästare gör, då är det ett sjok med en växt, och ett sjok med en annan för att det ska bli lite enhetligt. Eller då barrväxter, gräsmatta och sten, och blommorna i krukor. Det verkar, precis som du skriver, rätt populärt.

Dahliatrenden verkar verkligen helt enorm! Det är dahlior överallt, och de är ju fina, men så inser man att de ska förodlas och duttas med från februari i månader framåt, så då gick de bort. Man kan inte dutta med förodling när man bor 50 mil bort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 891
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp