Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_1339.jpeg


Jag måste säga att jag är mycket nöjd med färgen på hyacinten jag satte förra året. Så underbar mörklila färg! Nu är den dock nästan utblommad och lite blekare än när den var som finast. Tyvärr minns jag inte hade den hette. Jag skulle gärna vilja ha fler.
 
Alltså, rabarber. Jag älskar rabarber! Vill ha en sån där stor och frodig sak som skuggar halva trädgården.
Men. Och det är ett stort men.

De dör hos mig. Trodde inte det var möjligt men jo, de dör.

Vad kan jag göra?
Misshandla grovt, flytta mitt i stekheta sommaren knappt med nån rot kvar, tryck ner i mullrik och näringsrik sandjord i gassande solläge och glöm sen bort dem.

20220604_195912.jpg


Har funkat finfint med mina, de växer bra och ger rikliga skördar 🙈
 
Jag har några bergnepetor som mina katter älskar att gosa med. Än har de inte strukit med. Men kanske är nepetor inte det bästa valet p.g.a. katterna. Älskar dock nepetor.

Vad är det förresten som skiljer bergnepeta och kantnepeta åt? Tycker de ser likadana ut.

Kantnepetorna är olika hybrider som har en hel del bergnepeta i släktträdet, så på sorterna i odling kan det vara svårt att se skillnad. Kantnepeta är oftast inte fertil eller fröäkta.
 
IMG_1329.jpeg


Våren och försommaren är den finaste tiden i min trädgård. Nu blommar snart päronträd, äppelträd och silverpäron också.

I år ska jag fortsätta jobbet med att få till en mer höstfin trädgård. Jag har några rosor som blommar till september/oktober, ett par sena klematis, hortensia och sockblomma som ger fin höstfärg. Men jag skulle gärna vilja ha något mer så att trädgården sprakar av färg långt in i oktober.

Jag tog upp och skulle flytta ljusrosa och oranga tulpaner förra året för mer blått och lila i rabatten, men jag ser nu att jag glömde några.
 
Oh! och de levererade till Sverige? Jag vill ha ett visst päron av någon obegriplig orsak och har inte hittat ngt sätt att få den till Sverige, efter väldigt halvdedikerat letande. Dessutom skulle jag säkert inte ha en pollinatör och det skulle säkert inte varit härdigt. Men hur är det med dina äpplen? blir de härdiga? är det inte risk från Cornwall? Vad för sorter? Cider?
Rekommenderar även att kolla polska sidor.
 
Visa bifogad fil 118429

Våren och försommaren är den finaste tiden i min trädgård. Nu blommar snart päronträd, äppelträd och silverpäron också.

I år ska jag fortsätta jobbet med att få till en mer höstfin trädgård. Jag har några rosor som blommar till september/oktober, ett par sena klematis, hortensia och sockblomma som ger fin höstfärg. Men jag skulle gärna vilja ha något mer så att trädgården sprakar av färg långt in i oktober.

Jag tog upp och skulle flytta ljusrosa och oranga tulpaner förra året för mer blått och lila i rabatten, men jag ser nu att jag glömde några.
Tycker det var en lyckad glömska. Jag gillar kontrasten
 
Vi gjorde en rabatt igår, eller ja, snarare stenkanten till den.
Tanken är att ha agaven i mitten i sin kruka och fylla upp resten med jord. Vill ha något yvigt och hyfsat lättskött.

ftSd1bO.jpg


Tror ni en blandning av daggkåpa, murgröna, krollilja och vita löjtnantshjärtan skulle funka? Det är vandrande skugga i västläge. Kan man dessutom planera tulpaner i samma rabatt för att få lite vårblommor också, eller kommer de konkurrera ut varandra?
 
Vi gjorde en rabatt igår, eller ja, snarare stenkanten till den.
Tanken är att ha agaven i mitten i sin kruka och fylla upp resten med jord. Vill ha något yvigt och hyfsat lättskött.

ftSd1bO.jpg


Tror ni en blandning av daggkåpa, murgröna, krollilja och vita löjtnantshjärtan skulle funka? Det är vandrande skugga i västläge. Kan man dessutom planera tulpaner i samma rabatt för att få lite vårblommor också, eller kommer de konkurrera ut varandra?

Agaven vill ha mycket vatten sällan och däremellan torka upp så jag vet inte om löjtnanshjärta och murgröna skulle göra sig.

Jag skulle plantera rysk martorn och en låg nepeta och kanske något annat mellan i fin kontrastfärg - kanske jättedaggkåpa, även om jag tror att det finns en risk att den och nepetan kan komma att konkurrera ut varandra. Självklart kan du trycka ner hur många tulpaner som helst där det finns plats. Det är inget som stör. :)

Annars skulle det vara väldigt tjusigt med agapanthus, men då kräver det att du gräver upp och flyttar in dem till vintern.
 
Det tråkiga är bara att det finns så litet av perenna grönsaker som både är goda och härdiga.

Mycket som framställs som perenna grönsaker är endera mer åt kryddörtshållet, eller så är det stammar, skott eller rhizomer med väldigt klen avkastning.

Eller som i fallet Jordärtskocka, är det en växt som ger åtminstone mig så mycket gaser, så att jag inte vill äta den.

Har du några favoriter bland perenna grönsaker?
Ja, så är det ju. Något som egentligen inte är en perenn, men som fungerar som det hos mig eftersom jag låter den fröa av sig och sprida sig, är blodamarant. Både vacker och god.

https://www.runabergsfroer.se/?p=22
 
Tycker om att titta på Garden Answer på yt som har mycket blommor och då både perenner, lökar och mycket mer. Med mer inriktning på cottage garden finns det massor men tycker om suburban homestead som tar upp mycket om kombinera färger och olika höjder på växterna och mycket mer.
 
Nä, men du måste väl ha märkt att 90% av alla inlägg i trädgårdsgrupper och -trådar handlar om att odla grönsaker och ettåringar, eller möjligen dahlior?

Eller när läste du sist ett inlägg om en ny dagliljehybrid, eller var man får tag på dubbel brinnande kärlek?
Faktiskt inte! Man kan ju till exempel höga i den här tråden där det är en väldig spridning på odlandet. Eller, som sagt, trädgårdsamatörerna. Sjukt trevligt! Sen råkar ju jag följa rätt många snittblomsodlarkonton på Instagram, så naturligtvis är det mycket sånt i mitt flöde. Men det har jag ju själv valt 😂 Det finns VÄLDIGT mycket perenner i flödet också!
 
Nä, och frågan är väl just varför? Varför intresserar sig inte folk för dem på samma sätt? Rabarber t ex finns ju många olika sorter att prova. Jag provodlar just nu tre sorter, hoppas på att hitta en rödstammig sort som ger en vettig skörd i sandjord i zon 5. Men, som du skriver, så är ju ingen särskilt intresserad av att prata rabarbersorter.
Ursäkta, men jag förstår inte varför du har hängt upp dig så mycket på att "ingen pratar perenner" eller "ingen pratar raberbersorter" :confused:
Varför gör inte du det här i tråden, istället för att klaga på att ingen annan gör det?

Om du följt dessa trådar på buke under åren så borde du se att här pratas det om ALLT som gäller trädgård, stor eller liten, blommor, ätbart, skogsträdgård, örter, vinbär, rosor, tusensköna och maskrosor - inget är tabu eller fel - prata på liksom.

Men dina inlägg börjar bli tjatiga om varför ingen gör ditt eller datt. Börja ha en dialog istället :idea:
Edit: Ser i senare inlägg att du påbörjat detta redan, mycket trevligare :up:
 
Kantnepetorna är olika hybrider som har en hel del bergnepeta i släktträdet, så på sorterna i odling kan det vara svårt att se skillnad. Kantnepeta är oftast inte fertil eller fröäkta.
Inte fertil? De kantnepetor jag sett har frösått sig hej vilt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 891
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp