Jag tänker att ska man maximera avkastningen blir det ju gärna lite ensidigt, för att få ut så mycket mat som möjligt så får man odla inte det som är roligt eller gott, utan det som ger mest mat. Typ potatis, och så får man leva som de gjorde på 1800-talet.Jag har även massor av perenner men absolut är det själva köksträdgården som är största intresset och det som förstås även tar mer tid, underhåll och planering. Hänger samman med att jag har ett intresse av att kunna klara sig själv och delvis vara självförsörjande på flera grönsaker.
Men jag inser att jag går mot strömmen där, det verkar vara väldigt trendigt nu att satsa på att bara odla ätbara saker. En kollega t ex har som princip att bara odla blommor som går att äta. Hon äter dem inte, för t ex funkia och daglilja ger ju väldigt lite mat för besväret och är väl inte så gott heller, men det är principen, att man för hållbarhetens och miljöns skull bara ska odla sånt som går att äta.
Jag är väl lite förstörd av en uppväxt med trädgård där och lite gammeldags, jag odlar bara sånt som lönar sig att odla själv. Hallon t ex är ju jättedyra att köpa färska, så de lönar sig att odla själv, men inte sånt som broccoli eller spenat.