Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har även massor av perenner men absolut är det själva köksträdgården som är största intresset och det som förstås även tar mer tid, underhåll och planering. Hänger samman med att jag har ett intresse av att kunna klara sig själv och delvis vara självförsörjande på flera grönsaker.
Jag tänker att ska man maximera avkastningen blir det ju gärna lite ensidigt, för att få ut så mycket mat som möjligt så får man odla inte det som är roligt eller gott, utan det som ger mest mat. Typ potatis, och så får man leva som de gjorde på 1800-talet.

Men jag inser att jag går mot strömmen där, det verkar vara väldigt trendigt nu att satsa på att bara odla ätbara saker. En kollega t ex har som princip att bara odla blommor som går att äta. Hon äter dem inte, för t ex funkia och daglilja ger ju väldigt lite mat för besväret och är väl inte så gott heller, men det är principen, att man för hållbarhetens och miljöns skull bara ska odla sånt som går att äta.

Jag är väl lite förstörd av en uppväxt med trädgård där och lite gammeldags, jag odlar bara sånt som lönar sig att odla själv. Hallon t ex är ju jättedyra att köpa färska, så de lönar sig att odla själv, men inte sånt som broccoli eller spenat.
 
Kanske ska tillägga att "mitt sätt" att odla har jag gjort själv i +30 år, så det är för mig inte någon modenyck att odla årsförråd av potatis, ärtor, bär, frukt, sylta, safta och frysa in osv.
Och sen har jag blomster av olika slag för att jag tycker det är fint och skiter fullständigt i huruvida de är ätbara eller inte.
Det är så jag är uppvuxen, det är så jag har levt hela mitt liv och det är så jag lär leva till den dag jag dör.
 
Jag tänker att det kan vara för att man fixar mycket mer med ettåringarna? Det ska planeras, köpas fröer och förodlas varje år. Perennrabatterna är ju lite trista när det inte är säsong, inte lika sexigt att fota? :confused:

För mig är perennrabatterna verkligen stommen i en trädgård. Sommarblommorna är mest för krukor och för samodling med grönsakerna.

Nu har jag ju tyvärr ingen riktig trädgård, utan bara en balkong (och pallkragar för grönsaker, men det hundra meter från min lägenhet så där ser jag inte det som växer varje dag). Jag försöker ändå ha mestadels perenner i mina krukor på balkongen, jag tycker att ormbunkar, hostor och gräs är bland de vackraste växterna!
Det är ju därför jag inte ids hålla på med ettåringar? 😳 Det ska försås och skolas och planteras ut, och nästa år får man börja om från början igen. Man kommer liksom aldrig nån vart. En perenn däremot, man planterar den ena året, och nästa år finns den kvar och har blivit större, och trädgården har blivit ytterligare lite finare.

Perenner, om man räknar lökar och knölar som kommer tillbaka varje år, blommar ju från det första vintergäcket i februari till frosten tar den sista blomman på oktoberstormhatten i november - mycket längre säsong än så kan man väl inte hoppas på med ettåringar heller?

Alla perenner blommar ju liksom inte samtidigt, utan de avlöser varandra så att det alltid är något på gång att slå ut. Som ett väldigt långt fyrverkeri, liksom. Som kommer igen nästa år, och som man varje år kan addera lite till så att det hela tiden blir mer och finare.
 
Kanske ska tillägga att "mitt sätt" att odla har jag gjort själv i +30 år, så det är för mig inte någon modenyck att odla årsförråd av potatis, ärtor, bär, frukt, sylta, safta och frysa in osv.
Och sen har jag blomster av olika slag för att jag tycker det är fint och skiter fullständigt i huruvida de är ätbara eller inte.
Det är så jag är uppvuxen, det är så jag har levt hela mitt liv och det är så jag lär leva till den dag jag dör.
Men varför? Ärter t ex kostar ju inte mycket att köpa, och bra kvalitet är det också. Är det värt besväret att odla dem själv, plocka och förvälla och frysa?
 
Jag tänker att ska man maximera avkastningen blir det ju gärna lite ensidigt, för att få ut så mycket mat som möjligt så får man odla inte det som är roligt eller gott, utan det som ger mest mat. Typ potatis, och så får man leva som de gjorde på 1800-talet.

Men jag inser att jag går mot strömmen där, det verkar vara väldigt trendigt nu att satsa på att bara odla ätbara saker. En kollega t ex har som princip att bara odla blommor som går att äta. Hon äter dem inte, för t ex funkia och daglilja ger ju väldigt lite mat för besväret och är väl inte så gott heller, men det är principen, att man för hållbarhetens och miljöns skull bara ska odla sånt som går att äta.

Jag är väl lite förstörd av en uppväxt med trädgård där och lite gammeldags, jag odlar bara sånt som lönar sig att odla själv. Hallon t ex är ju jättedyra att köpa färska, så de lönar sig att odla själv, men inte sånt som broccoli eller spenat.
Inte så nymodig för mig. Pappa har odlat potatis i 40+ år och även annat från och till. När mamma levde då var det ätbart både i växthus och i landet. Och farmor som jag hade som granne när jag växte upp hade massor i växthus och ute i landet, finns massor med bilder på mig när jag sist med en rotfrukt bredvid landet hos farmor och farfar.
 
Jag tänker att ska man maximera avkastningen blir det ju gärna lite ensidigt, för att få ut så mycket mat som möjligt så får man odla inte det som är roligt eller gott, utan det som ger mest mat. Typ potatis, och så får man leva som de gjorde på 1800-talet.

Men jag inser att jag går mot strömmen där, det verkar vara väldigt trendigt nu att satsa på att bara odla ätbara saker. En kollega t ex har som princip att bara odla blommor som går att äta. Hon äter dem inte, för t ex funkia och daglilja ger ju väldigt lite mat för besväret och är väl inte så gott heller, men det är principen, att man för hållbarhetens och miljöns skull bara ska odla sånt som går att äta.

Jag är väl lite förstörd av en uppväxt med trädgård där och lite gammeldags, jag odlar bara sånt som lönar sig att odla själv. Hallon t ex är ju jättedyra att köpa färska, så de lönar sig att odla själv, men inte sånt som broccoli eller spenat.

Ja? Jag odlar även potatis och andra rotfrukter? Lök, pumpa, squash etc. :) Ettåriga grönsaker är ju liksom inte bara tomater och gurka. Det finns ju mängder av lagringsbara grönsaker. Jag har fortfarande pumpa kvar från förra året. Hallon och jordgubbar finns också i trädgården, samt flera fruktträd. Men det är ju återigen sådant som man inte förodlar och pysslar särskilt mycket med, tänker att det är därför det inte syns lika mycket men de jag känner som odlar har även ofta ätbara perenner förstås.
 
Inte så nymodig för mig. Pappa har odlat potatis i 40+ år och även annat från och till. När mamma levde då var det ätbart både i växthus och i landet. Och farmor som jag hade som granne när jag växte upp hade massor i växthus och ute i landet, finns massor med bilder på mig när jag sist med en rotfrukt bredvid landet hos farmor och farfar.
Nä, det är väl inget nytt att odla grönsaker, jag menar trenden att allt ska gå att äta. Att odla potatis och tomater på balkongen, och gurka i fönstren. Och funkia istället för pioner eftersom det går att äta skotten på funkia. Sånt.
 
Ja? Jag odlar även potatis och andra rotfrukter? Lök, pumpa, squash etc. :) Ettåriga grönsaker är ju liksom inte bara tomater och gurka. Det finns ju mängder av lagringsbara grönsaker. Jag har fortfarande pumpa kvar från förra året. Hallon och jordgubbar finns också i trädgården, samt flera fruktträd. Men det är ju återigen sådant som man inte förodlar och pysslar särskilt mycket med, tänker att det är därför det inte syns lika mycket men de jag känner som odlar har även ofta ätbara perenner förstås.
Men är det ingen som bara vill ha en vacker trädgård längre? Det är ju liksom lyxen med att vi inte längre lever på 1800-talet där svälten står för dörren om potatisen tar slut, man kan ha en trädgård för skönhets och nöjes skull.

Det är klart det går att odla mer än tomater och gurka, men pumpa t ex är ju också billigt att köpa, och det finns väl också en gräns för hur mycket pumpa och squash som är kul att äta. Det är ju det jag menar, ska man odla för självförsörjning får man odla det som ger bäst avkastning, inte det man helst vill äta. Det blir liksom pumpa och squash på längden och tvären, eftersom de ger mycket avkastning.

Var och en gör ju som de vill, såklart, men jag förstår inte riktigt lockelsen med att vara självförsörjande. Vi har ju provat det i skarpt läge på 1800-talet, är det inte skönt att vi slipper ha det så nu?
 
Nä, det är väl inget nytt att odla grönsaker, jag menar trenden att allt ska gå att äta. Att odla potatis och tomater på balkongen, och gurka i fönstren. Och funkia istället för pioner eftersom det går att äta skotten på funkia. Sånt.
Vet faktiskt inte varför, är själv uppväxt med att det odlades något annat än ätbart eller för att locka pollinatörer.

Till och med cottage garden hade ett syfte med att just locka till sig pollinatörer till just sin trädgård för att få även det ätbara pollenerat.

Jag ser snarare att det är det i affären som är producert för max avkastning medan jag hemma kan odla helt utan att tänka på det då jag inte behöver tänka kronor och ören per kvadratmeter till skillnad från någon som har sin odling som försörjning så kan jag tänka på helt andra saker så som smak, bevarande mm.
 
Jag odlar för tillfället väldigt mycket ettåriga blommor. För att det är så jävla roligt, helt enkelt. Jag älskar dahlior till exempel (även om de väl iofs inte är ettåriga, men ändå). Och jag tycker att det är väldigt roligt att göra buketter och många snittblommor är ju ettåriga. Väldigt många i sociala medier håller ju på med olika typer av blomsterbonderi och säljer buketter och så och jag tycker att det är väldigt roligt att så många vågar satsa på det så att fler kan köpa närodlade blommor. När jag köpte mitt hus fanns nästan inga rabatter alls men däremot oändliga vidder av gräsmatta. Just nu försöker jag göra om lite i taget till rabatter. Tanken är ju att mycket ska bli perennrabatter av olika slag, men det är ju också en kostnadsfråga. Dessutom vill jag odla en hel del för att äta. Inte för att det nödvändigtvis är så himla mycket billigare än att köpa det i affären, men det är ju ungefär en miljon gånger roligare. Jag har haft potatis vartenda år även om jag är asdålig på att äta upp den bara för att det är roligt att odla!
 
Det går för övrigt framåt med min rondellrabatt. Eller kanske ufo-rabatt?
 

Bifogade filer

  • IMG_6717.jpeg
    IMG_6717.jpeg
    785,7 KB · Visningar: 14
När det gäller att odla ätbart så, tja, jag har inte alls råd att köpa så mycket av färska grönsaker och frukt som jag vill äta. O_o

Köpetomater är antingen dyra eller producerade långt borta och smakar ingenting. Jordgubbar likaså.

Sallat köper jag knappt alls, eftersom det blir för tråkigt att bara äta en sort i ett enpersonshushåll, och den hinner bli dålig innan den tar slut.

Färska ärtor och örter står definitivt inte på shoppinglistan speciellt ofta, frusna får duga hela resten av året och det är ju inte direkt samma sak att tina gröna ärtor från frysen som att äta en nyplockad ärtskida. Sommarens odling är alltså det som får maten att gå från "okej" till "rolig och omväxlande" på ungefär samma budget.

Squash och pumpor är väl mer roligt att odla för tillfredsställelsen i att de växer så tokigt mycket, inte nödvändigtvis för att folk vill äta de mängderna alltid. :angel: :rofl:
 
När det gäller att odla ätbart så, tja, jag har inte alls råd att köpa så mycket av färska grönsaker och frukt som jag vill äta. O_o

Köpetomater är antingen dyra eller producerade långt borta och smakar ingenting. Jordgubbar likaså.

Sallat köper jag knappt alls, eftersom det blir för tråkigt att bara äta en sort i ett enpersonshushåll, och den hinner bli dålig innan den tar slut.

Färska ärtor och örter står definitivt inte på shoppinglistan speciellt ofta, frusna får duga hela resten av året och det är ju inte direkt samma sak att tina gröna ärtor från frysen som att äta en nyplockad ärtskida. Sommarens odling är alltså det som får maten att gå från "okej" till "rolig och omväxlande" på ungefär samma budget.

Squash och pumpor är väl mer roligt att odla för tillfredsställelsen i att de växer så tokigt mycket, inte nödvändigtvis för att folk vill äta de mängderna alltid. :angel: :rofl:
Squash och pumpor är en favorit hos hönsen här. Pumpa på vintern till höns ger en riktigt orange-gul färg på äggulan.
 
Jag odlar för tillfället väldigt mycket ettåriga blommor. För att det är så jävla roligt, helt enkelt. Jag älskar dahlior till exempel (även om de väl iofs inte är ettåriga, men ändå). Och jag tycker att det är väldigt roligt att göra buketter och många snittblommor är ju ettåriga. Väldigt många i sociala medier håller ju på med olika typer av blomsterbonderi och säljer buketter och så och jag tycker att det är väldigt roligt att så många vågar satsa på det så att fler kan köpa närodlade blommor. När jag köpte mitt hus fanns nästan inga rabatter alls men däremot oändliga vidder av gräsmatta. Just nu försöker jag göra om lite i taget till rabatter. Tanken är ju att mycket ska bli perennrabatter av olika slag, men det är ju också en kostnadsfråga. Dessutom vill jag odla en hel del för att äta. Inte för att det nödvändigtvis är så himla mycket billigare än att köpa det i affären, men det är ju ungefär en miljon gånger roligare. Jag har haft potatis vartenda år även om jag är asdålig på att äta upp den bara för att det är roligt att odla!
Det är väl just det där med att man får börja om från noll varje år, och allt arbete man la ner förra året är helt bortkastat, som gör mig osugen på ettåringar. Man får börja om och börja om, och det spelar ingen roll hur många gånger man gjort det, trädgården blir inte finare för det.

Dessutom gillar jag att samla växter. Och med perenner kan man ju sakta men säkert utöka sin samling. Det är svårt att bygga upp en samling med ettåringar, såvida man inte tar frön på allihop varje år, såklart.

Men, poängen var väl mer att det sättet att odla en trädgård, att sakta men säkert bygga upp en växtsamling, inte verkar så inne just nu.

Själv tycker jag få saker ger så mycket trädgårdsrelaterad lycka som att få se en blomma man längtat efter länge äntligen blomma i den egna trädgården. I år verkar det t ex som jag för första gången kommer få se Narcissus bulbocodium i verkligheten - den har jag beundrat på bild i många år, i höstas kom jag över lökar av den, och nu verkar det faktiskt, peppar peppar, som att den kommer blomma. Så den ser jag verkligen fram emot att få se!
 
Senast ändrad:
Nä, det är väl inget nytt att odla grönsaker, jag menar trenden att allt ska gå att äta. Att odla potatis och tomater på balkongen, och gurka i fönstren. Och funkia istället för pioner eftersom det går att äta skotten på funkia. Sånt.
Därför att folk är folk och måste följa det som blir inne och omskrivet i media.

För 10-20 år sedan var man smått unik och klassades som gammaldags om man odlade ätbara saker.
För 5-10 år sedan skulle "alla" odla chili...

Men det spelar väl egentligen ingen roll, eller hur? Låt folk få göra som dom vill ;)
 
Men är det ingen som bara vill ha en vacker trädgård längre? Det är ju liksom lyxen med att vi inte längre lever på 1800-talet där svälten står för dörren om potatisen tar slut, man kan ha en trädgård för skönhets och nöjes skull.

Det är klart det går att odla mer än tomater och gurka, men pumpa t ex är ju också billigt att köpa, och det finns väl också en gräns för hur mycket pumpa och squash som är kul att äta. Det är ju det jag menar, ska man odla för självförsörjning får man odla det som ger bäst avkastning, inte det man helst vill äta. Det blir liksom pumpa och squash på längden och tvären, eftersom de ger mycket avkastning.

Var och en gör ju som de vill, såklart, men jag förstår inte riktigt lockelsen med att vara självförsörjande. Vi har ju provat det i skarpt läge på 1800-talet, är det inte skönt att vi slipper ha det så nu?
Fast om man nu tycker att det är roligt att odla pumpa, den är bland annat sjukt vacker. Fast om man tycker det är roligt att odla Broccoli, den är sjukt mycket godare än den träiga jag köper i affären.
Kan man inte få odla sin mat bara för att man tycker det är kul och gott utan att bli pådyvlad påståenden om att man typ vill tillbaka till forntiden?
 
Därför att folk är folk och måste följa det som blir inne och omskrivet i media.

För 10-20 år sedan var man smått unik och klassades som gammaldags om man odlade ätbara saker.
För 5-10 år sedan skulle "alla" odla chili...

Men det spelar väl egentligen ingen roll, eller hur? Låt folk få göra som dom vill ;)
Självklart ska alla göra som de vill. Jag känner mig bara väldigt udda som vill odla blommande perenner som inte går att äta. 😉 Och undrar om det finns fler som jag, eller om trädgårdsintresse=ätbart idag.
 
Alltså, jag skiter högaktningsfullt i vad som är inne och vad andra tycker är viktigt i deras trädgårdar. Min trädgård är min trädgård och där gör jag det JAG känner för. Som med så mycket annat :D För mig känns det inte ett dugg "bortkastat" att så nya gerjer på vintern och våren, för det är så sjukt värt det när allt blommar sedan. JAG tycker det är roligt. Det gör ju inte att jag tycker att det är mindre roligt med alla lökar och perenner och annat som också växer i min trädgård.
 
Fast om man nu tycker att det är roligt att odla pumpa, den är bland annat sjukt vacker. Fast om man tycker det är roligt att odla Broccoli, den är sjukt mycket godare än den träiga jag köper i affären.
Kan man inte få odla sin mat bara för att man tycker det är kul och gott utan att bli pådyvlad påståenden om att man typ vill tillbaka till forntiden?
Jag har väl inte sagt att man inte får, jag undrar bara om det är bara är jag som tycker hemodlad broccoli är hemskt mycket skrik för lite ull, och hellre planterar en akleja?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 897
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp