När jag hade problem förra året med att få gurka, squash och vintersquash att gro (antagligen pga att fröerna var lite gamla) så förgrodde jag dem i fuktiga wettextrasor de lite tjockare kvadratiska). Jag blöter rena trasor (jag tvättar mina i 60 grader mellan användningar så har dem inte som engångers) under varmt vatten, kramar ut ut dem så att de inte är dypande våta men inte helt urkramade, lägger fröna på ena halvan (och lägger antingen i en namnskylt eller antecknar färgen på trasan och vad jag förgror), viker över andra halvan och så "staplar" jag trasorna i en matlåda av plast (för att de ryms perfekt i den och det är enklare att förvara och flytta runt om det behövs) och trär en plast/fryspåse över den som jag lämnar öppen - fukten behålls jämnare. Ställer sen i rumstemperatur och de brukar gro på typ på 1 dag - en vecka. Jag kollar varje dag (ibland flera gånger varje dag) och plockar ut de som grott, räcker att man ser att skalet liksom öppnat sig och sår i kruka med vanlig planteringsjord. Kan ta ut frön som legat ngn dag och skölja av dem, och skölja ut trasan och sen lägga tillbaka och kastar såklart frön om blir dåliga. Låt inte grodden bli för lång så den växer in i trasan dock! Har funderat på att använda tvättlappar av paper eller hushållspapper för att kunna riva loss och plantera med grodden om den fastnar.Det är nog läge att så squash nu. Tidigare har jag misslyckats med att få dem att gro, men nyligen skickade jag frön till en vän och hon fick dem att gro. Vad är tricket? Låta bli värmemattan? Vara petig och använda såjord och inte plantjord?
Gör även såhär med bönor, bondbönor, och solrosfröer som jag haft problem att få gro när de varit lite äldre. Jag har massor med mördarsniglar på min kolonilott och behöver kunna sätta ut lite större plantor för att de ska ha en chans att överleva.