Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar bli lite ont om plats nu 🙈
Ska försöka få tag på ett odlingstråg till nu för jag har inte fler saker att ställa mina byttor i 🤣 och jag vågar inte börja slänga ut dahliorna förrän på onsdag.

Vissa blommor har jag sått flera gånger nu utan framgång så börjar ge upp lite på dessa. Måste ju börja så mer grönsaker nu.

3 sorters zucchini och 2 sorters sockerärtor har kommit u jorden so far iaf.
 
Det är nog läge att så squash nu. Tidigare har jag misslyckats med att få dem att gro, men nyligen skickade jag frön till en vän och hon fick dem att gro. Vad är tricket? Låta bli värmemattan? Vara petig och använda såjord och inte plantjord?
Hmmm, det låter som du skämmer bort dom :cautious:
Jag använder den billiga "plantjorden, 4 säckar för bra pris", ingen värmedyna men ett köksfönster i söderläge - har *peppar peppar* aldrig misslyckats :o
Edit: använder avklippta mjölkkartonger till krukor...
 
3 sorters zucchini och 2 sorters sockerärtor har kommit u jorden so far iaiaf.
Har du några tips på zucchini? Än så länge i mitt odlarliv har jag kört på gul och grön och inte reflekterat över att det skulle vara någon större skillnad mellan tex olika gröna och olika gula, men jag har å andra sidan inte botaniserat särskilt mycket bland olika sorter
 
Har du några tips på zucchini? Än så länge i mitt odlarliv har jag kört på gul och grön och inte reflekterat över att det skulle vara någon större skillnad mellan tex olika gröna och olika gula, men jag har å andra sidan inte botaniserat särskilt mycket bland olika sorter
Ufo zucchini... de heter inte så men kommer inte ihåg namnet just nu...
 
Dom är skitkassa.
Ja just de som det länkades till kanske. Men det jag (kanske lite otydligt) menade var om det funkade bra att ha humle på en rosbåge rent generellt. Det finns ju bättre varianter än den billigaste som går att hitta...
 
Jag har funderat på vad som är en lättskött rabattkant. Har inte hittat rätt svar. Har en väg av asfalt in till gården. Upptäckte idag att 2-3 dm på varje sida har intagits av gräsmattan. Så jag har förstått att det inte finns någon kant som är lättskött om inte ens asfalt sköter det :rofl:
 
Har du några tips på zucchini? Än så länge i mitt odlarliv har jag kört på gul och grön och inte reflekterat över att det skulle vara någon större skillnad mellan tex olika gröna och olika gula, men jag har å andra sidan inte botaniserat särskilt mycket bland olika sorter
Tapir och sunstripe är nog favoriterna bland de "vanliga" sedan är vit musselsquash och den runda (glömt vad den heter nu) roliga att ha också.
 
Jag ska sätta potatis idag. Hela gården står på lerjord. Så nu när det är torrt i backen är jorden verkligen snustorr som grå betong.
Jag funderar på att sätta potatisen i halm/gödselbädd. Vi har en gammal gödselstack med delvis brunnen hästgödsel, men det var så satans tungt att köra tre kärror från den till mitt andra land och jag vill testa något annat till potatisen.
Går det göra såhär?

Luckra upp jorden i befintligt land.
Lägga på ren hästbajs.
Lägga på ett lager från gödselstacken. Dvs halm och hästbajs.
På med potatisen.
Sen fylla på igen med halm och hästgödsel.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Upptäckt Google lens! Testar den på allt möjligt i trädgården som jag inte har stenkoll på. Upptäckt att jag har en humle till exempel. På ett dåligt ställe dock, under ett perukträd, så ska hitta ett bättre ställe åt den.
Så länge man har ett hum om rimlighet är Google lens skitbra! Minst lika bra som växtappar :up:
 
Jag satsar hårt på detta med gröngödsling i år. Mina hundrasjuttioelva tomatplantor sattes ut i landet för ett tag sedan. De har sedan dess fört en tynande tillvaro trots mina idoga hejarop och alltmer närmat sig en del av myllan.

Så kan det gå när en försöker ordna lite trädgårdsbestyr med vänsterhanden. Oh well, nya tag ett annat år.
 
Det är nog läge att så squash nu. Tidigare har jag misslyckats med att få dem att gro, men nyligen skickade jag frön till en vän och hon fick dem att gro. Vad är tricket? Låta bli värmemattan? Vara petig och använda såjord och inte plantjord?

Jag sår squash, melon och gurka utan värmeplatta. Det behövs ju inte nu när graderna kommer igång igen, och jag tror precis som du är inne på att dessa frön inte trivs om det är för varmt. :)
 
Jag satsar hårt på detta med gröngödsling i år. Mina hundrasjuttioelva tomatplantor sattes ut i landet för ett tag sedan. De har sedan dess fört en tynande tillvaro trots mina idoga hejarop och alltmer närmat sig en del av myllan.

Så kan det gå när en försöker ordna lite trädgårdsbestyr med vänsterhanden. Oh well, nya tag ett annat år.

Vattnar du ordentligt? Tomater vill ha stora mängder vatten. Just gödsel tycker jag att man kan slarva en del med, och gröngödsel kanske inte är vad de behöver just nu? Vet inte vilken zon du bor i men här har vi fortfarande kallt på natten (zon 2) så än dröjer det innan en del av tomatplantorna kommer ut i landet (och då bara de sorter som pallar friland, resten är i växthuset).
 
Vattnar du ordentligt? Tomater vill ha stora mängder vatten. Just gödsel tycker jag att man kan slarva en del med, och gröngödsel kanske inte är vad de behöver just nu? Vet inte vilken zon du bor i men här har vi fortfarande kallt på natten (zon 2) så än dröjer det innan en del av tomatplantorna kommer ut i landet (och då bara de sorter som pallar friland, resten är i växthuset).
Vatten, sång och hejarop förmedlades. Jag var nog bara lite för snabb med att ta ut dem, de hade nog behövt lite mer omtanke - men den tiden fanns inte i år, så effektiviserade ihjäl dem med en snabb utplantering. Oops.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 878
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 897
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp