Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej vad trist, de är ju lite rangliga men jag hade en liknande i flera år, med humle på, innan den ändå till slut började gå sönder och ersattes med en rejälare. Därför jag kom att tänka på det, men håller den knappt säsongen ut så känns det ju inte lika kul!
Kan ju varit så att mitt exemplar var riktigt dåligt så att jag hade otur.
 
När vi ändå pratar växtstöd. Jag behöver bättre vöxtstöd till mina dahlior ffa på friland men kanske även till de som växer i kruka.
Har tillgång till verkstad om det behövs för att diy ngt
 
Jag velar så himla mycket om hur jag ska ha det ute, hur man optimerar plats så alla blommor och ätligt ryms. Herregud bara bestäm något och ändra det nästa år annars? Skulle behöva någon som bara bestämmer åt mig :rofl: (swish för mjukglass någon:angel:) Kan tyvärr inte posta bilder här för då blir jag genast mindre anonym:arghh:

Förodlingen går rätt ok ändå! Ny med att så mer blommor och har inte varit motiverad att märka upp men iaf antecknat när jag sådde. Vad jag kallsådde ute? En låda tagetes? Ingen som helst aning? Kommer något att komma upp där?
 
När vi ändå pratar växtstöd. Jag behöver bättre vöxtstöd till mina dahlior ffa på friland men kanske även till de som växer i kruka.
Har tillgång till verkstad om det behövs för att diy ngt
förra året köpte jag grönt "staketnät" alltså i metall med grön plast över, tror det va på jula eller dylikt, sen gjorde jag en ring och satte runt dahliorna. Det är inte så högt men när mina blåst sönder så gör det vanligtvis det nere vid marken, när dom hade satt igång och växa syntes det inte längre, bara dom som blir jättehöga (typ 160 ) fick nåt annat stöd
 
För tre år sedan, första året med gård, testade jag att odla gurka och svor att aldrig någonsin göra om det (kort sammanfattning: jag gjorde alla fel i boken, varenda planta dog...)
Men gurka är gott, så jag kunde såklart inte hålla det löftet. I fjol gjorde jag ett försök, men sådde på tok för sent, så det blev bara stora, gröna plantor.
Vis av tidigare misstag har jag kavlat upp ärmarna igen och gör ett nytt försök i år.
So far, so good...

20230506173215_IMG_2701-01.jpeg
 
För tre år sedan, första året med gård, testade jag att odla gurka och svor att aldrig någonsin göra om det (kort sammanfattning: jag gjorde alla fel i boken, varenda planta dog...)
Men gurka är gott, så jag kunde såklart inte hålla det löftet. I fjol gjorde jag ett försök, men sådde på tok för sent, så det blev bara stora, gröna plantor.
Vis av tidigare misstag har jag kavlat upp ärmarna igen och gör ett nytt försök i år.
So far, so good...

Visa bifogad fil 118252
Tack för påminnelsen. Måste så gurkan den här helgen.
 
Det är nog läge att så squash nu. Tidigare har jag misslyckats med att få dem att gro, men nyligen skickade jag frön till en vän och hon fick dem att gro. Vad är tricket? Låta bli värmemattan? Vara petig och använda såjord och inte plantjord?
 
Det är nog läge att så squash nu. Tidigare har jag misslyckats med att få dem att gro, men nyligen skickade jag frön till en vän och hon fick dem att gro. Vad är tricket? Låta bli värmemattan? Vara petig och använda såjord och inte plantjord?
Såjord ja... har letat på många ställen men inte hittat mer än stora säckar...
 
Det är nog läge att så squash nu. Tidigare har jag misslyckats med att få dem att gro, men nyligen skickade jag frön till en vän och hon fick dem att gro. Vad är tricket? Låta bli värmemattan? Vara petig och använda såjord och inte plantjord?
Jag vill ha max en planta så jag har slutat så och köper istället en färdig. Tycker det slutar med att man antingen ingen har eller har typ en miljon plantor. Det är lite dyrare men tror jag betalar typ 20:- för en planta och det tar jag gärna för att slippa huvudvärken. Vill man ha många så är den strategin dock usel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp