Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bor i östergötland men tänkt ha den inne nu tills den blir lite större?
Det bästa är att ställa ut den under de varma månaderna och förvara den frostfritt när den fällt sina löv. De är ju zon 1-2 växter och vill ju helst bo ute. Så man får försöka härma det bäst man kan. Står den inne behöver den sannolikt ganska mycket luftfuktighet så spraya den med vatten så den inte torkar ut.
 
Ser ut att bli flera hundra aprikoser i år 👀
Visa bifogad fil 118121
Vad heter trädet/sorten?

Jag hade ett persikoträd (Frost) som fick massvis med stora underbara persikor ... men i samma ögonblick som de började mogna, kom getingarna och började äta av dem. Gnagde stora gropar i frukterna, som sen förstördes. Undrar om det skulle bli likadant med aprikoser?

Persikoträdet dog ifjol, helt oväntat och utan synlig anledning. Jättekonstigt. Bor i zon 1 och det stod skyddat, mot ett plank, vattnades regelbundet. Det var högst 8 år gammalt..... :(
 
Vad heter trädet/sorten?

Jag hade ett persikoträd (Frost) som fick massvis med stora underbara persikor ... men i samma ögonblick som de började mogna, kom getingarna och började äta av dem. Gnagde stora gropar i frukterna, som sen förstördes. Undrar om det skulle bli likadant med aprikoser?

Persikoträdet dog ifjol, helt oväntat och utan synlig anledning. Jättekonstigt. Bor i zon 1 och det stod skyddat, mot ett plank, vattnades regelbundet. Det var högst 8 år gammalt..... :(
Jag vet inte vad sorten heter faktiskt, vi köpte huset förra året så det är inte vi som planterat. Vi har 5 stycken aprikosträd, förra ägarna var så nöjda med det första så de 5 andra är uppdrivna från kärnor från det första. Men "avkommorna" ser alla väldigt olika ut både till stam/växtsätt och bladform. Två av avkommorna har inte börjat ge frukt ännu.

Getingar hade vi inte problem med förra året, kanske kommer de i år? Däremot var snäckorna på aprikoserna så fort de föll från träden, och i vissa fall även uppe i trädet på frukten. I år ska vi rensa rabatterna där träden står så det är lite mindre växtlighet precis under, och göra det mer snigel-ovänligt.
 
Det bästa är att ställa ut den under de varma månaderna och förvara den frostfritt när den fällt sina löv. De är ju zon 1-2 växter och vill ju helst bo ute. Så man får försöka härma det bäst man kan. Står den inne behöver den sannolikt ganska mycket luftfuktighet så spraya den med vatten så den inte torkar ut.

Ok :) tack
 
Nu måste jag sätta ärtor och bönor, de verkar visa sig bli minst 200+ cm :( vad i helskotta har folk som är lätt och enkelt att få tag i, helst kan köpas billigt, att få dem att klättra på. Måste antagligen peta ned klättermaterial innan jag sår.

Äppelträdet går bort, de ville inte det förra året.
Gamla julgranar har jag bara en av :)
Slanor har jag inga om jag inte köper på Reko och de är nog sålda. Om jag försökte ta sly i naturskyddsområdet bakom huset skulle jag nog bli mördad :D, nät, absolut, men de måste ju sitta fast på något... (nu har jag nog avverkat alternativen jag såg föreslagna på google :rofl: och var tvungen att backa iväg från.) jo justja, Clae Ohlssons klätteralternativ för bönor var 70 cm högt så det hjälper inte långt.
 
Armeringsnät. :)
Ok! och detta finns i 200 cm högt? Hur får man fast det i pallkragen? Kan det stå av sig självt :D

Det är sjukt snyggt så jag håller tummarna nu!

(OMG, tror faktiskt Bauhaus har ett så högt 2,5 m, frågan är då bara hur få fast det. Kanske spika med märlor i pallkragen, hmm)
 
Ok! och detta finns i 200 cm högt? Hur får man fast det i pallkragen? Kan det stå av sig självt :D

Det är sjukt snyggt så jag håller tummarna nu!

(OMG, tror faktiskt Bauhaus har ett så högt 2,5 m, frågan är då bara hur få fast det. Kanske spika med märlor i pallkragen, hmm)

Att endast sätta i pallkragen räcker inte när det är så högt. Du måste slå ner stolp eller bäst är jordankare plus stolp. Jag har sådana spaljéer, en av dem använder Lillstugan som stöd på ena sidan.

Edit: Gör du så fäster du inte i pallkragen vilket är mycket smidigare, då är det enkelt att byta ut pallkragen när den är uttjänt.
 
Ok! och detta finns i 200 cm högt? Hur får man fast det i pallkragen? Kan det stå av sig självt :D

Det är sjukt snyggt så jag håller tummarna nu!

(OMG, tror faktiskt Bauhaus har ett så högt 2,5 m, frågan är då bara hur få fast det. Kanske spika med märlor i pallkragen, hmm)

Nej, kan inte stå av sig självt. :) Antingen sätter du två med toppen mot varandra som ett tält eller så fäster du det på något sätt.
 
Att endast sätta i pallkragen räcker inte när det är så högt. Du måste slå ner stolp eller bäst är jordankare plus stolp. Jag har sådana spaljéer, en av dem använder Lillstugan som stöd på ena sidan.

Edit: Gör du så fäster du inte i pallkragen vilket är mycket smidigare, då är det enkelt att byta ut pallkragen när den är uttjänt.
Stolp verkar så dyra och stora? Man kan inte klippa så det blir pinnar att köra ned?
 
Nej, kan inte stå av sig självt. :) Antingen sätter du två med toppen mot varandra som ett tält eller så fäster du det på något sätt.
ah, ok puckotvåa, som tält kan fungera alltså. Om man klipper så det är pinnar i nederkant och kör ned, sätter mot varandra som tält och surrar med ståltråd då kanske?
 
Att endast sätta i pallkragen räcker inte när det är så högt. Du måste slå ner stolp eller bäst är jordankare plus stolp. Jag har sådana spaljéer, en av dem använder Lillstugan som stöd på ena sidan.

Edit: Gör du så fäster du inte i pallkragen vilket är mycket smidigare, då är det enkelt att byta ut pallkragen när den är uttjänt.
Stolpen kanske inte behöver gå hela vägen upp? Utan halvvägs?
 
Stolp verkar så dyra och stora? Man kan inte klippa så det blir pinnar att köra ned?

Stolpen kanske inte behöver gå hela vägen upp? Utan halvvägs?

Stolp är billigt jämfört med armeringsnätet. Och jo, stolpen behöver gå hela vägen upp.

GDS-grejorna du länkade till kan fungera men jag hade inte litat på att säkra dem i marken sådär skulle hålla dem på plats. Som @Fruentimber sa, armeringsnät är tunga.

Ska du ha så billigt som möjligt hade jag satsat på en tältkonstruktion.

Edit: Klenare stolp med ett rådjursnät (kallas ibland för spaljénät) som spaljé kan också fungera men jag vet inte vad kostnaden skulle bli för det.

Edit 2: Aldrig en spaljé mot en vägg om du är rädd om fasaden.
 
Stolp är billigt jämfört med armeringsnätet. Och jo, stolpen behöver gå hela vägen upp.

GDS-grejorna du länkade till kan fungera men jag hade inte litat på att säkra dem i marken sådär skulle hålla dem på plats. Som @Fruentimber sa, armeringsnät är tunga.

Ska du ha så billigt som möjligt hade jag satsat på en tältkonstruktion.

Edit: Klenare stolp med ett rådjursnät (kallas ibland för spaljénät) som spaljé kan också fungera men jag vet inte vad kostnaden skulle bli för det.

Edit 2: Aldrig en spaljé mot en vägg om du är rädd om fasaden.
Ok jag hade nog fått intrycket att armeringsnät kostade runt 200 kr för ett nät runt 2 m i ena sidan, medan impregnerade stolpar kostade runt 500 kr styck.
 
Ok jag hade nog fått intrycket att armeringsnät kostade runt 200 kr för ett nät runt 2 m i ena sidan, medan impregnerade stolpar kostade runt 500 kr styck.

Ett helnät (5x2,3) kostar mellan 500 och 600kr och ett halvnät (2,45x2,3) kring 400kr. Impregnerad stolp 70x70 kostar ca 40kr/m och ett jordankare som passar till det kanske 50-60kr.

Edit: Ett kvartsnät 1,25x2,34 kostar kring 250kr.

Edit 2: Klenare stolp, 45x45, går på ca 20kr/m och passande jordankare i samma nivå som ovanstående, dvs 50-60kr. Spaljénät går väl på mellan 200 och 500kr beroende på vad en väljer och hur stort det ska vara.
 
Senast ändrad:
Nu måste jag sätta ärtor och bönor, de verkar visa sig bli minst 200+ cm :( vad i helskotta har folk som är lätt och enkelt att få tag i, helst kan köpas billigt, att få dem att klättra på. Måste antagligen peta ned klättermaterial innan jag sår.

Äppelträdet går bort, de ville inte det förra året.
Gamla julgranar har jag bara en av :)
Slanor har jag inga om jag inte köper på Reko och de är nog sålda. Om jag försökte ta sly i naturskyddsområdet bakom huset skulle jag nog bli mördad :D, nät, absolut, men de måste ju sitta fast på något... (nu har jag nog avverkat alternativen jag såg föreslagna på google :rofl: och var tvungen att backa iväg från.) jo justja, Clae Ohlssons klätteralternativ för bönor var 70 cm högt så det hjälper inte långt.
Kan det funka med hönsnät som fästs i en ram? :) Och sen såklart något att fästa ordentligt i marken, som andra redan skrivit
 
Ett helnät (5x2,3) kostar mellan 500 och 600kr och ett halvnät (2,45x2,3) kring 400kr. Impregnerad stolp 70x70 kostar ca 40kr/m och ett jordankare som passar till det kanske 50-60kr.

Edit: Ett kvartsnät 1,25x2,34 kostar kring 250kr.

Edit 2: Klenare stolp, 45x45, går på ca 20kr/m och passande jordankare i samma nivå som ovanstående, dvs 50-60kr. Spaljénät går väl på mellan 200 och 500kr beroende på vad en väljer och hur stort det ska vara.
Hm Bauhaus hade kvartsnät för runt 160 kr. Flera tusen är tyvärr inte i budgeten för bönodling i pallkrage :) utan då får jag leta andra alternativ.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 882
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp