Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi fick precis ett brev i brevlådan som gjorde att hela tjusningen med vår trädgård kändes som bortblåst. Det ska byggas en stor återvinningscentral typ 300-500 meter härifrån. Så bullernivån i vår trädgård kommer nog bli ganska extrem - både av returpunkten i sig, all tömning etc men också ökningen av all trafik på vägarna omkring. Åh, jag känner mig så ledsen! Värdelöst att bo på toppen av ett berg så allt ljud nedanför transporteras nåt enorm. Om man bara bott lite på andra sidan av berget, där vissa villor ligger, hade ju berget agerat världens bästa bullerplank...

Känner mig så ledsen. Laddade direkt ner Hemnet, men det var ju inte för inte som vi kollade på över 150+ hus och det är ju just vår trädgård här i huset som är toppen över i:et. Vi kommer aldrig hitta sånt här hus med sån här trädgård igen, men vad gör det när man bara kommer ha buller i öronen när man är ute istället för mest fågelkvitter? 😔 (och lite avlägset trafikbuller, och lite körningar på motorbanan ibland som ligger precis bredvid också.... Men en returpunkt!! Som ska ombesörja hela centrala staden!! 😭)

Tappade lusten att engagera mig en endaste sekund till i trädgården nu 😔 Känner mig så fånigt att jag gråter över nåt sånt här, men blev verkligen så otroligt ledsen.
 
Vi fick precis ett brev i brevlådan som gjorde att hela tjusningen med vår trädgård kändes som bortblåst. Det ska byggas en stor återvinningscentral typ 300-500 meter härifrån. Så bullernivån i vår trädgård kommer nog bli ganska extrem - både av returpunkten i sig, all tömning etc men också ökningen av all trafik på vägarna omkring. Åh, jag känner mig så ledsen! Värdelöst att bo på toppen av ett berg så allt ljud nedanför transporteras nåt enorm. Om man bara bott lite på andra sidan av berget, där vissa villor ligger, hade ju berget agerat världens bästa bullerplank...

Känner mig så ledsen. Laddade direkt ner Hemnet, men det var ju inte för inte som vi kollade på över 150+ hus och det är ju just vår trädgård här i huset som är toppen över i:et. Vi kommer aldrig hitta sånt här hus med sån här trädgård igen, men vad gör det när man bara kommer ha buller i öronen när man är ute istället för mest fågelkvitter? 😔 (och lite avlägset trafikbuller, och lite körningar på motorbanan ibland som ligger precis bredvid också.... Men en returpunkt!! Som ska ombesörja hela centrala staden!! 😭)

Tappade lusten att engagera mig en endaste sekund till i trädgården nu 😔 Känner mig så fånigt att jag gråter över nåt sånt här, men blev verkligen så otroligt ledsen.
Det är väl inte det minsta fånigt, jag hade också blivit otroligt ledsen och besviken. :heart
 
Gå ut och gör en kvart. Det klarar du.

Har en rabatt själv som jag kommer få ta med kvartmetoden, för annars orkar jag inte.
Det är härligt när det är klart! Kan du lyssna på en ljudbok under tiden så kanske det känns lättare?
Tack för peppen ❤️
Tänkte att jag kör den minsta rabatten.
Glömde att det har trängt in både björnbär och murgröna i just denna 🙈
Sitter och pausar lite nu innan jag gör klart den 😅
 
Det är väl inte det minsta fånigt, jag hade också blivit otroligt ledsen och besviken. :heart

Tack för validering ❤️ Känns så värdelöst när man äntligen har rotat sig, känner att man nog hittat hem och det samtidig har varit superturbulenta år med massa dödsfall inom nära familj etc. Där trädgården liksom blivit ett så vilsamt sätt att bearbeta all sorg, få skingra tankarna.... Och när man äntligen börjat landa, se sig här, se sitt barn växa upp... Nu tror jag inte vi kommer vilja bo kvar här (men vi får ju såklart vänta och se hur det blir) och det är som att jag inte orkar starta om på nytt. Blä för livet.
 
Visa bifogad fil 117861Dagens rensning. Nässlorna hade myglat sig in under staketet. Jag satt, låg och krälade. Och ett tips. Handskarna är för att hantera bin. Är också suveräna i trädgården. Vid beskärning av rosor är dom livräddare. Köpes av biredskapsförsäljare. Googla biredskapsfabriken till exempel.
Såna handskar har jag med!! Kvar sen jag jobbade som skadedjurssanerare. Helt grymma vid hantering av sånt som gör ont på händer å armar.
 
Kan den vara tillsammans med min påse med zucchinifrön? :idea: Den är nämligen också spårlöst borta
Nej den gömde sig omsorgsfullt och listigt bland salladen. Trodde att bara för att jag äter bladen från den så hade den rätt att sno in sig i en påse salladsfrö och gömma sig där :cautious: . Nu är den återbördad till sina artfränder broccolin, brysselkålen och grönkålen.
Är glad att jag hittade den eftersom det inte går att köpa sådana frön här utan jag hade behövt åka till grannkommunen.
 
Nu är den rensad. 💪
Bara 10 rabatter kvar nu då men det får bli en annan dag 😅
20230430_182919.jpg
 
2019 (tror jag det var) sådde jag sparris i några små krukor. Dessa har sedan stått och härdat ut där säsong för säsong. I torka, i ösregn och i minusgrader 🙈 varje vår har jag tänkt att NU ska jag hitta en bra plats för dem men icke..

Men så idag var dagen kommen och de små bebisarna har nu fått sitt nya hem i den rensade rabatten.

Och så ignorerar vi det faktum att de nu hade varit tämligen stora och robusta om de fått komma ut sina krukor för några år sedan :angel:

20230430_185225.jpg
 
Nöjd med dagen.
-Lagt tillbaka de stenar jag lånade för att lägga under krusbärsbusken när jag bände upp den ur marken där de ska vara.
-Rensat delar av hallonlandet men ska ta hem wellpapp och lägga i gångarna med hö ovanpå och kväva den delen av ogräset.
-Rensat det ena grönsakslandet. Kommer ha träningsvärk i röva imorgon.
-Tömt ena komposten till skottkärra inklusive rensat ur nässelrötterna som var i den.
-Rensat delar av det andra grönsakslandet
-Tömt komposten i grönsaksland 2 på den rensade ytan
-Fyllt upp komposten till ungefär 2/3 med ogräs.
-Tagit in småplantorna från trappan, inkl rosenskäran
 
Nöjd med dagen.
-Lagt tillbaka de stenar jag lånade för att lägga under krusbärsbusken när jag bände upp den ur marken där de ska vara.
-Rensat delar av hallonlandet men ska ta hem wellpapp och lägga i gångarna med hö ovanpå och kväva den delen av ogräset.
-Rensat det ena grönsakslandet. Kommer ha träningsvärk i röva imorgon.
-Tömt ena komposten till skottkärra inklusive rensat ur nässelrötterna som var i den.
-Rensat delar av det andra grönsakslandet
-Tömt komposten i grönsaksland 2 på den rensade ytan
-Fyllt upp komposten till ungefär 2/3 med ogräs.
-Tagit in småplantorna från trappan, inkl rosenskäran
Oj, vilket jobb! Bra kämpat!
 
Har satt valnötter, äkta, från träd som enligt uppgift växer i byn.
Tre av dem har grott så här långt frågan är vad jag gör nu? De har grott i 2 olika krukor då jag av någon underlig anledning tryckt ner 2 nötter i en 10 cm kruka (ja det var korkat). Insåg det när jag lite abrupt försiktigt fick flytta dem till djupare krukor eftersom groddroten började leta sig ut genom hålen i botten.
I nuläget så har jag bara flyttade dem rakt över utan att röra mer än nödvändigt. Det kan ju dock vara lite riskfyllt att ha två groende träd på en så liten yta känns det som. Egentligen behöver jag bara två träd totalt då jag ska ha ett och en vän ska ha ett. Frågan är vågar jag driva två tillsammans och plantera ut dem tillsammans för att ha ett som back up då min odlingszon inte riktigt är kompatibel med äkta valnöt eller riskerar det att försvaga träden. Tänkte att om bägge klarar sig kan man sno ihop dem så de växer ihop till ett träd men det kanske är dumt?
 
Har satt valnötter, äkta, från träd som enligt uppgift växer i byn.
Tre av dem har grott så här långt frågan är vad jag gör nu? De har grott i 2 olika krukor då jag av någon underlig anledning tryckt ner 2 nötter i en 10 cm kruka (ja det var korkat). Insåg det när jag lite abrupt försiktigt fick flytta dem till djupare krukor eftersom groddroten började leta sig ut genom hålen i botten.
I nuläget så har jag bara flyttade dem rakt över utan att röra mer än nödvändigt. Det kan ju dock vara lite riskfyllt att ha två groende träd på en så liten yta känns det som. Egentligen behöver jag bara två träd totalt då jag ska ha ett och en vän ska ha ett. Frågan är vågar jag driva två tillsammans och plantera ut dem tillsammans för att ha ett som back up då min odlingszon inte riktigt är kompatibel med äkta valnöt eller riskerar det att försvaga träden. Tänkte att om bägge klarar sig kan man sno ihop dem så de växer ihop till ett träd men det kanske är dumt?
Rent hållbarhets mässigt är det bättre om du driver dom var för sig. När man flätar eller lindar ihop träd så skaver de ju ihop sig och den där ytan som de delar blir en grogrund för diverse sjukdomar och svamp. Du får ett friskare träd om det får växa fritt och för sig själv.
 
Rent hållbarhets mässigt är det bättre om du driver dom var för sig. När man flätar eller lindar ihop träd så skaver de ju ihop sig och den där ytan som de delar blir en grogrund för diverse sjukdomar och svamp. Du får ett friskare träd om det får växa fritt och för sig själv.
Sant. Jag får fundera på saken och möjliga lösningar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 883
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp