Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen är den flyttad. Hoppas på att rötterna inte blivit för skadade och att den kommer trivas bättre på sin nya växtplats.
Inser att det skulle varit smart att ha en medhjälpare för det var besvärligt att göra ensam.
Jag fick upp den ur marken när jag hände mig på spettet som fungerade som hävstång och det kastat iväg mig in i grannbusken.
skräp3.jpg
 
I fjol grodde ett frö av fem, men plantan dog helt oförklarligt innan den hann flytta ut i växthuset. I år tog sig tre frön av åtta, men de plantorna ser redan jätteledsna ut :( Testat att ha dem i olika rum med lite olika temp, men det är ingen skillnad (samma jord, näring och ljus, så bara tempen som skiljer)
Vad är det för sort du har?
 
Du har inget du kan snabbtäcka dom med om det skulle bli kallt någon natt?
Jag kan täcka med fiberduk, men då får de stå med det tills jag kommer hem från jobbet, för det kan fortfarande vara för kallt när jag åker på morgonen.

Igår var det -4 när jag åkte till jobbet. Och jag är osäker på hur mycket inglasningen skyddar. Jag har ju en farstu också som håller värmen bättre, men då riskerar jag att få dem kraschade av katterna.

Äsch, jag skulle ju inte hålla på och krångla med förodling i år. Och så åkte jag dit ändå.
 
Jag kan täcka med fiberduk, men då får de stå med det tills jag kommer hem från jobbet, för det kan fortfarande vara för kallt när jag åker på morgonen.

Igår var det -4 när jag åkte till jobbet. Och jag är osäker på hur mycket inglasningen skyddar. Jag har ju en farstu också som håller värmen bättre, men då riskerar jag att få dem kraschade av katterna.

Äsch, jag skulle ju inte hålla på och krångla med förodling i år. Och så åkte jag dit ändå.
Riggade upp mer belysning i stället. Så de får bo inne ett tag till.
 
Varför ska allting ta så lång tid på sig att gro? Jag vill ju veta om jag lyckats göra rätt när jag satte potatisen i pallkragen :nailbiting:

Sallad och sockerärtor har börjat komma upp ☺️
 
I fjol grodde ett frö av fem, men plantan dog helt oförklarligt innan den hann flytta ut i växthuset. I år tog sig tre frön av åtta, men de plantorna ser redan jätteledsna ut :( Testat att ha dem i olika rum med lite olika temp, men det är ingen skillnad (samma jord, näring och ljus, så bara tempen som skiljer)

Låter som väldigt dåliga frön, tråkigt! Vad är det för sorter?
 
Nu har jag skolat om alla mina tomater. Tycker de är långa och rangliga, trots att de bott i ouppvärmt rum. Och så mycket spillvärme till rummet har det inte varit tal om heller då jag knappt eldat något på sistone och har haft typ 13-15 grader inne. Den enda tomatplantan som jag tycker ser kraftig ut är en som hamnat vid sidan av och som saknar märkning.
 
Nu har jag skolat om alla mina tomater. Tycker de är långa och rangliga, trots att de bott i ouppvärmt rum. Och så mycket spillvärme till rummet har det inte varit tal om heller då jag knappt eldat något på sistone och har haft typ 13-15 grader inne. Den enda tomatplantan som jag tycker ser kraftig ut är en som hamnat vid sidan av och som saknar märkning.
Jag brukar alltid tycka så men det brukar funka rätt bra ändå. De knubbar till sig och blir fina när jag sätter ut dem. Hoppas det blir så även för dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 890
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
325
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tvättstugedrama
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp