Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fuskinförskaffade två paprikaplantot i lördags pga för sent att så. Hade även tänkt köpa chili men hittade inga roliga sorter.

Det blev en riktig trädgårdshelg där jag avlövade rabatter, plockade lönnäsor som slagit rot, klippte hortensior, rosor, flyttade övervintrad grönkål till krukor, vände och gödslade det pyttelilla trädgårdslandet (där libbstickan, gräslöken och persiljan redan har tagit över), och direktsådde plocksallat, palsternacka, morot, rödbeta och rädisa. I försådden blev det salladslök, sallat, pak choi, mangold, grönkål, broccoli, broccolo, blomkål, gurka och fem sorters tomat (Brandywine, Red profusion, Principe Borghese, San marzano 2 och Golden bumbelbee).
 
Jag fuskinförskaffade två paprikaplantot i lördags pga för sent att så. Hade även tänkt köpa chili men hittade inga roliga sorter.

Det blev en riktig trädgårdshelg där jag avlövade rabatter, plockade lönnäsor som slagit rot, klippte hortensior, rosor, flyttade övervintrad grönkål till krukor, vände och gödslade det pyttelilla trädgårdslandet (där libbstickan, gräslöken och persiljan redan har tagit över), och direktsådde plocksallat, palsternacka, morot, rödbeta och rädisa. I försådden blev det salladslök, sallat, pak choi, mangold, grönkål, broccoli, broccolo, blomkål, gurka och fem sorters tomat (Brandywine, Red profusion, Principe Borghese, San marzano 2 och Golden bumbelbee).
Kan hända att jag bockar av Yellow brandywine, San Marzano och Bumblebee 😁
 
Drygt 100 små bebisar.
Behöver fixa ett hyllplan till för det börjar bli fullt i matrumsfönsterna och då är där en hel del som fortfarande bara är sådda i gemensamma lådor
20230424_190716.jpg
 
Ok, så om vad jag sått och vad jag tänker så (redan inköpta frön) kommer upp ens hälften blir det till att drunkna i växter:o
Men... jag menar... Om ens Coop-affär har blommor på BRA extrapris som är mycket mer uppdrivna... visst är det ok att köpa?:angel:

Har en smula jättesvårt att vara utan växter under mellanperioden tills mina eventuellt är klara. Plus behöver ju backup om jag totalmisslyckas!
 
Väntar ganska dramatiska minusgrader inatt. Potatisarna och nysådderna vilar under fleecefiltar och har fått låna mitt cykelskynke som extra skydd, men alla petunior kan jag inte täcka. Bara att hålla tummarna för dem. Min trädgård är ju inmurad och de flesta är planterade upp mot antingen husväggen eller muren så de booorde vara okej. Lobeliorna är jag inte särskilt orolig för.
 
Kul! Vad blev det?

GLAD YOU ASKED

Det blev:
Sockermajs 'Sweet Nugget' F1
Basilika 'Genovese'
Timjan 'German winter' (storfavorit)
Sommarrudbeckia 'Sahara'
Tobak 'Mor Alida'
Solros 'Astra Rose'
Solros 'Vanilla Ice'
Solros 'Henry Wilde' (storfavorit)
Solros 'Velvet Queen' (storfavorit)
Petunia 'Ingrid' F1
Petunia 'Debonair Black Cherry' F1
Lejongap 'Twinny Peach' F1
Trumpetblomma 'Black Trumpets'
Trumpetblomma 'Café au Lait'
Druvgurka 'Diamant' F1
Växthusgurka 'Deltastar' F1 (vit)
Pajpumpa 'Baby Bear'
Hubbardpumpa 'Uchiki Kuri'
Tefatspumpa 'Pâtisson Jaune'
Myskpumpa 'Waltham Butternut'
Jättepumpa 'Marina di Chioggia'
 
GLAD YOU ASKED

Det blev:
Sockermajs 'Sweet Nugget' F1
Basilika 'Genovese'
Timjan 'German winter' (storfavorit)
Sommarrudbeckia 'Sahara'
Tobak 'Mor Alida'
Solros 'Astra Rose'
Solros 'Vanilla Ice'
Solros 'Henry Wilde' (storfavorit)
Solros 'Velvet Queen' (storfavorit)
Petunia 'Ingrid' F1
Petunia 'Debonair Black Cherry' F1
Lejongap 'Twinny Peach' F1
Trumpetblomma 'Black Trumpets'
Trumpetblomma 'Café au Lait'
Druvgurka 'Diamant' F1
Växthusgurka 'Deltastar' F1 (vit)
Pajpumpa 'Baby Bear'
Hubbardpumpa 'Uchiki Kuri'
Tefatspumpa 'Pâtisson Jaune'
Myskpumpa 'Waltham Butternut'
Jättepumpa 'Marina di Chioggia'

Jag vill också ha pumpa - men var ska jag få plats med den? Jag saknar min kolonilott! :cry:
 
Iskallt inatt igen så vi kör med samma dubbla filtar som innan. Petuniorna verkar klara sig bra, men liljorna tog en del stryk så de har fått låna ett par örngott. Vad håller vädret på med?! :arghh:
 
Har funderingar på att plantera ett fruktträd på min framsida. Det är skuggigt men med viss sol. Inget ställe man är på mer än klipper de lilla gräs som finns..

Så ett träd vore bra tänkte jag..

Idéer om vad?
 
Blir så trött på vädret, mina små äppleträd i kruka var nästan på väg att blomma, lr iaf ett av dom som brukar vara lite före det andra. Och nu snöar det 🙄 Och nu är jag orolig för träden, borde jag ha täckt dom med något? Kommer dom frysa sönder nu? 🙈
 
Jag vet att man bör byta odlingsplats för potatis, men måste man byta varje år eller kan man odla potatis på samma ställe 2 år i rad?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
355
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp