Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
PXL_20230416_150315151.jpg

Är kanske i år året då jag äntligen vågar skörda ett ramslöksblad eller två? :love:
 
Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan en pion blommar efter att man flyttat dem? Kan det ta sig redan denna sommaren?

Ser nämligen att pionen som jag grävde upp från mammas trädgård börjar komma upp här i trädgården med flera, fina skott. Det trodde jag aldrig! Det var nämligen torrt och stenigt när jag grävde upp den hos mamma, med massa igenvuxen sly över pionen. Jag fick alltså med mig väldigt små rotklumpar i delar och inte alls sådär stor rotklump som rekommenderas när man ska flytta en pion. Men jag såg fina ögon på alla rotklumparna så jag tänkte Äh, jag provar sätta ner dem under jord. Och nu har de tagit sig så fint! Men kanske dröjer blomningen ändå?
 
Mina luktärtor har börjat gro så smått i kallsådden också. Och det är så härligt gå runt och kolla i trädgården nu och se allt som sätter skott. Alla mina perenner och buskar som jag satte förra året verkar ta sig i år igen och snart blommar nog också tulpanerna. Än så länge så gott som orörda, en hare verkar ha gnagat på ett par stycken men det var länge sen nu. Hoppas blommorna får vara ifred!
 
Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan en pion blommar efter att man flyttat dem? Kan det ta sig redan denna sommaren?

Ser nämligen att pionen som jag grävde upp från mammas trädgård börjar komma upp här i trädgården med flera, fina skott. Det trodde jag aldrig! Det var nämligen torrt och stenigt när jag grävde upp den hos mamma, med massa igenvuxen sly över pionen. Jag fick alltså med mig väldigt små rotklumpar i delar och inte alls sådär stor rotklump som rekommenderas när man ska flytta en pion. Men jag såg fina ögon på alla rotklumparna så jag tänkte Äh, jag provar sätta ner dem under jord. Och nu har de tagit sig så fint! Men kanske dröjer blomningen ändå?
Mina kom första sommaren efter och det var också vara mindre rotdelar
 
Varit ute och grävt ned dahlior imorse. Första året utan förgrodd och nu ligger de nedbäddade med skydd för eventuell frost. Blir spännande att se hur/om de tar sig i år. Sparade ett gäng småttingar som jag behöver ta mig en funderare på vart de ska bo.
 
Vilken trädgårdsdag! :) Här har vi fantastiskt väder just nu, 19 grader och sol. Har skyfflat lite mer jord i växthuset och satt dit bevattningen, blir nog att plantera ut en och annan tomatplanta idag. Även rotsellerin ska få hamna i sin låda, med skydd över. Gödslat vitlöken och rabarbern och ska ge mig i kast med att trimma lavendelplantorna.

20230422_141842.jpg


Mina 50 lådor och 6 bäddar är i stort behov av ogräsrensning, förtränger det arbetet till imorgon tror jag... :angel:
 
Var på årets trädgårdsevent i Norrland idag:laugh: Köpte stora plastkrukor och ett tråg, prisvärt och behövligt! Även lite penseer, en cool oxalis och bara en tomat (Venus). Köpte en råsnygg och träffsäker planteringsspade, bifogar bild på skaftet :love1:
 

Bifogade filer

  • orca-image-1570750905.jpeg
    orca-image-1570750905.jpeg
    57,6 KB · Visningar: 27
Vad tror ni, kan man så luktärtorna på friland istället för förodla. Lyckas aldrig bra med vare sig förodling eller utplantering och läste idag om en som sått på friland och fått i princip samma blomningstid som förodlad. Det skulle lösa ett antal problem för min del... som platsbristen och ja eventuellt även det dåliga resultatet jag brukar få.
 
Vad tror ni, kan man så luktärtorna på friland istället för förodla. Lyckas aldrig bra med vare sig förodling eller utplantering och läste idag om en som sått på friland och fått i princip samma blomningstid som förodlad. Det skulle lösa ett antal problem för min del... som platsbristen och ja eventuellt även det dåliga resultatet jag brukar få.

Direktsådd funkar utmärkt.
 
Vad tror ni, kan man så luktärtorna på friland istället för förodla. Lyckas aldrig bra med vare sig förodling eller utplantering och läste idag om en som sått på friland och fått i princip samma blomningstid som förodlad. Det skulle lösa ett antal problem för min del... som platsbristen och ja eventuellt även det dåliga resultatet jag brukar få.
Jag gjorde det ifjor men inte mamma, vi använde samma frön. Vi tyckte båda två att mina plantor blev mer robusta, så nu gör vi det båda två i år 🌱☺️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
372
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 903
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp