Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Också fundersam om mina jordgubbar/smultron överlevt. Kruka, en nedgrävd i pallkrage och två mer fristående. Bara tiden får utvisa antar jag, någon är nedklippt, annan inte :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vet inte var du bor men det kan ju vara så att de frusit ihjäl. Plantor i kruka behöver förvaras frostfritt.
Zon 2. Överlever de inte får jag nog klara mig utan smultron, barnen äter dem ändå inte och det var mest för dem jag skaffade dem.
Har ingen möjlighet till frostfri förvaring tyvärr.
Men idag tycker jag faktiskt att det ser ut som det är grönt på gång på en av dem i alla fall.
 
Mina
Zon 2. Överlever de inte får jag nog klara mig utan smultron, barnen äter dem ändå inte och det var mest för dem jag skaffade dem.
Har ingen möjlighet till frostfri förvaring tyvärr.
Men idag tycker jag faktiskt att det ser ut som det är grönt på gång på en av dem i alla fall.
Smultron och jordgubbar borde klara frost och frys. Jag har haft mina smultron i kruka i många år och de är typ omöjliga att ta död på, trots -14 denna vinter. Utan snö skall tilläggas. :)
 
Nu kom paketet! Hängbegonior till en av korgarna var det ju. Cascada white.
1682081131571.png
 
Zon 2. Överlever de inte får jag nog klara mig utan smultron, barnen äter dem ändå inte och det var mest för dem jag skaffade dem.
Har ingen möjlighet till frostfri förvaring tyvärr.
Men idag tycker jag faktiskt att det ser ut som det är grönt på gång på en av dem i alla fall.

Då är det nog bara att hålla tummarna och vänta! :)
 
En lite dum fråga..! Ni som sått luktärt efter Cecilia Ws instruktioner; ska påsen krukan står i vara öppen eller stängd? :o står bara att påsen ska ha öppningen uppåt, så jag har låtit den vara öppen men ”slapp” så den lutar lite över sig själv. Men känner inte att det blir så värst mycket ”växthus” över det hela när luften kan ta sig ut helt fritt.
 
En lite dum fråga..! Ni som sått luktärt efter Cecilia Ws instruktioner; ska påsen krukan står i vara öppen eller stängd? :o står bara att påsen ska ha öppningen uppåt, så jag har låtit den vara öppen men ”slapp” så den lutar lite över sig själv. Men känner inte att det blir så värst mycket ”växthus” över det hela när luften kan ta sig ut helt fritt.
Jag har alltid haft påsen öppen, fungerat fint tre år i rad. Om det är så det är tänkt vet jag dock inte. ;)
 
En lite dum fråga..! Ni som sått luktärt efter Cecilia Ws instruktioner; ska påsen krukan står i vara öppen eller stängd? :o står bara att påsen ska ha öppningen uppåt, så jag har låtit den vara öppen men ”slapp” så den lutar lite över sig själv. Men känner inte att det blir så värst mycket ”växthus” över det hela när luften kan ta sig ut helt fritt.
haft det öppet.
 
En lite dum fråga..! Ni som sått luktärt efter Cecilia Ws instruktioner; ska påsen krukan står i vara öppen eller stängd? :o står bara att påsen ska ha öppningen uppåt, så jag har låtit den vara öppen men ”slapp” så den lutar lite över sig själv. Men känner inte att det blir så värst mycket ”växthus” över det hela när luften kan ta sig ut helt fritt.
Påsen öppen! Gärna med pinnar i krukan så den inte ramlar ner över luktärterna och knäcker dem när de blir lite större.
 
Jag har kört utan påse alls i år men i övrigt enligt hennes instruktioner och tycker ärligt talat inte det blivit nån skillnad. Men dom stod inne i plantrummet tills dom började komma upp och där är ju hyfsat fuktigt ändå :angel:
 
Det är inte ofta 'vänta så löser det sig' funkar i trädgården men jag verkar till min lycka hamnat där. Tog ner en syren för typ 5 år sedan och började gräva upp roten men, kort beskrivning, det tog emot. Den har skjutit skott som jag klippt ned ett par gånger under denna tid senast förra året. Nu återupptog jag jobbet och kan nu, när jag fått låna grejer för att kapa rötterna, gräva upp skiten för hand. Har tagit bort närmare hälften av rotklumpen på knappt en halvtimme :bump: . Det kanske blir en krusbärsbuske där jag vill ha den i år trots att jag ligger lite efter pga sen tjällossning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
372
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 903
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp