Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bor i zon 2 utan växthus - är det dags att så gurka och squash nu eller kan jag vänta lite till? Jag har så himla fullt i alla fönster, vet inte hur allt ska få plats :angel:

Och när kan jag ta bort växtbelysningen? Mina paprikor har blivit för stora. Jag kan inte höja belysningen mer i ställningen den sitter i nu - men kom precis på att jag skulle kunna bygga egna ställningar av barnens duplo :idea:
Fyra till sex veckor innan frostrisken är över blir lagom. Nu bor jag i zon 2/3 så lite senare än du, men gissar att du visst kan vänta ett par veckor/en månad till.

Edit: själv tycker jag fyra veckor räcker bra. Du kan ju så ett frö nu/om två veckor så börjar den/de ge skörd tidigare än dem du väntar längre med.
 
Jag bor i zon 2 utan växthus - är det dags att så gurka och squash nu eller kan jag vänta lite till? Jag har så himla fullt i alla fönster, vet inte hur allt ska få plats :angel:

Och när kan jag ta bort växtbelysningen? Mina paprikor har blivit för stora. Jag kan inte höja belysningen mer i ställningen den sitter i nu - men kom precis på att jag skulle kunna bygga egna ställningar av barnens duplo :idea:
Jag bor i zon 1 och kommer förodla gurka och squash först i maj
 
Så härligt med vår och trädgårdsfix. Idag var det jättevarmt här och helt vindstilla 😍 Gödslade en mossig del av gräsmattan, tog fram solcellsbelysning, hängmatta, planerade dahliarabatt och la fram kantsten till den. Gödslade lite buskar, grävde fram en rabatt till rosenskära, tvättade rent staketet, rensade lite ogräs etc. Var ute mellan kl 8 - 15 (med lite pauser för böcker i hängmattan och lunch på soldäcket) och sen var jag ganska solsting.

Vad jag älskar trädgård!
 
Rensade klart under äppelträdet som det växte massor av nässlor vid. Tyvärr bröt jag av en tulpan men någon gång måste det ju göras och jag har låtit bli ett par år just pga att jag inte velat skada vårlökarna och sen har det vuxit mig ur händerna. När vårlökarna blommat klart måste jag fylla på med mer jord för det har sjunkit ihop rejält.
Efter det gav jag mig på katastrofen där syrenen stått. Det har stått en syren och bredvid den en smällbärsbuske, sedan ett klarbärsträd och som 4a i raden en vresros. Det ska bli bärbuskar där, 2 blåbärsbuskar är redan planterade där vresrosen stod. Vid roten till syrenen så är det en massa av rötter från allt utom vresrosen. Lyckades rensa ungefär 0,5m2 idag. Det mest spännande att få bort "stubbarna" till både syren och smällbär är kvar. Klarbärsroten får helt enkelt stå och en buske planteras tätt intill den.
Helt fantastisk dag och så kul att se de fina snödropparna som någon vänlig själ här inne skänkte till mig, har glömt ditt namn :o. Jag njuter verkligen av dem.
 
Hade 15 grader i orangeriet som kallast inatt. Blir väldigt sugen på att avhärda lite tomater dit! Kanske en eller två av de sorter jag har flest av. Eller så får jag vänta lite till 🙄
 
Hade 15 grader i orangeriet som kallast inatt. Blir väldigt sugen på att avhärda lite tomater dit! Kanske en eller två av de sorter jag har flest av. Eller så får jag vänta lite till 🙄

Avhärda? Ut med tomaterna! :laugh: Jag har typ tre plusgrader kommande nätter och tomaterna åkte ut igår. Några 15 grader eller mer väntar jag verkligen inte på. :)
 
Vad tror du om gurkan..? Har ingen värmefläkt dock.

Gurkan kan du också köra ut. Vad har du för temp där du har växterna nu? Jag vill inte ha mer än 15-18 grader när de kommit upp inomhus eftersom de gärna drar iväg och blir rangliga om man inte har riktigt, riktigt bra ljusförhållanden.
 
Gurkan kan du också köra ut. Vad har du för temp där du har växterna nu? Jag vill inte ha mer än 15-18 grader när de kommit upp inomhus eftersom de gärna drar iväg och blir rangliga om man inte har riktigt, riktigt bra ljusförhållanden.
17-18 grader står de i, med växtbelysning. Ingen är ranglig ännu, har skolat om två ggr och satte såväl gurkor som tomater i mitten/slutet på februari. Men nu åker de ut i orangeriet då! 💪Det börjar bli trångt under belysningen..
 
17-18 grader står de i, med växtbelysning. Ingen är ranglig ännu, har skolat om två ggr och satte såväl gurkor som tomater i mitten/slutet på februari. Men nu åker de ut i orangeriet då! 💪Det börjar bli trångt under belysningen..

Men då är ju 15 grader inget att tveka på? Det är ju knappt en temperaturväxling liksom. :) Ut med dom bara!
 
Skulle ha en vattenkanna. Kom ut med en tigerlilja
16818286599925500844726690851149.jpg

Måste säga att jag är imponerad av mig själv som bara köpte en.

Fast nån vattenkanna blev det inte..
 
Har äntligen sått mina luktärtor, sisådär en månad för sent.. men det blir nog något ändå! Och så har jag planterat om paprika, chili och tomat, vilket definitivt var på tiden. Får se om paprikorna och chilisarna ens vill växa mer eller om de gett upp pga stått i brätte i två månader. Men tomaterna borde tycka livet känns okej iaf.

/GardenAngel of Death
 
Skulle ha en vattenkanna. Kom ut med en tigerlilja
Visa bifogad fil 117015
Måste säga att jag är imponerad av mig själv som bara köpte en.

Fast nån vattenkanna blev det inte..
Helt rätt prioriterat! Och du köpte precis den mängd varor du planerat för. Kan inte anses fel. (Dessutom smart att inte köpa vattenkannan också. Nu måste du ju dit igen och kanske råkar fynda någon mer växt!)
 
Dagen blev inte riktigt som jag tänkt. Jag var så trött efter jobbet så jag stöp men tog tag i att gräva lite när jag vaknat. Nu är ungefär hälften av rotklumpen till "smällbärsbusken" borta, tyvärr en värsta hälften som är kvar. Har även tittat på vitlöken men den kom i jorden för sent verkar det som så den verkar död. Det blev typ -15 dagen efter jag petat ner dem.
Ställde också ett galler över de sista lila krokusar jag har kvar. Jäkla rådjur till att äta upp dem (nej jag sätter inga sådana längre). Skulle vilja ha penséer men tror det får vara i år pga de där hopplösa marodörerna.
 
Dagen blev inte riktigt som jag tänkt. Jag var så trött efter jobbet så jag stöp men tog tag i att gräva lite när jag vaknat. Nu är ungefär hälften av rotklumpen till "smällbärsbusken" borta, tyvärr en värsta hälften som är kvar. Har även tittat på vitlöken men den kom i jorden för sent verkar det som så den verkar död. Det blev typ -15 dagen efter jag petat ner dem.
Ställde också ett galler över de sista lila krokusar jag har kvar. Jäkla rådjur till att äta upp dem (nej jag sätter inga sådana längre). Skulle vilja ha penséer men tror det får vara i år pga de där hopplösa marodörerna.
Vitlöken är nog inte död! Den tål planteras i hela landet, så -15 ska inte påverka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 893
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
377
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 909
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp