Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20230415_160352.jpg

Planterade ut 14 Dahlior igår, så nu får det fortsätta vara frostfritt 😅 ska försöka hinna med ett gäng framför torpet som syns i bakgrunden och sen resterande framför huset.
Förra året fick jag knölarna tidigare så då kunde jag förodla längre. Känns som större risk att dom friteras i uterummet nu när det ska bli varmt än att det blir för kalla nätter så efter en vecka i påse så fick dom åka ut.
 
Visa bifogad fil 116837
Planterade ut 14 Dahlior igår, så nu får det fortsätta vara frostfritt 😅 ska försöka hinna med ett gäng framför torpet som syns i bakgrunden och sen resterande framför huset.
Förra året fick jag knölarna tidigare så då kunde jag förodla längre. Känns som större risk att dom friteras i uterummet nu när det ska bli varmt än att det blir för kalla nätter så efter en vecka i påse så fick dom åka ut.
Bor i zon 1 och mina kommer va inne iaf en månad till. Låter alldeles för tidigt att sätta ut nu
 
Dahlior - odla i kruka eller rabatt? Vilket blir bäst? Har rabatt i söderläge och möjlighet att ställa krukor åt öster eller söder. Eller för all del mitt på gräsmattan.
 
Visa bifogad fil 116837
Planterade ut 14 Dahlior igår, så nu får det fortsätta vara frostfritt 😅 ska försöka hinna med ett gäng framför torpet som syns i bakgrunden och sen resterande framför huset.
Förra året fick jag knölarna tidigare så då kunde jag förodla längre. Känns som större risk att dom friteras i uterummet nu när det ska bli varmt än att det blir för kalla nätter så efter en vecka i påse så fick dom åka ut.
Håller tummarna för att de klarar sig. Mina frös sönder i mitten av maj ett år (med fiberduk över sig). Gick dock att klippa ned och tog sig igen, så oavsett hur det blir med frost så får du säkert en superfin rabatt! Själv tänkte jag bara gräva ned knölarna i år och hoppas på det bästa (läskigt...).
 
Hade planterat trappan med penseer och nån nejlika som jag brukar, nu är alla blommorna väck, alltså inte plantorna eller krukorna utan blommorna. Det känns som att det lär va nån mus i farten? Har en hög kruka i närheten och dom är lämnade så det känns inte som att det är rådjur för dom skulle väl knappast va så försiktiga med dom?
 
Hade planterat trappan med penseer och nån nejlika som jag brukar, nu är alla blommorna väck, alltså inte plantorna eller krukorna utan blommorna. Det känns som att det lär va nån mus i farten? Har en hög kruka i närheten och dom är lämnade så det känns inte som att det är rådjur för dom skulle väl knappast va så försiktiga med dom?
De kan vara så försiktiga.
 
Ja kanske men det har hänt över flera dagar och det är väldigt små plantor så har svårt att tro att det skulle kännas så lönt för ett rådjur att frisera dom.
Rådjur kan ju iofs gå och försiktigt plocka av alla rosenknoppar på en buske, eller beta enstaka krokusblommor, eller bara de mogna jordgubbarna och rata de omogna, så jag skulle säga att gillar de något, så kan de göra sig rätt mycket omak att äta just det.
 
Nu när vi är inne på djur som äter ^^ kan harar äta upp hallonbuskar? Vi har ett gäng med hallon som står där det är mkt hare och nu i påskas såg vi att var speciellt en buske, som står ytterst i en rad av buskar, som något gått hårt åt på. Ser nästan ut som någon klippt av pinnarna men på några ser det nästan ut som lite tandspår i pinnen. Tycker det liknar hur det såg ut när vår kanin gnagt på saker hemma när jag var liten. Men äter dom verkligen torra hallonpinnar, för buskarna ser ju bara ut som det just nu 😅 och kan hararna knipsa av så det ser ut som någon gått å klippt av pinnarna?
 
Jag bor i zon 2 utan växthus - är det dags att så gurka och squash nu eller kan jag vänta lite till? Jag har så himla fullt i alla fönster, vet inte hur allt ska få plats :angel:

Och när kan jag ta bort växtbelysningen? Mina paprikor har blivit för stora. Jag kan inte höja belysningen mer i ställningen den sitter i nu - men kom precis på att jag skulle kunna bygga egna ställningar av barnens duplo :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 894
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
377
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 909
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp