Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Däcket oljas ju med färg i varje för att hålla det så ljust som det var när det lades.
Nedan är en jämförelsebild på där parasollet stått och som alltså inte blivit missfärgat under vintern.

Jag gillar själva däcket ljust som kontrast mot vårt mörka hus men jag tror inte det blir bra med samma olja på bord och låda.
16815577858354890490561813610237.jpg
 
Trädäcket är egentligen inget problemområde. Det blir grönt av grannens 🤬 träd men annars är det jättefint.

Men du tänker att borden och lådan ska vara träfärgade? De blir inte väldigt mörka då så småningom?
Testa att såpskura det och se hur det blir! Jag tycker att det håller färgen bättre då än med olja, för det känns som att oljan drar till sig och kletar fast mer grejer än såpan. Men det kan också vara jag som inbillar mig :D
 
Jag har för första gången odlat på allvar och det blir i pallkragar. Min trädgård har under många år förfallit och nu försöker jag ändra, förbättra och underhålla allting. Men drygt 1500kvm i olika etapper är lite jobbigt 😅

Har ett utrymme som är V-format och ville inte att de skulle stå symmetriskt och perfekt 😅
 

Bifogade filer

  • 2D1FB532-0F84-4D85-8CF1-7313F67093C6.jpeg
    2D1FB532-0F84-4D85-8CF1-7313F67093C6.jpeg
    628,3 KB · Visningar: 34
Förra helgen klippte jag ett par äppelträd. Det ena ett Risäter jag satte förra hösten och det andra ett Husmodern som har en dålig vana att skicka skott precis ovanför ympstället.
Idag har jag inte gjort så mycket då det som behöver göras är lite tungt för ryggen och den gör ont men jag har grävt upp lite Syren och Klarbärsskott och klippt bort lite andra oönskade skott. Måste försöka få ordning på den yta där det är mest skott av Syren, Klarbär och "Smällbärsbuske" då jag måste försöka flytta upp min Krusbärsbuske dit.

Vad tror ni. Jag har ett antal gamla Svarta vinbärsbuskar på samma yta som Krusbärsbusken som också ska bort/flyttas. De är rätt dåliga är det då vettigt att flytta dem eller är det bättre att satsa några kronor och köpa nya? Tycker ofta att äldre sådana buskar har en tendens att ge ganska dålig skörd men det kanske beror på dålig gödsling...
 
Lokala växthuset (som drivs av världens eventuellt coolaste 85-åring) har öppnat för säsongen och mamma svängde förbi med en stor bytta penséer igår som bor på balkongen nu. :heart


Förra helgen klippte jag ett par äppelträd. Det ena ett Risäter jag satte förra hösten och det andra ett Husmodern som har en dålig vana att skicka skott precis ovanför ympstället.
Idag har jag inte gjort så mycket då det som behöver göras är lite tungt för ryggen och den gör ont men jag har grävt upp lite Syren och Klarbärsskott och klippt bort lite andra oönskade skott. Måste försöka få ordning på den yta där det är mest skott av Syren, Klarbär och "Smällbärsbuske" då jag måste försöka flytta upp min Krusbärsbuske dit.

Vad tror ni. Jag har ett antal gamla Svarta vinbärsbuskar på samma yta som Krusbärsbusken som också ska bort/flyttas. De är rätt dåliga är det då vettigt att flytta dem eller är det bättre att satsa några kronor och köpa nya? Tycker ofta att äldre sådana buskar har en tendens att ge ganska dålig skörd men det kanske beror på dålig gödsling...
min gissning är att de är alltför sparsamt föryngrade så jag skulle definitivt flytta men beskära en hel del så det är fräscha nya plantdelar, kanske med lite sticklingar satta rätt i jorden på nya platsen om du inte vill att de ska vara små/glesa till en början. Det blir bra miljö för sticklingarna med skuggan som den mer uppväxta busken ger. Så kan de få rejält bra jord för att få lite mer fart ände haft nu. Då vet du redan nästa år om det var sparsam skötsel eller tråkigt grundmaterial som var problemet och om bären då inte visar sig goda kan du köpa/byta till dig buskar då utan alltför stort tidstapp.
 
Jag har precis insett att grannen, som arrenderar några åkrar av oss, har några hösilagebalar med trasig plast stående på en av åkrarna. Och känner mig rätt säker på att han inte har något behov av dem... Så jag tänkte att de kan få göra lite nytta hos mig att täckodla med. Måste bara lista ut hur man gör bäddar ovan jord först!
 
Jag har precis insett att grannen, som arrenderar några åkrar av oss, har några hösilagebalar med trasig plast stående på en av åkrarna. Och känner mig rätt säker på att han inte har något behov av dem... Så jag tänkte att de kan få göra lite nytta hos mig att täckodla med. Måste bara lista ut hur man gör bäddar ovan jord först!
Det är enkelt! Grunda med kartong/papper, på med "trädgårdsskräp" och toppa med lite jord 👌🏻
 
Jag är besviken på chilin. Har tidigare odlat jättemycket chili av olika sorter. I år har jag för andra året i rad misslyckats med carolina reaper. Försökt odla det och scotch bonnet. Genom att prova tipset härifrån att grodda i disklase har jag nu tillslut fått SB att komma med en liten planta med två hjärtblad. Det är väl antagligen för sent i år men eftersom den varit så svår att få igång tänker jag odla för övervintring och skörd nästa år. CR har inte grott trots att den legat i fuktig disktrasa i en zippåse på ett element i en månad nu. I övrigt har jag plantor med slanggurka, bifftomat, och blomsterböna jag ska odla på balkongen. Sen har jag även plantor med blomman för dagen som ska få slingra sig över räcket. Älskar deras himmelsblå färg. Var ute och gick idag och såg en blomma jag inte kan. Bladen påminner om mörka vitsippeblad. Nån som vet?

20230415_122715.jpg
 
Jag är besviken på chilin. Har tidigare odlat jättemycket chili av olika sorter. I år har jag för andra året i rad misslyckats med carolina reaper. Försökt odla det och scotch bonnet. Genom att prova tipset härifrån att grodda i disklase har jag nu tillslut fått SB att komma med en liten planta med två hjärtblad. Det är väl antagligen för sent i år men eftersom den varit så svår att få igång tänker jag odla för övervintring och skörd nästa år. CR har inte grott trots att den legat i fuktig disktrasa i en zippåse på ett element i en månad nu. I övrigt har jag plantor med slanggurka, bifftomat, och blomsterböna jag ska odla på balkongen. Sen har jag även plantor med blomman för dagen som ska få slingra sig över räcket. Älskar deras himmelsblå färg. Var ute och gick idag och såg en blomma jag inte kan. Bladen påminner om mörka vitsippeblad. Nån som vet?

Visa bifogad fil 116812
balkansippa
 
Idag har vi tvättat rent och sen såpat altanen. Pust! Precis klar med såpningen av sista delen. Vi har ett stort altandäck på säkert 40-60 kvm så det tar sin tid.... Men så fint det blir när det är klart! Sådär ljust varmgrått och alldeles lent att gå på 🥰

Ska nu också beställa nytt loungeset, blir nog till slut Havsten från Ikea fast det är lite för ljust och modernt i stilen eg. Men, för mig är komfort jätteviktigt då jag typ vill bo ute på sommarhalvåret så att kunna krypa upp i fluffig soffa eller fåtölj känns ändå högre prioriterat än estetik 😁 Vi har varit runt överallt och jag förstår inte varför loungemöbler ska ha dynor hårda som sten...
 
Det är enkelt! Grunda med kartong/papper, på med "trädgårdsskräp" och toppa med lite jord 👌🏻
Ja och @ameo om du inte har tillräckligt med jord för att toppa hela bäddarna så kan du göra gropar i silaget som du fyller med jord och sätter plantor i.

Generellt kommer det krävs lite mer vattning första säsongen innan det är förmultnat. Och ju mer du har blandning grönt/brunt material desto snabbare multnar det. Tex vattna med kissvatten ibland om du använder enbart silaget. Kan du varva med gräsklipp eller något sådant kommer det också ge snabbare förmultning.
 
Ja och @ameo om du inte har tillräckligt med jord för att toppa hela bäddarna så kan du göra gropar i silaget som du fyller med jord och sätter plantor i.

Generellt kommer det krävs lite mer vattning första säsongen innan det är förmultnat. Och ju mer du har blandning grönt/brunt material desto snabbare multnar det. Tex vattna med kissvatten ibland om du använder enbart silaget. Kan du varva med gräsklipp eller något sådant kommer det också ge snabbare förmultning.
jag har fri tillgång till både maskbearbetad och färsk hästgödsel, så det är inget större bekymmer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 894
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
377
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 909
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp