Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
...och jag har mitt livs första potaaatisar! Haha, jag är så lycklig och fånig! :D :bump::bump:
1681399309646.png
 
Och fler aprikosknoppar i kvällssol 😍
CB0BCFEE-76BA-491D-8016-C2836387F687.jpeg

Det här är det trädet som blommar för första gången i år, och satte knoppar så sjukt tidigt att jag började täcka det på frostnätterna. Men sedan gick de två äldre aprikoserna om, och har nästan blommat över nu, medan detta tajmade plusgradenätterna bättre tillslut! Det här står fritt och lite blåsigt också, inte mot husvägg som de två äldre.
 
Har invigt min kompostkvarn idag. Genom att flisa så mycket vresros jag kunde 😁 Flisen blev ju lite vass, kanske, men den kommer funka bra som grund i nya rabatter. Någon dag kommer en kompis med grävmaskin så får vi se om det går att få bort lite rotsystem också, så kan jag försöka sätta något annat, trevligare, istället för de där hemska rosorna 😊
 
Har invigt min kompostkvarn idag. Genom att flisa så mycket vresros jag kunde 😁 Flisen blev ju lite vass, kanske, men den kommer funka bra som grund i nya rabatter. Någon dag kommer en kompis med grävmaskin så får vi se om det går att få bort lite rotsystem också, så kan jag försöka sätta något annat, trevligare, istället för de där hemska rosorna 😊
Ljuvligt med en kompostkvarn! Vi ska hyra en via Hygglo om några helger, när vi lyckats röja lite mer. Men på sikt behövs en egen. Vilken modell har du?
 
Ljuvligt med en kompostkvarn! Vi ska hyra en via Hygglo om några helger, när vi lyckats röja lite mer. Men på sikt behövs en egen. Vilken modell har du?
Jag köpte Biltemas. Den är ju inte jättedyr, men gjorde jobbet bra! Risken nu är att jag kommer göra flis av varenda pinne jag hittar. Vilket jag egentligen inte har tid med. Det finns också orimligt mycket överblivna pinnar när man bor i kanten av en bokskog 😆
 
Jag har en fråga till odlingsoraklet.
Har läst att fänkål och dill inte ska odlas tillsammans, men har aldrig fått anledning förklarat för mig. Har även hört samma om malört och dill. Är det pga risk för korspollinering? Växer de sämre? Kan de sprida ohyra och sjukdommar mellan varann? Vad händer om de ändå odlas för nära varann? Och hur nära är för nära?
 
Jag har en fråga till odlingsoraklet.
Har läst att fänkål och dill inte ska odlas tillsammans, men har aldrig fått anledning förklarat för mig. Har även hört samma om malört och dill. Är det pga risk för korspollinering? Växer de sämre? Kan de sprida ohyra och sjukdommar mellan varann? Vad händer om de ändå odlas för nära varann? Och hur nära är för nära?
Min spontana tanke var förväxling.
 
Jag har en fråga till odlingsoraklet.
Har läst att fänkål och dill inte ska odlas tillsammans, men har aldrig fått anledning förklarat för mig. Har även hört samma om malört och dill. Är det pga risk för korspollinering? Växer de sämre? Kan de sprida ohyra och sjukdommar mellan varann? Vad händer om de ändå odlas för nära varann? Och hur nära är för nära?
Såvitt jag har förstått det finns det risk för korspollinering.
 
Gick in på Blomsterlandet (har inte varit där sedan det lokala Blomsterlandet bytte ägare och blev stor-Blomsterlandet). Fick bara ta med en korg in för jag fick inte handla mer än jag kunde bära. Det gick ju bra tills jag kom till kassan! Var tvungen att få en sån där plopp och hämta en kärra 😆 Köpte en låda (15) små påskliljor på rea (10 kronor styck är inte mycket) och lite perenner. Som jag faktiskt har en plan för! Inte så vanligt 😅
 
Gick in på Blomsterlandet (har inte varit där sedan det lokala Blomsterlandet bytte ägare och blev stor-Blomsterlandet). Fick bara ta med en korg in för jag fick inte handla mer än jag kunde bära. Det gick ju bra tills jag kom till kassan! Var tvungen att få en sån där plopp och hämta en kärra 😆 Köpte en låda (15) små påskliljor på rea (10 kronor styck är inte mycket) och lite perenner. Som jag faktiskt har en plan för! Inte så vanligt 😅

Jag köpte såna små påskliljor på rea efter påsken förra året. De blommar så vackert i min trädgård nu!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 894
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
377
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 909
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp