Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi får se. Finns inga tecken på att det händer något där och den kom upp med första värmen förra gången jag satte. Jag tänker dock inte gräva upp området så den ska få den tid den behöver om den nu lever :)

Jag tror min vitlök kanske har ruttnat, för den har inte heller kommit upp.
 
Jag tror min vitlök kanske har ruttnat, för den har inte heller kommit upp.
Jag har samma misstanke. Jag satte mina vitlökar i (2 djupa) balkonglådor, som står ute på altanen. Har lyckats med det tidigare, men det är bara en lök som tittat upp hittills. :(
 
Dagen blev inte riktigt som jag tänkt. Jag var så trött efter jobbet så jag stöp men tog tag i att gräva lite när jag vaknat. Nu är ungefär hälften av rotklumpen till "smällbärsbusken" borta, tyvärr en värsta hälften som är kvar. Har även tittat på vitlöken men den kom i jorden för sent verkar det som så den verkar död. Det blev typ -15 dagen efter jag petat ner dem.
Ställde också ett galler över de sista lila krokusar jag har kvar. Jäkla rådjur till att äta upp dem (nej jag sätter inga sådana längre). Skulle vilja ha penséer men tror det får vara i år pga de där hopplösa marodörerna.
Gula penséer sa jobbarkompisen funkar. Han har rådjur och hjortar som är i uterummet och länsar.
 
Jag har samma misstanke. Jag satte mina vitlökar i (2 djupa) balkonglådor, som står ute på altanen. Har lyckats med det tidigare, men det är bara en lök som tittat upp hittills. :(

Ja det är en av misstankarna jag har om mina. Får se om de kommer eller om vintern blev för besvärlig för dem.

Jag tog en vända till och tittade noggrannare - idag såg jag tre stycken små gröna toppar sticka upp. Med tanke på att jag satte typ ett femtiotal klyftor är det en besvikelse. Det borde kommit upp fler, tidigare. Har inte gjort gett upp hoppet riktigt än, men det känns trist.
 
20230420_145510.jpg

mina frösådda petunior har fått sina första blommor! 🤩
 
Blev inget grävande idag utan ett besök på trädgårdcentret i närmaste stad. Följde faktiskt bara med saker jag planerat att köpa (potatis och lite fröer). Var sugen på några fina tasetter men hittade dem bara i plantering och jag ville ju köpa enbart tasetterna. I buskväg hade de inga bärbuskar hemma som jag kunde se men de höll på att plocka upp massor av saker så det stod vagnar i vägen överallt så svårt att hitta något (var kanske tur). Inne på Lidl så fick ett svartöga följa med hem. Hade tänkt så men glömde bort det.

Har funderat vidare på de där svarta vinbärsbuskarna. Jag tror jag satsar på nya. Det kommer vara ett helvete att gräva upp dem, växer lite väl när ett krikonträd, och jag tror inte jag är beredd på att lägga det jobbet om resultatet känns så osäkert.
Vilken sort bör man satsa på? Frisk buske med många och goda bär, framförallt till gelé, önskas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 893
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
377
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 909
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp