Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har insett att det finns många fler blommor och grönsaker som går utmärkt att direktså än jag trodde! Beroende på zon givetvis, men mor min direktsår till exempel solrosor i norra västerbotten, och detsamma med luktärtor och sockerärtor mfl.
Sockerärtor är sådant jag egentligen vill direktså men det funkar aldrig. Av någon anledning kommer de och sedan är de borta. Tror att kajorna kan ha något med saken att göra.
 
Sockerärtor är sådant jag egentligen vill direktså men det funkar aldrig. Av någon anledning kommer de och sedan är de borta. Tror att kajorna kan ha något med saken att göra.
Gud ja, och duvorna och typ alla andra fåglar i hela världen. Fåglar är livsfarliga på ärtgroddar, det är de endra grödor jag täcker av den anledningen.
 
Försökte täcka förra året men det sket sig ändå. Blev typ två plantor och de dog när grävlingen vände upp och ner på landet på midsommarnatten. Vill ju ha ärtor men vet inte hur
Men så nedrigt!
Sätt dem i en kruka med en klättertipi på. Krukan kan du flytta efter dag och behag. :)

Edit: eller flera krukor om du vill ha många ärtor!Jag kör sedan några år med tre blandade färger, det kan se trevligt ut med en färg i vardera kruka tänker jag.
 
I vinter byggde jag och barnen ett par fågelholkar och nu har ett par talgoxar flyttat in i sonens holk. Han var så glad när han såg dem flyga ut och in 😍.

Jag har fått planterat om alla petunia plantor i en av mina pluggboxar idag, så snart är det dags för att så gurka för friland. Men jag tror jag sitter på händerna någon vecka till. Jag behöver kunna hiva ut de minst frostkänsliga plantorna innan det blir gurkplantor som behövs planteras om.
 
20230423_093849.jpg


Bifftomaterna som såddes i februari har nått sin slutdestination. Resterande plantor som ska vara i växthuset är ännu för små för utplantering, så de får vänta lite till. :)

Nu ut med rotsellerin!
 
Jag körde årets första vända till Cramers igår, och fyllde på med sånt jag inte kunnat förodla i år; tomat, ett gäng remonterande jordgubbar till amplarna, och ny allåkerbär 'Beata' eftersom min 'Sofia' inte verkat klara första vintern. Nu har jag en Beata och en Linda, får se hur de pollinerar varandra... En av blåbärsplantorna har dött också, så jag får fundera på hur jag löser pollinering av den.

Plus ett par ormbunksarter av sorter som nog inte klarat vintern, jag krukodlar dem ju, så det är alltid någon som går åt även om de står i frigolitlåda. Till nästa vinter ska jag nog skaffa frostvakt. :cautious:
 
Jag körde årets första vända till Cramers igår, och fyllde på med sånt jag inte kunnat förodla i år; tomat, ett gäng remonterande jordgubbar till amplarna, och ny allåkerbär 'Beata' eftersom min 'Sofia' inte verkat klara första vintern. Nu har jag en Beata och en Linda, får se hur de pollinerar varandra... En av blåbärsplantorna har dött också, så jag får fundera på hur jag löser pollinering av den.

Plus ett par ormbunksarter av sorter som nog inte klarat vintern, jag krukodlar dem ju, så det är alltid någon som går åt även om de står i frigolitlåda. Till nästa vinter ska jag nog skaffa frostvakt. :cautious:
Åh hade cramers mycket nu? Tänkte åka dit och köpa grejer till dammen
 
Åh hade cramers mycket nu? Tänkte åka dit och köpa grejer till dammen
Mycket av bärplantor, rabarber och jordgubbar. Mycket klematis. Såg ut att vara mycket rosor, men mitt sällskap hittade inte riktigt vad de letade efter så jag vet inte hur utbudet är.... Ormbunkarna fanns mycket av det som brukar vara urplockat senare. Perennhyllorna är välfyllda. :angel:

Sommarblommor, örter och tomater var det lite mindre variation på i år tror jag. :confused:
 
Hur gör ni med jordgubbsplantor från växthus? Slänga ut under tak nu (10-15°C på dagarna, som lägst 3°C på natten) och ta in om det blir frostnätter? Jag har en vindskyddad nisch i sydväst, enda stället där det inte alltid blåser här. :angel: (Det blir aldrig någon direkt sol där eftersom taket skjuter ut flera meter, men just nu är det väl mest till fördel. Brukar hålla ett någon grad varmare än faktisk utetemperatur.)

Jag vill gärna ha tidig skörd, men har inte riktigt plats för mer än tomater och kryddörter inomhus...
 
Hur lyckas man egentligen med sallat? Jag har haft koloniträdgård och odlat allehanda grönsaker men misslyckas alltid med sallat. Den gror inte, och om den gror så dör den när den har blivit fem centimeter hög. Vad är hemligheten?
 
Hur lyckas man egentligen med sallat? Jag har haft koloniträdgård och odlat allehanda grönsaker men misslyckas alltid med sallat. Den gror inte, och om den gror så dör den när den har blivit fem centimeter hög. Vad är hemligheten?
De vill gro svalt alltså runt 8 grader i marktemperatur. Så så tidigt är mitt bästa tips. De vill heller inte ha det särskilt varmt växter bäst på våren och sensommaren när nätterna blir svala igen.
 
Har hört att folk har problem med allt ifrån sniglar och sorkar, till löss och rådjur...men trastar?!
De här bevingade kräken har gjort fullständigt mayhem i de nyaste bäddarna :nailbiting: Nu ber jag bara en stilla bön att åtminstone sparrisen och perennerna överlever hålen. De kallsådda sommarblommorna lär jag få så igen där jag inte hunnit lägga duk över

20230423160707_IMG_2436-01.jpeg
 
Nu är alla sommarblommor sådda. Kommer någon mer sås så är det pga att de inte tagit sig.

Har omplanterat de jag sådde i ena druvlådan (sådde i 2) men nu kommer jag inte ihåg om detta är praktvädd eller stjärnflocka 🙈 någon som kan göra en kvalificerad gissning?

2023-04-23T20_46_18+02_00.JPEG
 
Nu är alla sommarblommor sådda. Kommer någon mer sås så är det pga att de inte tagit sig.

Har omplanterat de jag sådde i ena druvlådan (sådde i 2) men nu kommer jag inte ihåg om detta är praktvädd eller stjärnflocka 🙈 någon som kan göra en kvalificerad gissning?

Visa bifogad fil 117388
Praktvädd, säger jag. Väldigt lik mina praktväddssådder i alla fall, stjärnflocka är väl mer flikig i bladen?
 
De vill gro svalt alltså runt 8 grader i marktemperatur. Så så tidigt är mitt bästa tips. De vill heller inte ha det särskilt varmt växter bäst på våren och sensommaren när nätterna blir svala igen.

Jag tycker att jag har testat att så tidigt Jag tror att det kan vara läget som dödar den. Så fort solen kommer fram så blir det bakugnsvarmt även om det bara är 15 grader. Nu har jag sått igen och hoppas på en molnig och sval maj månad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
355
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp