Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG20230428151306.jpg

Vad är det här? Uppenbarligen något jag själv sått som överlever zon 5 och är såhär grönt under snön!
 
Här börjar hoppet komma tillbaka efter den senaste snösmockan. Purjolöken står praktiskt taget still sedan en av katterna rev ner hela lådan men de lever iaf så förhoppningsvis tar de sig. I övrigt har allt jag sått tagit sig :banana: på bilden är det jordmandel, jättespännande då det är första gången för mig. Nu är det bara hålla tummen vi slipper mer snö men väderleksrapporten påstår det kommer mer nästa vecka :cautious:
 

Bifogade filer

  • 20230428_153559.jpg
    20230428_153559.jpg
    313,3 KB · Visningar: 10
Jag har skolat om 6 tomatplantor idag och har 10 till att skola om. Och nu vet jag inte vart jag ska göra av alla plantor. Funderar på om jag kan kasta ut dem på den inglasade verandan. Vet inte riktigt hur kallt det kommer bli framöver. Kanske blir för kallt för dem där?
 
Jag har skolat om 6 tomatplantor idag och har 10 till att skola om. Och nu vet jag inte vart jag ska göra av alla plantor. Funderar på om jag kan kasta ut dem på den inglasade verandan. Vet inte riktigt hur kallt det kommer bli framöver. Kanske blir för kallt för dem där?
Du har inget du kan snabbtäcka dom med om det skulle bli kallt någon natt?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hur har du lyckats?! :eek: Jag har försökt så bifftomater i två år nu, utan att lyckas särskilt bra, så jag har trott att det är nån extra kräsen växt (provat olika sorter)

Menar du att det inte blir något av fröna, eller att du får liten avkastning? Jag odlar mycket bifftomater och ja, de är extra kinkiga och ger inte lika mycket avkastning som andra tomater. Däremot tycker jag att fröna gror lika bra som andra sorter.
 
Hur har du lyckats?! :eek: Jag har försökt så bifftomater i två år nu, utan att lyckas särskilt bra, så jag har trott att det är nån extra kräsen växt (provat olika sorter)
Kom o hämta! Ta gärna med dig minst 10 st…
Jag får ju inte ens vallmo att blomma så jag vet inte vad jag har gjort.
 
Menar du att det inte blir något av fröna, eller att du får liten avkastning? Jag odlar mycket bifftomater och ja, de är extra kinkiga och ger inte lika mycket avkastning som andra tomater. Däremot tycker jag att fröna gror lika bra som andra sorter.
Hmmm sämre avkastning? Kanske jag borde behålla alla då… Ska bara bygga ut först.
 
Menar du att det inte blir något av fröna, eller att du får liten avkastning? Jag odlar mycket bifftomater och ja, de är extra kinkiga och ger inte lika mycket avkastning som andra tomater. Däremot tycker jag att fröna gror lika bra som andra sorter.
I fjol grodde ett frö av fem, men plantan dog helt oförklarligt innan den hann flytta ut i växthuset. I år tog sig tre frön av åtta, men de plantorna ser redan jätteledsna ut :( Testat att ha dem i olika rum med lite olika temp, men det är ingen skillnad (samma jord, näring och ljus, så bara tempen som skiljer)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 889
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
319
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp