Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan det funka med hönsnät som fästs i en ram? :) Och sen såklart något att fästa ordentligt i marken, som andra redan skrivit
Det borde absolut kunna fungera. Kanske i mitten av pallkragen och fäst mot runda staketstolpar då. Kanske häftade med häftpistol :) (typ banka ned runda stolparna, rulla ut och häfta fast hönsnätet runtom, klart, det låter som min nivå av hantverkskunnighet, bortsett från att jag aldrig hanterat hönsnät då :) )

Såg nu även någon som hade gjort strutar av armeringspinnar och bundit med hampa att klättra på. Mina erfarenheter av köpta strutar dock är att de har vält.
 
Det borde absolut kunna fungera. Kanske i mitten av pallkragen och fäst mot runda staketstolpar då. Kanske häftade med häftpistol :) (typ banka ned runda stolparna, rulla ut och häfta fast hönsnätet runtom, klart, det låter som min nivå av hantverkskunnighet, bortsett från att jag aldrig hanterat hönsnät då :) )

Såg nu även någon som hade gjort strutar av armeringspinnar och bundit med hampa att klättra på. Mina erfarenheter av köpta strutar dock är att de har vält.

Ska du ha tunna pinnar att banka ner direkt i marken finns det stakkäppar, de kan du sätta ett lättare nät a la jute i: https://www.byggmax.se/stakkäpp-22x22mm-vit-p08122022

De går också att bygga ihop till en pyramid (min tidigare granne hade en väldigt tjusig sådan med en dekoration längst upp och målad faluröd). Men då blir det ju inte två meter högt.
 
Ska du ha tunna pinnar att banka ner direkt i marken finns det stakkäppar, de kan du sätta ett lättare nät a la jute i: https://www.byggmax.se/stakkäpp-22x22mm-vit-p08122022

De går också att bygga ihop till en pyramid (min tidigare granne hade en väldigt tjusig sådan med en dekoration längst upp och målad faluröd). Men då blir det ju inte två meter högt.
Nej det är ju haken, två meter vore ju väldigt bra att ha det. Dessa verkar vara 120 bara och på den höjden finns ju pallkragenät egentligen, men de tycker jag är för korta enligt tidigare erfarenhet.
 
Nej det är ju haken, två meter vore ju väldigt bra att ha det. Dessa verkar vara 120 bara och på den höjden finns ju pallkragenät egentligen, men de tycker jag är för korta enligt tidigare erfarenhet.
Störbönor växer väldigt snyggt på stör (minns när den poletten trillade ner. Det var inte så länge sedan). Om en lindar ett snöre runt så klättrar de jättebra själva på stören. Att göra en tipi-artad tre- eller femfoting av sly och snöre duger om du inte vill ha mer än en eller ett par säsongs hållbarhet. Utöver ovanstående mer permanenta konstruktioner.
 
Vet någon vad detta är? Hittade i ett hörn i trädgården. Bladen luktar inte vinbär.

IMG_4848.jpeg
 
För en vecka sedan spontanshoppade jag ett knippe luktvioler på fb. De lades på lådan i söndags och kom fram idag. Trots många dagar hos posten såg de ut att vara i gott skick. Jag har planterat dem under prydnadskörsbäret 'Accolade'. Och så ett kompostgaller över det hela för att skydda mot katter. Hoppas de tar sig.

Jag sådde massor av kantnepeta förra året som jag planterade ut, men det verkar bara vara en som klarat sig. Tråkigt.
 
För en vecka sedan spontanshoppade jag ett knippe luktvioler på fb. De lades på lådan i söndags och kom fram idag. Trots många dagar hos posten såg de ut att vara i gott skick. Jag har planterat dem under prydnadskörsbäret 'Accolade'. Och så ett kompostgaller över det hela för att skydda mot katter. Hoppas de tar sig.

Jag sådde massor av kantnepeta förra året som jag planterade ut, men det verkar bara vara en som klarat sig. Tråkigt.
Jag gillade det du skrev i första stycket :up:
Tråkigt med kantnepetan dock.
 
Jag funderar på att sätta någon marktäckare som murreva eller aubreita. Vill även plantera några fler vinteriberis som redan finns.

Det finns ju fröer att köpa för dessa växter och det står tom att man kan direktså dem mellan typ maj-sept, kan jag alltså så den direkt på platsen där jag vill ha dem? Tar det sig med perenner?
 
Nu måste jag sätta ärtor och bönor, de verkar visa sig bli minst 200+ cm :( vad i helskotta har folk som är lätt och enkelt att få tag i, helst kan köpas billigt, att få dem att klättra på. Måste antagligen peta ned klättermaterial innan jag sår.

Äppelträdet går bort, de ville inte det förra året.
Gamla julgranar har jag bara en av :)
Slanor har jag inga om jag inte köper på Reko och de är nog sålda. Om jag försökte ta sly i naturskyddsområdet bakom huset skulle jag nog bli mördad :D, nät, absolut, men de måste ju sitta fast på något... (nu har jag nog avverkat alternativen jag såg föreslagna på google :rofl: och var tvungen att backa iväg från.) jo justja, Clae Ohlssons klätteralternativ för bönor var 70 cm högt så det hjälper inte långt.
Screenshot_20230505-224600.png

Min första tanke var också bara störar, men något sånt här borde också kunna funka om du vill ha något billigt och enkelt!
 
Jag har en pallkrage med vitlök och pepparrot i + några aklejabebisar.
Jag skulle behöva/vilja flytta hela rasket typ inom en månad. Är det dumt att ens försöka flytta dessa växter i växtperiod och tro att dom ska överleva?
Borde jag vänta till hösten?
 
Jag köpte en sån en gång just till bönor. Den var skitdålig och gick sönder inom ett år. (Kanske inte just det märket men extremt lik och lika billig)
Nej vad trist, de är ju lite rangliga men jag hade en liknande i flera år, med humle på, innan den ändå till slut började gå sönder och ersattes med en rejälare. Därför jag kom att tänka på det, men håller den knappt säsongen ut så känns det ju inte lika kul!
 
Jag har en pallkrage med vitlök och pepparrot i + några aklejabebisar.
Jag skulle behöva/vilja flytta hela rasket typ inom en månad. Är det dumt att ens försöka flytta dessa växter i växtperiod och tro att dom ska överleva?
Borde jag vänta till hösten?

Jag omplacerade alla mina vitlökar (som blivit stående i två år och behövde delas på nu) för någon vecka sedan och de växer fortfarande väldigt fint allihop, ser inte ut att ha tagit stryk alls utan verkar väldigt tåliga!
 
Nej vad trist, de är ju lite rangliga men jag hade en liknande i flera år, med humle på,
jag har funderat på vad jag ska ha att låta humle klättra på och tanken slog mig när jag såg rosbågen, innan jag läste detta. Funkade det vettigt med humle på en sådan?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp