Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar som de flesta som håller på med trädgård mest är intresserade av ettårsväxter? Eller det kanske bara ser ut så på sociala media?

Det finns ju så otroligt mycket perenner man villhöver, tycker jag, det svåra är att begränsa sig. Gjorde nu en liten order på bara det jag absolut helst ville ha, och det blev 24 plantor. Oops... Det är svårt att inte bli hagalen. Hade velat haft en tvåfärgad stormhatt, men det får nog vänta tills nästa år. Av någon anledning är den vanliga blå stormhatten ganska svår att få tag på? Plantagen har t ex bara oktoberstormhatt, och så den vanliga i vitt, men inte den klassiska blå. Ska prova slingerstormhatt, som jag hoppas ska vilja slingra sig runt oktoberstormhattens jättestjälkar.

Jag är rätt ointresserad av ettåriga växter som inte frösår sig, jag föredrar de som kommer igen (dvs perenner och de som ger frön som gror i min zon).

Du skulle se skogen av stormhatt som finns hos särbon, kopiösa mängder blå och rätt många tvåfärgade också :D Jag lovar, har du vägarna förbi lär han inte sakna några plantor! :rofl:
 
Det verkar som de flesta som håller på med trädgård mest är intresserade av ettårsväxter? Eller det kanske bara ser ut så på sociala media?

Det finns ju så otroligt mycket perenner man villhöver, tycker jag, det svåra är att begränsa sig. Gjorde nu en liten order på bara det jag absolut helst ville ha, och det blev 24 plantor. Oops... Det är svårt att inte bli hagalen. Hade velat haft en tvåfärgad stormhatt, men det får nog vänta tills nästa år. Av någon anledning är den vanliga blå stormhatten ganska svår att få tag på? Plantagen har t ex bara oktoberstormhatt, och så den vanliga i vitt, men inte den klassiska blå. Ska prova slingerstormhatt, som jag hoppas ska vilja slingra sig runt oktoberstormhattens jättestjälkar.
Jag vill nästan bara ha perenner, med lite mer bang for the bucks för jobbet.

Älskar den kejsarkrona som är så fin nu och de förra ägarna måste ha planterat (vilket innebär att det är minst 21 år sådan nu). Varje år uppe och blommar fint nästan helt utan skötsel. Om man inte fått gödsel på 20 år och blommar vackert så är det min idealväxt !
 
Jag är rätt ointresserad av ettåriga växter som inte frösår sig, jag föredrar de som kommer igen (dvs perenner och de som ger frön som gror i min zon).

Du skulle se skogen av stormhatt som finns hos särbon, kopiösa mängder blå och rätt många tvåfärgade också :D Jag lovar, har du vägarna förbi lär han inte sakna några plantor! :rofl:
Kommer han sakna några frön? Jag ÄLSKAR stormhatt (och därför heter mitt Sprättedjur Aconitum)
 
Det verkar som de flesta som håller på med trädgård mest är intresserade av ettårsväxter? Eller det kanske bara ser ut så på sociala media?

Jag har även massor av perenner men absolut är det själva köksträdgården som är största intresset och det som förstås även tar mer tid, underhåll och planering. Hänger samman med att jag har ett intresse av att kunna klara sig själv och delvis vara självförsörjande på flera grönsaker.
 
Det verkar som de flesta som håller på med trädgård mest är intresserade av ettårsväxter? Eller det kanske bara ser ut så på sociala media?

Det finns ju så otroligt mycket perenner man villhöver, tycker jag, det svåra är att begränsa sig. Gjorde nu en liten order på bara det jag absolut helst ville ha, och det blev 24 plantor. Oops... Det är svårt att inte bli hagalen. Hade velat haft en tvåfärgad stormhatt, men det får nog vänta tills nästa år. Av någon anledning är den vanliga blå stormhatten ganska svår att få tag på? Plantagen har t ex bara oktoberstormhatt, och så den vanliga i vitt, men inte den klassiska blå. Ska prova slingerstormhatt, som jag hoppas ska vilja slingra sig runt oktoberstormhattens jättestjälkar.
Mitt största och första intresse är ätbara perenner (bär frukt kryddor) och efter kom perenner som är bra för våra pollinatör och sist ettåriga för att äta, bra till salvor och lite blandat.
 
Har 2 lika stora rabatter på norrsidan av tillbyggnaden. Dessa får minimalt med dom morgon och kväll, i övrigt står de helt i skugga.

När vi byggde till behövdes det en hel del fyllnadsmassor här vilket innebar att jorden p vissa ställen är ren sand och en halvmeter bort lera med kvickrot och annat elände som jag inte hade i trädgården innan.

Från början hade jag en plan med dessa rabatter, köpte dyra växter varav 90% dog.
Gjorde om planen och köpte till andra växter där 90% återigen dog 🙄 Den ena rabatten är nu "full" sedan förra året, ska köpa till några fler hasselört bara. Den andra är fortfarande för sorglig. Köpte 2 järneksklot på IKEA 🧐 som jag hopps ska vilja överleva. Med anledning av det har jag nu rensat dessa rabatter samt täckt den sämre med kartong och täckbark. Den andre får vänta till i morgon. Och japp grusvägen är och ett ogräshelvete men den ska göras om nu o sommar så förhoppningsvis får vi bukt öven med den.

Det finns inte längre någon genomtänkt tanke för någon av dessa utan det är mer 2 rabatter för överlevare 🙈

Bild på den sämre som fortfarande är för tom men den får vara så i år för jag pallar inte mer i med den i år.

20230507_191026.jpg
 
Det verkar som de flesta som håller på med trädgård mest är intresserade av ettårsväxter? Eller det kanske bara ser ut så på sociala media?

Det finns ju så otroligt mycket perenner man villhöver, tycker jag, det svåra är att begränsa sig. Gjorde nu en liten order på bara det jag absolut helst ville ha, och det blev 24 plantor. Oops... Det är svårt att inte bli hagalen. Hade velat haft en tvåfärgad stormhatt, men det får nog vänta tills nästa år. Av någon anledning är den vanliga blå stormhatten ganska svår att få tag på? Plantagen har t ex bara oktoberstormhatt, och så den vanliga i vitt, men inte den klassiska blå. Ska prova slingerstormhatt, som jag hoppas ska vilja slingra sig runt oktoberstormhattens jättestjälkar.

Jag tänker att det kan vara för att man fixar mycket mer med ettåringarna? Det ska planeras, köpas fröer och förodlas varje år. Perennrabatterna är ju lite trista när det inte är säsong, inte lika sexigt att fota? :confused:

För mig är perennrabatterna verkligen stommen i en trädgård. Sommarblommorna är mest för krukor och för samodling med grönsakerna.

Nu har jag ju tyvärr ingen riktig trädgård, utan bara en balkong (och pallkragar för grönsaker, men det hundra meter från min lägenhet så där ser jag inte det som växer varje dag). Jag försöker ändå ha mestadels perenner i mina krukor på balkongen, jag tycker att ormbunkar, hostor och gräs är bland de vackraste växterna!
 
Jag har mest fokus på perenner, bär/frukt och diverse ätbart men gillar blommor så har både perenna och sen brukar det bli ett gäng ettåriga som jag tycker är fina att ha som extra färgklickar och som både diverse vildbin och mina ohemula mängder hushumlor flockas runt.

Udda att flytta till en gård utan nån som helst etablerad växtlighet. Utöver några skabbiga vinbärsbuskar och än skabbigare krusbär och en ynklig rabarber mitt i gräsmattan, så fanns här inget i växtväg öht.

Nu finns 4 äppelträd + mitt frösådda äppelprojekt, jordgubbsland, trädgårdsland, 4 blåbärsbuskar, 6 vinbärsbuskar, 2 krusbär, ca 120 häckplantor av mispel och aronia som båda blommar och ger ätbara bär, det finns 4 olika pioner och ganska många perenna blomster, min lilla blomsteräng och en hel hop annat i perenn blomsterväg som jag inte kommer ihåg just nu och ändå är min gård mest en gräsöken 🤷‍♀️

Evighetsprojekt och jag har inte obegränsade ekonomiska möjligheter att förverkliga allt i växtväg på en och samma gång.
 
Grävde upp mina dahliaknölar som vägrat komma. Jag har vetat att det finns skott men någon har ätit upp dem. Hittade massor av "söta" små maskar och gissar att dessa är boven. Vad gör jag nu? Jag har tvättat bort så mycket jord jag kunnat från knölarna och nu ligger de på diskbänken. Vågar jag sätta ner dem i en kruka ute redan nu, de kommer ju vara täckta av jord och jag kan ju täcka eventuella skott med fiberduk.
Vad gör jag med jorden. Kör till ÅVCn? Känns lite riskabelt att återanvända men sånt här kanske är artspecifikt?
 
Har 2 lika stora rabatter på norrsidan av tillbyggnaden. Dessa får minimalt med dom morgon och kväll, i övrigt står de helt i skugga.

När vi byggde till behövdes det en hel del fyllnadsmassor här vilket innebar att jorden p vissa ställen är ren sand och en halvmeter bort lera med kvickrot och annat elände som jag inte hade i trädgården innan.

Från början hade jag en plan med dessa rabatter, köpte dyra växter varav 90% dog.
Gjorde om planen och köpte till andra växter där 90% återigen dog 🙄 Den ena rabatten är nu "full" sedan förra året, ska köpa till några fler hasselört bara. Den andra är fortfarande för sorglig. Köpte 2 järneksklot på IKEA 🧐 som jag hopps ska vilja överleva. Med anledning av det har jag nu rensat dessa rabatter samt täckt den sämre med kartong och täckbark. Den andre får vänta till i morgon. Och japp grusvägen är och ett ogräshelvete men den ska göras om nu o sommar så förhoppningsvis får vi bukt öven med den.

Det finns inte längre någon genomtänkt tanke för någon av dessa utan det är mer 2 rabatter för överlevare 🙈

Bild på den sämre som fortfarande är för tom men den får vara så i år för jag pallar inte mer i med den i år.

Visa bifogad fil 118371
Den lite bättre rabatten

20230507_191040.jpg
 
Japp. Knippe är en sjukdom, ingen rengöring gör nån skillnad
Typiskt, jag som verkligen gillar dem och har inte hittat dem i handeln i år :(
Får tömma krukorna de stått i och diska dem med virkon. Det borde väl ta skiten.
undrar hur jag fått in det i krukorna. Har inte köpt knölar på närmare 10 år.
 
Typiskt, jag som verkligen gillar dem och har inte hittat dem i handeln i år :(

Det är jättetråkigt men tyvärr skulle inte så smittade knölar ge någon direkt blomning i år ändå enligt min erfarenhet. En lätt smittad knöl kan blomma hela plantan ser ofta lite konstig ut.
 
Det funkar. Men var lite försiktig med gödsel, blir det för mycket så får du väldigt fin blast men ynkliga potatisar. Potatis vill ha det lite magert, växer egentligen bäst i sandjord.

Skit också. Läste svaret för sent.
Men vi kanske får njuta av fina blast i allafall. :D

030DC8BE-2896-42CA-9DAA-19732BF5F1ED.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 897
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp