Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Några olika sorter och platser. Köpta i kruka. Har inga kontakter med rabarber.
Ni ska inte göra en roadtrip i år så att din make får köra flygplanssimulator igen?
Isåfall kan du svänga förbi mig och gräva upp en rejäl rotbit :up:
Mina rabarber hör till sorten "vet ej, fanns i stugan"... och är hur tacksam som helst, bor i sandjord och äter hästskit ;):D
Förra året illustrerade jag bladstorleken med en maskrosblomma :p
 

Bifogade filer

  • 20220529_1.jpg
    20220529_1.jpg
    545,8 KB · Visningar: 43
Hanplantorna ger bättre skörd, men om du vill ha honor är det nog lättast att så själv (eller skaffa från någon annan som sått men inte gallrat).

Tror honorna är buskigare med smalare sparrisar, fast fler, medan hanarna har färre mer hehe stabila stora sparrisar. Detta är en slutsats jag dragit efter att ha iakttagit ett gäng han och hon sparrisar när de vuxit, inte något jag direkt läst. Är lite sugen på en honsparris i alla fall för att se om jag får fler sparrisar, även om det kanske också tar mycket mer plats.

Fast om jag läser verkar de ge spädare och färre stänglar.

Det stämmer! Jag researchade en del inför mitt sparrisköp och valde enbart hanplantor pga bättre avkastning. Dock valde jag olika sorter, bland annat sådana som ger spädare/mjällare stjälkar med lägre fiberhalt.

Företaget som jag köpte plantorna av rekommenderade också att om man vill ha spädare sparris kan man bara plantera dem tätare än rekommenderat.
Aha, stor skörd är ju trevligt men jag vill nog ha lite bär också. Har lite lösa planer på att ha i perennrabatt också. Hade helst velat köpa plantor och spara in nåt år. @VLMF du valde enbart hanplantor - har du nåt tips på var man kan välja honplantor? Eller nån sort som ger hög andel honplantor, om det nu finns?
 
Visa bifogad fil 118507
Dagens fråga, min hybridjulros fröar av sig något kopiöst och det finns hundratals småplantor. Hur gör man med dessa? Förra året försökte jag flytta över dem i krukor med ganska nedslående resultat. Går de att flytta på något sätt och hur stora behöver de vara tro? Eller skall jag bara rensa bort dem?
Jag brukar gräva upp och plantera på önskad plats bara, brukar funka bra med alla storlekar. Fast hundratals kanske är lite väl många.
 
Jag har också haft ihjäl en Barbro. Sandig jord, soligt och torrt läge. Jag gullade inte med henne, har tänkt att det var dålig vattning under etablering som hade ihjäl henne, men kanske är hon kinkig?
Min Barbro fick vatten, men utan att stå blöt om fötterna.

Har haft två sorter till, minns inte namnet. Den ena bodde i kruka (hink) , den andra direkt i marken. Båda dog.. Eller ja, den i hink kanske hade överlevt om inte vaktmästaren slängt den..
 
Jag har också haft ihjäl en Barbro. Sandig jord, soligt och torrt läge. Jag gullade inte med henne, har tänkt att det var dålig vattning under etablering som hade ihjäl henne, men kanske är hon kinkig?

Mullrik jord och noggrann vattning under etablering är väl skötselråden, så det låter inte optimalt.
 
Arbetet med rondellrabatten fortsätter... Papp underst, sedan flis, löv (perfekt att bo i en bokskog...) och hästskit. Än så länge. Tänker mig att det blir ett lager gräsklipp på toppen och sedan gör jag rännor med jord som jag planterar i. Det blir ett fyrkantigt lultärtstorn i mitten, sedan dahlior och jätteverbena, därefter lejongap och längst ut på kanten sommarflox.
 

Bifogade filer

  • IMG_6731.jpeg
    IMG_6731.jpeg
    634,6 KB · Visningar: 32
Aha, stor skörd är ju trevligt men jag vill nog ha lite bär också. Har lite lösa planer på att ha i perennrabatt också. Hade helst velat köpa plantor och spara in nåt år. @VLMF du valde enbart hanplantor - har du nåt tips på var man kan välja honplantor? Eller nån sort som ger hög andel honplantor, om det nu finns?
Jag köpte från Österlensparris (svärmor köpte från dem för över 10 år sedan och är urnöjd), de beskriver sorterna på sin hemsida och vilka som får bär och ej :) Du kan googla vidare på de sorter du är intresserad av att läsa mer.

Det viktigaste när du väljer plantor är att det är A-klass på dem! Det är bästa och finaste plantorna för yrkesodlare.
 
Mullrik jord och noggrann vattning under etablering är väl skötselråden, så det låter inte optimalt.
Nä jag vet, det var dåliga förutsättningar, men går det så går det, ibland gör det ju det. Jag hade planerat lite mer vattning dock men livet kom ivägen. Får göra ett nytt försök med lite mer gull.
 
Jag köpte från Österlensparris (svärmor köpte från dem för över 10 år sedan och är urnöjd), de beskriver sorterna på sin hemsida och vilka som får bär och ej :) Du kan googla vidare på de sorter du är intresserad av att läsa mer.

Det viktigaste när du väljer plantor är att det är A-klass på dem! Det är bästa och finaste plantorna för yrkesodlare.
Tack!
 
Nä jag vet, det var dåliga förutsättningar, men går det så går det, ibland gör det ju det. Jag hade planerat lite mer vattning dock men livet kom ivägen. Får göra ett nytt försök med lite mer gull.

I sådana fall får man åtminstone vara nöjd över att det finns rejäl förbättringspotential till nästa gång. :idea: :D
 
Många i tråden beskriver sitt gödslande och gullande med sina perenner. Och jag gör nästan inget gödslande alls och inte så mycket gullande, men gillar dem skarpt i sitt mer råa tillstånd av egen vilja och växtkraft. De som är kvar verkar trivas med det, de andra försvann nog fortare än de hann identifieras :-).

Men efter att ha läst tråden känner jag en viss rädsla för att de ger upp om de skulle få sin beskärda del näringsämnen som tillskott.
Jag tänker spontant att det beror på hur bra jord man har i starten. Jag som har rena sandstranden hel vägen till åtminstone 2m djup behöver jubtillflra en hel del om jag vill få något att växa.
 
Jag hade en matta av förgätmigejskott i pallkragen. Vände helt sonika upp och ner på allt, det som klarar sig ändå får bli kvar. :angel:

Har sämre jord än jag trodde i ena änden, så det får nog bli honungsfacelia och blodklöver där i år, så får de planerade bönorna vänta till nästa år. Pallkragarna står i en lätt sluttning och i väldigt vindutsatt läge så jag tänkte vara bättre på att täckodla i år. Den jäkla vinden här uppe, det är ju inte många grödor som uppskattar stekande sol 12-15, skugga resten av dagen, och hård vind hela försommaren. (Såpass att växterna blåser ur sina krukor på balkongen. :cautious:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 299
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 890
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp