Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går sakta framåt i trädgården. Hade velat göra mer idag men var så trött efter jobbet så jag inte orkade.
Har i alla fall kört hem 2 plastfat från jobbet som regnvattentunnor vilket utökar volymen från drygt 100 liter till drygt 500 liter. Nu behövs det bara regn också. När släpet ändå var hemma så lastade jag in mina avskurna fat som jag tömt i grönsakslandet och tog med dem till stallet där de ska fyllas från gödselstacken. Blir kanske lite väl mycket kväve för tomaterna men det var helt klart dags att byta jord på dem då de bott i samma jord i minst 10 år. Nu är det bara det tunga jobbet kvar men skönt att förberedelserna är klara.
Jag har även sått sallad och morötter idag samt petat ner luktärtorna och några frön av praktmalva.
Det är skönt att ha fått detta sått men planen var egentligen att ta tag i att förbereda för potatisplanteringen men det landet har jag bara traskat förbi. Det får bli en annan dag.
 
Hittat vinnande koncept. Tar med mig plantor till jobbet . ”Vill ni ha paprikaplantor?” ”Nja, jo men en kan jag ta” ”Perfekt, här är 5”. Sen stänger jag dörren och går iväg.
Så gjorde jag i höstas med aloesticklingar. La fram och skrev TA! När det bara var några kvar frågade jag chefen om han tagit? När han sa nej så fick han resten som var kvar. :angel: :D
 
Är det någon här som odlar hjortron? Har fått tillåtelse att göra en rabatt i ett läge som jag tror jag kaaanske kan få dom att trivas på. Roligt att få höra erfarenheter om någon har en buske eller fler hemma ☺️
 
Hur sent kan man vänta med att gödsla perenner, pallkragar och övriga rabatter?

Jag skulle vilja få tag i brunnen hästskit men hittils har jag inte lyckats. Har ingen egen släp så jag behöver dessutom får med någon som kan köra om jag skulle hitta nånting.

Nu har ju saker knappt hunnit börja växa här så det är väl ingen stress just nu men jag vet hur fort tiden brukar gå här på våren.
 
Hur sent kan man vänta med att gödsla perenner, pallkragar och övriga rabatter?

Jag skulle vilja få tag i brunnen hästskit men hittils har jag inte lyckats. Har ingen egen släp så jag behöver dessutom får med någon som kan köra om jag skulle hitta nånting.

Nu har ju saker knappt hunnit börja växa här så det är väl ingen stress just nu men jag vet hur fort tiden brukar gå här på våren.
Jag brukar slänga på vart efter... vi hämtar i säckar på Ridskolan. Skall hämta ett lass idag när dottern gör iordning hästen.
 
Den nyplanterade sallaten ser lite ledsen ut, men jag har åtminstone västkustens tuffaste aklejor! :angel: (Rabarber for reference...:cool:)
20230511_131625.jpg
 
Jag har ca 700 kvm kvickrot. Vet att det går att gräva bort och att kväva, men går det att bli av med genom att klippa?
Och den egentligen största frågan: hur hindrar jag det från att växa in igen när jag blivit av med det? Ytan gränsar till ett dike där jag såklart inte kan utrota det.
 
Hur sent kan man vänta med att gödsla perenner, pallkragar och övriga rabatter?

Jag skulle vilja få tag i brunnen hästskit men hittils har jag inte lyckats. Har ingen egen släp så jag behöver dessutom får med någon som kan köra om jag skulle hitta nånting.

Nu har ju saker knappt hunnit börja växa här så det är väl ingen stress just nu men jag vet hur fort tiden brukar gå här på våren.
Du vill inte kvävegödsla efter juli då kan växterna få svårt att invintra. Men annars är det bara att köra på.
 
Jag har ca 700 kvm kvickrot. Vet att det går att gräva bort och att kväva, men går det att bli av med genom att klippa?
Och den egentligen största frågan: hur hindrar jag det från att växa in igen när jag blivit av med det? Ytan gränsar till ett dike där jag såklart inte kan utrota det.
Jag vet inte så nu gissar jag. Om man är ihärdig borde det gå att döda kvickrot genom att klippa. Den växer som jag sett inte i hagar vilket borde betyda att den inte tål intensivt bete.
 
Trodde att jag skulle bli klar med den där rabatten igår. Tills remmen hoppade av och gräsmattan var halvvägs klippt i lustiga mönster och rabatten nästan täckt... Orkade inte lösa problemet då, så det är ett projekt för imorgon när jag kommer hem från jobbet. Tänker mig att jag täcker kanten med gräsklipp också. Sen gör jag rännor med jord där jag planterar.

Måste bara förbereda någonstans för de 80 dahliorna som inte ska stå där också. Och alla sommarblommorna... Dahliorna kan jag ju i alla fall bara gräva rakt ner i gräsmattan om jag inte orkar göra något ordentligt 😅

Ufot.jpeg
 
IMG_2849.jpeg

Är lite lycklig, jag provodlade Iris reticulata som egentligen bara ska vara härdig till zon 3 i zon 5, och det gick! Den överlevde vintern och blommar, så det går att ha våriris i min trädgård! Jag älskar iris, så för mig är det lycka.
 
Det här är förresten inte heller så tokigt! Och de 350 blandade narcisserna jag satte i en slänt alldeles för sent i vintras kommer också upp riktigt bra. Lökönskelistan inför hösten växer och växer...Visa bifogad fil 118735
Man blir lite avundsjuk på hur fina dina kungsängsliljor blivit. Då borde du kunna få fina kejsarkronor också, om kungsängsliljorna blir sådär?

Känner igen det där med den växande lökönskelistan. Det är bara maj, och jag sitter redan och gör listor på allt jag vill ha…
 
Har fått några ramslöksplantor av en kollega, så de ska jag gräva ner i skuggigaste hörnet av trädgården. I hörnet tvärtemot, det allra soligaste, är sparrislandet klart! Genomvattnat och jordförbättrat sedan igårkväll. Ikväll lägger jag ner sparrisplantorna och täcker igen. Sedan är det väl bara ett par års väntan innan jag får skörda sparris :D
 
Har fått några ramslöksplantor av en kollega, så de ska jag gräva ner i skuggigaste hörnet av trädgården. I hörnet tvärtemot, det allra soligaste, är sparrislandet klart! Genomvattnat och jordförbättrat sedan igårkväll. Ikväll lägger jag ner sparrisplantorna och täcker igen. Sedan är det väl bara ett par års väntan innan jag får skörda sparris :D
Åh samma här, fick också ramslöksplantor av en kollega! Ska försöka besluta mig om vilket hörn som är bäst lämpat :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 888
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp