Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här är förresten inte heller så tokigt! Och de 350 blandade narcisserna jag satte i en slänt alldeles för sent i vintras kommer också upp riktigt bra. Lökönskelistan inför hösten växer och växer...Visa bifogad fil 118735

Åh, jag är löjligt glad över mina narcisser som jag la alldeles för mycket pengar på och satt höggravid i diket och planterade i höstas. Tror också att jag måste ha fler nästa år. (Hade dock inte riktigt räknat med överlappet mellan deras blommning och "dags att klippa gräset"-säsongen riktigt utan har förlorat ett par till robotgräsklipparen :( måste alltså sätta ännu fler i diket för att kompensera!)
1683872625284.png
 
Åh, jag är löjligt glad över mina narcisser som jag la alldeles för mycket pengar på och satt höggravid i diket och planterade i höstas. Tror också att jag måste ha fler nästa år. (Hade dock inte riktigt räknat med överlappet mellan deras blommning och "dags att klippa gräset"-säsongen riktigt utan har förlorat ett par till robotgräsklipparen :( måste alltså sätta ännu fler i diket för att kompensera!)
Visa bifogad fil 118751

Vilken fin fylld sort!
 
YES! De har slagit igång sjövattnet så nu kan jag vattna! :banana:

Det är verkligen guld värt att ha sjövatten till bevattningen, jag är glad att pappa inte blev snål när de startade bevattningsföreningen :up: Vår gamle granne kopplade inte på sig då och det blev betydligt dyrare för nya grannarna att koppla in sig senare.
 
YES! De har slagit igång sjövattnet så nu kan jag vattna! :banana:

Det är verkligen guld värt att ha sjövatten till bevattningen, jag är glad att pappa inte blev snål när de startade bevattningsföreningen :up: Vår gamle granne kopplade inte på sig då och det blev betydligt dyrare för nya grannarna att koppla in sig senare.
Åh, det har vi med, såå bra!

Enda negativa är att föreningen har pumpen på en begränsad tid varje dag, först på fm och sen på kvällen, så varje eftermiddag när jag tänker att jag ska vattna blir jag lika förvånad när det inte kommer något ur kranen:cautious::laugh:
 
Åh, det har vi med, såå bra!

Enda negativa är att föreningen har pumpen på en begränsad tid varje dag, först på fm och sen på kvällen, så varje eftermiddag när jag tänker att jag ska vattna blir jag lika förvånad när det inte kommer något ur kranen:cautious::laugh:

Oj, här går den dygnet runt. Det vore ju vansinnigt irriterande annars.
 
Oj, här går den dygnet runt. Det vore ju vansinnigt irriterande annars.

Jag tror det började med att pumpen lät lite och störde de som bor närmast, så jag kan absolut förstå att den är av på natten. Men alla klockslagen om dagarna (och jag tror de varierar på helgen :confused:) är helt omöjliga att komma ihåg :meh:

(Och den låter aldrig högt när jag går förbi, så det är liksom inte världens högljudaste)

Men det är himla smidigt när det är på! :love:
 
Man blir lite avundsjuk på hur fina dina kungsängsliljor blivit. Då borde du kunna få fina kejsarkronor också, om kungsängsliljorna blir sådär?

Känner igen det där med den växande lökönskelistan. Det är bara maj, och jag sitter redan och gör listor på allt jag vill ha…
Yes, kungsängslijior blev fina (nya för i år) bredvid kejsarkronan, borde bara ha köpt dubbel sats lökar.

IMG_5295.jpeg
 
En dahlia i kruka har börjat vakna, ett jättelitet blad på en halv cm hittills :D kan inte göra så mkt ute just nu men ska ner i helgen och kika lite. Behöver dona med pallkragarna men det måste vi vara 2 på och min odlingspartner är bortrest i helgen. Den högsta pallkragen behöver bytas ut en rad och det är självklart raden längst ner det gäller.
 
Är det någon som har bra koll som kan hjälpa mig och se, kan detta vara spikklubba? Hoppas iaf inte det, för då växer dom på en väldigt dum plats.

DSC_2135.JPG
 
PXL_20230512_144733060.jpg

Tycker mittenkvisten ser ut som en tjuv, kan det stämma? Fattar nämligen inte riktigt hur den hann växa till sig så där i så fall, dom andra jag precis rensat är små och ynkliga och den här i toppen är lika grov som toppskottet :confused:

Förra året råkade jag ju halshugga tomaterna och är rädd att göra om samma misstag i år så frågar allvetande Buke först :angel:
 
Visa bifogad fil 118787
Tycker mittenkvisten ser ut som en tjuv, kan det stämma? Fattar nämligen inte riktigt hur den hann växa till sig så där i så fall, dom andra jag precis rensat är små och ynkliga och den här i toppen är lika grov som toppskottet :confused:

Förra året råkade jag ju halshugga tomaterna och är rädd att göra om samma misstag i år så frågar allvetande Buke först :angel:
Ja, den är ett tjuvskott, de växer jättefort...
 
Man blir lite avundsjuk på hur fina dina kungsängsliljor blivit. Då borde du kunna få fina kejsarkronor också, om kungsängsliljorna blir sådär?

Känner igen det där med den växande lökönskelistan. Det är bara maj, och jag sitter redan och gör listor på allt jag vill ha…
Jag satte några kejsarkronor för första gången i höstas, men i en rabatt på andra sidan huset. De har ju kommit upp och i alla fall någon av dem blommar, men det kanske skulle kunna stå några på den där lilla trista plätten där jag har kungsängsliljorna också, faktiskt! Pappa köpte några lökar för några år sedan och startade ett litet bestånd som har blivit helt fantastiskt! Det sprider sig också väldigt gärna och mycket så de har små rutiga blommor över hela tomten nu.
Frittilarior.jpeg
 
Herrejösses vad mina tomater dragit iväg på höjden. De växer sjukt fort nu. Måste nog ta och flytta på dem. Tror de får flytta in i växthuset. Och en del skulle jag behöva sälja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 884
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp