Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag satte några kejsarkronor för första gången i höstas, men i en rabatt på andra sidan huset. De har ju kommit upp och i alla fall någon av dem blommar, men det kanske skulle kunna stå några på den där lilla trista plätten där jag har kungsängsliljorna också, faktiskt! Pappa köpte några lökar för några år sedan och startade ett litet bestånd som har blivit helt fantastiskt! Det sprider sig också väldigt gärna och mycket så de har små rutiga blommor över hela tomten nu.Visa bifogad fil 118792
Vilken tur du har, de är ju inte så lättodlade utan det gäller att förhållandena är precis som de vill ha det om de ska vilja bli fler.

Det finns ju så många fina arter av fritillaria, jag skulle nog testa fler om jag var du.
 
PXL_20230512_174419690.jpg

Det finns hopp om vår och krokusar här uppe också! På tal om att Sverige är avlångt.

Ställde upp ett par pallkragar förra året som jag grävt ut och satt ny duk i botten av senaste två dagarna. Smultronen börjar redan få små blad, och jag hoppas dom stackars jordärtskockorna ska ta sig också :)
 
Jordärtskockor, när brukar de komma upp? Satte några ganska tidigt i våras men syns inget än. Kan de ha trillat av pinn? Zon 2
 
Jag har ca 700 kvm kvickrot. Vet att det går att gräva bort och att kväva, men går det att bli av med genom att klippa?
Och den egentligen största frågan: hur hindrar jag det från att växa in igen när jag blivit av med det? Ytan gränsar till ett dike där jag såklart inte kan utrota det.
Nej, kvickrot är ju ett gräs och att klippa gör ingen skillnad alls. Om du menar kirskål som är en ört så går den att klippa bort eller åtminstone minska drastiskt.
 
Bilden ser väl förskräcklig ut för delar av mossfloxen är ganska träig och ful, men alltså har suttit i två timmar nu och bara rensat gräs och ogräs i delen här i berget. Berget är stort och igenvuxet så det kommer ta TID men det är en sån njutbar process. Rogivande med musik i öronen, solnedgången bredvid och så ser man snabbt resultat. Blir lite håligheter där jag kan fylla på jord, luckra upp lite och plantera nytt. Så roligt att drömma och planera 🥰
 

Bifogade filer

  • PXL_20230512_191827578.jpg
    PXL_20230512_191827578.jpg
    658,5 KB · Visningar: 36
Glad att jag investerade i fler rejäla pluggbrätten i år, det är så mycket lättare att dra upp bönor, ärtor, ettårsblommor med mera så här med punktbevattning i växthuset när det redan är kruttorrt i jorden. Men i helgen åker bondbönorna och sockerärtorna ut! Kanske fem fina kronärtskockor också och en jäkla massa purjolök.

F8C74825-7495-4FA0-8DD5-772552FAF679.jpeg
 
Jordärtskockor, när brukar de komma upp? Satte några ganska tidigt i våras men syns inget än. Kan de ha trillat av pinn? Zon 2
Dom kommer säkert. Mina är inte heller uppe, också zon 2. Dom brukar vara sena.
Nej, kvickrot är ju ett gräs och att klippa gör ingen skillnad alls. Om du menar kirskål som är en ört så går den att klippa bort eller åtminstone minska drastiskt.
Kvickrot. Långa vita rötter som växer skitfort och nästlar sig in överallt. Funderingen om klippning grundar sig i att en liten bit av ytan har hållits efter även av tidigare ägare, och där beter sig gräset som vanlig gräsmatta, alltså tunna strån som inte blir så värst höga även om man slarvar med klippningen. Resten av ytan har kvickrot med grova, höga strån som växer skitfort.
Min största huvudvärk är egentligen inte hur jag ska få bort den, det vet jag att jag kan för det har jag testat på en mindre yta, frågan är hur jag ska hindra det från att växa in igen eftersom jag inte kan utrota det från diket.
 
Nej, kvickrot är ju ett gräs och att klippa gör ingen skillnad alls. Om du menar kirskål som är en ört så går den att klippa bort eller åtminstone minska drastiskt.
Det där köper jag inte. Man ska ju till exempel inte ha timotej i beteshagar just för att den tål bete så dåligt och dör om den inte får växa på ett sätt som den mår bra av. Jag har kvikrotsinvassion i delar av trädgården men klipper jag gräset sprider den sig aldrig ut i gräsmattan. Klipper jag inte så kommer också kvickroten.
Olika gräs har precis som andra växter olika behov för att trivas.
 
Det där köper jag inte. Man ska ju till exempel inte ha timotej i beteshagar just för att den tål bete så dåligt och dör om den inte får växa på ett sätt som den mår bra av. Jag har kvikrotsinvassion i delar av trädgården men klipper jag gräset sprider den sig aldrig ut i gräsmattan. Klipper jag inte så kommer också kvickroten.
Olika gräs har precis som andra växter olika behov för att trivas.
Jag brukar ha hela gräsmattan full med kvickrot, inga som helst problem för den att växa där.
 
Det där köper jag inte. Man ska ju till exempel inte ha timotej i beteshagar just för att den tål bete så dåligt och dör om den inte får växa på ett sätt som den mår bra av. Jag har kvikrotsinvassion i delar av trädgården men klipper jag gräset sprider den sig aldrig ut i gräsmattan. Klipper jag inte så kommer också kvickroten.
Olika gräs har precis som andra växter olika behov för att trivas.
https://skanefro.se/shop/alla/lantbrukare/lischka/ "Efter slåtter eller avbetning utvecklas mest strån, med eller utan vippa men inga blad. Därför är timotej mindre lämpligt på betesvallar. Dessutom drar djuren gärna upp timotejen inklusive rötterna, vilket försämrar återväxt till följande år."
Jag läser det som att timotej inte ger ett särskilt näringsrikt bete eftersom den inte skickar upp nya blad efter att ha blivit ned klippt utan bara strån (de som axen kommer på) och att den har ett svagt och slitkänsligt rotsystem som inte tål betning dvs att den rycks upp. Den tål utan problem att klippas eftersom den annars inte skulle kunna slås.
 
https://skanefro.se/shop/alla/lantbrukare/lischka/ "Efter slåtter eller avbetning utvecklas mest strån, med eller utan vippa men inga blad. Därför är timotej mindre lämpligt på betesvallar. Dessutom drar djuren gärna upp timotejen inklusive rötterna, vilket försämrar återväxt till följande år."
Jag läser det som att timotej inte ger ett särskilt näringsrikt bete eftersom den inte skickar upp nya blad efter att ha blivit ned klippt utan bara strån (de som axen kommer på) och att den har ett svagt och slitkänsligt rotsystem som inte tål betning dvs att den rycks upp. Den tål utan problem att klippas eftersom den annars inte skulle kunna slås.
Fast det är ju helt olika typ av tryck med djur som betar av den konstant mot att den blir slagen med slåtter 1-2 ggr per år.
Jag vet inte säkert men min erfarenhet är att vissa gräsarter inte alls trivs med att bli nedklippta.
 
Imorgon ska jag prova kirskålsomelett. Kan lika gärna se om det är gott när man har hundratals kvadratmeter marktäckare med fina blad.
Jag har gjort ogräspaj - kirskål och brännässlor, det har blivit väldigt bra. Jag längtar att få dela mitt recept så här kommer det. Jag är inte kock så receptet är med egen fri mängd.

stek lök
stek vitlök
Stek en kanna små kirskål och små brännässlor
allt tillsammans
krydda, vitpeppar och örtsalt och lite annat önskvärt i stekpannan
mixa allt med stavmixer
tillbaka i stekpannan och lägg i fetaost , en hel plastförpackning.
lägg i creme fraiche eller gräddfil hade jag sist.
lite citron.
baka pajskalet tion minuter i ugn, låt vila, kyla
lägg i röran i pajskalet
lägg i mer gamla ostskankar , rivna.
In i ugn , 200grader eller 175 varmluftsugn

jag tror egentligen att det där med att blanda brännässla och kirskål är det som blev bra och så naturligtvis fetaosten.
 
Appropå kungsängsliljor så satte jag ett gäng lökar hösten 2021 som inte dök upp på våren. Satte ett gäng nya i höstas, på en fuktigare plats, men ser inget spår av dessa heller. Igår upptäckte jag dock att en från 2021 plötsligt dykt upp 😍. Hoppas den trivs och vill sprida sig bland vitsippor och gullvivor.
IMG_20230512_180505.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 884
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp