Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just det valnöt. Här är mitt förhoppningsvis framtida valnötsträd
DSC_0284.JPG
 
Jag tror att persikan 'Frost' har dött. Knopparna har inte börjat svälla. Ändå står den på en av trädgårdens bästa platser.

Och mina valnötter har fortfarande inte grott. Har dock inte gett upp hoppet om dem än.
Har du tur i oturen så är det bara knopparna som frusit och det kommer nya. Man kan ju skrapa lätt på barken och se om det är fräscht och grönt under. Då finns det ju åtminstone hopp om livet.
 
Surrandet av hundratals arbetande bin (Edit: sorry humlorna, ni är också många och förtjänar cred) från det här 15 meter höga urgamla körsbärsträdet är magiskt - även om det just idag störs av riddarspelen som pågår en kilometer norrut på slottet.

Visa bifogad fil 118886
Underbart! :heart
Det är ett av mina mest vivida minnen från sommaren i lockdown härborta.

Det går en väg förbi golfbanan och upp genom en hel skog av körsbärsträd inte så långt härifrån, och jag gick där med hundarna en solig dag i Maj. Det fanns inga bakgrundsljud. Inga bilar, nga golfare, inga plan, ingenting utöver surrandet av tusentals bin och humlor bland körsbärsblommorna.
Det var väldigt surrealistiskt och speciellt.
 
Har haft barnkalas här idag men efter lite återhämtning lyckades jag rensa några meter i helvetesrabatten iaf. Förra årets försök att täcka den hjälpte ju inte ett dugg mot ogräs men det kändes lite som att ogräset satt lösare i år :up: årets försök till täckning blir med kartong och täckbark så håller vi tummarna att det hjälper så att helvetesrabatten kan få ett annat, lite trevligare, namn.
 
Rondellrabatten närmar sig färdig! 48 sommarflox, 40 lejongap och 40 luktärter hittills. Ska ner några dahlior och jätteverbena också. Plus att jag måste sätta en våning nät till till luktärterna. Men det blir nog bra!
Åh vad fint
Jag komemr nog inte våga plantera ut i min snittblomsrabatt innan plantorna är rejält stora pga snigelelände
 
Jag har varit väldigt ombytlig i min stackars trädgård, och nu är det nog dags igen. För två år sedan bytte jag ut mina fantastiskt fina Mme Plantier till remonterande rosor eftersom de blommade så kort tid och alltid när jag var bortrest.

Istället planterade jag Claire Austin, men den har trots två hela somrar inte alls tagit sig bra. Små spensliga och väldigt veka grenar som behöver bindas upp. De få rosor som har kommit har helt tyngt ner hela grenen och blommorna blir fort trista - fortare än alla andra vita rosor som jag har haft.

Jag funderar alltså ännu en gång på att byta ut rosorna och den här gången tänkte jag överge vitt. Istället vill jag gärna ha någon som drar mot violett. Jag funderar istället på bourbon/gallicahybriden Reine des Violettes. Är det någon som har erfarenhet av den?

Egentligen skulle jag vilja ha en mörkare violett ros som skedarosen (som ju är helt underbar), men tänker att blomningstiden tyvärr kommer infalla när jag är bortrest.
 
Jag har varit väldigt ombytlig i min stackars trädgård, och nu är det nog dags igen. För två år sedan bytte jag ut mina fantastiskt fina Mme Plantier till remonterande rosor eftersom de blommade så kort tid och alltid när jag var bortrest.

Istället planterade jag Claire Austin, men den har trots två hela somrar inte alls tagit sig bra. Små spensliga och väldigt veka grenar som behöver bindas upp. De få rosor som har kommit har helt tyngt ner hela grenen och blommorna blir fort trista - fortare än alla andra vita rosor som jag har haft.

Jag funderar alltså ännu en gång på att byta ut rosorna och den här gången tänkte jag överge vitt. Istället vill jag gärna ha någon som drar mot violett. Jag funderar istället på bourbon/gallicahybriden Reine des Violettes. Är det någon som har erfarenhet av den?

Egentligen skulle jag vilja ha en mörkare violett ros som skedarosen (som ju är helt underbar), men tänker att blomningstiden tyvärr kommer infalla när jag är bortrest.

Jag tror du blir nöjd med den, den verkar ju frisk. Tyvärr är den ju zon 3 så jag har inte den men hade annars gärna haft den.

Vad tror om Indigo från Jean Laffay? För mycket purpur? Heidi Klum från Tantau?

Förslag från sidolinjen: Munstead Wood, Souvenir d' Alphonse Lavallee, Roseraie de l'Haye samt Rose de Rescht.
 
Jag tror du blir nöjd med den, den verkar ju frisk. Tyvärr är den ju zon 3 så jag har inte den men hade annars gärna haft den.

Vad tror om Indigo från Jean Laffay? För mycket purpur? Heidi Klum från Tantau?

Förslag från sidolinjen: Munstead Wood, Souvenir d' Alphonse Lavallee, Roseraie de l'Haye samt Rose de Rescht.

Tack för bra tips! :) Jag ska titta på dem ordentligt. Det är svårt med bilder då t.ex. Souvenir d’Alphonse Lavallée kan se nästan lika ut på en bild och brunröd på en annan.
 
Tack för bra tips! :) Jag ska titta på dem ordentligt. Det är svårt med bilder då t.ex. Souvenir d’Alphonse Lavallée kan se nästan lika ut på en bild och brunröd på en annan.

Ja, det är verkligen jättesvårt för de kan verkligen se olika ut på bild. Det är synd att det inte funkar med en engångsblommande för det finns flera som skulle kunna passa, tex Charles De Mills. Men jag förstår dig, en vill ju se dem!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 884
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp