Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev det gott? Jag har gjort en kirskål och ramslöks paj en gång som jag blev väldigt nöjd med ^^ Tycker om ideen med att äta upp sina ogräs 😁
Yes , riktigt gott. Först blev jag lite tveksam när jag smakade ett blad ”rått” - det hade en lite parfymig smak (typ åt korianderhållet men inte hela vägen till diskmedel) - men efter fräsning i smör så var det bara en mild god smak som gjorde sig nästan bättre än spenat i omeletten. Å andra sidan längtar jag efter första mangolden att ladda omeletten också…
 
Yes , riktigt gott. Först blev jag lite tveksam när jag smakade ett blad ”rått” - det hade en lite parfymig smak (typ åt korianderhållet men inte hela vägen till diskmedel) - men efter fräsning i smör så var det bara en mild god smak som gjorde sig nästan bättre än spenat i omeletten. Å andra sidan längtar jag efter första mangolden att ladda omeletten också…
Kul! Tyckte också det blev bättre när det stektes i smör,^^ ska också pröva med en omelett tror jag 👌
 
Jag har varit väldigt ombytlig i min stackars trädgård, och nu är det nog dags igen. För två år sedan bytte jag ut mina fantastiskt fina Mme Plantier till remonterande rosor eftersom de blommade så kort tid och alltid när jag var bortrest.

Istället planterade jag Claire Austin, men den har trots två hela somrar inte alls tagit sig bra. Små spensliga och väldigt veka grenar som behöver bindas upp. De få rosor som har kommit har helt tyngt ner hela grenen och blommorna blir fort trista - fortare än alla andra vita rosor som jag har haft.

Jag funderar alltså ännu en gång på att byta ut rosorna och den här gången tänkte jag överge vitt. Istället vill jag gärna ha någon som drar mot violett. Jag funderar istället på bourbon/gallicahybriden Reine des Violettes. Är det någon som har erfarenhet av den?

Egentligen skulle jag vilja ha en mörkare violett ros som skedarosen (som ju är helt underbar), men tänker att blomningstiden tyvärr kommer infalla när jag är bortrest.
Bourbon och gallicarosor är ju inte heller remonterande, så om du vill ha något som blommar hela sommaren skulle jag titta på rugosahybriderna istället.

Personligen tycker jag få vita rosenbuskar slår Mme Plantier, de gamla rosorna odlas ju fortfarande av en anledning, men man får hålla sig hemma när de blommar.

Bland de lila gallicarosorna så tycker jag nog inte Reine des violettes är den bästa, den drar mot cerise i en ganska gräll ton, och blommorna har inte så vacker form. Cardinal de Richelieu eller, ännu bättre, den vackra Tour de Malakoff, tycker jag är bättre val i så fall. Tour de Malakoff är fantastisk, det blir en enorm buske med stora blommor i lavendergrått-purpur-rosa nyanser. Bästa tipset annars är väl att åka till någon rosenträdgård när de blommar, så kan du se hur de olika sorterna ser ut i blom.
 
Jag har nu haft två dagar i rad med sovmorgon... :) ÄNTLIGEN slapp hästen sina boots och maken kan släppa ut på morgonen igen. Hoppas att hon klarar sig finfint barfota nu igen. Hovslagaren tycker att allt ser fint ut... :) Sådan lättnad att inte behöva hålla på med bootsen varenda morgon och kväll!
 
Jag har nu haft två dagar i rad med sovmorgon... :) ÄNTLIGEN slapp hästen sina boots och maken kan släppa ut på morgonen igen. Hoppas att hon klarar sig finfint barfota nu igen. Hovslagaren tycker att allt ser fint ut... :) Sådan lättnad att inte behöva hålla på med bootsen varenda morgon och kväll!
Fel tråd?
 
Bourbon och gallicarosor är ju inte heller remonterande, så om du vill ha något som blommar hela sommaren skulle jag titta på rugosahybriderna istället.

Personligen tycker jag få vita rosenbuskar slår Mme Plantier, de gamla rosorna odlas ju fortfarande av en anledning, men man får hålla sig hemma när de blommar.

Bland de lila gallicarosorna så tycker jag nog inte Reine des violettes är den bästa, den drar mot cerise i en ganska gräll ton, och blommorna har inte så vacker form. Cardinal de Richelieu eller, ännu bättre, den vackra Tour de Malakoff, tycker jag är bättre val i så fall. Tour de Malakoff är fantastisk, det blir en enorm buske med stora blommor i lavendergrått-purpur-rosa nyanser. Bästa tipset annars är väl att åka till någon rosenträdgård när de blommar, så kan du se hur de olika sorterna ser ut i blom.

Cardinal de Richelieu är en av mina absoluta favoritrosor, men går bort pga för mjuka fina grenar och engångsblommande. Den har hur som helst fantastisk färg.

Tour de Malakoff är också engångsblommande och går därför också bort. Tycker också att den i början av blomningen är lite för röd för mig och den har för veka slängiga grenar.

Det jag behöver är en remonterande, eller för all del kontinuerligt blommande, ros med mycket egen stadga, gärna med Cardinal de Richelieus färg.

Det finns remonterande Bourbon, t.ex. Louise Odier, Boule de Neige och Comtesse de Rocquigny. Jag samlade ett tag på bourbonrosor, men de är lite kinkiga så nu har jag bara en, engångsblommande, kvar (Strömsro). Den funkar eftersom den blommar så pass tidigt att jag hinner avnjuta den. Reine des Violettes har även en tredje förälder i form av portlandros.
 
Jag hann köpa gödsel idag men nu inser jag att jag nog behöver en skottkärra för att få ut det till planteringarna.

Jag fick låna en skottkärra av mamma o pappa förra sommaren och det står på inköpslistan här under våren men jag har inte kommit mig för.

Hur stora skottkärror har ni?
Jag funderar på om 60 l skulle räcka eller om jag kommer ångra att jag inte köpte en större.
 
Min trädgård är så stor att tiden oftast äts upp av stora saker, typ klippa gräs, rensa maskrosor och trimma. Men idag tog jag tag i en liten detalj jag tänkt göra något åt i flera år(!) Det tog ungefär 20 minuter och gjorde all skillnad i världen 🙈.
IMG_20230514_134827.png
Det är synd att den är sprucken och läcker lite när man pumpar, men den fungerar iallafall, det är huvudsaken.

Funderar på om jag ska måla den också. Svart är senaste färgen och därunder kromoxidgrön tror jag. Någon som vill vara smakråd?
 
Min trädgård är så stor att tiden oftast äts upp av stora saker, typ klippa gräs, rensa maskrosor och trimma. Men idag tog jag tag i en liten detalj jag tänkt göra något åt i flera år(!) Det tog ungefär 20 minuter och gjorde all skillnad i världen 🙈.
Visa bifogad fil 118931
Det är synd att den är sprucken och läcker lite när man pumpar, men den fungerar iallafall, det är huvudsaken.

Funderar på om jag ska måla den också. Svart är senaste färgen och därunder kromoxidgrön tror jag. Någon som vill vara smakråd?
Jag är lite konservativ och tycker dom är snyggast i mörkt grön :up:

Ps. Jag skulle behöva måla om min också :angel:
 
Nyss upptäckt att murgröna kan övervintra här uppe i zon 4, dessutom i en vanlig plastkruka :jawdrop: väldigt angenäm upptäckt, är en riktigt snygg, brokig variant dessutom :D
O idag hittade jag igen kaprifolen också, otroligt glad för det! Just denna är en oklar hybrid, riktigt rosa och det vita är ljust gräddvitt, helt otroligt vacker :love:

Gjorde inte så mkt på lotten idag mer än satte lite gladioler och rensade lite gammalt gräs.
 
Sambon köpte en påse med blandade lökar av narcisser på Lidl i höstas. Resultatet blev väl inte helt bra eftersom det visat sig att lökarna har väldigt olika blomningstid så många redan har hunnit blomma över nu när de sista slår ut. Men det är spännande att följa och en del är riktigt fina! :love:
DSC_0281.JPG
 
Jag har varit väldigt ombytlig i min stackars trädgård, och nu är det nog dags igen. För två år sedan bytte jag ut mina fantastiskt fina Mme Plantier till remonterande rosor eftersom de blommade så kort tid och alltid när jag var bortrest.

Istället planterade jag Claire Austin, men den har trots två hela somrar inte alls tagit sig bra. Små spensliga och väldigt veka grenar som behöver bindas upp. De få rosor som har kommit har helt tyngt ner hela grenen och blommorna blir fort trista - fortare än alla andra vita rosor som jag har haft.

Jag funderar alltså ännu en gång på att byta ut rosorna och den här gången tänkte jag överge vitt. Istället vill jag gärna ha någon som drar mot violett. Jag funderar istället på bourbon/gallicahybriden Reine des Violettes. Är det någon som har erfarenhet av den?

Egentligen skulle jag vilja ha en mörkare violett ros som skedarosen (som ju är helt underbar), men tänker att blomningstiden tyvärr kommer infalla när jag är bortrest.

Den här färgen skulle jag vilja ha på rosen. Kanske Raine des Violettes blir för rosa?

IMG_1356.jpeg
 
Jag åkte till en lokal handelsträdgård idag för att kolla om de hade perenner för torra lägen. De hade de. Så jag plockade på mig. Hade dock bara 580 kronor på kontot så jag fick försöka räkna i huvudet hur mycket jag handlat för. När jag kom till kassan kom jag upp i 582 kronor och transaktionen medgavs ej. Butiksägaren bjöd mig då på 2 kronor. :)

Så nu har jag lite planteringsjobb framför mig. Det blev bl.a. strandtrift, martorn och kattfot.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 884
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp