Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som provat att sätta kantsten som avgränsning mellan grusgång och rabatt? Jag tänker att det borde vara snyggt, men är det hemskt svårt och omständligt att sätta den?

Annars har jag ägnat helgen åt att sätta 40 liljelökar. Nu håller jag tummarna för att de vill växa, blir spännande att se om de vill trivas och blomma.

Är man inte perfektionist så är det inte krångligt att sätta kantsten. Jag har förvisso inte mellan grusgång och rabatt utan mellan gräsmatta och rabatt, samt mellan gräsmatta och stenrabatt. Jag grävde ut minimalt och använde minimalt med sättsand och det håller utmärkt.
 
Hö tror jag är lugnt, lusern är absolut det (tyvärr så har ju odlare börjar köpa lusern för att gödsla med 😑 https://www.odlamat.com/blog/allt-jag-vet-om-lusernpellets-och-lite-om-min-gdselstrategi), men betfor nojjar jag själv lite över.
Ja, jag tänkte ju använda "allmänt bös", det där som slängs annars, så det är åtminstone hö och lusern i blandning. Lite halm och spån lär inte gå att undvika, men det behöver inte vara speciellt mycket.

Har man inte pratat om lusern som en gröda som borde gå att odla mycket mer av i Sverige, eller har det varit ett önsketänkande...? :confused:
 
Visa bifogad fil 119019

Idag har jag suttit i solen och blåsten och sållat fram "finjord" 😁.

Till grönsakerna brukar jag vara slö och bara skyffla på som den är, men håller på att anlägga en blomsterrabatt/äng på en ful gräsmattebit nära huset (slippa klippa gräs + snygga blommor = ja tack). Det får gärna se lite snyggt ut tills blommorna kommit upp, för det är precis bredvid mitt hus och uppfart.

Blir ständigt förvånad över hur fort hästbajs och trädgårdsskräp blir till bra jord, och nu känns det som att jag levlat upp när jag kommit på att man kan sålla jorden också 😅. Ska nog bygga en sån där ställning som i senaste avsnittet av Trädgårdstider...
Så fin jorden ser ut! :love: Var har du fått tag på plastbacken?
 
Jag skulle säga att det är så omständligt en vill göra det. Men behöver inte resultatet vara perfekt a la visningsträdgård kommer en långt med gamla tidningar, markduk och grus.
Det är ju bra om de inte genast ramlar omkull, så att säga. Man skulle behöva någon sorts gräns mellan grusgången och rabatten, för det är ett evigt rensande (grussidan) och grusplockande (rabattsidan) för att hålla isär grusgång och rabatt. Saken kompliceras av att grusgången också är uppfart, så kanterna måste hålla för att en bil kör 20-30 cm därifrån och därmed pressar ut gruset mot kanten. Nu är det plankor som kant, men de ramlar omkull.
 
Ja, jag tänkte ju använda "allmänt bös", det där som slängs annars, så det är åtminstone hö och lusern i blandning. Lite halm och spån lär inte gå att undvika, men det behöver inte vara speciellt mycket.

Har man inte pratat om lusern som en gröda som borde gå att odla mycket mer av i Sverige, eller har det varit ett önsketänkande...? :confused:

Ja, det borde gå att odla betydligt mer lusern. Och esparsett!

Vore fantastiskt om vi kunde få köpa ekologisk lusern till hästarna, och det som inte håller fodermått kan ju få gå till trädgårdsodlarna.
 
Så fin jorden ser ut! :love: Var har du fått tag på plastbacken?

Coops trädgårdsavdelning hehe. Köpte 1 blomma och tog 1 back till det :angel:.

Tusen tack för komplimangen! Jag är väldigt nöjd själv. Min mark är en hög med sten och sand, men nu fyra år in är det fullt med liv som gör bajs till jord. Jag tänkte inventera mina dyngbaggar i år, har räknat minst 4 olika arter men ska ta och fånga in exemplar och nyckla dom ordentligt.

Bild på en kompis från förra året.
 

Bifogade filer

  • IMG_20230515_163507.jpg
    IMG_20230515_163507.jpg
    156,1 KB · Visningar: 25
Det är ju bra om de inte genast ramlar omkull, så att säga. Man skulle behöva någon sorts gräns mellan grusgången och rabatten, för det är ett evigt rensande (grussidan) och grusplockande (rabattsidan) för att hålla isär grusgång och rabatt. Saken kompliceras av att grusgången också är uppfart, så kanterna måste hålla för att en bil kör 20-30 cm därifrån och därmed pressar ut gruset mot kanten. Nu är det plankor som kant, men de ramlar omkull.

Hur högt vill du att de ska sticka upp? Ett sätt är ju att ställa en mindre marksten på högkant (gräv ner till önskat uppstick sas) och sedan lägga en till marksten som förankring bakom den (dvs in i rabatten) och sedan täcka upp med jord.

Typ sådana här: https://www.byggmax.se/marksten-grå-210x140x50mm-p02419
 
@Mabuse: Vill du lägga mer jobb på det (dvs mer grävning) så kan en ta "riktig" kantsten och gräva ner: https://www.byggmax.se/kantsten-grå-500x250x50mm

Beroende på hur högt uppstick en vill ha så kan det behövas en stabiliserande sten bakom den också. Det behöver ju iofs inte vara någon "snygg" sten en använder till det. Jag gräver upp en massa block när jag ska plantera något på ett nytt ställe och de spar jag till sådant här (om de inte är snygga då, då lägger jag dem så de syns :laugh:). Jag har dessutom tillgång till en hög fyllnadsmassa som innehåller sprängsten.
 
@Mabuse: Vill du lägga mer jobb på det (dvs mer grävning) så kan en ta "riktig" kantsten och gräva ner: https://www.byggmax.se/kantsten-grå-500x250x50mm

Beroende på hur högt uppstick en vill ha så kan det behövas en stabiliserande sten bakom den också. Det behöver ju iofs inte vara någon "snygg" sten en använder till det. Jag gräver upp en massa block när jag ska plantera något på ett nytt ställe och de spar jag till sådant här (om de inte är snygga då, då lägger jag dem så de syns :laugh:). Jag har dessutom tillgång till en hög fyllnadsmassa som innehåller sprängsten.
Bra att du har sprängsten och stenblock, kruxet är väl kanske att grusgången inte ligger i din trädgård. Så det hjälper inte så mycket för mitt problem att du har tillgång till fyllnadsmassa. 😉
 
Hur högt vill du att de ska sticka upp? Ett sätt är ju att ställa en mindre marksten på högkant (gräv ner till önskat uppstick sas) och sedan lägga en till marksten som förankring bakom den (dvs in i rabatten) och sedan täcka upp med jord.

Typ sådana här: https://www.byggmax.se/marksten-grå-210x140x50mm-p02419
Hm. Då står den nog stadigt, men jag tror det blir svårt att få något att överleva i det tunna jordlagret ovanpå markstenen? Zon 5, knastertorr sandjord sommartid. Nu står det sedan minst 50 år mycket väletablerade skomakarknivar längs med kanten, men jag vågar inte chansa på att de överlever om de ska växa på stenar.
 
@Mabuse
Fotat från altanen där jag sitter och fullt kaos, men det här är en kant jag har gjort.
Markduk under stenar och stenmjöl och sen har jag bara ställt dit stenarna.
Visa bifogad fil 119027
Stort tack för bild, då ser jag hur det blir! Det kommer inte att hålla, så jag får nog slå kantstenen ur hågen dessvärre. Är nog kanske bättre att ha kantsten på ställen där det inte är grus man går på bredvid.
 
Coops trädgårdsavdelning hehe. Köpte 1 blomma och tog 1 back till det :angel:.

Tusen tack för komplimangen! Jag är väldigt nöjd själv. Min mark är en hög med sten och sand, men nu fyra år in är det fullt med liv som gör bajs till jord. Jag tänkte inventera mina dyngbaggar i år, har räknat minst 4 olika arter men ska ta och fånga in exemplar och nyckla dom ordentligt.

Bild på en kompis från förra året.
Förstår att du är nöjd! Jag vill också att min kompost ska se ut så. Finfina baggar! Sådana får jag bara in med hästgödsel jag hämtar, men men, det är väl en start också!
 
Alltså jag har förstått att man inte ska ha några större förväntningar de första åren och det är bara ett år sedan jag planterade aprikosträdet. Men jag kan inte låta bli att gå och glo hur länge de små embryona tänker sitta kvar, där finns ändå några stycken, och så länge där finns något så lever hoppet att få smaka en färsk och solvarm liten aprikos. :love:

99F60E16-67E2-48FD-8ABC-9EA5118221B4.jpeg
 
Alltså jag har förstått att man inte ska ha några större förväntningar de första åren och det är bara ett år sedan jag planterade aprikosträdet. Men jag kan inte låta bli att gå och glo hur länge de små embryona tänker sitta kvar, där finns ändå några stycken, och så länge där finns något så lever hoppet att få smaka en färsk och solvarm liten aprikos. :love:

Visa bifogad fil 119039
Ser ut som mina på de äldre träden! Tror absolut de kommer sitta kvar hos dig 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 881
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp