Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 119169
Vårvillervalla. Den här lilla plätten vid vårt hus var tidigare ett ställe folk genade över, så inget ville växa. Så vi satte upp ett staket, så folk slutade gena, sen är det vilvin och kaprifol som klär in staketet, häggen i bakgrunden är egentligen en tår/hänghägg, men knäcktes av snön i vintras och håller på att bli en stor buske istället. Framför är det vintergröna, lammöron, lungört, gullviva, kaukasisk förgätmigej, påsklilja "Carlton" och orkidénarciss "Hawera", och blandade tulpaner. Det växer gräs och annat i för att det från början är en gräsyta, där jag pö om pö har planterat in fler och fler blommor.
IMG_2883.jpeg
Det blev en oväntat bra kombination med tulpanerna ("Hemisphere") mot de ljusgröna lönnlöven här. Risbusken i bakgrunden är en gigantisk italiensk klematis som klär in soptunnorna bakom. Det har varit svårt att få något att vilja växa här, men nu satsar jag på torktåliga marktäckare under lönnen, och så iris på den andra delen. Det blir torrt och varmt på sommaren, eftersom rabatten i praktiken är en stor stenlåda. Det här den andra blomningen för säsongen, det har varit krokus, vårstjärna och våriris redan. Förhoppningen är att det ska gå att få till en tredje, på sommaren, och så kommer det lite solhatt som slutkläm på hösten.
 
Senast ändrad:
Här har det stått still på trädgårdsfronten ett par dagar. Regn och rusk var ju inte direkt inbjudande utan jag satt inne och gladde mig åt att sådderna blev bevattnade. I kväll får det nog åka på fiberduk på det som börjat titta upp då det ser ut att bli frost i natt. Allt som nu står på trappan och vänjer in sig på sol måste också in vilket inte direkt är något jag ser fram mot. Skönt ändå att de står på trappan och inte är planterade det hade varit mer besvärligt.

Nu blir det 4 dagar helg och jag hoppas på att få ner potatisen och fixa till lite mer stöd för kålnätet så jag kan plantera ut de små kålplantorna. Tanken är även att de olika lökarna ska planteras ut. Får se om jag lyckas med den frösådda gula löken i år, börjar bli lite tröttsamt att den alltid dör.
Imorgon börjar dock helgen med en utflykt med mamma till Plantmarknaden i Lindesberg. Det ska bli superkul att åka dit igen och dessutom få lite kvalitetstid med mor.
 
Här har det stått still på trädgårdsfronten ett par dagar. Regn och rusk var ju inte direkt inbjudande utan jag satt inne och gladde mig åt att sådderna blev bevattnade. I kväll får det nog åka på fiberduk på det som börjat titta upp då det ser ut att bli frost i natt. Allt som nu står på trappan och vänjer in sig på sol måste också in vilket inte direkt är något jag ser fram mot. Skönt ändå att de står på trappan och inte är planterade det hade varit mer besvärligt.

Nu blir det 4 dagar helg och jag hoppas på att få ner potatisen och fixa till lite mer stöd för kålnätet så jag kan plantera ut de små kålplantorna. Tanken är även att de olika lökarna ska planteras ut. Får se om jag lyckas med den frösådda gula löken i år, börjar bli lite tröttsamt att den alltid dör.
Imorgon börjar dock helgen med en utflykt med mamma till Plantmarknaden i Lindesberg. Det ska bli superkul att åka dit igen och dessutom få lite kvalitetstid med mor.
Det är full rulle på Plantmarknaden kan jag meddela. Butiken är full.
 
Härligt! Är så kul att gå där med allt som finns och personal som vet vad de pratar om. Tyvärr är det ju dock rätt farligt för plånboken. Många lömska attacker från 🌷🥀🌻 och mycket flygande 💸💸💸 blir det
Lätt hänt. Jag spenderade allt jag hade på lönekontot där för några dagar sedan.

De har mycket pioner just nu om man vill ha sånt.
 
Bor i zon 4. Har både lerjord och sandjord beroende på sida på huset
Zon 4 är tufft för terosor, och vad jag kan hitta så är Koko Loco härdig till zon 2, max zon 3. Så risken är tyvärr överhängande att den fryser bort om du har den ute på vintern. Jag har aldrig provat att odla rosor i krukor, men om du har tillgång till ett frostfritt men svalt utrymme vintertid där de kan stå på vintern är det kanske värt att pröva?

Generellt gillar de flesta rosor lera bättre än sand, men i det här fallet är det kanske inte så relevant eftersom den ändå inte kommer kunna stå i rabatten.
 
Zon 4 är tufft för terosor, och vad jag kan hitta så är Koko Loco härdig till zon 2, max zon 3. Så risken är tyvärr överhängande att den fryser bort om du har den ute på vintern. Jag har aldrig provat att odla rosor i krukor, men om du har tillgång till ett frostfritt men svalt utrymme vintertid där de kan stå på vintern är det kanske värt att pröva?

Generellt gillar de flesta rosor lera bättre än sand, men i det här fallet är det kanske inte så relevant eftersom den ändå inte kommer kunna stå i rabatten.
Jag har ju fått dom så får försöka 😁
 
Jag har ju fått dom så får försöka 😁
Lite taskigt att ge dig en ros som inte kan växa där du bor, kan man tycka. Men den är tydligen inne nu, så du kommer åtminstone vara trendig som har den i din trädgård! Rosor har i regel rätt stora rotsystem om de ska trivas, så den kommer behöva en rejäl kruka skulle jag tro, och så får du träna upp armmusklerna så du orkar baxa krukan till och från vintervistet.
 
Lite taskigt att ge dig en ros som inte kan växa där du bor, kan man tycka. Men den är tydligen inne nu, så du kommer åtminstone vara trendig som har den i din trädgård! Rosor har i regel rätt stora rotsystem om de ska trivas, så den kommer behöva en rejäl kruka skulle jag tro, och så får du träna upp armmusklerna så du orkar baxa krukan till och från vintervistet.
Jag gissar att personen ifråga har fått den i sin tur.
 
Just pioner finns ett jättebra utbud av i nätbutikerna också, till bra priser. Kan rekommenderas!
Jag har lite dåliga erfarenheter av nätbutiker, så jag vill se växten IRL innan jag köper.
Men kan du rekommendera någon nätbutik som är bra, så kanske jag ska prova ändå?!
 
Just pioner finns ett jättebra utbud av i nätbutikerna också, till bra priser. Kan rekommenderas! Just nu har dessutom holländarna utförsäljning, så man kan fynda.
Man kan säkert köpa på nätet men jag gillar att gå och välja bland plantorna och hitta "min" planta. För mig ger det ett stort mervärde när det gäller växtköp. Kan ju inte säga om det är så för @Scata också utan bara min personliga känsla om saken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 880
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp