Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lite dåliga erfarenheter av nätbutiker, så jag vill se växten IRL innan jag köper.
Men kan du rekommendera någon nätbutik som är bra, så kanske jag ska prova ändå?!
I Sverige tycker jag Cramers är bra, och i Holland har jag provat Farmer Gracy (bra men har blivit väldigt dyra) och dutch-bulbs.com (finns flera med liknande namn, den med en grön väderkvarn i loggan) som skickade jättefina lökar och barrotade växter (bl a pioner).

Sen håller jag med om att det är roligt att gå och botanisera i butiken, men det är ju inte alltid det man vill ha finns inne. Då är näthandeln ett bra alternativ.
 
Okej. Här går det svintrögt. Planterade ju ut allt för två veckor sen. Gurkorna klarade sig inte.
Sådde frön för 3 veckor sen. Örter, kål, palsternacka, salladslök osv. Inte kommit upp något annat än ärtorna. Sådde på olika ställen med olika typer av jord. Men jag fortsätter ha is i magen. Solrosorna, majsen, luktärtorna, krassen och purjon lever i allafall.
 
I Sverige tycker jag Cramers är bra, och i Holland har jag provat Farmer Gracy (bra men har blivit väldigt dyra) och dutch-bulbs.com (finns flera med liknande namn, den med en grön väderkvarn i loggan) som skickade jättefina lökar och barrotade växter (bl a pioner).

Sen håller jag med om att det är roligt att gå och botanisera i butiken, men det är ju inte alltid det man vill ha finns inne. Då är näthandeln ett bra alternativ.
Jag är nog mer impulsköpare än planerare i alla fall när det kommer till perenner. Fruktträd är jag kinkig med där ska det vara rätt sort men där vill jag definitivt se exemplaret innan köp då så många är märkliga i utseendet eller direkt ohälsosamma. Buskar skulle jag kanske kunna köpa på nätet, lökar/knölar och ettåriga småplantor likaså.
Perenner har jag nog vanligen en idé om att något i den här höjden med typ den här färgen och den här blomningstiden eller helt enkelt vanligare "den där ser snygg ut den tar jag" (och så slutar det med en rabatt som ser ut som en kladdig palett🤪)
 
Alltså, detta prat om pioner är inte snällt, det är inga pioner med i min odlingsbudget för sommaren och nu har ni ställt till så jag är jättesugen på fler pioner :arghh: har redan 2... ska ju prioritera bärbuskar i år :cautious:

På tal om växter, är det någon som med säkerhet kan säga dessa på bilden är kaprifol? Jag är ganska säker på det men vill va hundra innan jag börjar röra runt där. Är rätt mkt ogräs i den rabatten så dags rensa... också undrar jag om kaprifoler vill ha mycket näring? Tänker lägga på ett litet jordlager när jag rensat ogräset och funderar på om jag bör blanda i gödsel.
 

Bifogade filer

  • 20230518_091416.jpg
    20230518_091416.jpg
    577,1 KB · Visningar: 53
O här kommer ännu en till fråga. Är det någon som vet vad denna heter? Fick den i somras men har helt glömt bort namnet :o vill ha många fler :love:
 

Bifogade filer

  • 20230517_164130.jpg
    20230517_164130.jpg
    641,6 KB · Visningar: 52
Min tomatodling går sådär. De växer så galet fort och jag har inte hängt med i svängarna. Först växte ett flertal plantor upp i växtbelysningen så de brändes. Sen tog jag ut dem i växthuset, men har inte hunnit varken plantera eller binda upp. Plantor har vält och ett par har knäckts. Provar att göra sticklingar av dem som knäckts.
 
Funderar på att sälja av tomatplantor för att komma undan jobb med att plantera dem. Men vad är rimligt att ta? Är 50 kr för mycket?
 
Funderar på att sälja av tomatplantor för att komma undan jobb med att plantera dem. Men vad är rimligt att ta? Är 50 kr för mycket?

Hur ser de ut? Är de alltför skrangliga skänker jag bort dom. Annars ligger de på 50-100 kr styck, beroende på sort och storlek. :)
 
Jag ger bort mina 😁
Jord och krukor är ju inte gratis så jag vill gärna ha så jag inte går minus i alla fall. Jag har också lagt ner en del arbete på plantorna då de är omskolade två gånger.

Hur ser de ut? Är de alltför skrangliga skänker jag bort dom. Annars ligger de på 50-100 kr styck, beroende på sort och storlek. :)
Stora plantor även om en del saknar ursprunglig topp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 880
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp